Fler detaljer om Nvidias nya namnschema

Permalänk
Melding Plague

Fler detaljer om Nvidias nya namnschema

Efter hård kritik ändrar Nvidia namnen på grafikkorten i Geforce-serien. Produkterna i den nionde generationen står först i kö.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite bättre blir det väl förhoppningsvis av denna ändring iallafall...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Förvirringar kommer uppstå ständigt men tanke på vad Nvidia håller på med namngivning på dessa kort.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

ho ho ho nu får en del kort sitt tredje namn, way to go nvidia!

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Inaktiv

Dom försöker fixa till sitt misstag iaf.

Fortsätt så.

Permalänk
Medlem

Ok, så man döper om, redan omdöpta kort för att underlätta för konsumenterna, smått uppdaterade äldre kretsar ska alltså ingå i budget/mellansegmentet av nya serien ?
Hur kan då detta, i så fall leda till mindre förvirring ?

Permalänk
Medlem

Bara undrar. Fungerar det o köra sli med ett kort med det gammla namnet och ett med de nya. Eller har de ändrat helt?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

asså dom skulle ha låtit alla kort ha kvar sitt ursprungliga namn, de enda dehär ger är ytterligare oreda!

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

Onödigt att döpa om existerande kort, igen...
Men jag tycker att det är bra att de kör med ett nytt namnschema från och med nu, hade dock hellre sett att de första modellerna med de nya namnen också var nya modeller.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Är ju iallafall ett steg i rätt riktning, men bäst hade nog varit att göra rätt från början

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Bara undrar. Fungerar det o köra sli med ett kort med det gammla namnet och ett med de nya. Eller har de ändrat helt?

Klart, dom har ju bara ändrat namnet..

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Det är G92 som tillhör GeForce8 serien. GeForce9 var ett nytt namn på samma arkitektur och nu döper dom om dom igen. Snacka om att lura vanligt folk till att tro att det är "nya" grafikkort. Mycket oprofessionellt gjort, och inte första gången från nVidia.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Vad blir nästa namn på dessa kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Klart, dom har ju bara ändrat namnet..

Men vad jag minns så kan man behöva flasha om biosen på ena krtet så de "heter" samma!!

Permalänk
Avstängd

Men vafan, genast när en nyhet om nVidia kommer upp så bara klagas det, skulle denna nyhet ha handlat om att AMD/ATi byter namn på sina grafikkort så skulle alla ha varit: "Jamen det här är ju bra" men när det handlar om nVidia kastas det bara skit och klagas hela tiden

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 8800GTS 512
Men vafan, genast när en nyhet om nVidia kommer upp så bara klagas det, skulle denna nyhet ha handlat om att AMD/ATi byter namn på sina grafikkort så skulle alla ha varit: "Jamen det här är ju bra" men när det handlar om nVidia kastas det bara skit och klagas hela tiden

Om det vore likadana förutsättningar hos AMD/ATI så hade i varje fall jag klagat på dem med, jag har klagat på dem efter en nyhet här för inte så länge sedan och det var jag inte ensam om.
Att man klagar på ett företag innebär inte att man favoriserar konkurrenten.

Varken AMD eller Nvidia är på något sätt änglar, båda sysslar med fula grejer då och då. Detta gäller förstås inte bara dem utan väldigt många stora IT-företag.

Sen får jag medge att du verkar rätt partisk, iallafall om man kollar på ditt användarnamn.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Avstängd

wtf man döper om kort för att göra det mindre krabbigt för konsumenterna

förslag: låt dom gammla korten beholla sina namn och ge alla nya kort som släpps namn enligt det nya namnschemat

spelar väll igentligen ingen roll, ja menar vem köper ett g92 kort idag

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Om det vore likadana förutsättningar hos AMD/ATI så hade i varje fall jag klagat på dem med, jag har klagat på dem efter en nyhet här för inte så länge sedan och det var jag inte ensam om.
Att man klagar på ett företag innebär inte att man favoriserar konkurrenten.

Varken AMD eller Nvidia är på något sätt änglar, båda sysslar med fula grejer då och då. Detta gäller förstås inte bara dem utan väldigt många stora IT-företag.

Sen får jag medge att du verkar rätt partisk, iallafall om man kollar på ditt användarnamn.

Joo men tycker bara ha läst bra saker om AMD/ATi och dåliga om nVidia här på SweC, givetvis är nVidias namngivning helt korkad, men det är väl bra att de byter namnschema istället för att fortsätta med sina namngivningar?

Nu inser jag att mitt användarnamn var ett dåligt val, men jag vet inte hur jag ändrar det.

