Förbättrad Phenom X4 i test

Permalänk
Melding Plague

Förbättrad Phenom X4 i test

I det fjärde kvartalet kommer AMD att lansera ett gäng uppdaterade Phenom X4-processorer. En av dessa har kodnamnet Deneb, med nyheter som mer cacheminne och bättre tillverkningsteknik. Nu har ett första prestandatest publicerats.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

AMD kommer igen. Skönt att konkurrensen upprätthålls.

Permalänk

Intel facepalms

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
AMD kommer igen. Skönt att konkurrensen upprätthålls.

Näe tyvärr så är det nog en för liten prestandaskillnad mot gamla för att komma ikapp core2 för att inte tala om nehalem.

Visa signatur

Q6600 @ 3 Ghz + Xigmatek Hdt s1283 - Asus P5Q Deluxe - 4850 - 200Mhz 4gb ddr2 800mhz - P182 -

Permalänk
Avstängd

Kanske inte om det tillåter tillräckligt höjda frekvenser förhoppningsvis utan våldsamt mycket högre energiförbrukning.

Å andra sidan så öppnar det kanske upp för ännu mer strömsnåla processorer som fortfarande presterar bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chesswolf
Näe tyvärr så är det nog en för liten prestandaskillnad mot gamla för att komma ikapp core2 för att inte tala om nehalem.

Hur mycket är du beredd att spendera på en processor? Deneb ser ut at bli ett riktigt bra alternativ för 2500kr och under om den presterar ungefär som en Kentsfield/Yorkfield vid samma klock. Jag är ganska säker på att AMD kommer att prissätta den relativt till dess prestanda. Det andra problemet med Phenom, strömförbrukningen, ser också ut att vara löst.

Permalänk
Medlem

Svårt att uttala som om detta är tillräcklig eller ej innan vi sett priset

Permalänk
Medlem

det spelar ju ingen roll om dom nya phenom processorerna inte är lika bra som dagens intel, jag menar, för det första dom har iaf bytt till 45nm vilket jag ser som ett stort plus enligt testet så värkar dom ju klocka betydligt bättre än dagens.

Det betyder troligtvis att AMD kommer släppa nya och bättre saker under 2009, förhoppningsvis nått som kan mätas med den sämsta bloomfield/nehalem processorn iaf!

Hejja AMD! <3!

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Ser verkligen intressant ut. För tidigt att ropa hej ännu tycker jag men detta lovar väldigt gott för 45 nm phenoms.

Permalänk

Wow och tack om det är den generella prestandan vi snackar om.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

ge mig en 4850e i 45nm! borde bli runt 30 watt tdp!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Inte så övertygande att jämföra i ett totalsystemtest tycker jag, roligare i super pi eller liknande.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Heja AMD! Kul att se att det går framåt i alla fall. Har sett allt för mycket bra saker från Intel på sistone. Är sugen på att byta ut mitt socket 939-system mot ett AM3-system senare. Vill helst se att det blir ett AMD-system i alla fall.

Nu blev det lite fanboy-influenser i mitt inlägg, men tycker det känns skönt att AMD är på gång.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Det intressanta här är att den nya cpun är snabbare, har mera cache och drar hälften så mycket ström. 104W för 9650 och 57 för Deneben vid samma frekvens.

Permalänk
Medlem

Tror det som berättas i denna nyhet, är obetydlig och ytlig. Så är det bara.

Permalänk
Medlem

Det var en rejäl överklockning!!!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Oj shit vad dom har sänkt strömförbrukningen den har ju nästan halveras i load.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Avstängd

Nära halva energiförbrukningen har vi sett. Och bättre prestanda. Det kan bli riktigt fint.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Tror det som berättas i denna nyhet, är obetydlig och ytlig. Så är det bara.

Ser ut som du yrar.

Permalänk
Medlem

3,2ghz var inte dåligt, nästan lika mycket som Intels processorer kommer upp i om den kommer ha lika bra pris som nuvarande Phenom så lär den bli väldigt prisvärd. Är dock extremt nöjd med mitt Intel moderkort så kommer inte byta i första taget, funderar snarare på E8500 eller E8600 men vet inte om det är nån mening att sattsa på en till dual core (kör E6550 i 3,2ghz nu) men Intels quad core är så dyra om man ska ha nån som kommer upp i minst 3,2ghz

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Det börjar ta sig för AMD. Men jag är mest intresserad av vad Bulldozer kan hitta på nästa år.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
Hur mycket är du beredd att spendera på en processor? Deneb ser ut at bli ett riktigt bra alternativ för 2500kr och under om den presterar ungefär som en Kentsfield/Yorkfield vid samma klock. Jag är ganska säker på att AMD kommer att prissätta den relativt till dess prestanda. Det andra problemet med Phenom, strömförbrukningen, ser också ut att vara löst.

Vad jag vet så kommer 2.6ghz nalhem kosta 1700kr i 1000bulk och den presterar som en q9775 idag som kostar 11k i handeln. Antar att nya intel q kommer kosta runt 2.5k.

Dock är jag superglad att amd börja fixa ihop sitt företag igen

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Trevligt, kan man hoppas på att AMD går förbi Intel 65nm quads nu iaf och förhoppningsvis kan tävla mot deras 45nm?

Bra att AMD kommer igen nu vill jag se billiga Dual-Core modeller paserade på k10

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chesswolf
Näe tyvärr så är det nog en för liten prestandaskillnad mot gamla för att komma ikapp core2 för att inte tala om nehalem.

Jag visste inte att Nehalem prestandatestats.
Har du någon länk?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag visste inte att Nehalem prestandatestats.
Har du någon länk?

http://sweclockers.com/nyhet/7984-intels_nasta_prestandaproce...
http://sweclockers.com/nyhet/7820-nehalem_prestandatestad/
http://sweclockers.com/nyhet/7815-intel_visar_upp_nehalem_bak...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag visste inte att Nehalem prestandatestats.
Har du någon länk?

Det finns ingen riktigt test utan bara mindre test. Dock så har killen fel. Amd ligger inte så långt efter ifal dom har lyckats lösa Ghz problemet så ligger inte amd så långt efter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
3,2ghz var inte dåligt, nästan lika mycket som Intels processorer kommer upp i om den kommer ha lika bra pris som nuvarande Phenom så lär den bli väldigt prisvärd. Är dock extremt nöjd med mitt Intel moderkort så kommer inte byta i första taget, funderar snarare på E8500 eller E8600 men vet inte om det är nån mening att sattsa på en till dual core (kör E6550 i 3,2ghz nu) men Intels quad core är så dyra om man ska ha nån som kommer upp i minst 3,2ghz

Har rapporterats 4GHz, dock vet jag inte hur äkta det är och med vilken kylning. 3.2GHz på luft klarar ju 65nm Phenoms med. Dock är ju Deneb mycket svalare och detta är ett väldigt tidigt exemplar och knappats jämförbart med de som kommer att säljas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Det börjar ta sig för AMD. Men jag är mest intresserad av vad Bulldozer kan hitta på nästa år.

Bulldozer kommer inte på 45nm. De har flyttat den till 32nm och kommer antagligen 2010.

Permalänk
Medlem

AMD kan...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Gillar den lägre energiförbrukningen

Ser fram emot när AMD släpper en fyrkärnig motsvarighet till 4850e som bara drar 45W.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Bulldozer kommer inte på 45nm. De har flyttat den till 32nm och kommer antagligen 2010.

Ah, lite synd. Men förhoppningsvis något värt att vänta på.

Hoppas bara min nuvarande 939 processor/moderkort håller tills dess.

Permalänk
Medlem

Synd inte AMD hinner få ut Deneb samtidigt som Intel lanserar nu i Sept/Okt. Hoppas bara att AMD lever så länge så att dom verkligen släpper nya proppar innan Jul.. Tycker AMD svajjar och känns osäkert just nu. 790GX var ju en frisk fläkt och ATI's RV770 säljer som smör, men är det tillräckligt för att vända AMD i tid innan det sjunker?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Roligt.

Nehalem i mellansegmentet, som denna processor säkerligen kommer att prisplaceras som, kommer ju inte ut förrän om ett år. Nehalem som kommer ut i år kommer inte att konkurrera med denna från AMD... inte i pris i vilket fall.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]