P4 3.0GHz klockar fel på Aopen moderkort

Permalänk
Medlem

P4 3.0GHz klockar fel på Aopen moderkort

Har ett skumt problem som jag har ingen aning om hur jag ska fixa.
Uppdaterade ett Aopen MX46-533GN moderkort till senaste BIOS för att kunna sätta in en Pentium 4 3.0ghz processor. Med det tidigare BIOSet gick det inte ens och starta upp datorn med P4 inne.
Iaf, när jag startar upp datorn så står det så här:

Main processor: Intel Pentium(R) 4 2.00GHz(133x15.0)
CPU brand name: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz

Så något skum är det på gång. När jag går in i BIOS för att ställa frekvenserna rätt ser det ut så här:

CPU Frequency Detected 2000(133x15.0) GÅR INTE OCH ÄNDRA
CPU/DRAM Frequency setting xxx/xxx MHz (t.ex. 133/166MHz går och ändra
CPU Clock Ratio xx = xxxx (t.ex. 32 = 4266) går och ändra
Clock Spread Spectrum OFF går och ändra

OBS! Kan max välja under
CPU/DRAM 133/166 MHz,
CPU clock ratio 32
Clock spread spectrum +-0.75%

Innan jag ändrade CPU/DRAM så visade CPU hastigheten 1.5GHz, nu har jag iaf kommit upp till 2.0...

Men hur jag än ändrar på CPU clock ratio så ändras inte hastigheten!
Enda som påverkar hastigheten är CPU/DRAM frekvensen om det är antingen 100/xxx eller 133/xxx.

Är inte kunnig inom detta område och söker så mycket hjälp jag kan få för det är riktigt störande och inte kunna klocka rätt hastighet!

Tacksam för svar

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd

Namnet på moderkortet ger en liten ledtråd till ditt problem

MX46-533GN

Antyder att det bara klarar 533 MHz fsb och den processorn du försöker köra är specad till 800 MHz (133 MHz respektive 200 MHz för de som föredrar de verkliga sifforna).

Det är möjligt att du kan komma närmare 3 GHz med överklockning, men det kommer troligen inte att fungera bra då kortet är baserat på kretsar från SIS.

"Ration" kan du inte ändra eftersom den år låst i chipet, dvs den ignorerar gladeligen dina önskningar om du vill klocka upp den vägen

Permalänk
Medlem

Aaah, förklarar en del.
Jag som var så glad när jag fått tag på ett socket 478 moderkort gratis.
Jaja, får väl hitta någon annan processor till det moderkortet och jaga ett nytt 478.

Var som lite surt.

Men tack för ett väldigt snabbt svar!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."