Före detta anställda utmanar Google

Permalänk
Melding Plague

Före detta anställda utmanar Google

Världens mest använda sökmotor är Google. Nu utmanas jättens dominans av nystartade Cuil – ett företag som grundats av före detta anställda vid Google.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett stort FAIL på den sidan...

"Uttalas cool"

Skåningar eller?..

Permalänk

Mja, verkar, som sagt, inte jättebra direkt...
Jag använder mig av google tills det blivit bättre...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Eftersom man får så få resultat presenterat (men samtidigt relativt ingående) så lever eller faller sidan helt på hur bra relevans träffarna har (jovisst, det gör alla sökmotorer i någon form men denna känns ännu känsligare då det går snabbare att ögna igenom en lista).

Sen kändes det verkligen som om de har för få indexerade sidor, många saker som den inte fick en enda träff på fick google hundratusentals träffar (och då sökte jag inte på något svenskt eller liknande).

Permalänk
Medlem

Den har ju potential iaf men håller mig till google ett tag till.

Permalänk
Medlem

Den hittade inte Sweclockers ...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Inaktiv

Hmm och de tror att det kan konkurrera med Google?! Asså det är ju löljigt, säger man att man har något konkurrenskraftigare så ska man fan visa det också, det första jag sökte på cuil var "Elgiganten" vilket slutade med ett "no results", sen stängde jag ner sajten.

När jag sökte på google efter "Elgiganten" så fick jag 851 000 resultat.

Permalänk
Medlem

ganska bra nytänkande! jag gillar konceptet! dock så var det väl bara 1 eller max 3 intressanta sidor på varje sökning.

men jag ser potentialen! hoppas det blir bra!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk

Jag stör mig oehört på att den liknar Azureus, den mest irriterande bittorrent-klienten genom tiderna...

Permalänk
Medlem

den hittade mig en gång, nästa sökning fanns jag inte längre , så det är väl dags att lämna in galoscherna...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

hmm den hittade inte flera av dom siterna som jag gillar t.ex. freeride.nu eller sweclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Den hittade inte Sweclockers ...

Jo på tredje sidan

Permalänk
Medlem

En sökning på "sweclockers" gav ingen träff på första sidan av cuil som hänvisar till swclockers.com. Orkade inte kolla de andra sidorna.

Verkar inte så bra va?

Permalänk
Medlem

K-o-r-r-e-k-t-u-r-l-ä-s-n-i-n-g!

Jag hittade två tydliga fel när jag skummade igenom artikeln...

Permalänk

Det är väl alltid bra med konkurrens, dock så behöver nog den här sökmotorn mogna lite.

Permalänk
Medlem

Säger som flera redan sagt:

Den hittar inte kända och vanliga sidor.

+ att den var något ofantligt långsam. En sökning på mitt namn och efternamn tog 6 minuter att genomföra och då hittade den flera år gammla sidor. Google tog 0.31 sekunder och hittade 2,7 miljoner träffar varav de mest relevanta och nya var längst upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
K-o-r-r-e-k-t-u-r-l-ä-s-n-i-n-g!

Jag hittade två tydliga fel när jag skummade igenom artikeln...

Så bra för dig, men du fattade ändå va?

Permalänk
Medlem

mest najs är att när cuil väl hittat det man vill ha så ger den dig fel URL.

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk

Har provat lite olika sökningar nu och alla har behövt en minut eller mer på sig.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Spännande med intressanta alternativ. Men hastigheten är ett problem för mig med... Deras servrar går väl för högtryck antar jag.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Medlem

Faktumet att sökningen är talanglös och att dom är så pass "globala" och storsatsande att dom inte ens reggat www.cuil.se domänen säger det mest...
Det som Google faller på är det grafiska, visst dee har väl ganska clean layout men finns potential till mycket mer. Cuil verkade intressant, men det föll lika snabbt som jag vart förvirrad över uttalet.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Avstängd

Hittar inte alls mycket porr på den sidan...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Grabbar, nu gäller det att vara med från start och köpa in sig i Cuil!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
K-o-r-r-e-k-t-u-r-l-ä-s-n-i-n-g!

Jag hittade två tydliga fel när jag skummade igenom artikeln...

Usch så stingsliga man kan vara, inte fått något socialbidrag denna månad? *nypa i kinden* Du får knacka lite russin i parken, så går det säkert att få tag på knark den vägen -- eller vad du nu använder för konstiga preparat för att bli sådär knepig.

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk

Sökte på mitt användarnamn, hittade 10 sidor med typ gamla inlägg från 2005 osv på diverse sidor som esato osv. även nått här på swec, men inget vettigt som min blogg tex. Gillade utseendet, men det måste nog mogna lite innan jag börjar använda den iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Gillade utseendet, men det måste nog mogna lite innan jag börjar använda den iaf.

Hear, hear!
Synd bara att man lär ha glömt bort den när den väl mognat.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

"can't find shit captain!"

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

jag kommer knappt in på cuil :S

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
K-o-r-r-e-k-t-u-r-l-ä-s-n-i-n-g!

Jag hittade två tydliga fel när jag skummade igenom artikeln...

Vem fan bryr sig?

On Topic: Bara bra för oss om Google får konkurrens så att vi får mer att välja emellan. Nu har google ett enormt försprång så man kan ju undra om Cuil orkar hålla på tills dom ev. går om

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Verkar helt ok (: hoppas dem går om google !!!!!!!:D

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.