Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Hej!

Är det någon som vet hur Deneb kommer fungera med SB700? Jag har funderat på att uppgradera från min Athlon X2 4850e sen när Deneb har lanserats. Kommer mitt moderkort att klara de nya processorerna? Jag har ett Gigabyte GA-MA78GM-DS3H med AMD 780G och SB700.

Mvh Johan

Självklart kommer det fungera, samma sak gäller mitt moderkort med SB600.

Det enda man missar är dom där 200 - 300mhz extra om man klockar, vilket suger

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Självklart kommer det fungera, samma sak gäller mitt moderkort med SB600.

Det enda man missar är dom där 200 - 300mhz extra om man klockar, vilket suger

För att förtydliga ifall alla inte vet så har SB750 stabilare klockgeneratorer. Vilket leder till att man kan klocka Phenom högre. Dock vet vi inte hur stor skillnaden blir på den strömsnålare Deneb.

Permalänk
Avstängd

En som klockat upp en deneb @ 2,2 GHz till 4.0 GHz

http://forum.coolaler.com/showthread.php?t=191848

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
En som klockat upp en deneb @ 2,2 GHz till 4.0 GHz

http://forum.coolaler.com/showthread.php?t=191848

Med ett MSI-moderkort dessutom

Permalänk
Medlem

fan va jag e sugen på att byta tillbaks till amd. vilka av sb750 brädorna är bra? kollade lite på den nya asus brädan som såg fin ut men den verkade inte funka med amd overdrive eller nått sånt. inte för att man måste ha det men det verkar va en najs feature.

låga dpc latenser är viktigast för mig: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
En som klockat upp en deneb @ 2,2 GHz till 4.0 GHz

http://forum.coolaler.com/showthread.php?t=191848

Är det stabilt? Jag är inte så bra på kinesiska

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Är det stabilt? Jag är inte så bra på kinesiska

http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fforum.co...

Inte den bästa översättningen kanske men det duger

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fforum.co...

Inte den bästa översättningen kanske men det duger

Blir nästan lite komiskt att läsa

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Blir nästan lite komiskt att läsa

Lite ?

Citat:

Lin Dong stanna uppe hela natten för att testa rök skära ner lite sång!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Lite ?

hehe, såg det med

Håller man med musen övertexten så kan man översätta till nåt bättre om man vill, det står "Föreslå en bättre översättning"

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Haha, jag har själv läst översättningen. Fattar inte hur "hyresvärd" kommer in i bilden men det är ett återkommande ord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Lite ?

man kan ju fråga sig om det verkligen var överklockning han pysslade med

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Haha, fan va rolig översättning. Bara läst första sidan, men fan va kineser är balla

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

K10 s 45nm bra, åtminstone på klockan kan avsevärt förbättra, AMD's design med FAB anläggningen för att fastställa separation, separation av de hoppas att slutprodukten kan fortsätta att öka det .... Åh
Annars, k10, jämfört med i7 till minne hierarkin är densamma, men Intel oövervinnelig i7 process så att 8MB av L3 kan köra en mycket kort period av latens ...
45nm k10 och 6MB L3, han är latens är för hög, till och med klockan utan någon möjlighet att köra samma CPU hastighet, vilket resulterar i en stor prestanda ut ... Ja, allt du process eller konstruktion sidan inte förlora så mycket

Kineserna verkar ha kommit till insikt att det inte hjälper för Deneb att köra i 4GHz+, eftersom L3 är så mycket långsammare än på Core i7 så kommer prestandan alltid att vara sämre vid samma frekvens.

Vad gäller klockning kommer Core i7 dessutom antagligen att kunna klocka en hel del högre, så, Intel ser ut att kunna fortsätta att ta ut höga priser för sina plattformar.

Men blir Deneb-riggar riktigt billiga så är de ändå intressanta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Luft?
Med den gigantiska kylaren, hehehe, inget man kommer fixa i egna burken direkt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
Luft?
Med den gigantiska kylaren, hehehe, inget man kommer fixa i egna burken direkt

Det är väl en sån där Scythe Orochi, den är gigantisk Och så kan man inte jämföra med hur det fungerar i en låda heller, eftersom det blir mycket varmare i en normal datorlåda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Nä, några sånna fantasiklocker får vi nog inte se. Men det kan nog bli prisvärda leksaker iaf.

Permalänk
Avstängd

Nej, jag tror inte att Deneb slår Nehalem i samma klocka, men när billigaste Nehalem går för runt 3000kr OCH kräver ny sockel så tror jag att Deneb kommer att sälja mycket bättre.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Kineserna verkar ha kommit till insikt att det inte hjälper för Deneb att köra i 4GHz+, eftersom L3 är så mycket långsammare än på Core i7 så kommer prestandan alltid att vara sämre vid samma frekvens.

Vad gäller klockning kommer Core i7 dessutom antagligen att kunna klocka en hel del högre, så, Intel ser ut att kunna fortsätta att ta ut höga priser för sina plattformar.

Men blir Deneb-riggar riktigt billiga så är de ändå intressanta.

Core i7:s största problem är nog kostnaden. Har sett en hel del Inteltrogna användare som även de reagerat på vad det kommer kosta att uppgradera till den nya plattformen.

Även om vi bortser från kostnaden så har Core i7 i ett flertal förhandstester visat sig prestera rätt dåligt i spel. Om detta stämmer och man väger samman alla för- och nackdelar tror jag mer på att Deneb blir det självklara förstahandsvalet.

Permalänk

eller så skiter folk som har intel att uppgradera.

Permalänk
Avstängd

Känns jävligt hett nu när Deneb är på väg. Alltid stött AMD och kommer alltid göra, då jag aldrig haft ett problem med dem.
Det jag grämer mig över är dock om man skall vänta på 3,0 ghz Deneb som tar DDR3 minneskontroller.
Någon som vet om nya 800 NB och 800 SB kommer komma med alla nya AM3 moderkort ? Borde väl nästan det...

Sen en annan fråga: Vilket är det bästa moderkortet att införskaffa med SB750 nu om jag köper en 3,0 Ghz Deneb nu till vinter ?

Ser onekligen fram emot Deneb!

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Kineserna verkar ha kommit till insikt att det inte hjälper för Deneb att köra i 4GHz+, eftersom L3 är så mycket långsammare än på Core i7 så kommer prestandan alltid att vara sämre vid samma frekvens.

Kan inte du berätta hur mycket(?) långsammare den är då...

Vad jag vet så finns det inte information (tester) ute än som berättar exakta fakta om hur snabba/långsamma de är vad gäller L3 cache. I spekulationerna så verkar det mycket lika.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Kan inte du berätta hur mycket(?) långsammare den är då...

Vad jag vet så finns det inte information (tester) ute än som berättar exakta fakta om hur snabba/långsamma de är vad gäller L3 cache. I spekulationerna så verkar det mycket lika.

Eh, nej, nu minns jag inte exakt var jag läst uppgifterna på rak arm men i7 har både högre hastighet på L3 och lägre latenser vid samma hastighet pga färre klockcyklers fördröjning. Det blir en del skillnad, exakt hur mycket kan vi däremot inte veta förräns båda är benchade i ett jämförande test.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Eh, nej, nu minns jag inte exakt var jag läst uppgifterna på rak arm men i7 har både högre hastighet på L3 och lägre latenser vid samma hastighet pga färre klockcyklers fördröjning.

Det är inte barcelona du jämför med? Har själv sökt efter uppgifter på hur snabb L3 cachen är på deneb men vad jag vet så finns inte dessa siffror än.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd

8-10k för en ny dator uppdatering som endast ger liknande prestanda som idag är löjligt.
(spel)
<köper lika gärna en q9550 och klockar till 4ghz.

Deneb ser där ut att kunna konkurrera.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Deneb lockar mig väldigt men jag står i valet och kvalet om jag ska skaffa nytt mobo och en ny prolle eller ett nytt graffe.

Permalänk
Medlem

tre månader kvar då, tills man själv kan börja klocka en 45nm deneb och se om alla dessa rykten stämmer.

Lär inte gå över till DDR3, då skillnaden från DDR2 till DDR3 är löjligt små, en del tester visar att DDR2 fortfarande är bättre än DDR3 också.
Men det kanske ändras i framtiden! Hoppas på det

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det är inte barcelona du jämför med? Har själv sökt efter uppgifter på hur snabb L3 cachen är på deneb men vad jag vet så finns inte dessa siffror än.

Det vi vet är att den är 48 way mot Agenas 32 way. Det kan ge bra skjuts. Sedan vet vi inte om Nordbryggan går i CPU-frekvens eller i HT-frekvens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
Luft?
Med den gigantiska kylaren, hehehe, inget man kommer fixa i egna burken direkt

En Orochi är defintivt en flaskhals i testet då den är till för att köras med lågt luftflöde och presterar inte särskilt bra jämfört med TRUE med högt luftflöde. Detta är definitivt inte gränsen för hur högt Deneb klockar med luft.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.