Hårddiskpriset under 1 krona per gigabyte

Permalänk
Melding Plague

Hårddiskpriset under 1 krona per gigabyte

I början av juli rapporterade SweClockers om att att priset på hårddiskar var nära att bräcka milstolpen en krona per gigabyte. En månad senare är flera modeller under den magiska gränsen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

joo, såg detta i morse...

Permalänk
Avstängd

SSD känns så väldigt långt borta när man läser den här artikeln,

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Och billigare lär de bli...

Permalänk
Medlem

jo , riktigt trevligt.
en riktig milestone det här altså!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

Shit pommes 3 öre under kronan, det här bör firas! Fan vad pengar jag kommer spara.

".... är flera modeller ..." "... det bara om tre..."
Blev irriterad, haha, fast kanske för att min dator bryter ihop sakta...blir ostabil fast den vart stabil i samma frekvenser tidigare.. en neråtgående spiral

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på en Samsung SpinPoint F1 750GB. Blir nog en sådan till burken i slutet av månaden. Kan då passa på och ta bort de mindre diskarna då så man får mer plats i chassit.

Permalänk
Medlem

är samsungs F1 640GB någorlunda ny? har inte sett den förut... 2x320 antar jag? kanske någon här som har aja, nice med bättre priser... kommer ta ett tag för SSD att ta över, fast var väl ganska självklart endå =]

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk

Fick ju faktiskt tag i en Seagate Barracuda 1TB för 958kr förra månaden.

Permalänk
Avstängd

Perfekt, blir nog ett par diskar till... men ont om plats när jag redan har 7st (1.8TB) och orkar inte radera

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Shit pommes 3 öre under kronan, det här bör firas! Fan vad pengar jag kommer spara.

".... är flera modeller ..." "... det bara om tre..."
Blev irriterad, haha, fast kanske för att min dator bryter ihop sakta...blir ostabil fast den vart stabil i samma frekvenser tidigare.. en neråtgående spiral

Ja, två är ett par, flera = 3 eller fler

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Skulle vara så mycket gladare om den här artikeln handlade om bensinpriset :/

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk

1kr/GB, inte sant vad fort det gått...1996 köpte jag första PCn, HDD på 2GB...troligen 1500kr

EDIT ///

Iofs har jag köpt minne som vart dyrt, till "handdator" Casio PB100F mitten av 80talet, ett 500byte ROM för 1000kr. 1kB skulle kosta 2000kr, 1MB 2Milj, blygsamma 1GB för runda slängar 2 miljarder(edit) kronor...LOL

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
1kr/GB, inte sant vad fort det gått...1996 köpte jag första PCn, HDD på 2GB...troligen 1500kr

Kan nog stämma, jag la till pengar när föräldrarna köpte dator -96 och då kostade det 1000:- att uppgradera från 1 till 2 gb hårddisk och ytterligare en tusenlapp att gå från 16 till 32 mb minne... Fast det var nog inte jättebilligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Skulle vara så mycket gladare om den här artikeln handlade om bensinpriset :/

Du menar alltså...
1kr per liter

Jo, jag hade nog också velat att denna artiklen skulle handla om bensin priset

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk

Men att köpa dator från mitten av 90tal har ofta varit samma pris: 12kkr

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

Fick faktist tag på en sådan där Western Digital 1tb med låg strömförbrukning för 900 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Fick ju faktiskt tag i en Seagate Barracuda 1TB för 958kr förra månaden.

Butik eller privat/begagnad/tradera?
Om butik, vilken?
Najsprajs i så fall.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Fick ju faktiskt tag i en Seagate Barracuda 1TB för 958kr förra månaden.

På komponentcenter va? köpte iaf en sådan där för en månad sen också

Permalänk
Medlem

970kr/TB då helt enkelt! And going down...

Vi sitter väl om 10 år och säger: haha kronor per TB, det var det löjligaste jag har hört!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amd20
970kr/TB då helt enkelt! And going down...

Vi sitter väl om 10 år och säger: haha kronor per TB, det var det löjligaste jag har hört!

Troligtvis lär det ju låta så.

"jag kommer ihåg 2008 när jag köpte 1 TB för 958 kr" xD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Ja, två är ett par, flera = 3 eller fler

Fast det är precis på gränsen, sen erkänner dom att det bara är tre.
Haha, palla göra stor sak av skitsak. Jag erkänner att jag ligger risigt till i denna diskussion.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Blir att införskaffa 1.5-2tb hårddisk snart. Tänkte skaffa OS-hdd till nya datorn först och sedan satsa på lagrings-utrymme. Skulle sitta fint med antingen 2 750gb diskar, 2 1TB diskar, eller 1 1.5TB disk...

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

ut i hetluften

"Amd20 970kr/TB då helt enkelt! And going down...

Vi sitter väl om 10 år och säger: haha kronor per TB, det var det löjligaste jag har hört!"

