Kopieringsskydd gör Yahoos musik värdelös

Permalänk
Melding Plague

Kopieringsskydd gör Yahoos musik värdelös

Sökmotorjätten Yahoo gav sig in i musikbranschen 2001 med Yahoo Music. Nu meddelar företaget att musiktjänsten kommer att läggas ned. Detta får till följd att musik köpt från Yahoo inte längre går att flytta mellan datorer och mp3-spelare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd om de stackarna som faktiskt varit ärliga och betalat för musik...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

finns ett alternativ till

DRM packager... gratis från Sony Ericssons hemsida... eller fanns iaf för att lägga in eller plocka bort drm från filer till äldre mobiler typ V800 (ca 4 år gammal)och äldre... då dom kräver drm på mp3 filen för att den skulle gå att använda som ringsignal mm borde funka till detta med kan knäcka massor av olika versioner av drm iaf

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

tror nästan det är bättre för alla om det blev lagligt att ladda ner musik gratis

Permalänk
Inaktiv

tråkigt för de dumma som köpte musik därifrån

Permalänk
Medlem

Det är precis sånt här tjaffs som håller mig borta från att köpa DRM-infekterad musik. Tycker iTunes Music Store är hur schysst som helst - men när låtarna är av något fullständigt efterblivet format som bara fungerar i itunes och apples produkter är det bara NO WAY. Och sen så måste man skriva in inloggningsuppgifter om man vill lyssna på låtarna man köpt efter en ominstallation av operativsystemet. Hur stört är inte det?

Permalänk
Medlem

Gjorde inte även Sony ungefär samma sak för ca ett år sen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wesc
tror nästan det är bättre för alla om det blev lagligt att ladda ner musik gratis

För alla utom producenterna i alla fall. Egentligen vore det väl bättre om allt var gratis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
För alla utom producenterna i alla fall. Egentligen vore det väl bättre om allt var gratis?

Ja, definitivt.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Det är tyväss såhär det blir då folk vill göra rätt för sig. Det verkar vara nått vi blir tvugna att acceptera :/

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moo
Det är precis sånt här tjaffs som håller mig borta från att köpa DRM-infekterad musik. Tycker iTunes Music Store är hur schysst som helst - men när låtarna är av något fullständigt efterblivet format som bara fungerar i itunes och apples produkter är det bara NO WAY. Och sen så måste man skriva in inloggningsuppgifter om man vill lyssna på låtarna man köpt efter en ominstallation av operativsystemet. Hur stört är inte det?

Då är det ju bra att du kan köpa DRMfria låtar via iTunes Music Store sedan ett år tillbaka som inte kräver att du autentiserar dig på datorn för att spela upp dem.

http://www.apple.com/pr/library/2007/04/02itunes.html

Fortfarande aac men det är ju bara till att konvertera till MP3 om det inte passar, direkt från iTunes.

DRM är den främsta anledningen till att leecha musik istället för att köpa den!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Sånt här är ju helt fantastiskt egentligen.
Snacka om att kunderna blir blåsta, helt plötsligt har man inte frihet att göra vad man vill med sin egen egendom.
Dessa kunder har ju faktiskt köpt och betalat för denna musiken och att kunna få förflytta sin musik vart man vill på sina egna digitala mediaspelare borde ju vara självklart.

Förhoppningsvis blir de stämda röven av sig i USA.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Just detta har länge varit ett av argumenten mot DRM... Dom som laddar ner olagligt har fortfarande fungerande musik

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Då är det ju bra att du kan köpa DRMfria låtar via iTunes Music Store sedan ett år tillbaka som inte kräver att du autentiserar dig på datorn för att spela upp dem.

http://www.apple.com/pr/library/2007/04/02itunes.html

Fortfarande aac men det är ju bara till att konvertera till MP3 om det inte passar, direkt från iTunes.

DRM är den främsta anledningen till att leecha musik istället för att köpa den!

Det där gäller endast ett fåtal låtar.

Permalänk
Medlem

Oväntat? Nej. DRM har alltid och kommer alltid vara uselt och konsumentfientligt.

Skönt att man skiter i itunes och andra butiker med DRM när man handlar lagligt.

Permalänk
Avstängd

Ett bevis på att man inte ska köpa kopieringsskyddad musik på internet.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Tja, när de stora musikbolagen blåser kunderna svarar kunderna med att blåsa storbolagen. Detta är förmodligen anledningen till att piratkopiering blev populärt från början. Ingen vill begränsas av kopieringsskydd och dylikt när man kan bli blåst på det här viset.

Visa signatur

Nobody is perfect but I'm pretty fucking close, I think you better listen 'cause I know who you are, And I think that you should treat me like a superstar

Permalänk
Medlem

immateriella distributionsformer har ingen framtid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.O.A.D.
Detta är förmodligen anledningen till att piratkopiering blev populärt från början. Ingen vill begränsas av kopieringsskydd och dylikt när man kan bli blåst på det här viset.

nej, piratkopiering började både on och offline innan det fanns kopieringshinder av nån som helst form.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Får en att börja fundera på vad som händer om Valve lägger ner Steam, har massor med spel jag köpt via steam. Det är väldigt smidigt men om de lägger ner det av någon anledning så fungerar inget längre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Får en att börja fundera på vad som händer om Valve lägger ner Steam, har massor med spel jag köpt via steam. Det är väldigt smidigt men om de lägger ner det av någon anledning så fungerar inget längre.

Om du läser STEAMs avtal så är det rätt tydligt med att du i princip inte har några rättigheter.
De skulle helt slumpmässigt kunna förbjuda dig tillgång till kontot, utan att förklara varför. Då skulle du kunna förlora 10.000:- i spel, utan att du har några som helst rättsliga möjligheter (annat än att stämma dem - något man knappast gör som svensk).

Tack vare patchningen kan ju dessutom saker helt tas bort från steam, exempelvis gamla spel. Hur kul är det om 20 år när spelen helt enkelt inte existerar längre, annat än i några få datorer som aktiverat offline mode?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Musikföretaget: "Varför piratkopierar folk vår musik???"
Konsumenten: "För att vi blir ständigt lurade av er när vi köper er musik!"
Musikföretaget: "Nej men det blir ni ju inte... Vi är ju skitbra för er"
Konsumenten: "Nej, ni är faktiskt förbannat kass!"

Folk som läst mina tidigare inlägg angående olaglig fildelning vet att jag INTE är för piratkopierad musik. Nej-sägare i hela piratkopierningsdebatten faktiskt.
Men ibland tycker jag att branschen får skylla sig själva! Vilket jäkla sätt mot kunder!

Jag kör in på en mack för att tanka bilen eller bågen. På pump 1 står det "95 oktan, innehåller skit som kan få din motor att skära, funkar kanske inte om 6 månader heller - 14.56:- " på pump 2 står det "98 oktan, vi stal tankbilen men det var nog ok, bensinbolaget har jävla mycket pengar ju... kostar gratis" Va fan väljer stora massan?

Man kan inte sälja skit, hur gärna man än försöker! När musikbranschen inser detta kanske, bara kanske (folk har tyvärr en uppfattning om att det SKA vara gratis idag) sälja sin produkt. Men ju mer de lurar och kränker folk, desto djupare gräver de sin grav.

Permalänk
Sötast

Än en gång blir det kunden som blir blåst inom ITvärlden, hur ofta är det egentligen kunden som har det bra när det gäller mjukvara?

Kan inte mer än vara glad över att det går att piratkopiera nästan vad man vill.

Det är tråkigt nog alltid kunden som är drabbad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Om du läser STEAMs avtal så är det rätt tydligt med att du i princip inte har några rättigheter.
De skulle helt slumpmässigt kunna förbjuda dig tillgång till kontot, utan att förklara varför. Då skulle du kunna förlora 10.000:- i spel, utan att du har några som helst rättsliga möjligheter (annat än att stämma dem - något man knappast gör som svensk).

Tack vare patchningen kan ju dessutom saker helt tas bort från steam, exempelvis gamla spel. Hur kul är det om 20 år när spelen helt enkelt inte existerar längre, annat än i några få datorer som aktiverat offline mode?

Imorgon får man reda på att Valve tar bort Counter-Strike 1.6 och alla andra half-life baserade spel från steam för att dom har blivit för gamla.

Men liksom, hur fan ska dom få folk att vilja köpa musik billigt på nätet om dom håller på såhär?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
immateriella distributionsformer har ingen framtid.

nej, piratkopiering började både on och offline innan det fanns kopieringshinder av nån som helst form.

"immateriella distributionsformer har ingen framtid."
Tror jag faktiskt,kolla på steam som exempel,jag tror aldrig att valve hade varit så stora som dom är idag utan steam.Men så har dom iofs haft fantastiska framgångar med en bra serie spel också.Halflifeserien framförallt,men det dyker ju upp nya aktörer genom steam också tänker mest på infinity ward eftersom cod4 var det sista spelet jag köpt genom steam.Jag tycker att steam är fantastiskt smidigt men blir lite oroad när man läser sånt här,det bästa vore ju givetvis att när man köper/tankar ett spel över steam så borde dom skicka hem en orginaldvd också som man har ifall att.Men det konceptet faller ju iofs direkt iomed att om valve kursar och ingen tar ansvar för steam så kan du ju inte starta dina steambaserade spel utan fulhack.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Borde vara gratis till användande och kosta när man ska använda det till kommersiellt bruk så som reklam och annat skit. Se bara hur mycket alla artister snor beats och andra toner och säger att det är bara deras skit. Så har de mage att gnälla för leechers... De har alltid funnits enda sen bandspelaren kom till den allmänna egendomen. Marknaden rör sig och vi spenderar mer pengar än någonsin, så det är bara ställa sig i ledet och försöka få så bred inkomst som möjligt inte se tillbaka på de glada 90-talet då alla ville konvertera sina kassettband till CD ^^

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem

Goda nyheter. Förhoppningsvis har dessa kunder nu lärt sig att hålla sig borta från drm-skadade saker även i framtiden, vilket gynnar alla då det blir större press på företag som drm-infekterar sina varor att erbjuda varorna i format som kunden vill ha.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban

Tror jag faktiskt,kolla på steam som exempel,jag tror aldrig att valve hade varit så stora som dom är idag utan steam.

Men det konceptet faller ju iofs direkt iomed att om valve kursar och ingen tar ansvar för steam så kan du ju inte starta dina steambaserade spel utan fulhack.

jag skulle säga att de blivit det trots Steam, inte tack vare. men det är min uppfattning..

exakt, och i det fallet tar jag även hellre en fysisk och krypterad vara i ett låst system än en icke fysisk i ett öppet utan garantier för stöd. jag ser samma problematik med PSN, (eller större egentligen eftersom vare sig snygga eller fula hacks lär hjälpa) visst tycker jag det är smidigt att köpa lite småspel där, men den dag PSN är enda distributionsformen för riktiga spel kniper jag nog igen plånboken rejält. för hur kul blir det att sitta där med sin fina retromaskin år 2020 och inte kunna starta ett enda spel när nån ond typ råkat radera huvudanvändaren?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag skulle säga att de blivit det trots Steam, inte tack vare. men det är min uppfattning..

exakt, och i det fallet tar jag även hellre en fysisk och krypterad vara i ett låst system än en icke fysisk i ett öppet utan garantier för stöd. jag ser samma problematik med PSN, (eller större egentligen eftersom vare sig snygga eller fula hacks lär hjälpa) visst tycker jag det är smidigt att köpa lite småspel där, men den dag PSN är enda distributionsformen för riktiga spel kniper jag nog igen plånboken rejält. för hur kul blir det att sitta där med sin fina retromaskin år 2020 och inte kunna starta ett enda spel när nån ond typ råkat radera huvudanvändaren?

Du har en poäng ok?
Men jag tror inte att det kommer bli så,konsumenten idag har såpass insikt i vad som pågår så dom kommer märka om det kommer bli en fatal nedläggning av en tjänst som dom nyttjar dagligen.
Jag upprepar,jag ser gärna en tjänst som steam som samtidigt som du laddar ner spelet också skickar en dvd/cd/bluray hem till dig,då är jag nöjd...
Och steam kör med punkbuster det är jag fullt medveten om,men tråden har inte med det att göra,om någon distributör använder ett fristående antifusksystem har väl inte ens med tråden att göra???
Jag tycker att fristående antifusksystem som punkbuster och VAC bara är bra för det sitter så många fjortisk-ks-gare där ute som kör med det hela tiden och tror att dom är så f-----g j---a trendiga och inne hela tiden.

EDIT:Dom tror att det ger creds att fuska så mycket som går och gärna lägga upp en record på nån skadad blogg/myface retard sajt..

P.S jag är lite onykter nu hoppas ni förstog det:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Hopas det skrämmer bot folk från det där ordentligt. Priserna är ju på tok för höga när priserna går ner till 1kr låten kan jag tänka mig men köpa DRM fri musik. Men hällts så vill jag ha ett flat rate system för all multimedia. Menar var för ska det skilja sig om man lyssnar 10ggr på en låt eller 1ggr på 10 låtar. I slutändan är det 24 timmar på ett dygn, och man kan barra lyssna en vis tid. Ur dumt att ta betalt styck vis i en digital värld där det inte med för några mer särskilt procentuella större kostnader för tillgång till allt. Men det vore för modernt och för bra för de gamlingar som inte vill förändra sig

Ett system där alla bidrar med säg 100kr månad skulle med marginal kunna förse all multmedia produktion
ersättningssystemet bör vara omvänt logaritmiskt där man som ”skapare” får mest för de fösta och minde och mindre per peson som använder matrialet

om fler lyssnar desto mer kännare man men då skalan är omvänt logaritmiskt så fördela det jämnare

i dag är det tvärt om där kända artister som det inte vore nog att de säljer miljontals skivor ska ha betalt mer per skiva åk så

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Du har en poäng ok?

Men jag tror inte att det kommer bli så,konsumenten idag har såpass insikt i vad som pågår så dom kommer märka om det kommer bli en fatal nedläggning av en tjänst som dom nyttjar dagligen.

Jag upprepar,jag ser gärna en tjänst som steam som samtidigt som du laddar ner spelet också skickar en dvd/cd/bluray hem till dig,då är jag nöjd...

hmm..?

tror inte jag, de flesta blir helt tagna på sängen när deras favorittjänsta läggs ner. den var ju så bra att den var framtiden, för alltid! (tänk på att du är på ett datorforum, du är här för att du bryr dig till skillnad mot majoriteten)

jo men det spelar ju (som jag tror du var inne på själv) ingen roll när det fysiska mediet ändå måste verifieras via samma tjänst.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint