Fler bilder på Intels kommande processor och kylare

Permalänk
Melding Plague

Fler bilder på Intels kommande processor och kylare

Lanseringen av Intels värstingprocessor Core i7 ligger några veckor fram i tiden. Detta hindrar dock inte bilder på den nya modellen att läcka ut på nätet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ungefär vad de billigaste i7 som kommer nu om en månad kommer kosta?

Edit: Hittade lite information själv genom Google;)
http://www.guru3d.com/news/intel-core--i7-and-x58-prices--exp...
Den billigaste i7, 920, kommer enligt källan att kosta 284 dollar per tusen processorer, alltså ca 1850kr.
Vad skulle man kunna tippa att de kommer kosta i affär här hemma då?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Verkar vara en rätt schysst kylare. Kan kanske klocka lite utan att behöva slänga på en 3:de parts då.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker den vita kartongen var fin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Jag tycker den vita kartongen var fin.

jag tycker den ser ut som en tvål

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

nu får man akta fingrarna när man pillar i datorn.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Någon som vet ungefär vad de billigaste i7 som kommer nu om en månad kommer kosta?

Edit: Hittade lite information själv genom Google;)
http://www.guru3d.com/news/intel-core--i7-and-x58-prices--exp...
Den billigaste i7, 920, kommer enligt källan att kosta 284 dollar per tusen processorer, alltså ca 1850kr.
Vad skulle man kunna tippa att de kommer kosta i affär här hemma då?

2500 kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
2500 kanske?

Ja, något i den stilen låter rätt troligt, det priset skulle ju inte vara särskilt farligt i mina ögon asså. Men när kostnader för x58-moderkort och ddr3-minnen tillkommer blir det plötsligt en del:P

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Pushpin... GOD WHY?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
nu får man akta fingrarna när man pillar i datorn.

Äsch... lite hack i fingrarna får man väl räkna med om man ska pilla i datorn medens den är på. blodstänk här och där kan väl se lite coolt ut xD

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Kylaren verkar helt klart bättre än förut, går säkert att klocka en bit med den utan att riskera för höga temperaturer.

Permalänk
Medlem

GAAAAH!
Frikkin pushpins, vem är muppen på Intel som tycker att dessa plastbitar från helvetet är bra till att spänna fast en processor med?!?
Allt i ett datorbygge går bra tills man ska installera sin Intel-processor. Då går allting fel eftersom plastbitarna i fråga vägrar sitta fast!
När man trots allt efter ca 15 minuters slit tror att: Titta, den sitter fast!
får man en ny käftsmäll då skiten lossnar och man får ta till "lite" övervåld för att till sist pressa fast skiten med en sån kraft att ens moderkort håller på att brytas som ett knäckebröd...

Bättre lösningar ska väl för f*n kunna krävas av ett av världens största företag!

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crieep
Bättre lösningar ska väl för f*n kunna krävas av ett av världens största företag!

Precis, den lösningen dom hade för P4 processorn var väl hyffsad, tills man måste byta ut den där hållaren för man hade en annan CPU-fläkt/fläns.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft några problem med pushpins.
Dock så installerade jag en AM2-processor för nån vecka sen och oj vad enklare det var

Permalänk
Avstängd

Jag skulle tro att fläkten skulle vara effektivare med kanter runt fläkten, de där måst ju flåsa runt på åt sidorna lite o tappa trycket neråt

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Standard fläkt i koppar(!). Bara jag som tror dessa kommer bli dugligt varma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Har aldrig haft några problem med pushpins.
Dock så installerade jag en AM2-processor för nån vecka sen och oj vad enklare det var

Pushpins är djävulens påhitt. Dock så lyckades jag montera om min infinity utan att ta loss moderkortet, stolt över mig själv.

Visa signatur

e8400@4GHz -1.34V <60C SFFT-Orth, ~70C (10x IBT) , MUGEN, P182, EP35-DS4, 3GB HyperX, 9800gtx 840/2050/1175

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zarper
Standard fläkt i koppar(!). Bara jag som tror dessa kommer bli dugligt varma?

Bättre att kylaren är varm än att processorn är det
Koppar ger fläkten en rimlig chans.

Permalänk
Medlem

Kylaren är väl större och av koppar för att kunna kyla den lite större CPU som nog kommer utveckla en del mer värme, undrar om den passar på dagens 775 CPU, skulle vara trevligt då den ser ut att vara effektivare.

Nåja jag kommer nog vänta lite med I7 tills nästa generation dvs till när Intel krympt kretsarna ett steg till, då har också säkert det nya mognat samt DDR3 blivit mainstreem etc, om nu inte det kommer vara markanta prestandahöjning förstås med första generation.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

ser väl okej ut
men ser ut som en jävligt stor processor jämfört med dom nuvarande 45 nm :S

Permalänk
Inaktiv

Komiskt att processorerna faktiskt bara blir större och större, liksom GPUer, när tillverkningsprocesserna blir bättre och bättre.

Nya kylaren kyler säkert bättre men fläkten är troligtvis av taskig kvalité. Pushpins är najs. <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
ser väl okej ut
men ser ut som en jävligt stor processor jämfört med dom nuvarande 45 nm :S

Själva "coren" tar bara upp en liten yta precis i mitten av heatsinken. Enda anledningen till att processorn är såpass stor är för att kunna få plats med alla kontakter till moderkortet.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Usch ja, pushpins gör en galen.

Bästa lösningen skulle ju helt klar vara nån typ av plastram med snabbfästen precis som på många andra socklar. Man bara sätter kylaren på plats, hakar i en hake på vardera sida och fäller ner en spak. Plastramen i sin tur skulle monteras med vanliga skruvar i de hål som finns idag på 775/I7. Kylare som är för stora för att kunna levereras med snabbfästen levereras istället med bakplåt och vanliga skruvar och så får kunden själv demontera plastramen.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zarper
Standard fläkt i koppar(!). Bara jag som tror dessa kommer bli dugligt varma?

Öhhh...? För att det är koppar eller? Fast iofs, eftersom koppar leder bort värme bättre så är ju det en möjlighet. Fast då blir ju processorn svalare, och det är knappast negativt.

Om du menade det som något negativt, kan du berätta varför?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Öhhh...? För att det är koppar eller? Fast iofs, eftersom koppar leder bort värme bättre så är ju det en möjlighet. Fast då blir ju processorn svalare, och det är knappast negativt.

Om du menade det som något negativt, kan du berätta varför?

Att det i grunden behövs en kylare som är kraftigare än den gamla 775 kylaren betyder ju rimligtvis att I7 är varmare än Core2 och kräver där med en kylare som är kraftigare för att hålla sig på en värmenivå som Intel tycker är acceptabel. Känns inte som att Intel slänger med en bättre kylare om det inte behövs då Core2 med originalkylare höll helt okej temps.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Tror nog ändå inte att i7-serien kommer bli ett prisvärt alternativ, i form av pris/prestanda jämfört med de nyare Core2 som finns ute nu. Skall iaf. bli intressant att se AMD:s uppgraderade Phenom och hur den presterar jämfört med denna, lär ju bli mkt. mkt. billigare iaf...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Själva "coren" tar bara upp en liten yta precis i mitten av heatsinken. Enda anledningen till att processorn är såpass stor är för att kunna få plats med alla kontakter till moderkortet.

Inte precis, du har inte tittat på arkitekturen precis.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Jag skulle tro att fläkten skulle vara effektivare med kanter runt fläkten, de där måst ju flåsa runt på åt sidorna lite o tappa trycket neråt

Det är nog en del av poängen att den ska fläkta lite diskret utanför också. Kyla elförsörjning så att den inte enbart får varmluft från processorkylningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Pushpin... GOD WHY?!

För att det har fungerat i flera år? Gäller bara ett se efter före man trycker till så att den sitter rätt. Sitter den fel ska du givetvis inte trycka till för kund och fosterland.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Någon som vet ungefär vad de billigaste i7 som kommer nu om en månad kommer kosta?

Edit: Hittade lite information själv genom Google;)
http://www.guru3d.com/news/intel-core--i7-and-x58-prices--exp...
Den billigaste i7, 920, kommer enligt källan att kosta 284 dollar per tusen processorer, alltså ca 1850kr.
Vad skulle man kunna tippa att de kommer kosta i affär här hemma då?

En bra bit över 2k iaf.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Öhhh...? För att det är koppar eller? Fast iofs, eftersom koppar leder bort värme bättre så är ju det en möjlighet. Fast då blir ju processorn svalare, och det är knappast negativt.

Om du menade det som något negativt, kan du berätta varför?

Koppar är nära 3 ggr så dyrt som aluminium, tror inte Intel slänger ut så mycket bara för att hobbyklockare ska kunna klocka lite bättre.