Intel Core i7 – priser och lanseringsdatum

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7 – priser och lanseringsdatum

En välkänd engelsk datorbutik har publicerat priser och lanseringsdatum för kommande Intel Core i7 och tillhörande moderkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ser överdrivert dyrt ut...

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd

omg, ska bara vinna på hästar först xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Väntar nog ett tag tills jag går över till i7 med dessa priserna....

Permalänk
Medlem

Bara man får vad man betalar för så..

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Då blir det inget med X58 och Core i7 iår om priserna blir såhär höga:O

Blir att köpa ny Core 2 istället, hoppas priserna sänks yttligare lite när i7 lanseras XD HAHA, snål som är:P

Permalänk
Medlem

ska nog köpa en Q9550 nån gång efter lansering , priset på den lär ju vara mumma

OT: De flesta väntar nog tills mainstream sockeln kommer ut med tanke på dessa priser.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Det är ju knappast som dessa priser kommer hålla i sig... Efter några månader(jul) lär de ha gått ner minst en tusenlapp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawa
Det är ju knappast som dessa priser kommer hålla i sig... Efter några månader(jul) lär de ha gått ner minst en tusenlapp...

Inte de billigaste modellerna. Det gäller ju framförallt en självkonkurering så det finns inget som för tillfället håller Intel från att bevara höga priser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alekzroxx
Då blir det inget med X58 och Core i7 iår om priserna blir såhär höga:O

Blir att köpa ny Core 2 istället, hoppas priserna sänks yttligare lite när i7 lanseras XD HAHA, snål som är:P

Jag hänger på dej! Billligare C2D åt folket!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Tro inte det kommer att sälja så mycket i början

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk

Prestandan har ju redan talat för sig själv. Ungefär 5k mer än Core 2 Quad i samma klockfrekvens i Vantage vilket är galet imponerande, men dessa priser tillsammans med begränsningen på minnesvolten låter lite halvdant minst sagt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd

8k. Fy satan, mer än jag trodde (hade tippar 6k inkl. minnen).

Aja, ska man vara värst så får man väl betala Men det blir en Deneb för mig.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

jag tror att dom priserna som blir vid lanseringen kommer att hålla i sig ganska länge, detta är väl om jag förstått det rätt intels värsting cpu?
och kollar man på QX serien så har dom priserna inte direkt sjungkit som c2d cpu:erna gjort!

bara en teori!

Visa signatur

8800 GT SLI, Asus P5N-D 750i, 2048 MB PC6400 CorsairXMS2, E8400 @ 3.8Ghz, Noctua NH-U9B CPU Cooler, Ipower Extreme 600w, 500 Gb Samsung Spinpoint, 300Gb Samsung Spinpoint, 320 Gb Toshiba? 500 GB WD Caviar. Massa Noctua Fläktar

Permalänk
Medlem

woah, blir nog att vänta på mainstream.. då lär man väl få ny hdd plus os för de pengarna...

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
8k. Fy satan, mer än jag trodde (hade tippar 6k inkl. minnen).

Aja, ska man vara värst så får man väl betala Men det blir en Deneb för mig.

Du har redan bestämt dig innan du sett mer specifika och konkreta tester?
well, you are a trooper

Pekar mer mot deneb för min del.
Skulle dock inte sitta fel med 6 minnesplatser, men än så länge är 6 minnesplatser det anda som talar FÖR i7, allt annat är emot. Det är min åsikt.

Vill påpeka att jag vill ge all cred till Intel för att de tar ett järvt kliv ut på okänd mark för att ge oss bättre prestanda. Alla försök, även de dåliga (jag antyder ingenting faktiskt här...) är bra eftersom de leder till utveckling, så länge företaget inte konkar pga dåliga satsningar...

Jag kommer personligen aldrig betala mer än 2000kr för en processor, och aldrig mer än 1500kr för ett moderkort.
Behöver man ta 10'000 kronor för en processor som är ämnad till privatpersoner, vanliga svenssons "average joe's", då har man tänkt lite fel anser jag.
Då kanske man är lite tidig med den nya tekniken då kostnaden för konsumenterna är för hög för majoriteten av de eventuella köparna.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatismoset
Bara man får vad man betalar för så..

Stämmer nog inte här... tror inte att prestandan man får är riktigt värt pengarna.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att de börjar sälja till höga priser när nästan bara entusiaster är intresserade. Jag väntar i varje fall till sommaren för att se hur allt utvecklar sig. Priserna för DDR3 minnen kanske börjar gå ned också när produktionsvolymerna ökar. De första moderkorten och processorerna har troligen en del barnsjukdomar, på grund av att det är en helt ny plattform. De kommer vara åtgärdade när nästa generations moderkort kommer ut.

Jag väntar med köpt tills dess. Men de som jagar poäng för allt vad tygen håller vill nog helst köpa nytt imorgon, oavsett pris.

Permalänk
Medlem

Hm, blir nog att vänta till runt jul för mig så att priserna hinner svalna lite.
Nylanserade komponeter brukar ju vara rätt överprissatta det första veckorna

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Stämmer nog inte här... tror inte att prestandan man får är riktigt värt pengarna.

Precis. Inte än iaf. Lite överdrivet dyra moderkort också. Och sen 3 st DDR3-minnen lär ju kosta.

Fast min Phenom ska jag ha ett bra tag till. Den duger för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

schwineDYRT!

Permalänk
Medlem

Många nyheter om i7 nu.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Det blir bra för AMD att det är dyrt, det ger dem en chans att få hyfsat betalt för Deneb under en period ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Jag kommer personligen aldrig betala mer än 2000kr för en processor, och aldrig mer än 1500kr för ett moderkort.
Behöver man ta 10'000 kronor för en processor som är ämnad till privatpersoner, vanliga svenssons "average joe's", då har man tänkt lite fel anser jag.
Då kanske man är lite tidig med den nya tekniken då kostnaden för konsumenterna är för hög för majoriteten av de eventuella köparna.

Jag tror du har missförstått deras försäljningsargument lite. Dels är i7 helt ny teknik och det är egentligen rätt imponerande att de ens har en processor för under 10k i början. Sedan att en av dem kostar 10k är på grund av att det är en "Extreme". Dessa har alltid kostat 10k+ när de släppts och de ämnas inte för vare sig svenssons eller average joes, utan mot entusiaster och överklockare. Under Core 2 tiden har försäljningsargumentet varit olåst multiplikator. Vet inte riktigt hur det kommer vara med i7 men du förstår kanske vad jag försöker säga. Produktionskostnaden på en QX9650 är troligtvis inte högre än för en Q9550 men Intel vet att extrema överklockare vill ha olåst multiplikator och kommer därför vara beredda att lägga 10k eller mer i många fall. De mjölkar helt enkelt produkten.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd

För dyrt...
Aja de går väl ner i pris lite efter att alla lättlurade loosers köper dem dyrt första veckorna...

Permalänk
Avstängd

Det blir nog AM3 för mig istället vid kommande uppgradering. Något dyrt tyvärr.

Permalänk

Ska bygga ett system Skiter i Core 7 utan köpte i stället
Asus deluxe fx 790-sb750 processor 9950be
Hårdiskar Vilociraptor 150 gb Samsung 750 gb
8 gb ram crossair 667 mhz Samsung DVD brännare
650w nätagg + lite extra kylning mm
kostnad för kalaset ca 7500 kr
ps har redan grafikkort sätter i ett msi 3870 x2

Permalänk
Medlem

Klart det kommer att kosta som fan initialt. Ny teknik brukar inte vara billig och tyvärr inte felfri heller. Blir ingen i7 på minst ett halvår.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Blir intressant och se hur det kommer fungera med minnen. Många av oss minns vilket problem det var med Socket 754 (dem första modellerna). Då gällde det att välja rätt minnen annars fick man stabilitets problem direkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
8 gb ram crossair 667 mhz

Gah! Vart får alla "Crossair" ifrån? Okey om företagets namn hade varit "Corshair", då kan jag förstå att man rör till det. Men när folk gång på gång, efter att ha läst namnet på en förpackning får "Corsair" till "Crossair" - ja, då förstår inte jag vad felet är!

Jag har minnen från, hm, ska läsa på kartongen... C-O-R-S-A-I-R... ah, Crossair heter företaget!

Näh, Corsair it is.

Förövrigt fint användande av punkter, kommatecken och blankrad!

Nåja, slut på klagande (om det citerade inlägget).

För att kommentera nyheten kan jag säga att jag tycker att det låter dyrt. Jag tror att det mest prisvärda framöver blir att skaffa en LGA775-rigg med en E8***, eller en Q9*** (beroende på vad man sysslar med), samt 8 GB RAM att ha den närmsta tiden. Troligtvis lever datorn lite längre med en Q9***. Grafikkort blir gammalt innan man får hem det från valfri E-butik - lite som att transportera bananer under 1700-talet!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?