Permalänk
Medlem

DIR-615 endast 16mbit ned

Jag har en Toshiba laptop med inbyggt 802.11 b/g. Routern är en D-Link DIR-615 som jag kopplat med 100mbit fiber i väggen.

Jag körde TPTEST med sladden och fick:
UPP 55mbit
NED 87mbit

Jag körde TPTEST med wlan och fick:
UPP 17mbit
NED 16mbit

Detta är väldigt dåliga siffror. Vilken router bör jag byta till? gärna att den inte för dyr, vad tror ni om Netgear WNDR3300?

Borde jag köpa ett annat trådlöst nätverkskort till datorn eller duger det som finns i?

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Vila i frid

WLAN 802.11 b/g, dvs 54 Mbit/sek ger normalt knappa ens 10 Mbit/sek. Dina 17 Mbit/sek är väldigt bra för att vara ett b/g WLAN. Med sladden iväggen bör du får närmare 90 Mbit/sek. Kör TCPOPTIMIZER och ställ in optimala värden för 10MB/sek.

Permalänk
Medlem

B/G brukar ge max runt 20Mbit halv duplex vid väldigt bra förhållanden, så dina siffror är ganska bra.

Det du kan göra är att köpa en router som klarar N-draft (din kanske gör det, annars dir 635(?) eller 655) och köpa ett trådlöst nätverkskort som också klarar det, om du inte redan har det.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

DIR-615 är en N-draft router.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite. Har nyligen skaffat ett d-link DWA-556 Xtream N-draft som jag kör mot min Asus WL 500W. Båda ska klara 300MBit/s men när jag klickar på egenskaper för den trådlösa uppkopplingen får jag bara 54MBit/s. Någon som kan tänka sig veta vad man kan göra. Datorn är den i sign nedan. Signalstyrkan ligger mellan bra och mycket bra.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Du har inte ställt in den på att köra N-draft?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Nätverkskortet eller routern??

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

båda?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Re: DIR-615 endast 16mbit ned

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEX-GTR
Jag har en Toshiba laptop med inbyggt 802.11 b/g. Routern är en D-Link DIR-615 som jag kopplat med 100mbit fiber i väggen.

Jag körde TPTEST med sladden och fick:
UPP 55mbit
NED 87mbit

Jag körde TPTEST med wlan och fick:
UPP 17mbit
NED 16mbit

Detta är väldigt dåliga siffror. Vilken router bör jag byta till? gärna att den inte för dyr, vad tror ni om Netgear WNDR3300?

Borde jag köpa ett annat trådlöst nätverkskort till datorn eller duger det som finns i?

Om du är säker på att det inbyggda bara klarar max 802.11g så får du tyvärr köpa ett kort som stödjer 802.11n. Det finns olika varianter för bärbara; usb dongle, usb dosa med sladd, pcmcia och expresscard. Expresscard är det jag skulle välja på en modern bärbar.

Tänk på att din router bara har 88Mbit/s througput. Det räcker tyvärr inte om du vill maxa din lina.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför man ens överväger trådlöst i dom hastigheterna.
Säger som jag alltid gör, trådlöst är nice för slösurf/pda/mobil/laptop i soffan etc.
Såfort man har nånting stationärt som ska användas längre tider så är det enbart sladd som gäller...

Tror inte jag känner en endaste person som inte vid nått tillfälle antingen gnällt över hastighet eller stabilitet på sitt wlan.

Är det verkligen så totalt omöjligt att dra en kabel?
Om svaret är JA så gör som sagts, satsa på nått .11n... Men som sagt, var medveten om att det ändå inte har en chans att ersätta kabel...

Permalänk
Medlem

Självklart kan det inte ersätta kabeln hastighetsmässigt. Men sitter man i en villa med flera våningar är det ofta inte bara fult utan också ibland omöjligt att dra massa kabel. Då får man förlita sig på det trådlösa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Självklart kan det inte ersätta kabeln hastighetsmässigt. Men sitter man i en villa med flera våningar är det ofta inte bara fult utan också ibland omöjligt att dra massa kabel. Då får man förlita sig på det trådlösa.

Ingenting är omöjligt, du behöver vara lite kreativ och tänka utanför lådan

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Ingenting är omöjligt, du behöver vara lite kreativ och tänka utanför lådan

Jag föreslår att man gör som vi har gjort i vårt hus. Tänk > tänk igen > borra > dra kabel!

Permalänk
Medlem

Har nu fått fart på nätet iaf. Hade tydligen installerat nätverkskortets programvara fast jag klickat på nej-knappen. Med det avinstallerat kom hastigheten upp i ca 50 MBit ner och 20-25 MBit ner. Ganska ok

Att borra o dra kablar går ju visst men känns onödigt när andra alternativ finns. Så jävla fort behöver det ju inte gå. Inte för undertecknad iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har fått samma problem Ts och bara kommer upp i 25 Upp och 10 Mbit ner,för ett par dagar sen så hade jag 68Mbit ner och 60Mbit upp trådlöst. Ligger på 96Mbit ner och 80-90Mbit upp med tråd i.

Kollar men i rate inne i min dlink 655 så står det 117Mbps och signal över 80%.. Någon som har en ide till denna drastiska försämmring?

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Okej, jag känner exakt samma problem här men med större marginaler.
Med sladd:
U:87
N:90
Genom DIR-635 (trådlöst):
U:6
N:9
Och enligt min leverantör ska jag ha 100mb/sek full-duplex.

Om jag ställer om den från b,g &n -läge till endast n-läge så minskar hastigheten.

Någon som kan ge fler konkreta svar på hur man kan trimma upp detta?
Det är ju helt oacceptabelt att man inte ska kunna utnyttja mer än en tiondel utav vad man betalar för.

tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuiceF
Okej, jag känner exakt samma problem här men med större marginaler.
Med sladd:
U:87
N:90
Genom DIR-635 (trådlöst):
U:6
N:9
Och enligt min leverantör ska jag ha 100mb/sek full-duplex.

Om jag ställer om den från b,g &n -läge till endast n-läge så minskar hastigheten.

Någon som kan ge fler konkreta svar på hur man kan trimma upp detta?
Det är ju helt oacceptabelt att man inte ska kunna utnyttja mer än en tiondel utav vad man betalar för.

tack på förhand!

Börja med att prova kanalerna 1 6 11, kan vara andra trådlösa nät i närheten som stör ditt.

Du kör n-draft antar jag? Avstånd, väggar och sånt ivägen eller är det fri sikt?
Har du laptop prova alldeles bredvid routern.
Rikta om antennerna.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Det som löste mitt problem var att jag avinstallerade den pissprogramvara som d-link skickade med och istället valde att köra med det vista har att erbjuda. Får nu ca 20-25 in/ut. Hade kanske hoppats på mer men räcker ju samtidigt utan problem. Har ju flera datorer i nätverket så kanske någon av dem som äter upp den övriga bandbrädden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Börja med att prova kanalerna 1 6 11, kan vara andra trådlösa nät i närheten som stör ditt.

Du kör n-draft antar jag? Avstånd, väggar och sånt ivägen eller är det fri sikt?
Har du laptop prova alldeles bredvid routern.
Rikta om antennerna.

Andra kanaler gör ingen direkt skillnad. Hastigheten pendlar dock upp och ner mellan 10-20 mbps.

En iaktagelse jag gjorde däremot var att efter att ha stängt av alla filter, brandväggar o dyl. varpå jag kopplade in datorn med sladd så uppnådde jag hela 91 mbps ner och 82 mbps upp. Boven i mitt fall tycks alltså vara väggen mellan routern och datorn.
Avståndet är ca 7 meter och signalen går genom 1 bärande vägg samt en bokhylla. (Den står inne i ett förråd).

Slutsats: Såvida det inte finns kort/router som slår dessa komponenter med hästlängde (vad gäller wlan) så bör man använda den gammla hederliga sladden!