Permalänk

Nytt nätagg hjälpte inte

Jag skaffade ett nytt nätagg i hopp om att det var det som hade pajat på min HTPC. Nu till det märkliga.
Jag trycker på power knappen, inget händer, datorn är stendöd. Inte ens en fläkt susar igång, varken på nätagget, eller chassi fläktarna!
Jag körde med locket öppet och märkte då iaf att moderkortslampan lyser blått, så alltså får ju datorn lite ström. Men det hörs inte ett pip eller någontng från moderkortet, bara den blå lampan som lyser. Kan det vara moderkortet som rykt eller är det powerknapppen på chassit som inte fungerar?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

har du byggt datorn själv ellr har du köpt den?

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Om du kollar i manualen för moderkortet så står det vilka pinnar som är "power on" eller vad de nu kan heta. Det ska vara två pinnar, och sladden från powerknappen på chassit ska vara ansluten till dem. Det enda som powerknappen gör när man trycker på den är att sluta pinnarna. Så för att se om powerknappen är trasig eller om det är något annat problem så kan du helt enkelt ta en skruvmejsel eller något annat ledande och använda den för att sluta pinnarna. Startar datorn då så är powerknappen troligen trasig.

Fungerar inte det så går det att tjuvstarta nätagget, se denna guide. Om nätagget startar när du tjuvstartar det men inte när du sluter pinnarna på moderkortet så är det troligt att det är moderkortet som är trasigt.

Permalänk

Jag har köpt datorn för 2 år sedan och har byggt ut den, bland annat bytt processor till E8400 i somras, den har fungerat felfritt ända tills för någon vecka sedan. Även ram minnena är relativt nya, 4GB som också har fungerat stabilt. Den gick inte att starta en kväll när jag skulle använda den som vanligt. Jag ska prova powerknapp tricket.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Exakt samma problem. Jag skickade tillbaka mitt moderkot och det var inte trasigt jag tror det är 1 minne som är trasigt eller någe.

Linje Produkt/Beskrivning Antal Enhetspri SummaOrderorsak:
A_Return back to customer sHej!

Vi har ej kunnat konstatera fel på din insända retur.

Följande tester har utförts:*
Systemet gav bild vid första uppstart - OK*
Installation/Stresstest, installation av Windows XP samt drivrutiner -OK

fick jag tillbaka från komplett.

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk

Så din dator vägrar att gå igång också ?
Inga fläktar eller nåt som startar ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

aaa. ingenting startade jag köpte ochså nytt nättagg. var inte de som var felet. Jag får tillbaka grejjerna idag och ska testa mig fram.

Annars vet jag inte alls va det är för fel

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)