Att göra direkt efter man installerat Ubuntu

Permalänk
Medlem

Att göra direkt efter man installerat Ubuntu

Uppdatering!
Det mesta där är inaktuellt nu med senaste Ubuntu. Förutom restricted extras. Och jag rekommenderar att gå in på Wines hemsida och tanka hem nyaste releasen istället.

Öppna terminalen skriv:

sudo apt-get install envyng-gtk

Men bara om du har ett Nvidia eller ATI grafik kort.
Starta Envy från första menyn, välj ATI eller nvidia och tryck på installera drivrutiner. Efter en omstart har du nyaste NVIDIA eller ATI drivrutinerna.

Sen Öppna terminalen igen:

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Efter det är är färdigt har du alla codecs du behöver och java och flash plugins, och några fler multimedia god saker.

efter det:

sudo apt-get install mozilla-mplayer

Mplayer plugin kan spela det mesta genom webläsaren.

Efter det gå till http://www.gnome-look.org/

Där kan du hämta nya teman och andra saker för att anpassa utseendet som du vill ha det(orginal temat är extremt fult). Under kategorin GTK2 hittar du teman som ändrar det mesta, sen vill du nog ha andra ikoner, det finns under icons.

För att använda dessa öppnar du utseende under system/inställningar och bara dra filerna till utseende rutan.

Sen alternativt kan du installera Wine, om du vill köra vissa windows program i Ubuntu.

Sudo apt-get install wine

Efter det kan du dubbel klicka på .exe filer och installera precis som i Windows, men det är många program som inte funkar till 100% med wine. Kolla på http://appdb.winehq.org , där kan det stå om just det programmet du vill få igång med wine.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Kör man Ubuntu så installerar man ju såklart det minimala system först med en mini.iso eller med server skivan.

Tycker det är trevligare att installera det jag behöver istället för att installera det Ubuntu tycker jag behöver.

Själv brukar jag köra detta till att börja med efter en minimal ubuntu är installerat:

sudo aptitude install xorg gnome-core gdm synaptic gnome-mount gnome-volume-manager alacarte ubuntu-art file-roller 7-zip firefox opera transmission update-notifier update-manager build-essential jockey-gtk gtk2-engines-pixbuf ubuntu-restricted-extras gimp rythmbox vlc x-ttcidfont-conf msttcorefonts mousepad

Sen upptäcker jag vad mer som behövs efter lite användning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör med nvidia-glx drivern, dual screens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeezam
Jag kör med nvidia-glx drivern, dual screens.

Jo det går oxå, men det är alltid trevligare att ha dom officiella drivrutinerna från Nvidia man får genom Envy, dom presterar oftast mycket bättre i spel.

Och lassekongo83 det här var mer en guide för en nybörjare i Ubuntu.

Sen kan jag tilägga en ny grej, för dom som kom ihåg automatix, nu finns nått ännu bättre Ultamatix http://ultamatix.com/ .

Det ger en enkel väg att installera opensource spel och andra roliga saker från Ubuntu Ultimates repo, bland annat codecs, wine och annat man behöver.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

sudo apt-get install xfce4* mplayer-nogui exaile geany

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Proprietära grafikkorts drivrutiner är jobbigt och rekommenderas bara när man verkligen behöver de. Ett problem är ju uppdateras kärnan måste man installera de igen annars blir det helskärms-terminal vid nästa reboot.
Dessutom är de inte så bra heller t.ex scrolning i fx kan ibland bli onödigt segt.

Vill också rekommendera att man installerar glipper
Det är en urklipps hanterare som löser problmet med att urklipp (ctrl-v ) försvinner när vissa program stängs. Dessutom får man en historik över urklippen.

Permalänk

jag får inte sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras till att funka, den säger till att E: Kunde inte hitta paketet ubuntu-restricted-extra men det kanske krävs att cdn är i? efftersom det står E:.... körde en sån där update genom windows vista grejs.. men alla andra sakerna funkade dock

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

^ Du behöver antagligen ställa in apt att hämta från inte bara gpl-licensierat material.
Alt+F2, skriv in gksudo gedit /etc/apt/sources.list och tryck enter
och avkommentera rad 27 och 28 (circa), dvs:

#deb http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/ hardy multiverse
#deb http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/ hardy-updates multiverse

ska ändras till

deb http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/ hardy multiverse
deb http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/ hardy-updates multiverse

kör sedan apt-get update och sen borde du kunna installera paketet.

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleidol
jag får inte sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras till att funka, den säger till att E: Kunde inte hitta paketet ubuntu-restricted-extra men det kanske krävs att cdn är i? efftersom det står E:.... körde en sån där update genom windows vista grejs.. men alla andra sakerna funkade dock

Tänk på att det inte är windows du använder längre
Något som benämns E: i Linux är med stor säkerhet inte benämningen på någon enhet. Utan mer troligt (som i detta fallet) står det för "Error".

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleidol
jag får inte sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras till att funka, den säger till att E: Kunde inte hitta paketet ubuntu-restricted-extra men det kanske krävs att cdn är i? efftersom det står E:.... körde en sån där update genom windows vista grejs.. men alla andra sakerna funkade dock

ubuntus repos kanske var tillfälligt nere, eller ditt internet tillfälligt nere. Jag gör det dagarna I ända på jobbet och funkar varje gång så det var skummt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

det funkar nu, så det var väll något tillfälligt... edit, den hänger sig när java skall installeras, nån som vet varför den kommer till den där skylten när de står en massa vilkor och man skall trycka ok men det går inte att trycka alls där...

Tog bort den och skall göra en ny installation med wubi nu, tog bort den eftersom terminalen hade en tendens att hänga sig, så jag inte kunde skriva alls... bland annat kunde jag inte skriva mitt password i den så det var lite jobbigt....

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleidol
det funkar nu, så det var väll något tillfälligt... edit, den hänger sig när java skall installeras, nån som vet varför den kommer till den där skylten när de står en massa vilkor och man skall trycka ok men det går inte att trycka alls där...

Tog bort den och skall göra en ny installation med wubi nu, tog bort den eftersom terminalen hade en tendens att hänga sig, så jag inte kunde skriva alls... bland annat kunde jag inte skriva mitt password i den så det var lite jobbigt....

Man trycker antingen tabb eller pil åt sidan för att kunna godkänna Suns avtal, jo det är en Sun påhitt, dom vill inte att man ska kunna stämma dom på miljoner om java krashar ens dator eller nått sånt påhitt hehe.

Istallera via wubi rekomenderas inte, det blir alltid en massa problem och ubuntu går väldigt segt. Du vet väl att inga tecken visas alls om du skriver lösenord i terminalen va?

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

jo, jag upptäckte att det var så lätt och fick känna mig som iqfiskmås men får väll skylla på värmen:)

har märkt att ubuntu startas segt.. över 2minuter till inloggningsskärmen.. men har fått det att fungera annars... är det lika segt om man kör in en version från cd via windows?? orkar inte mixtra för mycket med själva installationen just nu.. alternativt riskera att krascha mitt windows...

Föresten vad är skillnaden på Ubuntu och Kubuntu är det bara ett annat skrivbord som jag uppfattat det som?

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleidol
jo, jag upptäckte att det var så lätt och fick känna mig som iqfiskmås men får väll skylla på värmen:)

har märkt att ubuntu startas segt.. över 2minuter till inloggningsskärmen.. men har fått det att fungera annars... är det lika segt om man kör in en version från cd via windows?? orkar inte mixtra för mycket med själva installationen just nu.. alternativt riskera att krascha mitt windows...

Föresten vad är skillnaden på Ubuntu och Kubuntu är det bara ett annat skrivbord som jag uppfattat det som?

Hmm har du gjort en riktig installation nu? Om ja, så är det mycket segare att installera från windows med wubi ja. 2 min låter mycket har du en 500 mhz dator med 256 mb minne typ?

Kubuntu har KDE som skrivbords miljö, och Ubuntu har Gnome, det skiljer sig en hel del utseende mässigt, och hur man hanterar allt i det. Det är en smaksak vad man gillar, själv gillar jag Gnome mer eftersom det är enklare och lättare om man kommer från en windows miljö.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

det räcker faktiskt inte med 2minuter det är nog över 3minuter, vet inte riktigt vad den gör.... seg är den i uppstarten iaf, men skall göra en riktig installation när jag vet om det går att få igång mitt ljudkort... fast ljudkortet krånglade tom i windows så de kanske blir svårt

Edit, tog ned senaste versionen av ljudpluginsgrejen för ubuntu och vips så sparklade det till i högtalarna och jag har ljud oxå... vilket os.. det slår MS på fingrarna i lätthet att få allt att funka

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Hmm har du gjort en riktig installation nu? Om ja, så är det mycket segare att installera från windows med wubi ja. 2 min låter mycket har du en 500 mhz dator med 256 mb minne typ?

Kubuntu har KDE som skrivbords miljö, och Ubuntu har Gnome, det skiljer sig en hel del utseende mässigt, och hur man hanterar allt i det. Det är en smaksak vad man gillar, själv gillar jag Gnome mer eftersom det är enklare och lättare om man kommer från en windows miljö.

Och KDE som är designat efter att efterlikna windows faktiskt. Och gnome skiljer sig mer ifrån windows än KDE.
Bara så många fler inställningsmöjligheter i KDE.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleidol
det räcker faktiskt inte med 2minuter det är nog över 3minuter, vet inte riktigt vad den gör.... seg är den i uppstarten iaf, men skall göra en riktig installation när jag vet om det går att få igång mitt ljudkort... fast ljudkortet krånglade tom i windows så de kanske blir svårt

Edit, tog ned senaste versionen av ljudpluginsgrejen för ubuntu och vips så sparklade det till i högtalarna och jag har ljud oxå... vilket os.. det slår MS på fingrarna i lätthet att få allt att funka

Om du installerat med wubi så ligger hela operativ systemet i en själv expanderande fil, den blir större när det behövs mer utrymme osv. Det gör hela operativ systemet väldigt segt, och vissa saker funkar inte som t.e.x avancerad strömsparning, och en hel del annat krånglar.

Är ntfs hårsisken du installerar på minsta fragmenterad så blir det dessutom ännu segare den är väldigt känslig för det, defragmentera flera gånger om du vill använda wubi.

Det var kul att du fick igång allting endå, jo för det mesta är det enklare än windows att få allting att funka, men är det nått som inte funkar direkt kan det bli mer krångel än i windows. Sen slipper du virus och spyware, och linux filsystem är säkrare och blir extremt mycket mindre fragmenterat.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

jag tänkte bara skriva att nån moderator borde sätta lite klister på denna tråden

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Avstängd

Jo det 1:a man gör efter installation är att uppdatera... dvs den oranga ikonen för update-managern.

Sen blev det ett bedrövligt ihopkok för media i Hardy.

Den här tråden är klistrad hos U-F och innehåller det mesta.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683

Ser massiv ut vid 1:a anblicken men är egentligen enkel.

Sedan för ljudstrul med Pulseaudio/Firefox/Flash/olika applikationer
finns den här tråden.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=789578

Det finns några "primitiva nissar" som rekommenderar avinstallation av PulseAudio men det ställer troligen enbart till mer trubbel i framtiden eftersom paketet tillhör Ubuntus desktop.

(Man testar just nu olika lösningar både i Intrepid samt Hardy-proposed)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Jag prövade att installera drivare till mitt 4870 med envy, tyvärr blev kortet lite ledset och klarar inte av att rita upp ubuntu längre. Allt låser sig precis innan jag kommer till inloggningsskärmen. Nån som har något tips eller ska jag blåsa datorn igen? Då blir det lätt en annan dist, för ubuntu och jag passar inte ihop. Så fort jag installerar nått paket strejkar datorn, har hållit på sen i morse att fixa internet. Och nu när jag fick det, så installerade jag nya drivare och inget funkar.

Permalänk
Medlem

Envy -t från kommand rad i fel säkert läge och avinstallera grafik korts drivrutinerna.

Ubuntu är ganska finputsat, du kommer nog inte få mindre problem med andra distar. Installera om och börja från början du måste lyckats förstöra Ubuntu på nått sätt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Nya ubuntu bygger ju på senaste 7.4 X servern. Vilket kan bidra till problem med grafikdrivare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ny dator för mig nu, stoppade in gammla hårdisken där Ubuntu redan var installerat, den startade och allt funkade direkt, envy fixade nya drivrutiner medans datorn bootade upp. Ganska otroligt faktiskt :), windows XP som jag hade på samma hårdisk startade inte alls, och även om den gjorde det skulle jag behöva installera nya drivrutiner till allt. Men jag installerade om endå, jag ville testa 64 bit version.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.