Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Installera Ubuntu på USB sticka

Permalänk
Medlem

Installera Ubuntu på USB sticka

För dom som vill testa Ubuntu men vill inte installera på hårdisk, eller folk som har användning av ett OS på USB sticka.

Det är rätt simpelt faktiskt, normalt ger Ubuntu inte alternativet att installera på USB stickan. Men om man pluggar ut alla hårdiskar ur datorn och stoppar in USB stickan och installations skivan och kör igång, så finns USB stickan i listan och det är bara att installera som vanligt.

Jag rekomenderar att man inte försöker det med en USB sticka som är under 4GB.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Det finns ju linux versioner som är gjorda just för att köras från usb...

Permalänk
Medlem

Jo men du missade poängen helt, det är special versioner, och funkar inte riktigt som en vanlig installation, vissa är persistant men då kan du bara spara grejer i home katalogen, andra funkar ungefär likadant som live cd skivor.

Med detta sätt så är Ubuntu precis som om du har installerat det på hårdisken, perfekt för htpc utan hårdisk t.e.x.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte testat själv, men det ska väl inte spela någon roll om man har kopplat ur hårddisken eller inte?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Nu har jag inte testat själv, men det ska väl inte spela någon roll om man har kopplat ur hårddisken eller inte?

Du har helt rätt.
Jag har installerat det mesta på USB-pinnar utan att behöva koppla ur hårddiskarna.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Om den hittar USB stickan utan att du kopplar ut hårdiskarna så är det bra ja, normalt gör den inte det. Jag läste att man hellst skulle göra det, det kanske blir nått krångel om man lämnar hårdiskarna i.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Hur snabbt är ett USB-minne jämfört med en vanlig hårddisk ?
Vad tror ni om att raida flera USB-minnen?

Permalänk
Citat:

1#First format the usb with fat32 or fat (256mb minimum)

2#Then download: http://www.slax.org/get_slax.php?download=tar

3#Follow the remaining instructions:

1# Using winrar extract the files from the slax-X.X.X.tar
to the root of your USB stick

2# Navigate to the boot folder on your USB device and
click bootinst.bat (Click Continue if the error appears)

3# Follow the onscreen instructions to make the device bootable

4# Now reboot your computer and make it boot the USB device.

Now you have a portable OS!![/B]

Funkar riktigt bra och har räddat mig ett antal gånger. Kul om man bara vill testa linux lite snabbt oxå.

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |