Upp för Gigabyte – ner för MSI

Permalänk
Melding Plague

Upp för Gigabyte – ner för MSI

De fyra största moderkortstillverkarna har publicerats de finansiella resultaten för årets första sex månader. Gigabyte och ECS kammar hem storvinster, medan MSI och Asus backar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inga jättesummor dom här bolagen går i vinst på 6 månader.. Det går ju inte å jämföra med tex kommunla fastighetsbolag eller Vattenfall. Men ok, konkurrensen är mycket tuffare på chip/kort-marknaden än på svensk fastighetsmarknad..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag är förvånad, MSI väljer sämre komponenter och har problem med flera av moderkorten som t.ex. inte klarar processorer med högre energiförbrukning medans konkurrenter som gigabyte inte har dessa problem.

Enda medlet MSI kan konkurrera med är pris men för dagens mer kräsna användare spelar en eller två hundralappar liten roll när det är klassskillnad på korten.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Kan inte säga att jag är förvånad, MSI väljer sämre komponenter och har problem med flera av moderkorten som t.ex. inte klarar processorer med högre energiförbrukning medans konkurrenter som gigabyte inte har dessa problem.

Enda medlet MSI kan konkurrera med är pris men för dagens mer kräsna användare spelar en eller två hundralappar liten roll när det är klassskillnad på korten.

Håller med. Har byggt många datorer med både ASUS, Gigabyte och MSI kort. MSI har generellt sämre flexibilitet i sin design, t ex BIOS-uppdateringen är fortfarande ett väldigt gammaldags.

Permalänk

Jag drog ihop en lista med saker som en kompis skulle köpa (helt ny dator, mao). Han gick in i butiken, och gav dom listan, men fick inte det Gigabytemoderkort han skulle ha, för det fanns inte i lager. De gav honom ett "likvärdigt" MSI-kort. (P35 NEO-F). Första gången datorn startades stod det något om processor-blaha (den försökte överklocka processorn hela tiden, och startade därför inte). Några gånger kom BIOS-splashen upp, men där låste det sig.

Det är nu inne på felsökning. Hoppas kompisen får möjlighet att välja ett Gigabyte.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Gigabyte är bra! Kör med 2st p35 ds3 hemma fungerar klockrent.
Helt underbart är det och kostade strax under 1000kr st.

Hoppas på biliga core 7 moderkort från gigabyte inte är för långt bort.
Känns lite onödigt o ge över 2000kr för moderkort.

ASUS har jag haft en gång på AMD duron tiden, Går alldrig tillbaks till ASUS då jag tycker att dom är sämst! Att ha för många kort ute på marknaden gör inte ett märke till det bästa se bara på Nvidia.

Kanske om dom tar bort Phoenix bios och kör med Award bios så kanske ska jag se vad dom har för erbjudanden.

Lite som om välja rätt färg till bilen vill inte ha en grå,Vill ha en blå.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Kan inte säga att jag är förvånad, MSI väljer sämre komponenter och har problem med flera av moderkorten som t.ex. inte klarar processorer med högre energiförbrukning medans konkurrenter som gigabyte inte har dessa problem.

Enda medlet MSI kan konkurrera med är pris men för dagens mer kräsna användare spelar en eller två hundralappar liten roll när det är klassskillnad på korten.

Jaha, verkar som väldigt löst fritt spekulerande här tycker jag...

MSI väljer inte alls sämre komponenter än tex GAbyte, MSI har ett stort spectra både från lågpris till förstaklass, köper man det sämsta så kan man räkna med brister i kvalite och sämmre överklockning.

Själv valde jag MSI före gigabyte, supernöjd.

Tidigare har jag haft otur med MSI brädor, men nu tycker jag de är förstaklass med riktigt bra komponenter på sina brädor.

Permalänk
Medlem

Har själv ett P35-DS4 och måste säga att jag aldrig varit så nöjd med ett moderkort. Lyckades till och med övertyga min kompis att gå över från ASUS (för ett DS4) som han alltid haft innan och han är också väldigt nöjd. ASUS och MSI är säkert väldigt bra de också...

(har rev. 1.0 vilket i vanliga fall kan betyde en del barnsjukdomar men i detta fall så är det nice eftersom de dragit ner på kopparen i de nya revisionerna för kopparpriset ökat. Min kompis 2.0 har ganska mycket mindre kylflänsar på sitt kort)

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

har 790FX-DS5, gillar det starkt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Jaha, verkar som väldigt löst fritt spekulerande här tycker jag...

MSI väljer inte alls sämre komponenter än tex GAbyte, MSI har ett stort spectra både från lågpris till förstaklass, köper man det sämsta så kan man räkna med brister i kvalite och sämmre överklockning.

Själv valde jag MSI före gigabyte, supernöjd.

Tidigare har jag haft otur med MSI brädor, men nu tycker jag de är förstaklass med riktigt bra komponenter på sina brädor.

Det är sedan länge känt att MSI väljer sämre komponenter, ta firewirekretsen t.ex. där gigabyte sedan länge använt högkvalitativa delar från Texas instruments medan MSI idag använder VIA som är betydligt sämre men billigare. Har du ett äldre MSI moderkort, high end desutom, som jag så har det NEC chipset som är ännu sämre än VIAs och är totalt värdelöst.

Dessutom har MSI fler defekta moderkort och returer än någon annan moderkortstillverkare pga billiga kondensatorer och snåla voltregulatorer som inte klarar långvarigt krävande applikationer, de flesta av dessa är dessutom moderkort för mid/high end marknaden.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Gigabyte är bra! Kör med 2st p35 ds3 hemma fungerar klockrent.
Helt underbart är det och kostade strax under 1000kr st.

Hoppas på biliga core 7 moderkort från gigabyte inte är för långt bort.
Känns lite onödigt o ge över 2000kr för moderkort.

ASUS har jag haft en gång på AMD duron tiden, Går alldrig tillbaks till ASUS då jag tycker att dom är sämst! Att ha för många kort ute på marknaden gör inte ett märke till det bästa se bara på Nvidia.

Kanske om dom tar bort Phoenix bios och kör med Award bios så kanske ska jag se vad dom har för erbjudanden.

Lite som om välja rätt färg till bilen vill inte ha en grå,Vill ha en blå.

Jag är skitnöjd med mitt Asus. Kostade visserligen väldigt mycket men fortfarande otroligt nöjd, och har varken Phoenix eller Award bios utan American Megatrends som faktiskt är väldigt smidigt. Det intrycket jag har fått av Asus är att köper man billigaste brädorna så är det inte mycket som är bra men spenderar man lite pengar på deras kort så får man top of the line. Gigabyte känns som ett märke med genomgående kanonkvalite. MSI har jag dock bara hört massa skit om.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Asus har jag alltid haft men har hört mycket bra om gigabyte kanske man ska testa ett till Corei7?

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

Är inte alls förvånad.

Dock så har jag nu ett Gigabyte moderkort som strular...eller snarare nVidias s*tans chipset som krånglar med mina optiska Serial-ATA enheter.

Blir aldrig ett moderkort med nVidias chipset igen för mig!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos

Dessutom har MSI fler defekta moderkort och returer än någon annan moderkortstillverkare pga billiga kondensatorer och snåla voltregulatorer som inte klarar långvarigt krävande applikationer, de flesta av dessa är dessutom moderkort för mid/high end marknaden.

Proof?

Låter fortfarande som svamel i mina öron.

Msi andvänder idag mestadels solid state kondensatorer av högsta kvalite.

Ang. voltregulatorerna så låter det som en fiktiv påhittad grejj oxå, många fuskar med detta, msi är inte värre an någon annan.

Sedan så tar jag det där med mest deffectiva moderkort med en FET nypa salt.

Verkar som du glömmer bort Foxcon, ECS, DFI och massor av tillverkare. ?

Det egentliga felet med MSI är deras ofta dryga sätt att flasha bios på, men det klarar väl någon med lite datorvana av ändå?

Sedan så placerar sej oftast MSI ganska högt i de flesta tester som finns tillgängliga, att du har dåliga minnen med ett kort från MSI tror jag säkert, det har jag oxå, men att säga något så dumt som att det inte är konstigt att MSI backar sitt index då de har massor av bra produckter på marknaden är lite blint tycker jag.

Permalänk
Medlem

jag tycker alltid att msi gjort skitmoderkort, ända från tiden med k6-2 fram tills idag. Enda halvt vettiga msi-moderkort jag haft är K8T Master2-FAR

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Har själv ett P35-DS4 och måste säga att jag aldrig varit så nöjd med ett moderkort. Lyckades till och med övertyga min kompis att gå över från ASUS (för ett DS4) som han alltid haft innan och han är också väldigt nöjd. ASUS och MSI är säkert väldigt bra de också...

(har rev. 1.0 vilket i vanliga fall kan betyde en del barnsjukdomar men i detta fall så är det nice eftersom de dragit ner på kopparen i de nya revisionerna för kopparpriset ökat. Min kompis 2.0 har ganska mycket mindre kylflänsar på sitt kort)

samma här har också ett P35-Ds4 (rev 2.0)
och är väldigt nöjd
har alltid före detta moderkort haft asus moderkort som varit väldigt bra har typ alltid haft deras deluxe modeller så inget billigt moderkort från asus

men denna gång fanns inte Asus inne (för ca 1 år tror jag kommer fan inte ihåg)
så då valde jag gigabyte'n och aldrig varit så nöjd fungerar fel fritt hittils
men ok asus kort jag har haft har också alltid fungerar fel fritt

men Msi skulle jag inte ta med tång i
brosan har ett sånt i sin burk :/
och viket skit skulle hjälpa han flasha om det , ok inga problem där MEN
man flashade bort MAC adressen konstigt nog (inbyggt nätverkskort)
har alltid trott att det är nått som är inbränt på nätverks chip även inbyggda men inte MSI där ligger det i mjukvaran (iallfall på hans moderkort)

så kommer aldrig köpa nått från MSI
menar tog ett jävla tag innan jag hitta hur man skulle göra för att flasha tillbaka hans MAC adress ,som tur var hade jag hans mac adress uppskrivern i en bat fil som jag kör (som lägger till ip/ mac i arp tabellen manuellt varje gång datorn startar)

//crisun

Visa signatur

[b] OS: Vista ultimate 32 (X86) | Motherboard: Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4 Rev:2.0) |
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz /1333MHz /4MB | Memmory: Corsair XMS2 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x1024MB) |
Grafic Card: Asus Geforce 8800 GT 512MB 45@idle - 60@full load ,Stock cooler| [/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Proof?

Låter fortfarande som svamel i mina öron.

Msi andvänder idag mestadels solid state kondensatorer av högsta kvalite.

Ang. voltregulatorerna så låter det som en fiktiv påhittad grejj oxå, många fuskar med detta, msi är inte värre an någon annan.

Sedan så tar jag det där med mest deffectiva moderkort med en FET nypa salt.

Verkar som du glömmer bort Foxcon, ECS, DFI och massor av tillverkare. ?

Det egentliga felet med MSI är deras ofta dryga sätt att flasha bios på, men det klarar väl någon med lite datorvana av ändå?

Sedan så placerar sej oftast MSI ganska högt i de flesta tester som finns tillgängliga, att du har dåliga minnen med ett kort från MSI tror jag säkert, det har jag oxå, men att säga något så dumt som att det inte är konstigt att MSI backar sitt index då de har massor av bra produckter på marknaden är lite blint tycker jag.

Har aldrig sagt att inte ECS är skit, de är inte ens värdiga den svenska marknaden liksom majoriteten av Foxcons kort. DFI har kanske bättre kort än resten av marknaden när det gäller överklockning men väljer samma skitkomponenter för övrigt.
Jag bryr mig inte om vad du tror då jag själv haft 5 MSI kort som alla varit skit och många på detta forum kan bidra med dåliga erfarenheter med MSI kort. Vissa serier av MSI moderkort har gett upp efter en kort tid vilket även hårdvarusidor kan bekräfta, inte minst sweclockers, sök.

Gigabyte har betydligt högre klass på sina billigare kort liksom Asus och Abit i perioder också haft, take it or leave it.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Gigabyte ska slå ihop tillverkingen av grafikkort och moderkort för att minska utkostanderna...

Mycket vill ha mer!!!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft minsta problem med MSI, är supernöjd med mitt nuvarande. Gigabyte har jag haft engång och det strulade hela tiden.
Kommer aldrig att köpa nåt annat än MSI och ASUS

Visa signatur

|Phenom X4 9850BE @ 3,0Ghz (Nexus AXM-8200) | MSI K9A2 Platinum V2 |ASUS Radeon 4850|4096mb Corsair XMS2|
2320Gb|Earthwatts 500w|Vista 32bit| A+ TwinEngine

Permalänk
Medlem

OK då lär jag ALDRIG köpa ett Gigabyte Moderkort.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit särskilt nöjd med mina MSI Moderkort. Det första jag märkte när jag läste manualen var stavfel och meningar som inte går ihop. Annars var det väl inte så mycket att klaga på förutom usel överklockning och en väldigt varm nordbrygga. Senare bytte jag till ett gigabyte kort då MSI inte kan komma ut med en bios uppdatering som stödjer Phenom medans tex Asus moderkort som bygger på samma komponenter stödjer Phenom.

Permalänk

Mitt nästa kort jag köper ska bli ett gigabyte då jag aldrig kommer gå över till asus igen om dem inte kommer med en bräda som klår alla (dvs bra bios, amd)
MSI har jag aldrig tänkt på då dem inte ser speciella ut i mina ögon :P(Sen har jag fått för mig att dem också kan ha ostabila biosar ibland )

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Avstängd

ojoj, folk har otur ibland, tycker även synd om MSI som fått detta skit rykte, men de är kul när alla 14åringar köper dyra ASUS moderkort för 2500kr + när man kan köpa ett msi moderkort för 800kr som fungerar bra med SAMMA prestanda.

Något som vart skit är väl Soltec

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

du menar väl sämre

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
ojoj, folk har otur ibland, tycker även synd om MSI som fått detta skit rykte, men de är kul när alla 14åringar köper dyra ASUS moderkort för 2500kr + när man kan köpa ett msi moderkort för 800kr som fungerar bra med SAMMA prestanda.

Något som vart skit är väl Soltec

Mm, men det är tyvärr mest här på Sweclockers som folk tycker så, och vissa har "tydligen" ägt 5st moderkort och anser ändå att dom är skit.. XD något sådant borde väl man ha fattat innan man köpte det 5'e moderkortet eller?

Och som jag tidigare påvisat i mina inlägg så har folk faktiskt ingen aning utan antar bara att MSI är skit och andvänder skit komponenter på deras kort, men det är ju som sagt mest bull, allt beror ju på vilket kort man väljer, MSI har som sagt BÅDE low och high-end.

Jaja, gigabyte är väl poppis här, tycker oxå att dom gör bra kort men jag valde då vad jag tycker är ett bättre kort, jag känner ingen sorg att jag valde MSI, har man kunskap om hårdvara så väljer man ju det som är bra, inte det som alla andra har.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Mm, men det är tyvärr mest här på Sweclockers som folk tycker så, och vissa har "tydligen" ägt 5st moderkort och anser ändå att dom är skit.. XD något sådant borde väl man ha fattat innan man köpte det 5'e moderkortet eller?

Och som jag tidigare påvisat i mina inlägg så har folk faktiskt ingen aning utan antar bara att MSI är skit och andvänder skit komponenter på deras kort, men det är ju som sagt mest bull, allt beror ju på vilket kort man väljer, MSI har som sagt BÅDE low och high-end.

Jaja, gigabyte är väl poppis här, tycker oxå att dom gör bra kort men jag valde då vad jag tycker är ett bättre kort, jag känner ingen sorg att jag valde MSI, har man kunskap om hårdvara så väljer man ju det som är bra, inte det som alla andra har.

Sant så sant!

Många här på detta forum köper ju Gigabyte moderkort bara föra att alla har, 50% av alla som köper Gigabyte moderkort här har egentligen ingen aning om varför dom köper det. Det är bara ett vedertaget märke på detta forum.

Jag ägde Gigabyte moderkort för många många år GA7DX-R socket A och Raid,dubbla bios. Det vart dyrt på sin tid, 2500 finska Mark betalade jag

Nu mera köper jag aldrig moderkort över 100€ då utvecklingen går så snabbt fram så moderkoret blir dåligt innan det kommer på posten!

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Mm, men det är tyvärr mest här på Sweclockers som folk tycker så, och vissa har "tydligen" ägt 5st moderkort och anser ändå att dom är skit.. XD något sådant borde väl man ha fattat innan man köpte det 5'e moderkortet eller?

