Permalänk
Medlem

dual boot..

skall installera ubuntu på datorn så jag kan välja mellan ubuntu elr windows xp ti boota,men då börja jag fundera på att jag har redan en partition som jag har annat på och så tänkte jag dela upp windows partitionen(100gb) till två 50 gb,men började fundera då brorsan var tveksam om det skulle fungera att partitionera om 100gb volymen och ändå hålla den andra på 400 gbg intakt?

snabba svar e tacksamma

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet med om-partionering av existerande partioner är att det brukar skita sig. Det finns program som tex "partition magic" , men dom gånger jag har gjort mer inveklade saker har det gått åt skogen.
Mitt tips vore att spara allt viktigt från din nuvarande C: disk (100gb).
Radera sedan den partitionen mha. Windows installations programmet, gör sedan en ny partition på 50gb (eller nått) för windows. lämna resterande oformaterat. Installera sedan windows normalt.
Installera sedan Ubuntu på det opartionerade utrymmet. Den ordnar dual boot meny osv åt dig.
Du har då aldrig rört 400gb partitionen och den ska då vara intakt.
Kom dock i håg att NTFS (Microsoft egna) filsystem har dålig support i Linux, du kan i princip bara läsa från den, inte skriva till den. Bara en liten notering.

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS