Maximera avgastryck i en tub med tryckluft

Permalänk
Medlem

Maximera avgastryck i en tub med tryckluft

--

Om jag har en tryckluftstub på 10 liters volym
och har ett lufttryck på 15 kg/cm2 = 15 bar i tuben
plus lagom mängd sågspån på en glödtråd,
så att sågspånet utnyttjar all luft i förbränningen.

Hur högt avgastryck kan jag få i tuben,
efter att optimal mängd sågspån brunnit upp i det slutna systemet
och luft förbrukats fullständigt i tuben?

Magi

--

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem

Starttemperatur? Brinntid? Frågan är om det ens kommer öka trycket. När man bränner ett ljus under ett glas har man väl ett undertryck när lågan slocknat?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Starttemperatur? Brinntid? Frågan är om det ens kommer öka trycket. När man bränner ett ljus under ett glas har man väl ett undertryck när lågan slocknat?

Kanske tänker konstigt nu, men det är väl skillnad? Nu tillför han ju energi konstant med glödtråden, det borde ju vara likt en förbränningsmotor. Han kommer ju ha varmare luft där inne än utanför, så luften kommer ju vilja åka ut ur "avgasröret" dvs ett övertryck i förbränningskammaren. Fast lite annorlunda eftersom avgasporten är stängd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Kanske tänker konstigt nu, men det är väl skillnad? Nu tillför han ju energi konstant med glödtråden, det borde ju vara likt en förbränningsmotor. Han kommer ju ha varmare luft där inne än utanför, så luften kommer ju vilja åka ut ur "avgasröret" dvs ett övertryck i förbränningskammaren. Fast lite annorlunda eftersom avgasporten är stängd...

Ett ljus tillför ju också energi via stearin på en glöd/brinntråd. Det beror mycket på vilken reaktion som sker och hur varmt det faktiskt blir.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ett ljus tillför ju också energi via stearin på en glöd/brinntråd. Det beror mycket på vilken reaktion som sker och hur varmt det faktiskt blir.

Mm, men det borde inte bli ett undertryck med ett ljus heller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Mm, men det borde inte bli ett undertryck med ett ljus heller?

20% av gasen (syret) förbrukas ju vid förbränningen. Frågan är vad som kommer ut på andra sidan. Blir det koldioxid av hela skiten så har du samma antal partiklar så den delen påverkar inget. Om det är lite varmare så blir det lite högre tryck, men frågan är hur varmt det blir av lite brunnet stearin eller sågspån. I en vanlig förbränningsmotor blir gaserna över tusen grader, från kanske 100 - 200 C som starttemperatur innan förbränning. Det är den stora temperaturskillnaden som ger trycket. Om förbränningen sker långsamt kommer dessutom mycket av energin gå ut genom väggarna på kammaren.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
20% av gasen (syret) förbrukas ju vid förbränningen. Frågan är vad som kommer ut på andra sidan. Blir det koldioxid av hela skiten så har du samma antal partiklar så den delen påverkar inget. Om det är lite varmare så blir det lite högre tryck, men frågan är hur varmt det blir av lite brunnet stearin eller sågspån. I en vanlig förbränningsmotor blir gaserna över tusen grader, från kanske 100 - 200 C som starttemperatur innan förbränning. Det är den stora temperaturskillnaden som ger trycket. Om förbränningen sker långsamt kommer dessutom mycket av energin gå ut genom väggarna på kammaren.

Ja, men det vore ju konstigt om glödtråden + sågspån inte skapade mer värme än vad som lämnade genom cylinderväggarna. Och sedan får du ju tänka på att det faktiskt är kompressionen före antändning som ger den höga temperaturen, utan kompression hade vi varit kvar med verkningsgrad 2-3%. Nu är det ju redan komprimerat till 15 bar(!) vilket är mer än vad du har i en vanlig bilmotor där du kanske har 12-13. Förvisso ingen blandning av bensin och luft så det kommer ju inte bli explosionsartad förbränning på samma sätt. Om inte sågspånet bildat någon homogen blandning med luften

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja, men det vore ju konstigt om glödtråden + sågspån inte skapade mer värme än vad som lämnade genom cylinderväggarna. Och sedan får du ju tänka på att det faktiskt är kompressionen före antändning som ger den höga temperaturen, utan kompression hade vi varit kvar med verkningsgrad 2-3%. Nu är det ju redan komprimerat till 15 bar(!) vilket är mer än vad du har i en vanlig bilmotor där du kanske har 12-13. Förvisso ingen blandning av bensin och luft så det kommer ju inte bli explosionsartad förbränning på samma sätt. Om inte sågspånet bildat någon homogen blandning med luften

Den temperaturökning som blir av kompressionen är ju förlorad energi om vi inte tar tillbaka den i expansionen, så den temperaturökningen "gills" inte. Det var dessutom den jag räknade med när jag sa att gaserna var ett par hundra grader innan förbränningen. Annars skulle de haft utetemperatur.

Och givetvis kommer förbränningen i tuben skapa mer värme än vad som lämnar, till en början. Problemet är väl snarare att det går så långsamt att det är svårt att utnyttja på nått effektivt sätt om det är lågentropienergi man är ute efter.

Anyway så vore det lättare om trådskaparen förklarade syftet med frågan, så man kan sätta det i ett sammanhang och göra en bedömning om det är rimligt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Den temperaturökning som blir av kompressionen är ju förlorad energi om vi inte tar tillbaka den i expansionen, så den temperaturökningen "gills" inte. Det var dessutom den jag räknade med när jag sa att gaserna var ett par hundra grader innan förbränningen. Annars skulle de haft utetemperatur.

Och givetvis kommer förbränningen i tuben skapa mer värme än vad som lämnar, till en början. Problemet är väl snarare att det går så långsamt att det är svårt att utnyttja på nått effektivt sätt om det är lågentropienergi man är ute efter.

Anyway så vore det lättare om trådskaparen förklarade syftet med frågan, så man kan sätta det i ett sammanhang och göra en bedömning om det är rimligt.

Varför skulle inte den kompressionen påverka avgastrycket? Hänger inte riktigt med hur du tänker. Men som du säger måste TS förklara bättre vad det egentligen är som händer.

Sen i en förbränningsmotor är det ju varmare 100-200 grader innan förbränning. Iaf om du har så hög komp som 15:1. Dock beror ju det på att inte så mkt värme hinner förloras genom cylinderväggarna eftersom det är så kort tid. Men det hela här beror nog på hur homogen förbränningen egentligen är. Kan man göra antagandet att det finns glödtråd och sågspån i hela förbränningsrummet (dvs homogen blandning och antändning) så skulle det nog bli ett jävla tryck på avgaserna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Varför skulle inte den kompressionen påverka avgastrycket? Hänger inte riktigt med hur du tänker. Men som du säger måste TS förklara bättre vad det egentligen är som händer.

Sen i en förbränningsmotor är det ju varmare 100-200 grader innan förbränning. Iaf om du har så hög komp som 15:1. Dock beror ju det på att inte så mkt värme hinner förloras genom cylinderväggarna eftersom det är så kort tid. Men det hela här beror nog på hur homogen förbränningen egentligen är. Kan man göra antagandet att det finns glödtråd och sågspån i hela förbränningsrummet (dvs homogen blandning och antändning) så skulle det nog bli ett jävla tryck på avgaserna

Den (kompressionen) påverkar avgastrycket men ger ingen egen energivinst utom effektivare cykel. För jag misstänker att TS på nått sätt vill utvinna energi ur det hela.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Den (kompressionen) påverkar avgastrycket men ger ingen egen energivinst utom effektivare cykel. För jag misstänker att TS på nått sätt vill utvinna energi ur det hela.

En engångsturbo kanske

Permalänk
Medlem

---

Jag vill med fast bränsle, typ sågspån, få ett arbetstryck i en tub, som jag sedan leder ut till ett askfilter och sedan leder ut till en kolv eller turbinmotor, som i sin tur driver tex en generator.

Att fast bränsle brinner mycket fortare under tryck vet jag, men jag vet inte hur högt tryck man skulle kunna få, samt hur man skulle kunna optimera systemet. Därför frågar jag runt om folk kan ge en bra beskrivning på förbränningen eller som har erfarenhet av något liknande.

Att systemet bör värmeisoleras, är klart, så att värmen i gasen är så hög som möjligt, när den passerar kolv eller turbinmotor.

Kanske det blir snabbare förbränning om man har en liten fläkt som cirkulerar all tryckluft i tuben genom sågspånet, så att förbränningen blir så fullständig som möjligt.

PS: Glödtråden är i tuben enbart för antändning av sågspån och stängs av då trycket ökar.

Magi

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magi55
---

Jag vill med fast bränsle, typ sågspån, få ett arbetstryck i en tub, som jag sedan leder ut till ett askfilter och sedan leder ut till en kolv eller turbinmotor, som i sin tur driver tex en generator.

Att fast bränsle brinner mycket fortare under tryck vet jag, men jag vet inte hur högt tryck man skulle kunna få, samt hur man skulle kunna optimera systemet. Därför frågar jag runt om folk kan ge en bra beskrivning på förbränningen eller som har erfarenhet av något liknande.

Att systemet bör isoleras, är klart, så att värmen i gasen är så hög som möjligt, när den passerar kolv eller turbinmotor.

Magi

Du vill alltså ha en ångmaskin?

Du måste ha nån slags kontinuerlig gasväxling för att hålla förbränningen igång. Jag har svårt att se hur det inte slutar i en vanlig förbränningsmotor som ska använda fast bränsle.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magi55
---

Jag vill med fast bränsle, typ sågspån, få ett arbetstryck i en tub, som jag sedan leder ut till ett askfilter och sedan leder ut till en kolv eller turbinmotor, som i sin tur driver tex en generator.

Att fast bränsle brinner mycket fortare under tryck vet jag, men jag vet inte hur högt tryck man skulle kunna få, samt hur man skulle kunna optimera systemet. Därför frågar jag runt om folk kan ge en bra beskrivning på förbränningen eller som har erfarenhet av något liknande.

Att systemet bör värmeisoleras, är klart, så att värmen i gasen är så hög som möjligt, när den passerar kolv eller turbinmotor.

Kanske det blir snabbare förbränning om man har en liten fläkt som cirkulerar all tryckluft i tuben genom sågspånet, så att förbränningen blir så fullständig som möjligt.

PS: Glödtråden är i tuben enbart för antändning av sågspån och stängs av då trycket ökar.

Magi

Ok, du bör nog ha en wastegate så du kan kontrollera trycket med den, iaf till en början. Annars kan nog turbon snurra snabbare än vad generatorn klarar av. Men det hela låter som en rätt dålig ide, du har ju mycket sämre verkningsgrad med en sådan motor än en vanlig fyrtakts-förbränningsmotor. Du borde nog ta reda på vad den fullständiga reaktionen blir vid sågspån + syre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Du vill alltså ha en ångmaskin?

Du måste ha nån slags kontinuerlig gasväxling för att hålla förbränningen igång. Jag har svårt att se hur det inte slutar i en vanlig förbränningsmotor som ska använda fast bränsle.

Saken är den att man i tyskland har provat att utveckla en dieselmotor med koldamm, sågspån odyl men att askan alltid satte igen kolvringar och förstörde motorn helt enkelt.

Så jag vill bara spåna lite om man kunde separera förbränningsrummet i en diesel med kolvsystemet och då ha en förbränningstub som är kopplad till kolvsystemet med ett filter.

Kan man finna en lösning på detta kan man kanske göra ett billigt system med en isolerad tunnplåtstub ingjuten i armerad betong som är rejält stor på kanske 10 till 1000 liters volym och laddar med ved, sågspån eller dyl.
Efter förbränning har man en 10-1000 liters volym med avgastryck på ca 100 till 300 kg/cm2=bar precis som i en diesel.
Då förbränningskammaren låt säga 500 liter= 500 000 cm3 och en liten diesel har en storlek på ca 50 cm3 blir "varvtalet" betydligt lägre och kanske kan skötas med en mekanisk laddningsmekanisk.

Med detta kan alla få värme och el med enkel billig teknik av ved som vi har gott om i sverige.

Man kan ju leka med tanken iaf.

Så hur ska man göra för att få det att fungera.

Magi

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magi55
Saken är den att man i tyskland har provat att utveckla en dieselmotor med koldamm, sågspån odyl men att askan alltid satte igen kolvringar och förstörde motorn helt enkelt.

Så jag vill bara spåna lite om man kunde separera förbränningsrummet i en diesel med kolvsystemet och då ha en förbränningstub som är kopplad till kolvsystemet med ett filter.

Kan man finna en lösning på detta kan man kanske göra ett billigt system med en isolerad tunnplåtstub ingjuten i armerad betong som är rejält stor på kanske 10 till 1000 liters volym och laddar med ved, sågspån eller dyl.
Efter förbränning har man en 10-1000 liters volym med avgastryck på ca 100 till 300 kg/cm2=bar precis som i en diesel.
Då förbränningskammaren låt säga 500 liter= 500 000 cm3 och en liten diesel har en storlek på ca 50 cm3 blir "varvtalet" betydligt lägre och kanske kan skötas med en mekanisk laddningsmekanisk.

Med detta kan alla få värme och el med enkel billig teknik av ved som vi har gott om i sverige.

Man kan ju leka med tanken iaf.

Så hur ska man göra för att få det att fungera.

Magi

Det låter väldigt svårt. Du kommer ha stora förluster tror jag. Du kommer ju förlora energi i filtret och en turbo är ju mer ett hjälpmedel för en motor. Ska du ha en kolv alltså?

Du menar alltså att du har ett separat förbränningsrum -> filter -> turbo -> vanligt cylinderlopp där du har en kolv? Ska du trycka in vanlig ren luft i motorn från turbon och få den luften att driva motorn?

Lite oklart om man jämför med första posten och sista om det ska vara en vanlig kolvmotor eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magi55
Saken är den att man i tyskland har provat att utveckla en dieselmotor med koldamm, sågspån odyl men att askan alltid satte igen kolvringar och förstörde motorn helt enkelt.

Så jag vill bara spåna lite om man kunde separera förbränningsrummet i en diesel med kolvsystemet och då ha en förbränningstub som är kopplad till kolvsystemet med ett filter.

Kan man finna en lösning på detta kan man kanske göra ett billigt system med en isolerad tunnplåtstub ingjuten i armerad betong som är rejält stor på kanske 10 till 1000 liters volym och laddar med ved, sågspån eller dyl.
Efter förbränning har man en 10-1000 liters volym med avgastryck på ca 100 till 300 kg/cm2=bar precis som i en diesel.
Då förbränningskammaren låt säga 500 liter= 500 000 cm3 och en liten diesel har en storlek på ca 50 cm3 blir "varvtalet" betydligt lägre och kanske kan skötas med en mekanisk laddningsmekanisk.

Med detta kan alla få värme och el med enkel billig teknik av ved som vi har gott om i sverige.

Man kan ju leka med tanken iaf.

Så hur ska man göra för att få det att fungera.

Magi

Problemet ligger väl i att du bara kan ladda mellan förbränningarna. En normal dieselbil ligger väl på 2000 cm^2 (2 liter). Säg att den varvar 2k/min. Då kommer hela motorvolymen utnyttjas 1000 gånger per minut, vilket innebär en total volym på 2k liter. Så din 500-literstank skulle räcka i 15 sekunder ungefär, förutsatt att du kan ha lika effektivt energiutnyttjande som en vanlig förbränningsmotor. Så vart 15:e sekund måste du ha en paus för att byta förbränningsmaterial. Jag vet inte, men jag är lite skeptisk.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det låter väldigt svårt. Du kommer ha stora förluster tror jag. Du kommer ju förlora energi i filtret och en turbo är ju mer ett hjälpmedel för en motor. Ska du ha en kolv alltså?

Du menar alltså att du har ett separat förbränningsrum -> filter -> turbo -> vanligt cylinderlopp där du har en kolv? Ska du trycka in vanlig ren luft i motorn från turbon och få den luften att driva motorn?

Lite oklart om man jämför med första posten och sista om det ska vara en vanlig kolvmotor eller inte.

Jag menar inte turbo. Jag menar turbinmotor.
Alltså kolvmotor eller turbinmotor efter filter som drivs av trycket från tuben.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Problemet ligger väl i att du bara kan ladda mellan förbränningarna. En normal dieselbil ligger väl på 2000 cm^2 (2 liter). Säg att den varvar 2k/min. Då kommer hela motorvolymen utnyttjas 1000 gånger per minut, vilket innebär en total volym på 2k liter. Så din 500-literstank skulle räcka i 15 sekunder ungefär, förutsatt att du kan ha lika effektivt energiutnyttjande som en vanlig förbränningsmotor. Så vart 15:e sekund måste du ha en paus för att byta förbränningsmaterial. Jag vet inte, men jag är lite skeptisk.

Du pratar om cylindervolym vilket är fel.

Förbränningstubens volym ska jämföras med förbränningsrummets volym som är volymen i cylindern när kolven är i sitt översta läge.

Där är ca 10 cm3 per cylinder.
En motor har då ca 40 cm3 på 4 cylindrar.

På 1 varv gör en 4 cyl motor 2 arbetscykler.

3000 v/min = 6000 förbränningstakter / min = 6000*10 cm3 = 60 000 cm3 = 60 liters tub per minut

Alltså en 60 liters tub ska laddas per minut för att få samma mängd avgaser som i en motor.

Kan funka

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magi55
Jag menar inte turbo. Jag menar turbinmotor.
Alltså kolvmotor eller turbinmotor efter filter som drivs av trycket från tuben.

Du pratar om cylindervolym vilket är fel.

Förbränningstubens volym ska jämföras med förbränningsrummets volym som är volymen i cylindern när kolven är i sitt översta läge.

Där är ca 10 cm3 per cylinder.
En motor har då ca 40 cm3 på 4 cylindrar.

På 1 varv gör en 4 cyl motor 2 arbetscykler.

3000 v/min = 6000 förbränningstakter / min = 6000*10 cm3 = 60 000 cm3 = 60 liters tub per minut

Alltså en 60 liters tub ska laddas per minut för att få samma mängd avgaser som i en motor.

Kan funka

Hur får du upp sånt tryck i tuben?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Hur får du upp sånt tryck i tuben?

Det är det som är min fråga.

I tuben har man nästan samma tillstånd som i en motor.

I tuben har man tryckt in samma tryck som i en kompressionstakt i en motor.
Man har bränsle och man kan antända det med en glödtråd istället för med ett tändstift.

Hur ska man nu göra för att få samma avgastryck i tuben som i motorn efter att man antänt den med tändstiftat.

Hur ska man få en så snabb förbränning som möjligt.

Jag vet att fast bränsle brinner snabbare i en tryckkammare.

Jag vet att systemet måste isoleras så att avgaserna håller värmen tills den har passerat kolvar eller turbin.

En motor har ett avgastryck på ca 200-300 kg/cm2 men förbränningen är explosiv och driver kolven direkt efter explosionen vilket gör att värmen i avgaserna nästan inte hinner försvinna ut i cylinderväggen och kolven.

Så hur löser vi detta?

Magi

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magi55
Det är det som är min fråga.

I tuben har man nästan samma tillstånd som i en motor.

I tuben har man tryckt in samma tryck som i en kompressionstakt i en motor.
Man har bränsle och man kan antända det med en glödtråd istället för med ett tändstift.

Hur ska man nu göra för att få samma avgastryck i tuben som i motorn efter att man antänt den med tändstiftat.

Det kommer nog inte gå eftersom förbränningen sker mkt snabbare, det är ju en luft-bränsleblandning som komprimeras och antänds under loppet av millisekunder. En helt annan utbredning av flamfronten. Sen är ju sågspån inte alls lika energirikt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magi55

Hur ska man få en så snabb förbränning som möjligt.

Kanske försöka satsa på mindre förbränningskammare så kanske det går snabbare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magi55
Det är det som är min fråga.

I tuben har man nästan samma tillstånd som i en motor.

I tuben har man tryckt in samma tryck som i en kompressionstakt i en motor.
Man har bränsle och man kan antända det med en glödtråd istället för med ett tändstift.

Men det var inte det som var min fråga. Jag syftar på trycket INNAN antändning. Dina 15 bar. Hur åstadkommer du dem?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det kommer nog inte gå eftersom förbränningen sker mkt snabbare, det är ju en luft-bränsleblandning som komprimeras och antänds under loppet av millisekunder. En helt annan utbredning av flamfronten. Sen är ju sågspån inte alls lika energirikt.

Man kan få dammexlosioner i dammiga lokaler.
Så om man finpulvriserar tex sågsån och skapar en dammspridning i tuben innan antändning.
Skulle man inte då kunna få en explosiv antändning av ett fast bränsle som med bensinånga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Kanske försöka satsa på mindre förbränningskammare så kanske det går snabbare?

Meningen är att ha stora kammare då laddning med fast bränsle måste troligen ske mekaniskt på något sätt om man inte kan göra bränslet till damm och få en dammexplosion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Men det var inte det som var min fråga. Jag syftar på trycket INNAN antändning. Dina 15 bar. Hur åstadkommer du dem?

De första laddningarna skapas trycket av en vanlig elnätskompressor.
När systemet är igång driver systemet en egen kompressor.

Magi

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magi55
Man kan få dammexlosioner i dammiga lokaler.
Så om man finpulvriserar tex sågsån och skapar en dammspridning i tuben innan antändning.
Skulle man inte då kunna få en explosiv antändning av ett fast bränsle som med bensinånga?

Meningen är att ha stora kammare då laddning med fast bränsle måste troligen ske mekaniskt på något sätt om man inte kan göra bränslet till damm och få en dammexplosion.

De första laddningarna skapas trycket av en vanlig elnätskompressor.
När systemet är igång driver systemet en egen kompressor.

Magi

Tja, kanske kan funka. Fast jag vet inte riktigt om jag ser vinsten i det. Virket måste processas i vilket fall för att få rätt format (så att det brinner tillräckligt fort), så varför kan man inte göra etanol av det istället? Eller elda och köra en sterlingmotor?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Att fylla en tank på flera kubik med en kompressor tar sin tid o kostar mycket i form av elektricitet..

Jag tänker på två andra lösningar:

1:
generatorgas och ottomotor, ett s k gengasaggregat som matar någon form av konverterad bensinmotor som driver t ex en generator, spillvärme kan användas för uppvärmning.

2:
En effektiv vedpanna med efterförbränningskammare för hög verkningsgrad, dela upp den i två temperaturzoner, t ex en trycksatt 150 graders vattenslinga som driver en stirlingmotor, sen kan man ta reda på restvärme från rökgaserna i en krets med kanske 60graders arbetstemperatur, använd avgasfläkt för effektiv förbränning och evakuering av relativt svala gaser.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.