Central inloggning för windows

Permalänk
Medlem

Central inloggning för windows

Har 4 datorer som rullar här hemma och tänkte fixxa någon slags central inloggning som de har i skolor. Tanken är att vilken dator man än sitter på så ska ens filer, dokument mm finnas där.

Finns det någon billig och bra lösning för hemmafixxaren?

Nu söker jag ju inte någon nas som man lägger upp sina filer på, utan jag vill ju att alla inställningar bakrund mm ska flyttas med om man sitter på en annan dator.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt det magnus länkade till.
Bra lösning är det, men billig är relativt. Du behöver en windows server licens. Server 2003 small business edition är billigaste varianten som kan agera domänkontrollant.
Vad jag sett har inte 2008:an kommit i sådan ännu.

Men du vill nog helst testa på det här. Det finns trial software/utvärderingsversion som fungerar rätt länge (180 dagar har jag för mig)
http://technet.microsoft.com/sv-se/windowsserver/bb405947(en-us).aspx

Det finns en hel del teori bakom de här sakerna, kanske förenklade small business edition är bäst att använda om man inte vill ta sig tiden att lära sig allt.

Några saker du bör veta: Användarkontona som hamnar i domänen ligger där, skulle du vilja gå tillbaka till vanligt workgroupläge (som det är nu) så förlorar du det (alla inställningar du gjort).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Är detta möjligt att fixa i linux?
Debian rullar på servern och att byta låter mindre roligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azzie
Lånar tråden lite.

Är detta möjligt att fixa i linux?
Debian rullar på servern och att byta låter mindre roligt.

Borde väl finnas om det nu finns till windows.. hojjta till om du hittar nåt

Kör själv en maskin med linux nu dock har jag inte fått tummen ur att böra mecka ihop en central inloggning.

Edit: kom nu på att jag har tillgång till windows server 2003 samt windows server 2008 helt gratis via msdn kontot.

Nästa steg är väl att införskaffa en liten server som klarar av gbit speed med raid 1...

Permalänk
Medlem

Re: Central inloggning för windows

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdtranZ
Har 4 datorer som rullar här hemma och tänkte fixxa någon slags central inloggning som de har i skolor. Tanken är att vilken dator man än sitter på så ska ens filer, dokument mm finnas där.

Finns det någon billig och bra lösning för hemmafixxaren?

Nu söker jag ju inte någon nas som man lägger upp sina filer på, utan jag vill ju att alla inställningar bakrund mm ska flyttas med om man sitter på en annan dator.

Kör Active directory i windows 2003 server. Kraftfullaste där är....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs