Permalänk
Medlem

Musacceleration av eller på?

Är nyfiken på hur många som kör med musacceleration på här av alla musanvändare.
... dvs "Förbättra pekarens precision" iklickad eller enablat musacceleration via tex setpoint eller annan programvara.
(OBS att sätta pekarrörelse till höger om mitten mot över mitten mot snabb, inte är samma sak som musacceleration!)

Jag hatar verkligen musacc, och kan inte förstå hur någon kan tycka det är intuitivt, men det verkar vanligare än man kan tro - speciellt som XP enablar det som default.
För mig är det mycket skönare utan acc, då musrörelserna blir så gott som absoluta: rör jag musen snabbt åt ett håll, och sen långsamt drar tillbaks den till samma punkt, så är även muspekare återställd till samma ställe... Logiskt, lättarbetat och intuitivt i mina ögon!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tror inte de flesta vet om att de använder de, sabbar verkligen känslan.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med

Vore intressant att höra något argument för musacc?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det ska ju klart vara av om man spelar spel. Men om man sitter mer och kollar på film och surfar spelar det faktist inte så mycket roll tbh.

Visa signatur

Intel E8500 E0 3.16GHZ @3.5GHZ | Corsair VX550W | Sapphire HD4870 512mb 810/1100 | Asus P5Q-E 1406 Bios | Antec Three Hundred | XMS2 Corsair 2x2GB PC-6400 800mhz | WD Caviar Blue 640GB 7200RPM 16mb | Windows Vista Home Premium 64-bit SP1

Permalänk
Hedersmedlem

Hade ingen aning, så jag kollade i kontrollpanelen, det var avstängt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xoxo
Det ska ju klart vara av om man spelar spel. Men om man sitter mer och kollar på film och surfar spelar det faktist inte så mycket roll tbh.

Nja, jag klarar inte ens av det när jag bara surfar heller. Mouse acceleration är det första jag stänger av vid en ny installation ungefär.

edit: Roger W, jag är också intresserad av att höra om det finns några argument, för själv kan jag inte ens tänka mig ett enda bra argument.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Testpilot

På Logitechmöss kan man välja mellan ingen, låg, mellan eller hög acceleration. Jag kör med låg, tycker det är mycket skönare än att köra helt utan, vet inte varför men det känns helt enkelt bäst
Mellan och hög acceleration klarar jag dock inte av att köra med.

Ett argument för är att man kan köra med låg känslighet men sen om man skulle vilja flytta musen långt så är det möjligt utan att behöva ta flera tag och lyfta musen. Likaså får man bättre precition vid små flyttningar om man har hög känslighet inställd.

Varför ska man ens argumentera om det? känns ju som att argumentera om varför man ska köpa en blå bil eller ej, beror helt på smak.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag kör med mus accelaration på pga mina handleds skador
då slipper jag göra så stora rörelser, jag kan flytta "pekaren"
med endast finger rörelser på (upplösningen 1680x1050)
så behöer jag endast flytta musen ca 4cm i sidledd (från vänster till höger)
och 1,5cm (från topp till botten) på skärmen

Men samtidigt så spelar jag typ inga spel alls

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850