Och som jag tidigare påvisat i mina inlägg så har folk faktiskt ingen aning utan antar bara att MSI är skit och andvänder skit komponenter på deras kort, men det är ju som sagt mest bull, allt beror ju på vilket kort man väljer, MSI har som sagt BÅDE low och high-end.

Jaja, gigabyte är väl poppis här, tycker oxå att dom gör bra kort men jag valde då vad jag tycker är ett bättre kort, jag känner ingen sorg att jag valde MSI, har man kunskap om hårdvara så väljer man ju det som är bra, inte det som alla andra har.

Det finns nog en godtycklig anledning till varför ett moderkort är poppis emellanåt och det brukar ju aldrig vara för att det är ett dåligt moderkort utan snarare tvärtom.

Sen vad gäller 5 moderkort, många klagar på att folk inte har underlag för att dom minsan inte ägt minst 5st av märket xxxxxxxx och inte får utrycka sig om kvaliten för produkten. Varför folk fortsätter köpa samma märke är väl för att det överlag brukar vara bra grejjer men kunden rent av ångrat sig över köpet efter någon månad då nästa värstingmoderkort kommit ut och därmed skrotar han det gamla och köper ett nytt och så fortsätter den onda cirkeln

MSI har ju också påvisats ha mycket dåliga ex av moderkort i diverse recensioner (bland annat här på swec), dock har dom som alla andra tillverkare vissa grejjer som är mycket dåliga och inte så noga utprovade, men det kompenseras med att majoriteten av produkterna håller hög kvalité!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det finns nog en godtycklig anledning till varför ett moderkort är poppis emellanåt och det brukar ju aldrig vara för att det är ett dåligt moderkort utan snarare tvärtom.

Sen vad gäller 5 moderkort, många klagar på att folk inte har underlag för att dom minsan inte ägt minst 5st av märket xxxxxxxx och inte får utrycka sig om kvaliten för produkten. Varför folk fortsätter köpa samma märke är väl för att det överlag brukar vara bra grejjer men kunden rent av ångrat sig över köpet efter någon månad då nästa värstingmoderkort kommit ut och därmed skrotar han det gamla och köper ett nytt och så fortsätter den onda cirkeln

MSI har ju också påvisats ha mycket dåliga ex av moderkort i diverse recensioner (bland annat här på swec), dock har dom som alla andra tillverkare vissa grejjer som är mycket dåliga och inte så noga utprovade, men det kompenseras med att majoriteten av produkterna håller hög kvalité!

Håller med i allt du säger, speciellt det om hur många ex man har ägt innan man får utrycka sej om kvalliten på produckten det är ju lite synd att det ska vara så men framförallt så borde man ju inte sprida lösa ryckten.
Själv skulle jag då efter bräda nr2 som inte är till min tillfredställelse byta märke. Verkar lite blint att påstå sej ha ägt 5st och ändå tycka dom är skit.

Har aldrig sagt något ont om Gigabyte, de gör bra moderkort, men det gör MSI oxå, finner det lite lustigt att man påstår massa saker men inte har belägg för det alls, MSI hade problem med kondensatorerna för... X antal år sedan, men det hade ju i princip de flesta moderkort på den tiden, nu andvänds ju japanska solid cap's, det bästa med andra ord.

Sedan påstår man att MSI inte andvänder bra Voltregulering, oxå bara bull, klart att det beror ju på vilket moderkort man andvänder.

Visst lämmnar de kanske ut några dåliga ex. men de har INTE mest returer av moderkort av alla tillverkare som påstogs i tråden innan.

SweC har mycket bra test som ofta är nogranna, men det du nog reffererar till så antar jag att den specifika brädan var ett solklart reklamations ärende. Vilka andra tester du reffererar till vet jag inte, har inte läst dom iallf.

Men framförallt är jag lite less på alla som tycker att något är skit för att de inte äger/ägt "saken" själv, det är då en massa duma rykten blir till "sanna" på ett sånthär forum. Därför ville jag inflika lite vett i denna tråd och bryta lösa ryckten.

Jag har haft problem med MSI, men det har jag haft med Asus och gigabyte oxå, gör det då allihopa till skit? Nejdå.