Första moderkortet med EFI

Permalänk
Melding Plague

Första moderkortet med EFI

EFI är ersättaren till BIOS och nyheterna är många. Istället för ett primitivt DOS-liknande gränssnitt ser EFI mer se ut som en modern applikation där även musen kan användas. Mer avancerade uppgifter som uppdatering av mjukvaran och backup av hårddisken är också möjliga.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Välkomna till 2000-talet…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

mycket bättre med dos liknande imo..

Permalänk
Medlem

Fint med internetaccess på den nivån, jävligt kul måste det vara med virus! *Rullar med ögonen*

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiN-ART
mycket bättre med dos liknande imo..

Gillar också "old-school" bios, detta måste ta så mycket mer tid. Att knappa in värdena man vill ha. Som alla vet så med det "gamla" är det bara att trycka på + resp - för att ändra ett värde. Sjukt drygt att man ska behöva flytta musen!

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
Gillar också "old-school" bios, detta måste ta så mycket mer tid. Att knappa in värdena man vill ha. Som alla vet så med det "gamla" är det bara att trycka på + resp - för att ändra ett värde. Sjukt drygt att man ska behöva flytta musen!

EFI har dock ingenting med musinterface att göra, det är bara en av måånga möjligheter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Funkar utan problem på min mac, så det lär väl funka lika bra på Pc...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
Gillar också "old-school" bios, detta måste ta så mycket mer tid. Att knappa in värdena man vill ha. Som alla vet så med det "gamla" är det bara att trycka på + resp - för att ändra ett värde. Sjukt drygt att man ska behöva flytta musen!

Bara för att man kan använda musen så måste man inte, jag ser ingen anledning till varför tangentbordet skulle vara inaktiverat bara för att man kan använda musen.

Jag tycker det är kul att bioset också får utvecklas lite.

Permalänk
Medlem

Blir illa om man börjar få Blue Screens i BIOS...

EDIT:
Undra vad nästa steg blir?? Vistas Aero i BIOS så det krävs några GB minne för att komma in?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dracc
Fint med internetaccess på den nivån, jävligt kul måste det vara med virus! *Rullar med ögonen*

Tvivlar på att man kommer kunna spara någonting överhuvud taget till själva bios/EFI chipet så att det skulle kunna ta skada, då det knappast fungerar som en hårddisk eller ett vanligt USB flashminne. Fast vad vet jag... aldrig sett eller använt detta tidigare.

Så länge man inte måste trycka någonstans för att fortsätta uppstarten av operativsystemet så kan jag väll tänka mig ett moderkort med EFI. Jag startar datorn på morgonen genom att trycka på en musknapp, sedan går jag ut ur rummet och gör vad jag nu ska göra. Kommer jag inte använda datorn den dagen så har jag saker som F@H, utorrent och liknande som startar med windows, så jag startar den inte i onödan, men jag vill inte behöva leta mig fram för att starta windows heller. Hoppas detta EFI är väl genomtänkt nu bara.

Permalänk
Avstängd

gött, har alltid hatat bios,alltid olika upplägg på varige modekort. varför kunde man inte bara ha valt en standard

Men visst, det har sin skarm. när lillebrosan såg en sitta med en skärm med bara text på blev han alltid grymt imponerad av mina skilzz
"va gör du, hackar du"

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte kalla det primitivt bara för att det är DOS-liknande. Det viktiga är väl att mjukvaran fungerar och gör vad den är avsedd att göra. Framförallt ska den vara stabil. Vad är det som är så åtråvärt med snygga grafiska användargränssnitt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
gött, har alltid hatat bios,alltid olika upplägg på varige modekort. varför kunde man inte bara ha valt en standard

Men visst, det har sin skarm. när lillebrosan såg en sitta med en skärm med bara text på blev han alltid grymt imponerad av mina skilzz
"va gör du, hackar du"

Och alla EFI gränssnitt kommer se likadana ut?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eh, bakåtsträvare! Jag kanske är blåögd, men jag tror de bara lägger in sådant som är absolut stabilt. Det kan ju vara mer än DOS och ändå vara simpelt och stabilt. Hur funkar det på macarna, någon som vet?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag tror att EFI även kommer fungera på lite "äldre" moderkort

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Håller med att dos liknande bios är att föredra...bios ska inte se ut bling bling och jag är för lat att använda musen och förresten vill jag inte få min moderkort förstört av virus...

dessutom man kan alltid skryta med sina datakunskaper framför frugan hehe=)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk

Jag ser inte meningen, mer än att det är... snyggt?

Kan någon förklara exakt vilka fördelar jämfört med dos som finns med detta, rent tekniskt och överklockningsmässigt?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Coolt Även om jag tycker bios funkar bra Kommer detta ochså vara i ROM ?

Permalänk
Medlem

Min dator från 1996 har BIOS med grafiskt gränssnitt och mushantering,
betyder det att den kör EFI?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

En feature är internet och man kan använda musen. Något mer? Inget mer revolutionerade?

Om man har ett EFI-moderkort, måste alla operativsystem göras om för att det ska gå att köra dem?

EDIT: Formulerade om meningen.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Jag ser inte meningen, mer än att det är... snyggt?

Kan någon förklara exakt vilka fördelar jämfört med dos som finns med detta, rent tekniskt och överklockningsmässigt?

Citat:

EFI kan kommunicera med datorns komponenter på ett sätt som BIOS aldrig klarade av. Detta medför att man kan uppdatera moderkorts mjukvara (precis som en BIOS-uppdatering) direkt inifrån gränssnittet då det finns möjlighet att ansluta till internet utan hjälp av ett riktigt operativsystem.

Bland annat, sen var det ju även att man kunde använda musen också ;D

Sen kanske inte det är väldigt nödvändigt. Men tycker att det går i rätt riktning. Bios börjar ju se lite skabbigt ut om man jämför med vad som har hänt med utseendet i övrigt.

Edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Grymt! Hoppas att man får en special meny för overklockning så att man inte går vilse osv.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
En feature är internet och man kan använda musen. Något mer? Inget mer revolutionerade?

Med EFI måste alla operativsystem göras om för att det ska gå att kunna köra dom?

Många av dagens operativsystem har redan stöd för EFI.
Se även wikipedias artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Permalänk
Medlem

Ett modernare standardiserat BIOS sas. som kör i 640x400, 640x480 eller whatever istället för 80x25 textmode, med möjlighet till enklare drivrutiner, bootloader integrerat etc.

Vad är problemet?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att det kommer nu. BIOS är föråldrat och moderna operativsystem brukar få gå förbi det för att hantera modern hårdvara, t.ex. stora hårddiskar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hoppas att de kommer att bli typ som window eller linus asså menar att det kommer att finnas en standard som används till dom flesta och man kan själv välja vilken som man vill använda

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Välkomna till 2000-talet…

...till 90-talet...

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att booten ska vara mycket snabbare med EFI än med Bios, det stämmer väl?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Äh, detta är ju fullständigt onödigt! själv klarar jag mig fint med vanligt bios i fortsättningen, det är ju inte så att jag stirrar in i ett bios då jag använder datorn. Kanske har varit inne i bios i max 15-20 min sedan jag byggde datorn? och det var i samband med överklockning.

Permalänk
Medlem

"Gameplay-video" av EFI här
http://youtube.com/watch?v=Ke58iEkteZY

Videon antyder lite (vid 0.21) att det går att switcha mellan gammal hederlig DOS look och den nya fräscha, men kanske har fel.

Det som hade varit coolt var ifall moderkorten hade inbyggt SATA II disk på sisådär 5GB, skulle betyda att man inte skulle behöva en HD vid tex HTPC användning (strema via nätverket).
På så sätt slipper man köpa licens också, kanske vore en marknad för företag? Då kan man ha mer dyr och avancerad backup på ett mindre antal diskar till ett billigare pris.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4