Problem med rättigheter, samba

Permalänk
Medlem

Problem med rättigheter, samba

Hej. Nu har jag försökt få igång samba under några dagar och till slut lyckas att nå mina filer i alla fall.
Jag har en server där jag delar ut en mapp som heter dokument. I den här mappen vill jag ha fulla rättigheter, dvs, kunna göra allting, radera filer, ändra, flytta om osv. Denna mapp ska gå att nå från min dator här, både från linux och XP.

Jag har lagt in en rad i /etc/fstab, så hårddisken mountas automatiskt varje gång jag startar datorn, och jag kan se filerna, så det är inga problem. Problemet är nu att om jag skapar en ny mapp, eller flyttar in en befintlig mapp så får dessa filer inte fulla rättigheter, och jag kan på så sätt inte ändra filerna eller ta bort dem om det skulle vara så. Det finns en jobbig lösning om jag vill, och det är om jag ssh:ar mig in på servern och chmod:ar hela mappen och alla underkataloger till 777 igen, då når jag mapparna utan några som helst problem. Men som sagt, jag tycker att detta problem borde gå att lösas. Vad som är fel kan jag inte svara på.

Så här ser det ut som exempel, i dokument-mappen:
drwxr-xr-x 2 nobody nogroup 4.0K 2008-08-06 12:15 g
drwxrwxrwx 2 nobody nogroup 4.0K 2008-08-05 17:49 katt
drwxrwxrwx 7 daniel users 4.0K 2008-07-31 22:09 Mina bilder
drwxrwxrwx 84 daniel users 4.0K 2008-08-06 02:45 Musik
drwxrwxrwx 2 nobody nogroup 4.0K 2008-08-05 01:30 Serier
drwxrwxrwx 5 daniel users 4.0K 2008-08-05 17:57 Skola

Mappen "g" har jag precis skapat och inte rört. Som ni ser saknar den rättigheter.

Så här ser raden ut i samba-configen:
[dokument]
writable = yes
path = /home/daniel/dokument
public = yes
guest ok = yes
guest only = no
guest account = nobody
browsable = yes
create mask = 077
directory mask = 077

Och hela finns här:
http://89.160.12.40/smb.conf

Som sagt, jag klarar mig bra utan lösenord på mapparna, så det har jag skippat helt. Det jag behöver är helt enkelt en mapp där jag kan placera filer och ha fulla rättigheter i, både från linux-burken och xp-burken.

Tack på förhand
/daniel

Permalänk
Medlem

Hur ser /etc/fstab ut?

Jag hade samma problem som du när jag monterade en NTFS-partition i fstab och sedan försökte dela ut den i samba. Problemet var då att raden jag hade lagt in i fstab förhindrade skrivrättigheter för "vem som helst" vilket gjorde att default så hade icke-inloggade användare via samba endast läsrättigheter och kunde alltså inte skapa filer eller mappar oavsett vad man hade skrivit i smb.conf.

Hårddisken monterade jag enligt denna guide:
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automatiskt_montering_av_par...
men jag ändrade till följande för min NTFS-disk i fstab:
UUID=BCE01B48E01B07F2 /media/<namn> ntfs nls=utf8,fmask=0111,dmask=0000 0 0

Ovanstående fmask och dmask ger skriv och läsrättigheter för alla men filerna markeras inte som exekverbara (så det går inte att exekvera dem på servern) däremot är mapparna exekverbara (betyder att man kan gå in i dem). Vill du att vem som helst ska kunna köra filerna som program på servern också så ändra till fmask=0000 också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hur ser /etc/fstab ut?

Jag hade samma problem som du när jag monterade en NTFS-partition i fstab och sedan försökte dela ut den i samba. Problemet var då att raden jag hade lagt in i fstab förhindrade skrivrättigheter för "vem som helst" vilket gjorde att default så hade icke-inloggade användare via samba endast läsrättigheter och kunde alltså inte skapa filer eller mappar oavsett vad man hade skrivit i smb.conf.

Hårddisken monterade jag enligt denna guide:
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automatiskt_montering_av_par...
men jag ändrade till följande för min NTFS-disk i fstab:
UUID=BCE01B48E01B07F2 /media/<namn> ntfs nls=utf8,fmask=0111,dmask=0000 0 0

Ovanstående fmask och dmask ger skriv och läsrättigheter för alla men filerna markeras inte som exekverbara (så det går inte att exekvera dem på servern) däremot är mapparna exekverbara (betyder att man kan gå in i dem). Vill du att vem som helst ska kunna köra filerna som program på servern också så ändra till fmask=0000 också.

Tack för ditt svar, kul att du vill hjälpa till. Så här ser min rad i /etc/fstab ut:
//192.168.0.142/dokument /home/daniel/dokument cifs 0 0

Jag vet inte, men jag kanske inte ska använda cifs? Problemet är att jag inte har så stor koll på alla filsystem och liknande. Det enda jag vet är att jag kör ext3 på servern i alla fall, men det kanske inte har någon betydelse i det här sammanhanget.
Den där guiden verkade också bra. Men som sagt, jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Har du några förslag?

Tack på förhand!
/daniel

Permalänk
Medlem

Jag menade fstab på servern som delar ut mappen. Men om du inte vill dela ut hela hårddiskpartitionen till alla så är det lämpligare att fixa rättigheterna för just denna mapp du vill dela ut på servern.

Jag gjorde förresten lite annorlunda när jag gjorde en sambautdelning på en annan dator, jag följde denna guide och detta funkar perfekt för mig:
http://www.howtoforge.com/ubuntu-gutsy-samba-standalone-serve...

Kanske kan hitta något tips där? Där tvingas man i och för sig logga in, men tycker inte det är något större problem eftersom man loggas in automatiskt fortsättningsvis efter att man väl gjort det första gången på windowsdatorn. Kan ju vara jobbigt att fixa alla konton på servern i och för sig om det är väldigt många användare som behöver tillgång till mappen.

Det trixiga verkar vara att man förutom att ange rättigheter i samba även måste fixa rättigheterna i filsystemet på servern så att de stämmer överens. Användaren nobody verkar ju inte ha skrivrättigheter i din utdelade mapp på servern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag menade fstab på servern som delar ut mappen. Men om du inte vill dela ut hela hårddiskpartitionen till alla så är det lämpligare att fixa rättigheterna för just denna mapp du vill dela ut på servern.

Jag gjorde förresten lite annorlunda när jag gjorde en sambautdelning på en annan dator, jag följde denna guide och detta funkar perfekt för mig:
http://www.howtoforge.com/ubuntu-gutsy-samba-standalone-serve...

Kanske kan hitta något tips där? Där tvingas man i och för sig logga in, men tycker inte det är något större problem eftersom man loggas in automatiskt fortsättningsvis efter att man väl gjort det första gången på windowsdatorn. Kan ju vara jobbigt att fixa alla konton på servern i och för sig om det är väldigt många användare som behöver tillgång till mappen.

Det trixiga verkar vara att man förutom att ange rättigheter i samba även måste fixa rättigheterna i filsystemet på servern så att de stämmer överens. Användaren nobody verkar ju inte ha skrivrättigheter i din utdelade mapp på servern.

Tack för ditt svar. Jag får kanske göra om allt och försöka på nytt då. Det fungerar hur bra som helst på windows-burken, och här kan jag radera, dra in mappar, flytta hur mycket jag vill. Så på något sätt känns det som att felet ligger hur jag "mountar" den på linux-burken.
Nåja, får kika vidare.
Tack!

Permalänk
Medlem

Aha, det funkar på windowsburken. Ja då är det kanske något hur du mountar i Linuxburken då. Du kanske kan köra NFS mellan Linuxburkarna istället för samba, för det ska funka bättre och även ge snabbare överföring. Jag tror att man ska kunna dela ut samma mapp med både samba och NFS på en linux-server.

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag löst problemet nu, tack för svaret.
Om någon är intresserad så sket jag faktiskt i Samba och körde (som ronnylov rekommenderade) NFS istället. Så, samba till windows-burken och NFS på linux-burken, och det är samma mapp som delas ut.
Fungerar smidigt, tack!