Packard Bell släpper lilldator

Permalänk
Melding Plague

Packard Bell släpper lilldator

Denna gång är det Packard Bell som lanserar en minimal bärbar dator. Datorn heter "dot" och bjuder bland annat på 160 gigabyte hårddisk.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Man undrar hur batteritiden är. Det är mest det som skiljer de olika tillverkarna åt med Asus i spetsen.

Permalänk
Inaktiv

"Så vad har denna maskin som de andra inte har?", frågar jag mig varje gång en ny "lilldator" dyker upp. Som oftast har de ju samma konfigurationer och låga batteritider.

Lite som, same shit, different name.

Permalänk
Medlem

Kan inte någon ny "netbook" komma som är riktigt billig, alltså ca 2000kr, jag tycker att alla dessa nya som kommit det senaste är för dyra iaf för min smak, om jag lägger ut 4000kr så gör jag det inte för en rätt dåligt presterande 10"-dator, då satsar jag hellre på en bättre 15".

För att den ska kosta ungefär 2000kr får de gärna skära ner lite på prestandan för vid det priset spelar det ingen större roll tycker jag, sålänge det inte är en tjock "ram" runt skärmen som på EEE 701 och batteritiden är bra.

Anledningen att jag först blev intresserad av Asus EEE 701 var ju att den gick att få för dryga 2000kr om man importerade.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Skulle säga att priset är A och O när det kommer till dessa minidatorer. Prestandan kan komma i andrahand, sålänge den fortfarande är acceptabel.

Det enda man vill göra med dem är ju att surfa, chatta, kolla på filmer ála youtube och ev. lyssna på musik.
Krävs ingen monsterdator till det.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Kan inte någon ny "netbook" komma som är riktigt billig, alltså ca 2000kr, jag tycker att alla dessa nya som kommit det senaste är för dyra iaf för min smak, om jag lägger ut 4000kr så gör jag det inte för en rätt dåligt presterande 10"-dator, då satsar jag hellre på en bättre 15".

För att den ska kosta ungefär 2000kr får de gärna skära ner lite på prestandan för vid det priset spelar det ingen större roll tycker jag, sålänge det inte är en tjock "ram" runt skärmen som på EEE 701 och batteritiden är bra.

Anledningen att jag först blev intresserad av Asus EEE 701 var ju att den gick att få för dryga 2000kr om man importerade.

Instämmer, att hålla på och marknadsföra avskalade, nedbantade datorer för surf och ordbehandling i priser runt 4-5k är totalt idiotiskt då man kan få en "riktig" laptop som klarar betydligt mer för samma pengar, det värsta är ju att folk köper dom till dessa ockerpriser så tillverkarna tror det är okej att ta så mycket betalt. Jag skulle personligen aldrig lägga mer än 2k på sin höjd på en "mini-laptop", ska man hosta upp 4-5k så tar jag hellre en smartphone som klarar i stort sett samma saker som en mini-laptop, fast den ryms i fickan istället.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

sjukt ointressant med små trötta datorer som hindrar att priserna på vanliga bärbara kan sjunka. tycker dom lika gärna kan upphöra existera. Ett mellanting av dator och mobiltelefon som man inte kan ringa ifrån?!
En trend som jag hoppas dör snart för låga upplösningar är det värsta jag vet >.<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Instämmer, att hålla på och marknadsföra avskalade, nedbantade datorer för surf och ordbehandling i priser runt 4-5k är totalt idiotiskt då man kan få en "riktig" laptop som klarar betydligt mer för samma pengar, det värsta är ju att folk köper dom till dessa ockerpriser så tillverkarna tror det är okej att ta så mycket betalt. Jag skulle personligen aldrig lägga mer än 2k på sin höjd på en "mini-laptop", ska man hosta upp 4-5k så tar jag hellre en smartphone som klarar i stort sett samma saker som en mini-laptop, fast den ryms i fickan istället.

Precis så jag tänker. Någon tillverkare som råkar läsa detta: "Bygg _billiga_ smådatorer!":)

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Vilka äger Packard Bell idag? NEC? Acer?

Permalänk
Hedersmedlem

Måste hålla med er som skrivit. Jag tycker att batteritiden är det absolut viktigaste. Förstår inte netbooks med en batteritid på 2.5 timmar, finns ju absolut ingen anledning att köpa dom över en vanlig laptop.

Tycker dom ska vara tusenlappen billigare eller ha en batteritid på >5h

Permalänk
Inaktiv

Har ingen riktig koll på varumärket Packard Bell, deras kvalité eller avsaknad av den. Har bara fått erfara att PB-kunder ringer till Dell för support. Bell/Dell..

Säger nog som en annan gjorde. Packard Bell klangar inte så bra. Kanske för att jag egentligen aldrig ägt något från dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Har ingen riktig koll på varumärket Packard Bell, deras kvalité eller avsaknad av den. Har bara fått erfara att PB-kunder ringer till Dell för support. Bell/Dell..

