Tvåkärnig Atom i test

Permalänk
Melding Plague

Tvåkärnig Atom i test

Intels strömsnåla processor Atom används till största delen i små och billiga bärbara datorer. För tillfället finns endast enkelkärniga modeller ute på marknaden, men nu kommer det fram uppgifter om en ny variant med två kärnor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hur intressant är detta utan att veta effektförbrukningen?

Permalänk
Medlem

"Tvåkärnig Atom" låter som något från nån sci-fi rulle

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite "kraftfullare" hårdvara till ultraportabla laptops. Synd att AMD inte har släppt någon processor för ändamålet dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hur intressant är detta utan att veta effektförbrukningen?

Fördubblad jämfört med motsvarande enkärnig atom.

Frågan är dock hur effektiv den är vid idle eller låt load osv.

Men den ska inte vara särskilt optimerad alls på det vad gäller två kärnor, utan här är det helt enkelt 2 kärnor rakt på bara, inget optimerat alls som jag förstår det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hur intressant är detta utan att veta effektförbrukningen?

Håller med. Dock är det väl strykretsen som drar mest energi i de atombaserade datorer som finns hittils. Tycker intel borde kunna fixa det och byta ut 945an.

Visa signatur

i5 3750k @ 4,2 GHz - Noctua NH-U12P SE2 | ASUS P8Z68-V Pro/gen3 | 2 x 8192 MB G-skill DDR3 | ASUS HD7970 3GB - Accelero Xtreme 7970 | Intel 520 120GB SSD Samsung 500GB+750GB+1500GB hdd | Antec p180 | HPw2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hur intressant är detta utan att veta effektförbrukningen?

Inte så svår matematik...

Permalänk
Medlem

dubbelprestanda med dubbla antalet kärnor i ett testprogram som ska utnyttja flera kärnor inte något speciellt i min mening vore mer intressant om effekten bara låg 50% över eller något sånt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
dubbelprestanda med dubbla antalet kärnor i ett testprogram som ska utnyttja flera kärnor inte något speciellt i min mening vore mer intressant om effekten bara låg 50% över eller något sånt.

Det är väl inte vilken processor som helst utan den "hypade" ATOM, så alla nyheter om ATOM är speciellt.

Acer Aspire med ATOM dubbelkärna, låter som ett fint prestandalyft.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Manfred
"Tvåkärnig Atom" låter som något från nån sci-fi rulle

Tvåkärnig atom låter för mig som deuterium?

Permalänk
Medlem

Hur många veckor dröjer det nu innan Asus säger i en intervju att dom tänker släppa en dualcore atom till sin eee serie?

Permalänk

Dumt av Intel tycker jag, denna typ av processor är till för att dra lite ström, tycker det är synd att de vill ha mer prestanda. De borde göra tvärt om, gör den långsammare samt drar mindre ström.

Permalänk
Medlem

Intressant, men det vore trevligare att veta när de kommer använda ett mer energisnålt moderkort till processorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keso
Trevligt med lite "kraftfullare" hårdvara till ultraportabla laptops. Synd att AMD inte har släppt någon processor för ändamålet dock.

Ptja.. säg inte det:
http://www.tomshardware.com/reviews/Atom-Athlon-Efficient,199...

AMD har saker på gång och enligt artikeln ovan så är (även om inte CPUn i sig är lika strömsnål) hela platformen mer energisnål än en Atom-platform. Som en bonus har den överlag bättre prestanda också.

"Conclusion: Athlon 64 Is More Economical, Faster, And Quieter "

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tja, som alla säger vore den kul om den drog samma som en singel och hade en ny brygga.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
AMD all the way

http://gizmodo.com/5035894/everun-note-umpc-is-first-to-pack-...

NIce!

Btw, Min sign Ser bättre ut än din

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Fördubblad jämfört med motsvarande enkärnig atom.

Frågan är dock hur effektiv den är vid idle eller låt load osv.

Men den ska inte vara särskilt optimerad alls på det vad gäller två kärnor, utan här är det helt enkelt 2 kärnor rakt på bara, inget optimerat alls som jag förstår det.

Atom är redan inställd på lägsta möjliga och har därför ingen strömsparsfunktion.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Atom är redan inställd på lägsta möjliga och har därför ingen strömsparsfunktion.

Va?
Vad menar du med det?
Inställd på lägsta möjliga så skulle den ju ticka på i 1 hz eller nått...

Det jag pratar om är att den ska kunna stänga av en kärna om den inte används, att den ska dela på vissa saker, vara gjord i samma kiselkrets, här ser man ju att det bara är två kärnor satte bredvid varandra på samma plastbit, typ.

Jag är inte insatt nog för att förstå så mycket mer men nog finns det gott om optimeringar att göra vad gäller dualcore effektivitet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Inte så svår matematik...

Om du verkligen menar matematik så är den nog ganska komplicerad.

Misstänker dock att du menade att man kunde räkna ut det genom att multiplicera en enkärnig atoms förbrukning med två. Hur vet vi att det stämmer? Vet vi ens att den kör på samma spänning?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nice
Tvåkärnig atom låter för mig som deuterium?

Inte för att vara sådan, men deuterium har också endast en kärna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Va?
Vad menar du med det?
Inställd på lägsta möjliga så skulle den ju ticka på i 1 hz eller nått...

Det jag pratar om är att den ska kunna stänga av en kärna om den inte används, att den ska dela på vissa saker, vara gjord i samma kiselkrets, här ser man ju att det bara är två kärnor satte bredvid varandra på samma plastbit, typ.

Jag är inte insatt nog för att förstå så mycket mer men nog finns det gott om optimeringar att göra vad gäller dualcore effektivitet.

Strömförbrukning och det finns ingen sådan optimering som stänger av en kärna - anses inte behöva.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.