Edit: Det här gick ganska mycket OffT...

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 8800GTS 512
Joo men tycker bara ha läst bra saker om AMD/ATi och dåliga om nVidia här på SweC, givetvis är nVidias namngivning helt korkad, men det är väl bra att de byter namnschema istället för att fortsätta med sina namngivningar?

Nu inser jag att mitt användarnamn var ett dåligt val, men jag vet inte hur jag ändrar det.

Edit: Det här gick ganska mycket OffT...

Skicka ett PM till en Moderator/Admin med önskat konto-namn så fixar han/hon detta åt dig.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

problemet kommer fortfarande att kvarstå när nvidia börjar att producera nästa serie. för det är det allt handlar om att jämföra gamla serien med en ny.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerylf
Men vad jag minns så kan man behöva flasha om biosen på ena krtet så de "heter" samma!!

Möjligt, men då är det ju bara att flasha det då, inget mer med det.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

@8800GTS 512: Jag håller med dig till fullo att det är bra med namnbytet (läs mitt första inlägg en bit ovanför ditt första).
Sedan är det kanske sant att Nvidia ofta får lite mer kritik än AMD, men jag har inte undersökt saken så jag ska inte påstå någonting, det enda jag kan säga är att jag åtminstone inte bidrar till något sådant då jag försöker vara så opartisk som möjligt och se till fakta.

Om du vill ge folk ett mer opartiskt intryck kan ett byte av användarnamn vara en bra idé, kontakta någon moderator så kan de säkert hjälpa dig.
Nu tillbaka till Nvidias namnbyte igen.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Som jag sagt tidigare så fungerar det om man inte krånglar till det... vilket nvidia gör.

Storleken på "stegen" verkar ändra sig, dvs rent siffermässigt ser skillnaderna nu mindre ut (i vissa fall). GT, GTX osv är ju rena tramset. Det hade varit betydligt bättre om man satte in/bytte en siffra i stället.

Ex:

Första siffran anger generation.
Andra siffran anger serie inom generationen.
Tredje siffran anger vart kortet ligger i förhållande till de andra korten i samma serie.

9800GTX+ - 158
9800GTX - 155
9800GT - 152

Nu höftade jag bara siffrorna lite men ni hajar principen...

Permalänk
Medlem

Vad händer när det redan gamla GTS140 blir för gammalt när nästa generation kommer? Döps det om till GTS210 eller nåt då istället? Isf är det ju samma sak som det är nu...

Permalänk
Medlem

Fan va dåligt.
Om dom gör rätt från början så hade det inte varit något problem Q_Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Vad händer när det redan gamla GTS140 blir för gammalt när nästa generation kommer? Döps det om till GTS210 eller nåt då istället? Isf är det ju samma sak som det är nu...

Sålänge det inte blir så som i ditt exempel så verkar ju detta bli bra.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Avstängd

Jobbigt att de ska hålla på att byta namn. Det förvirrar bara mig.

Nästa kort blir nog antagligen inte Nvidia för min del...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkenn
Fan va dåligt.
Om dom gör rätt från början så hade det inte varit något problem Q_Q

Haha, no shit!

Tycker det är bra att de fixar en någorlunda logisk namngivningsprocess. Det är meck nu men med tanke på hur fort det kommer ut nya grafikkort är detta inget problem om ett halvår.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Känns som att det är nVidias sätt att få "börja om" i konkurrensen med ATI. Alla "vet" ju att 4850 och 4870 är mycket mer prisvärda än nVidias konkurrerande modeller. Även om det inte är sant längre efter nVidias prissänkningar så hänger det ryktet kvar bland de som inte är så insatta.

NVidia behöver nog den här omstarten ur ett marknadsföringsperspektiv; få nya tester i media med de omdöpta modellerna (som kommer att visa att ATI och nVidia är hjälpligt jämna i respektive kategori) så att bilden av nVidia som hjälplöst efter kan raderas ur folks hjärnor. De ger helt enkelt upp sina gamla produktvarumärken eftersom de inte har något större värde längre.

Men visst är det förbaskat förvirrande för oss konsumenter (vilket förstås är meningen...)! Och de tar en uppenbar risk att de förstör sitt firmavarumärke ännu mer än vad de redan gjort förstås...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem

Tycker det är bra att de fixar en någorlunda logisk namngivningsprocess. Det är meck nu men med tanke på hur fort det kommer ut nya grafikkort är detta inget problem om ett halvår.

Men det kommer ju inte ut nya grafikkort speciellt ofta, de döps bara om.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.