EU anklagar Intel för smutsiga affärer

Permalänk
Melding Plague

EU anklagar Intel för smutsiga affärer

I februari kom det fram att EU planerade att granska Intels dominanta position på processormarknaden och undersöka om företaget bryter mot konkurrenslagstiftnigen. Resultaten av undersökningen är att Intel än en gång anklagas för olagliga affärsmetoder.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

de har bettet sig så här för länge -_-

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det skall bli intressant att se hur detta slutar. Om Intel blir dömda borde de egentligen betala skadestånd till AMD, inte böter till EU om jag skulle bestämma...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Avstängd

Hoppas Intel åker dit nu

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Egentligen behöver inte EU fundera så mycket på det här. Jag gissar att vi kommer få 50–100 experter som postar i den här kommentar-tråden med tvärsäkra svar i frågan...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Som företag borde man få ge lite specialpris så länge man inte gör det för att muta dem.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Intel vill ha monopol innerst inne...det känner jag starkt på mig.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Intel vill ha monopol innerst inne...det känner jag starkt på mig.

Skulle du som vd eller liknande på ett företag vilja desamma?

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Aldrig.

Monopol = risk för långsammare utveckling.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Gå Intel!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Aldrig.

Monopol = risk för långsammare utveckling.

Exakt, konkursens är väldigt viktigt för alla, som du nämner utvecklingen, priset, och tillgängligheten på marknaden.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Känns som att även om Intel fälls så rättar inte det till felet. Det är ganska må¨nga miljarder de fått i sina kassor istället för AMD i många år nu. Marknaden kanske sett helt annorlunda ut idag om AMD fått igenom de affärer de borde. Tittar man på AMDs marknadsandelar så ser man att de ofta gått ner även när AMD haft en överlägsen produkt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
Skulle du som vd eller liknande på ett företag vilja desamma?

Man är korkad om man inte skulle vilja det!

Permalänk
Medlem

Konkurrens är bra. Men alla företag strävar på ett eller annat sätt efter världsdominans. Aja hata EU, varför ska dem ha pengarna?

Permalänk
Avstängd

Kan de inte granska sajter som testar hårdvara med? Finns inte en enda sajt som testar grafikkkort med AMD

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Aldrig.

Monopol = risk för långsammare utveckling.

långsammare utveckling = risk för minskade utvecklings kostnader och det vill väl inget företag ha !?!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Kan de inte granska sajter som testar hårdvara med? Finns inte en enda sajt som testar grafikkkort med AMD

Och felet med det är? Ska de stämmas för kartellverksamhet eller vad?
Som jag ser det så är det *viss* skillnad att marknadsledaren använder fulspel för att minska motståndarnas försäljning, mot att som fristående hårdvarusida använda de mest populära processorerna till sina hårdvarutest.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Mycket bra att EU tar tag i sånt fulspel!!
Har tidigare saknats organisationer som vågar stå emot storföretagens fulspel och ge kännbara påföljder. Bra att EU tar på sig den rollen mer och mer. Bra sätt också att dra in lite extra pengar till EU-kassan...
Hopas verkligen att intel åker dit om det visar sig att de sysslat med sånt och hoppas dom lär sig av detta. Om inte så kan det bli dyrt för dom...

Permalänk
Medlem

Som vanligt stör jag mig på vart pengarna hamnar, särskilt i detta fall när det är rätt uppenbart att det är jusst AMD som man hämmat med sina metoder (jag utgår nu från att anklagelserna stämmer), ska inte AMD få ut något av det då?

Än värre är väl att det går till EU?
Microsoft (och ev. Intel) försörjer väl EU rätt bra då, är det meningen att det ska gå till så? EU har ju inte alls något egenintresse av att sätta dit intel för fulspel...

(nej jag är inte insatt, öppen för rättningar)

Permalänk
Avstängd

Måste väl vara fler än jag som finner det märkligt att straffa Intel (och andra som också döms) till att böta till EU? Bättre att skicka pengarna dit där de gör någon nytta, typ Rädda Barnen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Och felet med det är? Ska de stämmas för kartellverksamhet eller vad?
Som jag ser det så är det *viss* skillnad att marknadsledaren använder fulspel för att minska motståndarnas försäljning, mot att som fristående hårdvarusida använda de mest populära processorerna till sina hårdvarutest.

Och varför är de "poppulära" då?
Det är rätt få som sitter med snabba Quad'ar från intel så jag tror inte det har så mycket och göra med vilken som är poppulär, snarare handlar det om ett visst märke

Eftersom testsajter har så extremt stort genomslag vad som är "bäst" så är det inte svårt och räkna ut att företag som vill dominera ser till så att de använder deras processor.

Om det är fel eller inte får man däremot läsa i lagboken, jag kan inte reglerna.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd

EU samlar inte direkt pengar på hög och växlar dem till småmynt bara för att kunna bada i pengar. Pengar som hamnar hos EU gör skillnad.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Egentligen behöver inte EU fundera så mycket på det här. Jag gissar att vi kommer få 50–100 experter som postar i den här kommentar-tråden med tvärsäkra svar i frågan...

Din kommentar gjorde mig riktig munter en sådan här gråmulen dag! Visst vi löser nog det här ska du se, men problemet är att vi har otroligt svårt att medla mellan åsikterna här på Sweclockers, så det går nog åt pipan ändå.

I övrigt blev jag mest fascinerad av Intels svar. Ett ovanligt tvetydigt svar som öppnar upp för allehanda intressanta teorier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Din kommentar gjorde mig riktig munter en sådan här gråmulen dag! Visst vi löser nog det här ska du se, men problemet är att vi har otroligt svårt att medla mellan åsikterna här på Sweclockers, så det går nog åt pipan ändå.

