AMD delas i två – tillverkningen läggs på nytt bolag

Permalänk
Melding Plague

AMD delas i två – tillverkningen läggs på nytt bolag

Processortillverkaren AMD har slutligen beslutat att lägga ut all tillverkning på ett nybildat bolag.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ATIC kommer nog senare att ta över företaget helt o AMD försvinner

Permalänk

Nu skulle man haft aktier i AMD när alla andra aktier dyker så stiger AMD
Har gynnat AMD genom att nyligen beställt ett system med AMD koponenter

Permalänk
Medlem

Detta låter bra längtar till 22nm prollar. Nu lär ju AMD att ge bättre produkter till konsumenter framöver men det kommer ta sin lilla tid bara om än inget annat.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

"ett nybildad bolag"

förlåt om jag uppmärksammar det, men det får allt att låta så fel

Permalänk

det värkar se ljust ut för amd i framtiden, kanske lanseras 22nm prollen tidigare än väntat

Visa signatur

---------Inget svar är också ett svar--------

Permalänk
Medlem

Bra bra. Detta kan hjälpa AMD en hel del. Får jag bara en Deneb FX i januari så är jag nöjd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Bra bra. Detta kan hjälpa AMD en hel del. Får jag bara en Deneb FX i januari så är jag nöjd.

Deneb FX sägs komma i Q2 så lycka till.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Det här kanske kan öka pressen på Intel/snabba på utvecklingen? Förhoppningsvis till fördel för oss konsumenter iaf. Jag är rätt spänd på att se vad Deneb presterar/kr när den kommer.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

The AMD Strikes Back.

(spel på The Empire Strikes Back)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
ATIC kommer nog senare att ta över företaget helt o AMD försvinner

Ingen risk. Både Intel och amerikanska myndigheter kommer agera i så fall.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Nu skulle man haft aktier i AMD när alla andra aktier dyker så stiger AMD
Har gynnat AMD genom att nyligen beställt ett system med AMD koponenter

Sant just nu ser det ut såhär idag..

Price Change: +0.77
Percent Change: +18.20%

Nuvarande värdet: 5.00USD

Intel:

Price Change: +0.10
Percent Change: +0.59%

Nuvarande värdet: 17.03USD

Intels aktie har större chans att öka i värde än AMD's just nu, men en investering på AMD-aktier kan löna sig stort om det vänder.

När vi ändå är igång så kan vi ta en titt på Nvidia..

Price Change: -0.32
Percent Change: -4.09%

Nuvarande värdet: 7.51USD

Nvidia spås sjunka ytterliggare och de som är sugna på aktier kan invänta den kurvan och inhandla ett gäng och hoppas att det går upp igen.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Nu skulle man haft aktier i AMD när alla andra aktier dyker så stiger AMD
Har gynnat AMD genom att nyligen beställt ett system med AMD koponenter

Eller så satsar man på apple. De stiger med vinden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
Eller så satsar man på apple. De stiger med vinden.

Sjönk med runt 5% idag så jag säger köp!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Det ska bli intressant att se hur finanskrisen och kommande lågkonjunkturen slår mot IT-branschen. Folk kan väl inte ha råd att köpa lyxprylar hur länge som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Det ska bli intressant att se hur finanskrisen och kommande lågkonjunkturen slår mot IT-branschen. Folk kan väl inte ha råd att köpa lyxprylar hur länge som helst.

Jag får samma lön idag som förra månaden, och månaden före det, så jag kommer shoppa! Har iofs. inga lån, avbetalningar eller något sådant, bara hyra och bredband att betala, så råkar nog inte så farligt ut.

Permalänk

Väntar på Intels reaktion...

Men även om denna uppdelning "godkänns" så har jag svårt att se några förbättringar för AMD, de kommer få lite mer i kassan och i bästa fall inte högre tillverkningskostnader än idag... detta löser inte deras problem med produkter och förlust-ekonomi.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

AMD är kund till TMSC. Vad tycker TMSC om att en av deras kunder öppnar en egen foundry som konkurrerarer med dem?

Intressant att AMD placerar den i arabland.

Permalänk
Medlem

Änrligen går mina få aktier jag har åt rätt håll

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara jag som tycker det låter sjukt konstigt att bygga en fabrik i New York?! Det lär väl inte vara billigaste marken i världen direkt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Är det bara jag som tycker det låter sjukt konstigt att bygga en fabrik i New York?! Det lär väl inte vara billigaste marken i världen direkt...

Är väll knappast vem som helst som kan arbeta på sådanna fabriker, krävs nog mkt kvalifiserat folk.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
ATIC kommer nog senare att ta över företaget helt o AMD försvinner

Hehe, Kanske det skall stå ATI Corp istället för ATIC:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Är det bara jag som tycker det låter sjukt konstigt att bygga en fabrik i New York?! Det lär väl inte vara billigaste marken i världen direkt...

Det är skillnad på New York och New York City. New York är staten och den är relativt stor.

Permalänk

Abu Dhabi, e väl samma kottar som äger Manchester City nu för tiden va?
Dom har ju gott om pengar verkar det som, så mycket som dom verkar plöja in i City hehe.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Sen får företagen ofta stora 'rabatter' om de skapar mycket arbetstillfällen osv.

AMD fick väl 5 miljarder eller nåt för att bygga en fabrik i tyskland. Eller så kommer jag ihåg helt fel men något sådant vill jag minnas att det var i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Sen får företagen ofta stora 'rabatter' om de skapar mycket arbetstillfällen osv.

AMD fick väl 5 miljarder eller nåt för att bygga en fabrik i tyskland. Eller så kommer jag ihåg helt fel men något sådant vill jag minnas att det var i alla fall.

De fick gratis arbetskraft i tyskland då studenter fick chansen att skapa lite eget, det var staten som plöjde in pengarna. Som inte helhjärtat gick till AMD, men på sikt gynnade.

Edit: Såg just att det ska investeras i en ny fabrik i tyskland, kanske var det du syftade på?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, tack för svaren om NY, nu börjar det klarna! Jag hade inte en tanke på att dom menar staten NY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReCover
The AMD Strikes Back.

(spel på The Empire Strikes Back)

The return of nVIDIA

(Star Wars Episode VI: Return of the Jedi)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Hehe, Kanske det skall stå ATI Corp istället för ATIC:)

jasså? står det för det? det visste jag inte...=P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
De fick gratis arbetskraft i tyskland då studenter fick chansen att skapa lite eget, det var staten som plöjde in pengarna. Som inte helhjärtat gick till AMD, men på sikt gynnade.

Edit: Såg just att det ska investeras i en ny fabrik i tyskland, kanske var det du syftade på?

Särskilt ny är den inte (nåja, det beror väl på vad man har för referenser), denna nyhet jag hade i åtanke:
http://www.sweclockers.com/nyhet/1559-amd_far_bidrag_pa_5_mil...