Säger nog som en annan gjorde. Packard Bell klangar inte så bra. Kanske för att jag egentligen aldrig ägt något från dem.

Haft en tft-skärm av dom ett tag sen. Fungerade perfekt i ett halvår innan bakbelysningen pajjade. Fick dock en ny hemlevererad till dörren inom en vecka så kundtjänsten är väl helt ok. Känns som ett average-företag.

Permalänk
Inaktiv

För dyr.

Permalänk

Ussch, jag får rysningar av Packard Bells lila teman på i princip allt i datorn.
Har de fortfarande Internet Security som inte går att avinstallera utan fixar i maskinerna?

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på Packard Bell så kan väl svara på en del av det ni har att säga:

Packard Bell ägs idag av Acer men Packard Bell kommer finnas kvar som brand då vi är starka i Europa och har en bra kundrelation.

Det som är positivt för kunden med PB är att vi drivs som ett "mindre" företag så inget är "black & white" utan vi ser alltid på saker från fall till fall och det gynnar oftast kunden.

Såg att någon haft våran skärm Maestro, och på alla våra skärmar har vi en rutin där vi byter ut skärmen direkt hos kund när de går sönder vilket är väldigt omtyckt.

Vi har produkter i det absoluta lågprissegmentet och således får många en skev bild om PB. När man köper en laptop för 3000kr kan man inte förvänta sig att den är av bästa kvaliten/prestanda.

Vi har en serie datorer som heter iEXTREME och iPOWER som vi exempelvis sponsrat ESWC med. Dessa datrorer upplever vi aldrig problem med, så betalar man så får man också en bra produkt så att Packard Bell skulle vara sämre än något annat är en myt.... alla bolag använder samma fabriker för att bygga sina datorer.

By the way, yes vi levererar inte med något NIS som ej går att avinstallera längre, det går nu att avinstallera via vårat SmartRestore.

Visa signatur

///Peter "Sweeler" Nilsson

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på att EEE901 20GB ska sjunka till 3000kr...

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweeler
Jag jobbar på Packard Bell så kan väl svara på en del av det ni har att säga:

Packard Bell ägs idag av Acer men Packard Bell kommer finnas kvar som brand då vi är starka i Europa och har en bra kundrelation.

Det som är positivt för kunden med PB är att vi drivs som ett "mindre" företag så inget är "black & white" utan vi ser alltid på saker från fall till fall och det gynnar oftast kunden.

Såg att någon haft våran skärm Maestro, och på alla våra skärmar har vi en rutin där vi byter ut skärmen direkt hos kund när de går sönder vilket är väldigt omtyckt.

Vi har produkter i det absoluta lågprissegmentet och således får många en skev bild om PB. När man köper en laptop för 3000kr kan man inte förvänta sig att den är av bästa kvaliten/prestanda.

Vi har en serie datorer som heter iEXTREME och iPOWER som vi exempelvis sponsrat ESWC med. Dessa datrorer upplever vi aldrig problem med, så betalar man så får man också en bra produkt så att Packard Bell skulle vara sämre än något annat är en myt.... alla bolag använder samma fabriker för att bygga sina datorer.

By the way, yes vi levererar inte med något NIS som ej går att avinstallera längre, det går nu att avinstallera via vårat SmartRestore.

"... via vårat SmartRestor" <--- det är just sånt jag HATAR! Jag vill inte använda era jävla skitverktyg, låt mig ha möjligheten att ladda ner det om jag så vill från er sida eller lägg med det på en skiva med stämpeln "Massa skitprogram som du INTE behöver om du vet hur du ska använda ditt verktyg (datorn)".. Vad är det för fel på Windows XP med alla drivrutiner installerade?? På tal om drivrutiner, varfär är alla jävla mäkressidor SKIT???!!! man väljer modell, man väljer OS, man väljer WIFI, så får man 5 st OLIKA drivisar att välja på (en av de stämmer förmodligen, men ska man behöva "pröva sig fram" eller hålla på med device-ID o grejjer??!!.. Alla tillverkare är SKIT men jag måste ändå tacka för utan er hade jag inte haft något jobb som IT-Konsult... KEEP UP THE GOOD WORK!!!!

(^______^)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweeler
Nyttig info

Är IE fortfarande lila?

Sen måste jag faktiskt invända lite. Även om komponenterna är desamma så är skiljer mjukvaran. Fast vi sweclockare tömmer väll datorn illa kvickt och gör en ren installation utan massa krafs som Svensson efterfrågar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
"... via vårat SmartRestor" <--- det är just sånt jag HATAR! Jag vill inte använda era jävla skitverktyg, låt mig ha möjligheten att ladda ner det om jag så vill från er sida eller lägg med det på en skiva med stämpeln "Massa skitprogram som du INTE behöver om du vet hur du ska använda ditt verktyg (datorn)".. Vad är det för fel på Windows XP med alla drivrutiner installerade?? På tal om drivrutiner, varfär är alla jävla mäkressidor SKIT???!!! man väljer modell, man väljer OS, man väljer WIFI, så får man 5 st OLIKA drivisar att välja på (en av de stämmer förmodligen, men ska man behöva "pröva sig fram" eller hålla på med device-ID o grejjer??!!.. Alla tillverkare är SKIT men jag måste ändå tacka för utan er hade jag inte haft något jobb som IT-Konsult... KEEP UP THE GOOD WORK!!!!

(^______^)

Då ska du ju hylla alla de dåliga grejjerna ju!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Oo visste inte att Packard Bell fortfarande fanns..

Där ser man, bra jobbat ändå får man säja.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweeler
Vi har produkter i det absoluta lågprissegmentet och således får många en skev bild om PB. När man köper en laptop för 3000kr kan man inte förvänta sig att den är av bästa kvaliten/prestanda.

Vi har en serie datorer som heter iEXTREME och iPOWER som vi exempelvis sponsrat ESWC med. Dessa datrorer upplever vi aldrig problem med, så betalar man så får man också en bra produkt så att Packard Bell skulle vara sämre än något annat är en myt.... alla bolag använder samma fabriker för att bygga sina datorer.

borde inte alla produkter vara av samma kvalite oavsett pris?
ska ju bara vara prestanda som är skillnaden, inte kvalite.

men ändå så är det skillnad på hps pavillion serie och deras business serie, "bättre" kvalite på businessgrejerna.

Permalänk
Medlem

hey hey hey, för alla som vill slippa "tilläggsprogramen" i mjukvaran finns det möjlighet att välja bort dem + att inget hindrar någon från att lägga in clean install windows och sedan tanka drivarna från våran hemsida.

Skriver man in serienummer eller partnummer får man endast drivare som funkar, det är om man går in på serien/platformen du får fram multiple choises.

Och när du säger att alla märkesdatorer är skit så köp dem inte, de flesta kunder som köper oem hem/underhållningsdatorer är vanliga svenssons utan så bra koll på datorer och dem använder ofta de program som följer med.

Vi som tillverkare får ju självklart pengar för de program som följer med också så jag tycker det är rätt självklart.

Se till exempel att du har en produkt som du vet folk köper så kommer en annan produkttillverkare och vill att dennes produkt följer med som test till din produkt och du får si och så mycket mer pengar för detta och du vet att du fortfarande kommer sälja lika mycket av din produkt och kunderna kan själva välja om den vill använda "tilläggsprodukten" eller inte. Jag vet att svaret är att du skulle gjort precis likadant.

Visa signatur

///Peter "Sweeler" Nilsson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
borde inte alla produkter vara av samma kvalite oavsett pris?
ska ju bara vara prestanda som är skillnaden, inte kvalite.

men ändå så är det skillnad på hps pavillion serie och deras business serie, "bättre" kvalite på businessgrejerna.

Nej alla produkter borde inte ha samma byggkvalité för olika kunder har olika behov. Alla vill inte betala extra för t.ex. kolfiberförstärkt chassi.

Permalänk
Avstängd

hum, ge mig något med 16gb ssd dualcore atom 1 gb minne 9" monitor 2 usb, wlan. pris 1500 kr .... bit i den ni!

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
hum, ge mig något med 16gb ssd dualcore atom 1 gb minne 9" monitor 2 usb, wlan. pris 1500 kr .... bit i den ni!

År 2011 kanske.

Permalänk
Medlem

Ännu en i högen....

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Nej alla produkter borde inte ha samma byggkvalité för olika kunder har olika behov. Alla vill inte betala extra för t.ex. kolfiberförstärkt chassi.

självklart menade jag kvaliten på komponenterna i datorn

Permalänk
Medlem

Jag har en packard bell Easy note. Ser ut som en den på bilden med i 12.1 format. Designen är fin och den är bekväm att arbeta med. Inge negativt om dom.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
hum, ge mig något med 16gb ssd dualcore atom 1 gb minne 9" monitor 2 usb, wlan. pris 1500 kr .... bit i den ni!

när en bärbar dator kostade 30.000 kr så ville folk att den "bara" skulle skulle kosta 15.000 kr. när den senare gick ned till 15.000 kr ville konsumenterna att den skulle kosta 10.000 kr (detta var i många år drömgränsen).
sedan skulle en dator kosta 5.000 kr. nu verkar 4.000 kr vara max vad man har råd med.
så varför 1.500 kr?? varför inte 500 kr, det är ju ännu billigare.
eller hur.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
Jag väntar fortfarande på att EEE901 20GB ska sjunka till 3000kr...

Jag väntar fortfarande på att de ska finnas tillgängliga i sverige på ett ordentligt sätt.