Jag brukar oftast komma med kontroversiella inlägg om framtidsutsikter.(?)

Det känns som att jag klarat mig utmärkt med 80gb hdd i flera år nu.
Även om filmerna\spelen tar mer och mer utrymme så känns det som att hårddiskmarknaden kommer mättas\mattas av sinom tid, förutom revolution iom övergången till SSD i slutet av året, som kommer bli riktigt nice! (siar än en gång om framtiden =).

Fast det är klart, om utvecklingen fortsätter i samma dumma takt så lär väl virtual reality komma tillbaka i något fränare tappning, med smaksensationer och annat smått och gott. Då lär dagens hårddiskutrymmen tryta, som papa-Rudolf Andersson skulle sagt.

blablabla, attackera mig och mitt inlägg hur mycket ni vill, det bryr mig nada,
för idag har jag semester och ska beställa ny dator

Edit: (Fick nys om det här först av Amd20)!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
"Amd20 970kr/TB då helt enkelt! And going down...

Vi sitter väl om 10 år och säger: haha kronor per TB, det var det löjligaste jag har hört!"

Jag brukar oftast komma med kontroversiella inlägg om framtidsutsikter.(?)

Det känns som att jag klarat mig utmärkt med 80gb hdd i flera år nu.
Även om filmerna\spelen tar mer och mer utrymme så känns det som att hårddiskmarknaden kommer mättas\mattas av sinom tid, förutom revolution iom övergången till SSD i slutet av året, som kommer bli riktigt nice! (siar än en gång om framtiden =).

Fast det är klart, om utvecklingen fortsätter i samma dumma takt så lär väl virtual reality komma tillbaka i något fränare tappning, med smaksensationer och annat smått och gott. Då lär dagens hårddiskutrymmen tryta, som papa-Rudolf Andersson skulle sagt.

blablabla, attackera mig och mitt inlägg hur mycket ni vill, det bryr mig nada,
för idag har jag semester och ska beställa ny dator

Det enda jag säger är: Glöm inte var du hörde det först

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amd20
Det enda jag säger är: Glöm inte var du hörde det först

Done sweetiepie!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk

Det var ju bra...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk

Re: ut i hetluften

Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
"Amd20 970kr/TB då helt enkelt! And going down...

Vi sitter väl om 10 år och säger: haha kronor per TB, det var det löjligaste jag har hört!"

Jag brukar oftast komma med kontroversiella inlägg om framtidsutsikter.(?)

Det känns som att jag klarat mig utmärkt med 80gb hdd i flera år nu.
Även om filmerna\spelen tar mer och mer utrymme så känns det som att hårddiskmarknaden kommer mättas\mattas av sinom tid, förutom revolution iom övergången till SSD i slutet av året, som kommer bli riktigt nice! (siar än en gång om framtiden =).

Fast det är klart, om utvecklingen fortsätter i samma dumma takt så lär väl virtual reality komma tillbaka i något fränare tappning, med smaksensationer och annat smått och gott. Då lär dagens hårddiskutrymmen tryta, som papa-Rudolf Andersson skulle sagt.

blablabla, attackera mig och mitt inlägg hur mycket ni vill, det bryr mig nada,
för idag har jag semester och ska beställa ny dator

Edit: (Fick nys om det här först av Amd20)!

Är ju bara 3,5-tumsdiskar som börjar bli riktigt stora. I takt med att allt fler datorer som säljs är bärbara blir intresset för 2,5-tumsmedia och snart även 1,8-tumsmedia betydligt större.

Förövrigt är det fortfarande väldigt dyrt i jämförelse med exempelvis dvd-skivor.
Exempel: om man vill lagra sitt dvd-bibliotek på 2000 skivor på hårddiskar, så måste man köpa ungefär (2000*8,5/1000) = 17 st. 1 TB-diskar. Med kontrollerkort osv. är man lätt uppe i över 20.000:- idag. Visst, de där 2000 dvderna lär väl ha kostat tio gånger så mycket, men ändå. 10% extra lagringskostnad är ju rätt mycket.

...och då har vi inte ens börjat tänka på Blu-ray.

Innan man kan få in all musik som har släppts någonsin på en 1,8-tumsdisk så har hårddiskarna något att ge (om de inte blir omkringsprungna av flash innan dess).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Man får 470 Gb för 160 kr om man köper DVD-R skivor, så runt 340 kr för en Tb
http://www.luxdisc.com/bulkpaqpackof100dvdr47gb16xshrinkwrapp...
Frakten är dock på ca 90kr. Fast det är det på en hd med.
Så 34-50 öre blir det per Gb beroende på vad man vill ha för kvalitet.
Jo, jag vet att 4,7 blir 4.38Gb men är samma för hd´s med.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

1TB då? det är ju det som är intressant just nu.. inte 500gb