Krympt Phenom sänker energiförbrukningen

Permalänk
Melding Plague

Krympt Phenom sänker energiförbrukningen

I början av det fjärde kvartalet kommer AMD att lansera nya Phenom-processorer. Enligt de första testerna kommer energiförbrukningen att vara märkbart lägre.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Oj, det var ju bra.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Avstängd

Härligt, miljön skall man tänka på. Snart påstår de väl att den s.k "dator-effekten" håller på att slå ut vår atmosfär.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

Går åt rätt håll för AMD. Dock tror jag att Phenom är illa ute redan och har svårt att sälja, själv väntar jag nog hellre på Bulldozer då min 5000+ fortfarande fungerar fin fint.

Permalänk
Medlem

Låter bra, hoppas att dessa processor får vind i AMD:s segel igen

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Tror det kan bli en trevlig uppgradering.

Permalänk

Hoppas sval även betyder klockvänlig i detta fall. I så fall överger jag mitt intel-nvidiasystem och går över till AMD-ATI. En Phenom på 3,5 GHz skulle sitta fint i min lilla burk tillsammans med ett 4870x2

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Avstängd

Hoppas de dyker upp snart Annars blir det en billig Athlon64 som stand-in i nya riggen

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Hur tro ni prestandan är i jämnförelse mot den andra phenom gjort i 65 nm ?

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Kan ju nämna att testet är gjort med ett nätagg på hela 1200W vilket gör att 45nm Phenomen förmodligen skiljer sig mer mot 65nm versionen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Kan ju nämna att testet är gjort med ett nätagg på hela 1200W vilket gör att 45nm Phenomen förmodligen skiljer sig mer mot 65nm versionen.

Så du menar för att man har ett kraftigare nätaggregat så krävs det inte lika myclet energi för processorn när den arbetar?

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Trevligt. Hoppas den klockar bra för övrigt. Har velat byta ut min 6000+ ett tag nu men inte känt att det varit riktigt lönt med nuvarande Phenom.

Permalänk
Medlem

Något närmare Intels prestanda/effekt.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
Hur tro ni prestandan är i jämnförelse mot den andra phenom gjort i 65 nm ?

Beror lite på vad de gjort med processorn utöver krympningen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Om jag inte läste fel så var det hela systemet och om man använder samma saker förutom cpu:n så är ju skillnaden i load höga 30 watt mellan cpuerna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Så du menar för att man har ett kraftigare nätaggregat så krävs det inte lika myclet energi för processorn när den arbetar?

Det som jag tänkte på om dom har testat det med ett 1200w agg är ju att effektiviteten är väldigt låg vid så liten belastning och avtar gissningsvis ganska kraftigt ju mindre den blir.. Och eftersom det är uppmätt med även nätaggets förlust inräknad så kan nog det påverka endel, tror jag.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

De fick ju upp en 9850BE till 3,1 med standardvolt med SB750.. så lär bli intressant att se vad dessa presterar.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusten_123
Det som jag tänkte på om dom har testat det med ett 1200w agg är ju att effektiviteten är väldigt låg vid så liten belastning och avtar gissningsvis ganska kraftigt ju mindre den blir.. Och eftersom det är uppmätt med även nätaggets förlust inräknad så kan nog det påverka endel, tror jag.

Om jag inte minns min elektronik helt fel så är det väll tvärt om, alltså att förlusten är mindre vid liten belastning. Någon kan kanske hänvisa till källa som tillrättavisar mig, jag är osäke.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Om jag inte minns min elektronik helt fel så är det väll tvärt om, alltså att förlusten är mindre vid liten belastning. Någon kan kanske hänvisa till källa som tillrättavisar mig, jag är osäke.

http://www.silentpcreview.com/article28-page4.html

verkningsgraden är lägre

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_p4
Hoppas sval även betyder klockvänlig i detta fall. I så fall överger jag mitt intel-nvidiasystem och går över till AMD-ATI. En Phenom på 3,5 GHz skulle sitta fint i min lilla burk tillsammans med ett 4870x2

Verkar som det är just strömkraven och värmeutvecklingen som sätter stopp för Phenom. Tror det där kan gå ganska bra om det är så stor skillnad som rapporterats. skillnaden mellan AMDs 90nm och 65nm är ju alldeles för små. Iofs var det stora skillnader mellan 130nm och 90nm. Men man kan ju fortfarande tycka att 65nm skulle lyckats bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
Hur tro ni prestandan är i jämnförelse mot den andra phenom gjort i 65 nm ?

Verkar som det är lite bättre prestanda. Vet inte hur mycket men den var en hel del bättre i SuperpPi. Det säger tyvärr inte så mycket.