AMD förbereder ny processorsockel

Permalänk
Melding Plague

AMD förbereder ny processorsockel

Med jämna mellanrum byter processortillverkarna sockel för sina produkter. Detta görs för att kunna ge utrymme till nya funktioner i processorerna. Under 2010 kommer AMD att börja använda en utbyggd sockel som kallas för G34.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hehe, hehehe. Inga mer fyrkantiga processorer då då.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
hehe, hehehe. Inga mer fyrkantiga processorer då då.

Intel stämmer säkert AMD för att de var först med rektangulära;P

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Inte helt oväntat..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Blir de tvugna att byta sockel för bulldozer så tror jag verkligen den är något att ha, AMD är ju försiktiga med förändringar annars.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Jag blir bara glad när jag läser sådana här positiva saker om AMD, även om det förmodligen inte är för konsument-marknaden blir det ettt stort steg för CPU marknaden

Permalänk

Hur länge sedan var det AMD böt sockel?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Avstängd

Am2 kom i maj 2006 så det är väl en hyfsad livscykel, om man tänker att övergången tar något halvår också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Hur länge sedan var det AMD böt sockel?

Socket 940 - april 2003?

Fast AM2 passar ju inte i 940.. Lika många pin dock

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Hoppas på en rejäl come-back som på grafikkortsdelen

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Mäktigt Som sagt kommer AM3 sockeln kommer vara en rip-off av AM2+, bara att den använder DDR3 minne, så vi som sitter på AM2+ moderkort är säkra när AM3 kommer.

Och detta måste vara Bulldozer sockeln längtar redan

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Om AM2 är en hel livscykel, hur länge är då Intels LGA775?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Om AM2 är en hel livscykel, hur länge är då Intels LGA775?

Typ från 2000

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Om AM2 är en hel livscykel, hur länge är då Intels LGA775?

Tja du, med tanke på alla fullkomligt inkompatibla varianter av LGA775 så kan du inte jämföra så rätt av.

Permalänk
Medlem

Så G34 är AM3?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Daam!!
Set fett ut

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Verkar så.

Sen att Intel kallar sina socklar för samma sak betyder inte att alla 775 är likadana. 775 har updaterats hur många gånger? Försök få en Quad att fungera på en gammal 775:a vettja!

AM2 har så här långt varit med i 2 år. Phenoms går att köra på AM2 och jag antar att AM2 kommer leva tills Bulldozer dyker upp.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tja du, med tanke på alla fullkomligt inkompatibla varianter av LGA775 så kan du inte jämföra så rätt av.

Håller med. Har behövt byta ut fallerade komponenter och 775 sockeln är aningen bökig eftersom man blir tvungen att verkligen checka av i Intels lista vilka processorer som är kompatibla med vilken utgåva; inte sällan är chipset det som sätter käppar i hjulet. Om datorn har några år på nacken är detta inte roligt alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Blir de tvugna att byta sockel för bulldozer så tror jag verkligen den är något att ha, AMD är ju försiktiga med förändringar annars.

Den är förmodligen riktigt bra men amd byter socket mycket oftare än intel , på tiden intel gått från 478 till 775 har amd gått från socket a till 754 till 939/940 till am2 till am2+ och snart ddr3 så jag tycker nog inte att de är så försiktiga .

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tja du, med tanke på alla fullkomligt inkompatibla varianter av LGA775 så kan du inte jämföra så rätt av.

beror på hur och vad man jämför

jag förutspår att det samtidigt kommer finnas en 6-kärnig processor med 6mb cache och 2 minneskanaler

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Så G34 är AM3?

AM3 är dagens AM2+, tyvär så har de sagt lite mycket till pressen så några räknat ut att det är så. Fultrick, men det fungerar tydligen.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Nu blir det till att tillverka specialkylare också då, slut på kylare som passar till flera socklar = dyrare kylare. Inte för att kylare har något jättehögt pris, men ändå.

Eller är sockeln egentligen mindre än den ser ut, så att den ryms under t ex en am2-kylare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
AM3 är dagens AM2+, tyvär så har de sagt lite mycket till pressen så några räknat ut att det är så. Fultrick, men det fungerar tydligen.

Felfelfel. AM3 kommer tillsammans med 45nm phenom. Lite snabbare hypertransport och stöd för DDR3 minnen är skillnaden mot AM2+.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Felfelfel. AM3 kommer tillsammans med 45nm phenom. Lite snabbare hypertransport och stöd för DDR3 minnen är skillnaden mot AM2+.

Titta på de första pressmeddelandena om AM3 så får du se att jag har rätt och du fel, dagens AM3 kommer vara till 45nm processorerna, DD3 och så vidare - det har du rätt i. Men från början var det inte menat så.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Den är förmodligen riktigt bra men amd byter socket mycket oftare än intel , på tiden intel gått från 478 till 775 har amd gått från socket a till 754 till 939/940 till am2 till am2+ och snart ddr3 så jag tycker nog inte att de är så försiktiga .

Mvh

Bara det att många AM2 moderkort(inget skit, kvalitéts korten) klarar av AM2+ processorer. Sen kommer AM3 processorer fungera på AM2+ (bakåt kompatibla processorer så deras minneskontroller kommer fungera på DDR2 minnen också), sen om AM3 kommer fungera på gamla AM2 vet jag inte, men AM2/AM2+ och AM3 är enligt mig en och samma sockel så ingen skam där.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Bara det att många AM2 moderkort(inget skit, kvalitéts korten) klarar av AM2+ processorer. Sen kommer AM3 processorer fungera på AM2+ (bakåt kompatibla processorer så deras minneskontroller kommer fungera på DDR2 minnen också), sen om AM3 kommer fungera på gamla AM2 vet jag inte, men AM2/AM2+ och AM3 är enligt mig en och samma sockel så ingen skam där.

AM3 kommer inte fungera på alla AM2+

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Jävlar, 12st kärnor.. låter som en 100m sprint med redig pungspark som avslutning på Intel

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Härligt, kul att det händer något.
Känns inte som något för oss dödliga dock

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Den är förmodligen riktigt bra men amd byter socket mycket oftare än intel , på tiden intel gått från 478 till 775 har amd gått från socket a till 754 till 939/940 till am2 till am2+ och snart ddr3 så jag tycker nog inte att de är så försiktiga .

Läs vad vi skrivit ovanför. Sockel 775 är inte densamma idag som den var för 3 år sedan.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Titta på de första pressmeddelandena om AM3 så får du se att jag har rätt och du fel, dagens AM3 kommer vara till 45nm processorerna, DD3 och så vidare - det har du rätt i. Men från början var det inte menat så.

så det kommer inte gå att använda de nya 45nm processorerna tillsammans med en socket am2+ moderkort ?