Nvidia lanserar PhysX för grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar PhysX för grafikkort

Grafikkortsjätten Nvidia har släppt en ny drivrutin som gör det möjligt att använda grafikkortet i fysikberäkningar. Systemet kallas för PhysX och finns nu till de flesta nyare grafikkort i Geforce-serien.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tankar. Ska bli kul och se hur bra detta fungerar:D

Visa signatur

i5 750|Asus P7P55D Pro|12Gb1600Mhz|HD5870

Permalänk
Medlem

Försökte i flera minuter att skicka in ett nyhetstips för detta men det stod hela tiden att kontrollbilden var helt fel så det gick inte förrän bara några minuter innan störande.

Nåja, har haft lite koll på detta och de titlar som medföljer verkar vara mycket intressanta. Har nästan allt nerladdat och ska snart testa spelen.

EDIT: Har haft igång nerladdningen mycket länge nu och de lite större spelen tar MYCKET lång tid på sig. Urk.

Permalänk
Medlem

Fullversionsspelet, är det något utvecklat av nvidia bara för att flasha med physx eller?

Permalänk

wiii kan man köpa ett 8400 och köra physis på den ;D

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk

måste testas tankar nu, kanske kan låta ett av mina 9800gtx va physx

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

Går ju testa har ju två kort men uhmmmm känns onödigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Fullversionsspelet, är det något utvecklat av nvidia bara för att flasha med physx eller?

Det funkar bra för mitt HD4850.

Visa signatur

GA-EP35-DS3 ~ Intel Core 2 Duo E8400 ~ Corsair 2048MB XMS2 EPP ~ Corsair 1000w PSU ~ ATI Sappire HD4850 ~ Western Digital 500GB ~ HP w2207h ~ Vista Home Premium

Permalänk
Medlem

nVidia stiger i mina ögon

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte__86
Det funkar bra för mitt HD4850.

Skönt, då slapp jag testa med mitt 4850. Är fysiken snygg med ATi-kort?

Permalänk
Medlem

Smuttigt, men funkar PhysX om man bara har ett enda kort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Skönt, då slapp jag testa med mitt 4850. Är fysiken snygg med ATi-kort?

Höhö, jag är inte rätt person att fråga om spel är snygga eller ej. Fast jag klagar inte på fysiken här iaf. Spelet använder Ageia, vilket som jag förstår det, fungerar lika bra till ATI som för Nvidia.
Tycker dock att känsla är viktigare, och det tyckte jag inte att detta spelet hade tillräckligt mycket av.

Visa signatur

GA-EP35-DS3 ~ Intel Core 2 Duo E8400 ~ Corsair 2048MB XMS2 EPP ~ Corsair 1000w PSU ~ ATI Sappire HD4850 ~ Western Digital 500GB ~ HP w2207h ~ Vista Home Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Skönt, då slapp jag testa med mitt 4850. Är fysiken snygg med ATi-kort?

kör ni med nvidia drivare med ati kort?

låter skumt

Visa signatur

"The door can see into your soul"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte__86
Höhö, jag är inte rätt person att fråga om spel är snygga eller ej. Fast jag klagar inte på fysiken här iaf. Spelet använder Ageia, vilket som jag förstår det, fungerar lika bra till ATI som för Nvidia.
Tycker dock att känsla är viktigare, och det tyckte jag inte att detta spelet hade tillräckligt mycket av.

Men det här är ju mest ett demonstrationsspel som visar lite vad man kan göra med fysikaccelerering.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Men det här är ju mest ett demonstrationsspel som visar lite vad man kan göra med fysikaccelerering.

Givetvis är det ett spel för att visa vad man kan göra med den nya fysiken, men det finns trots allt ett onlineläge.

Visa signatur

GA-EP35-DS3 ~ Intel Core 2 Duo E8400 ~ Corsair 2048MB XMS2 EPP ~ Corsair 1000w PSU ~ ATI Sappire HD4850 ~ Western Digital 500GB ~ HP w2207h ~ Vista Home Premium

Permalänk
Medlem

Najs. fort gåre ju att tanka oxå

Permalänk
Avstängd

onödigt att dom har en egen nerladningsprogram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte__86
Givetvis är det ett spel för att visa vad man kan göra med den nya fysiken, men det finns trots allt ett onlineläge.

Ja men skiten är ju gratis, vad mer kan man begära?
Känns som att folk är lite bortskämda då man ändå inte pröjsar för spelen som egentligen kostar och jämför med spel som är gratis från början.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
onödigt att dom har en egen nerladningsprogram.

Jo, lite. Testade och klicka på att man skulle ladda ner utan program, men då kom jag bara till en "Thanks for downloading"-sida. Liten miss där

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helvete var man tvungen att använda gamespy skiten också... bara installera om.

Permalänk
Medlem

det är en sak jag inte förstår.

Jag har ett 8800gts 320mb. får jag sämmre prestanda i vanliga spel om jag kör med den nya drivrutinen? Alltså måste man ha två kort för att tjäna på att göra fysikkort av det ena. eller är enda skillnaden på nya drivrutinen att den kan använda mitt kort som fysik kort om det behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noak
det är en sak jag inte förstår.

Jag har ett 8800gts 320mb. får jag sämmre prestanda i vanliga spel om jag kör med den nya drivrutinen? Alltså måste man ha två kort för att tjäna på att göra fysikkort av det ena. eller är enda skillnaden på nya drivrutinen att den kan använda mitt kort som fysik kort om det behövs?

Hmm kan ha fel nu, men innan var det att bara den nya 8800 serien klarade av fysikberäkningar, inte de gamla så som 320MB och 640MB versionerna.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

det står alla i geforce 8 serien. så jag antar att det går med mitt 8800320. men!

MIN FRÅGA VAR: Är det någon ide att köra dessa drivisar om man bara har ett grafikkort?

Permalänk

Skulle inte de nya drivisarna med PhysX heta 180.x?

Permalänk
Medlem

Fördelen är väl att grafikkortet är mer effektiv på fysikberäkningar än processorn så även med bara ett kort borde det bli bättre så länge det finns rum för beräkningarna på grafikkortet åtminståne, vet inte hur det blir om det redan jobbar på 100 % för grafiken.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmemmemme
Skulle inte de nya drivisarna med PhysX heta 180.x?

Lugn...dom kommer som vanligt med nya versionsnamn efterhand, även om det är samma produkt som från början!

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Har nu kört några av de saker som följer med.

Warmonger hänger sig efter några minuters spelande. Dåligt första intryck man får av det. Har försökt flera gånger med samma resultat.

Nurien var mycket kort och inte särskilt imponerande. Visst svängde kjolarna snyggt dock.

The great Kulu kräver ett GTX 260 eller 280. Muskänsligheten var ÖVERDRIVET hög och gick knappt att styra. Var lite kul fast... ja.

Fluid demot var snyggt. Hoppas det kommer mer sånt.

Har inte testat MKZ och Unreal tournament banorna än. Gör det kanske lite senare.

Permalänk

Någon som har hunnit testa än?

Permalänk
Medlem

Någon som får liknande problem när man ska logga iin och köra på internet på warmonger?

"General protection fault"

Vore jätte bra om någon vet hur man fixar de.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Det räcker med ett kort, vissa fysik beräkningar som normalt sett görs av cpu tar gpu över och gör. Men enligt tester jag har läst så blir det lite sämmre prestanda i spelen, men spelen som stödjer tekniken visar lite mer cool grafik.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.