I övrigt blev jag mest fascinerad av Intels svar. Ett ovanligt tvetydigt svar som öppnar upp för allehanda intressanta teorier.

tillägg överflödiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Och varför är de "poppulära" då?
Det är rätt få som sitter med snabba Quad'ar från intel så jag tror inte det har så mycket och göra med vilken som är poppulär, snarare handlar det om ett visst märke

Eftersom testsajter har så extremt stort genomslag vad som är "bäst" så är det inte svårt och räkna ut att företag som vill dominera ser till så att de använder deras processor.

Om det är fel eller inte får man däremot läsa i lagboken, jag kan inte reglerna.

Snarare är det så att intel har den bästa cpun om du vill se test med amd amdzone.com

Innan core 2 kom var det genomgåede AMD 64 som var på test bänken just för det var den bästa cpun då så det har inte med mutning att göra.

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Snarare är det så att intel har den bästa cpun om du vill se test med amd amdzone.com

Detta handlar inte om bäst eller sämst, det handlar om ett fenomen där en del inte verkar ifrågasätta att det enbart används en viss typ av processor vid test av grafikkort.

Du kan titta på vilken annan typ av testverksamhet som helst, där brukar man normalt försöka testa med målet att testet skall vara en konsumentupplysning, alltså värdefullt för konsumenten.

Enligt denna artikel så handlar det om att intel manipulerar PC leverantörer och andra som säljer datorer, ta en titt på reklam på diverse sajter. Vilka är det som står för den?

Möjligen är huvudproblemet att folk har blivit dumma i huvudet, många har slutat ifrågasätta och man kanske inte fattar att det räcker med att titta på en vanlig biofilm så är risken överhängande att man på något sätt blir manipulerad.

Undersökande journaliskt/granskning är helt klart utrotningshotad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Innan core 2 kom var det genomgåede AMD 64 som var på test bänken just för det var den bästa cpun då så det har inte med mutning att göra.

det är lika illa det! och förmodligen var det pengar som spelade roll där med, känner jag till historien rätt så var AMD 64 otroligt starka bland de som byggde ihop sina datorer själva och då kan man kanske dra slutsatsen att det var den som stod för majoriteten av intäkterna för fristående PC leverantörer

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Och varför är de "poppulära" då?
Det är rätt få som sitter med snabba Quad'ar från intel så jag tror inte det har så mycket och göra med vilken som är poppulär, snarare handlar det om ett visst märke

Eftersom testsajter har så extremt stort genomslag vad som är "bäst" så är det inte svårt och räkna ut att företag som vill dominera ser till så att de använder deras processor.

Om det är fel eller inte får man däremot läsa i lagboken, jag kan inte reglerna.

För stunden används ju intel processorer pga att de är snabbast och ger därför minst flaskhals. Vore korkat att sätta in en seg amd processor i ett gpu test om det resulterar i att skillnaden i prestanda mellan grafikkorten blir mindre. De flesta hårdvarusidorna använde med stor sannolikhet amd framför intel när de hade prestanda tronen...

Permalänk
Medlem

Om detta då kallas "fulspel" hur kommer det sig då att intel fick en extremt hög vinst? Borde det inte gå bakåt då istället?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semenra
För stunden används ju intel processorer pga att de är snabbast och ger därför minst flaskhals.

Det är exakt den effekten man är ute efter att få läsaren och tro. Då tror läsaren att den måste köpa en ny processor och därmed blir annonsörer nöjda.
Tester är inte gjorda för konsumenten i första hand utan de är för att sälja mer hårdvara.
Tittar du på diverse prestandalistor ute på forum så ser du att processorn inte spelar någon roll alls så länge den hyffsad. Du kan hitta billiga AMD för 600-700 kronor som slår C2Q för över 2000

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Aldrig.

Monopol = risk för långsammare utveckling.

För oss konsumenter ja, men inte för ett företag. Fanken vad glad jag skulle bli som bas att kunna sälja samma skit i 10-20 år. Kicka hela forskningsavdelningen också, dom drar ju ner vinsten med sina onödiga löner...

Citat:

Möjligen är huvudproblemet att folk har blivit dumma i huvudet, många har slutat ifrågasätta och man kanske inte fattar att det räcker med att titta på en vanlig biofilm så är risken överhängande att man på något sätt blir manipulerad.

Undersökande journaliskt/granskning är helt klart utrotningshotad [/B]

Va? Är inte USA:s armé den snällaste och tuffaste i världen, med alla lösningar på världens problem? Trodde jag efter alla Bruckenhiemer, Bay mm produktioner!

Skämt åsido så har du förbannat rätt. Men man kan heller inte bortse ifrån att Intel idag har ett vassare utbud. De har också ett extremt stort kapital att marknadsföra sig med och det är ju inte olagligt. Sedan får de självklart inte ostraffat använda olagliga konkurensmetoder.

Man kan ju hoppas att AMD reser sig på 9 och går på knock med något i Athlon 64:a klassen. (Som f. ö. var en otroligt lyckad marknadsföring, alla ville ha en 64-bitars processor utan att en enda kotte BEHÖVDE en. Sådant funkar ofta bara på *host*kvinnor*host* )

Sedan som jag tolkar verkligheten skulle nästan alla, jag inräknad, som sitter på en Core 2 processor idag kunna leva lyckligt med en AMD också, utan att direkt märka någon skillnad.