Microsoft prioriterar inte prestanda i IE8

Permalänk
Melding Plague

Microsoft prioriterar inte prestanda i IE8

Under ett möte där den andra beta-versionen av Internet Explorer 8 diskuterades meddelade Microsoft att prestanda inte var högsta prioritet under utveckling. Istället är det användarvänlighet som företaget lägger all sin kraft på.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja jag vet inte riktigt vad som ska diskuteras. Får hoppas att IE8 blir en bra webkäsare antar jag. Själv sitter jag med Opera och är mycket nöjd. Firefox övergav jag dock för ett tag sen.

ACID3

Opera 9.5 83
Apple Safari 3.1.1 74
Firefox 3 RC2 71
Firefox 2.0.0.14 53
Internet Explore 8 Beta 1 17
Internet Explorer 7 12

Permalänk
Avstängd

Microsoft kanske kan testa med att följa alla standards som finns? Det borde vara deras prioritet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
Microsoft kanske kan testa med att följa alla standards som finns? Det borde vara deras prioritet!

Påtal om standarder, var det inte opera som kom först i ACID testerna sist? Har för mig att det var en nyhet här på SC.

Permalänk
Avstängd

Har kört betan ett tag och den funkar riktigt bra tycker jag. Lite som när IE 7-betan kom... vissa sidor fungerar inte riktigt bra.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Sålänge IE inte följer standarder så kommer dom aldrig ta igen marknadsandelar av ff..

Visa signatur
Permalänk

Användarvänlighet? Snarare är det fråga om användbarhet.

Visa signatur

Life is just an animated form of death...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arminovski
Användarvänlighet? Snarare är det fråga om användbarhet.

Tycker allt detta anv'ndavänliga skiten blir för mycket. en dator är inte en leksak, de behöver inte vara super lätta att använda.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
Microsoft kanske kan testa med att följa alla standards som finns? Det borde vara deras prioritet!

Nej det är en strålande strategi att inte följa standarder, man binder upp användarna till sin produkt. Varför tror du så många använder M$ Office? För att vara säkra på att kunna öppna officedokument så klart. Det finns många websidor i nuläget som bara fungerar för IE eftersom de är kodade för IE och inte standarden, så folk måste köra IE.

Apple gjorde samma med sin iTunes store initialt, gick bara att spela på iPods. Smart som fan.

Det är ju dock enormt frustrerande för utvecklare av andra produkter men så länge det inte blir några påföljder för de stora företagen så kan de ju göra som de vill. Säger inte att det är rätt men jag hade också gjort det om jag var i samma sits.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Sötast

andvn.... annnv.... använnd anllkeke,,,, vän...... användassr.. arrnvsänns.....

nä, fan jag kan precis som microsoft inte heller stava till ordet dom försöker lura i folk att dom någonsin tänkt på....

Tror inte dom vet vad det betyder ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsoft prioriterar inte prestanda i IE8

nej just nu prioriteras tydligen snokande på sina kunders surfande, så nästa steg är troligen snokande med bättre prestanda. Microsofts tävlan med Google har satt sina spår visst..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Enligt uppgift har inte ens prestanda varit i utvecklarnas fokus över huvud taget.

When we designed IE8, we did not start with performance in mind.

Är inte detta att lägga upp för en straffspark? Å andra sidan tycks väl Vista även indikera att Microsoft har en lite annan syn på vikten av prestanda, kanske pga att nyförsäljning av datorer med förinstallerat Windows är en av deras mer lukrativa marknader (... i och för sig märkligt att det till viss del också gått ut över nätverksprestanda; SP1 fick som tur var bukt på vissa katastrofala filöverförings scenarior).

Utan personlig synpunkt kan jag ju se att uppfattningen om s k användarvänlighet (ska de månne ta patent på den termen?) går i sär mellan utvecklare och användare gång efter annan. Office 2007 är ett exempel på hur bakvänt det kan bli och där Microsoft t o m tvingades utveckla ett komplement till Office med sökverktyg för de användare som inte kunde hitta diverse funktioner.

Permalänk
Medlem

Office 2007 är ett underverk av användarvänlighet, om man bara tar ett steg tillbaka och tittar på hur det egentligen ser ut så förstår man hur bra det är. Samma sak med Vista, det är en högre inlärningskurva i början men när man har vant sig så vill man inte gå tillbaka.

Jag hoppas att MS inför ännu mer skallbarhet i nästa Windows, samt skallbarhet i denna ie8.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Installerade Ie8 och oj vad det blivit buggigt sen dess! Explorer kan inte ladda ett antal av de sidor jag besöker och allt som oftast (läs varje dag) så hänger den sig med omstart som följd.

Jag är inte helt nöjd sammanfattar jag det hela med;)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Office 2007 är ett underverk av användarvänlighet, om man bara tar ett steg tillbaka och tittar på hur det egentligen ser ut så förstår man hur bra det är. Samma sak med Vista, det är en högre inlärningskurva i början men när man har vant sig så vill man inte gå tillbaka.

Jag hoppas att MS inför ännu mer skallbarhet i nästa Windows, samt skallbarhet i denna ie8.

Jag har ingen egen uppfattning om saken, men du tillhör troligen och lyckligtvis gruppen yngre användare, vilka ofta har lättare att acceptera och lära in nya användarmönster. Tyvärr har den stora kategorin heltidsanvändare haft det kämpigare.

För mig personligen är användarvänlighet att slippa musen, och att istället jobba med logiska tangentbordsgenvägar. Musen är ett smidigt komplement för vissa uppgifter, men samtidigt har det skadat användare både ergonomiskt och ställt i förhållande till effektivitet. Det är en av anledningarna till att jag endast i arbetet använder Windows (och även där sköter jag administrationen ifrån Linux datorer), eftersom jag där hittar de skrivbordsmijöer som passar mig bra.

Off-topic och mest humoristiskt: "skallbarhet" i Windows låter som en till fradga frustrerad användare, som i ren desperation skallar tangentbordet, musen och skärmen! Jag hoppas också på mer sådant!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Office 2007 är ett underverk av användarvänlighet, om man bara tar ett steg tillbaka och tittar på hur det egentligen ser ut så förstår man hur bra det är. Samma sak med Vista, det är en högre inlärningskurva i början men när man har vant sig så vill man inte gå tillbaka.

Jag hoppas att MS inför ännu mer skallbarhet i nästa Windows, samt skallbarhet i denna ie8.

Tycker lite tvärtom med Vista, Vista är enormt användarvänligt, superenkelt att begripa sig på och att hitta i det osv, samma när man vill göra saker som lägga till hårdvara etc, XP är betydligt mer svårnavigerat, men finns en hel del "finneser" som tar en del tid att lära sig, så enkelt i början för basic saker, och lite högre kurva när man dycker ner i Vista
IE8 har jag inte testat ännu

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Varför ska man använda explorer när eldräven funkar så fint ?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Avstängd

Jag kommer inte gå tillbaka till IE, men är ändå glad att IE8 kommer då den är mer standardkompatibel än gamla IE7 och tidigare.
IE har blivit bättre tack vare konkurrens från bla Firefox.

Skönt av nyhetsskribenten Niclas Alfinson att när han tar screenshot på IE8 för artiklen att han gör det på mozilla.com, "The browser that has it all! - Firefox 3 free download".
High five!

Permalänk
Medlem

Chrome åtminstone gett mig insikt i hur värdefullt det är med en snabb webbläsare. Det är som man var tillbaka till slutet av 90-talet med bredband. Allt är responsivt, helt underbart.

Sen delar jag verkligen inte googles syn att köra mjukvara i webbläsaren, det är något jag starkt tar avstånd till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Sålänge IE inte följer standarder så kommer dom aldrig ta igen marknadsandelar av ff..

Oja
Eller inte...
Folk vet inte ens vad det skulle vara för standarder som du pratar om.

Permalänk

De ska alltså släppa en webbläsare som matchar Vista? Alltså massor med skit uppepå som de kallar användarvänlighet och dålig prestanda i botten?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

"Performance benchmarking, such as the speed of loading pages, was a secondary priority"

och

"When we designed IE8, we did not start with performance in mind"

blir alltså

"Enligt uppgift har inte ens prestanda varit i utvecklarnas fokus över huvud taget."

på svenska?

Kommentar annars: Datorer idag är så snabba och har så mycket minne att man inte behöver sätta prestanda i första rummet. Det är delvis därför programmeringsspråk som är innefektivare men lättare att utveckla i blir allt mer populära. Dessutom brukar man inte fokusera på prestandan i början av ett projekt. Det gör man senare när man kan göra mätningar och hitta vilka delar av programmet som är mest ineffektiva. Det är väldigt svårt att förutspå bottlenecks i ett program.

Hoppas att IE8 blir bättre än de tidigare inkarnationerna av IE. IE7 är ganska bra, men de kan bättre.

Permalänk
Medlem

Borde inte M$ kunna kosa in en hel del om de satsade på prestanda och lanserade ett webbaserat officepaket? känns som en bra idé tycker jag iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Tycker lite tvärtom med Vista, Vista är enormt användarvänligt, superenkelt att begripa sig på och att hitta i det osv, samma när man vill göra saker som lägga till hårdvara etc, XP är betydligt mer svårnavigerat, men finns en hel del "finneser" som tar en del tid att lära sig, så enkelt i början för basic saker, och lite högre kurva när man dycker ner i Vista
IE8 har jag inte testat ännu

Om du tycker vista är användar vänligt så borde du testa något annat op.

Känns IE är verkligen sinnessjukt efter det gäller prestandard och säkerhet. Skulle just nu välja fyra webläsare före jag är tvingad att använda IE. Firefox, Safari, Opera och Chrome.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meurk
Om du tycker vista är användar vänligt så borde du testa något annat op.

Känns IE är verkligen sinnessjukt efter det gäller prestandard och säkerhet. Skulle just nu välja fyra webläsare före jag är tvingad att använda IE. Firefox, Safari, Opera och Chrome.

Vista är bortsett från den där irruterande rutan om administratörsrättigheter precis lika "användarvänligt" som XP. Personligen är det enda skillnaden jag upptäckt i dagligt användande är de lite skönare fönsternar samt extremt mycket klarare visning av text. Jag tycker t om att det stör mindre än XP som fick för sig att kasta diverse beigegulvita rutor på mig hela tiden.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

Datorer enligt mig ska inte va användarvänliga eftersom dom aldrig kommer va användarvänliga nog för att Svensson ska förstå sig på saken.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Kommentar annars: Datorer idag är så snabba och har så mycket minne att man inte behöver sätta prestanda i första rummet....[/B]

Jag tycker mer det verkar som om ingen utvecklare nuförtiden räknar med att man kör mer än ett program åt gången, och inte heller installerar några.
Det gör löjligt mycket på en ny dator att stänga av onödiga autostartgrejer, som ska göra att det går snabbare att starta programet OM man ska använda det den gången man startat datorn.
Har provat både på min nuvarande amd x2 4000+ och päronens intel e6600.
Om en ny dator har prestanda som får värdet 100, så kanske alla programutvecklare räknar med att en dator kan prestera 100, så de lägger in någonting som "bara" tar 5 prestandapoäng som körs i bakgrunden då datorn startar, på en ny dator som klarar 100 är det inte mycket, men en gammal som klarar 50 (och sen har 10 sådana program) säckar ihop.

GÖR INTE PROGRAMEN STÖRRE OCH MER ENERGISLUKANDE ÄN NÖDVÄNDIGT!

Blir bara så less då man får sämre prestanda och sämre/likadana funktioner, för att utvecklarna räknar med att alla har nya top of the line datorer.
På en mindre bra dator ser ffs gamla spel BÄTTRE ut än nya, just för att de gamla är mer optimerade.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Tycker allt detta anv'ndavänliga skiten blir för mycket. en dator är inte en leksak, de behöver inte vara super lätta att använda.

Varför försvåra saker och ting då? Går det göras bättre varför bara stanna där?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Kommentar annars: Datorer idag är så snabba och har så mycket minne att man inte behöver sätta prestanda i första rummet. Det är delvis därför programmeringsspråk som är innefektivare men lättare att utveckla i blir allt mer populära.[/B]

Det verkar oerhört svårt och alltför komplext att bevisa vilket programmeringsspråk som är effektivast. Olika typer av operationer tycks ge lite olika utslag. Som jag förstår det finns inget generellt svar, men det går däremot att genom tester utläsa ifall en viss typ av program fungerar bättre eller sämre i olika språk. Variablerna är i alla fall för mig förvirrande många, och det är inte alltid de s k "lättförståeliga" programmen presterar sämre.

http://shootout.alioth.debian.org/

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
Jag tycker mer det verkar som om ingen utvecklare nuförtiden räknar med att man kör mer än ett program åt gången, och inte heller installerar några.
Det gör löjligt mycket på en ny dator att stänga av onödiga autostartgrejer, som ska göra att det går snabbare att starta programet OM man ska använda det den gången man startat datorn.
Har provat både på min nuvarande amd x2 4000+ och päronens intel e6600.
Om en ny dator har prestanda som får värdet 100, så kanske alla programutvecklare räknar med att en dator kan prestera 100, så de lägger in någonting som "bara" tar 5 prestandapoäng som körs i bakgrunden då datorn startar, på en ny dator som klarar 100 är det inte mycket, men en gammal som klarar 50 (och sen har 10 sådana program) säckar ihop.

GÖR INTE PROGRAMEN STÖRRE OCH MER ENERGISLUKANDE ÄN NÖDVÄNDIGT!

Blir bara så less då man får sämre prestanda och sämre/likadana funktioner, för att utvecklarna räknar med att alla har nya top of the line datorer.
På en mindre bra dator ser ffs gamla spel BÄTTRE ut än nya, just för att de gamla är mer optimerade.

jovisst, jag blir också förbannad när man köper en ny dator och installerar ett nytt operativsystem eftersom det ändå inte upplevs gå så mycket snabbare.

funktionerna i nyare operativsystem och säkerheten därtill och mer avancerade antivirusprogram, lägg sedan till alla script som finns, då simmar vi i sirap.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50