Permalänk
Medlem

NAS med raid 1.

Halloj.
har sökt lite på forumet, men inte hittat något, så jag ställer frågan här i en ny tråd.
Jag är ute efter en NAS som kan kopplas in i nätverket och gömmas under soffan eller liknande. Den ska ha minst 2 st. hårddiskplatser, men helst 4 st. 3,5" är det som gäller. Den ska även kunna köra raid 1, så jag inte blir av med bilder, filmer, musik och så vidare.
Ett stort plus vore en inbyggd torrent-klient, så man slipper ha datorn igång då något behöver laddas ner.

Jag sitter på en bärbar dator, därför detta blir bäst för mig. Plus att tjejen vill komma åt allt lätt o smidigt också.

Tips och idéer?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Re: NAS med raid 1.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Halloj.
har sökt lite på forumet, men inte hittat något, så jag ställer frågan här i en ny tråd.
Jag är ute efter en NAS som kan kopplas in i nätverket och gömmas under soffan eller liknande. Den ska ha minst 2 st. hårddiskplatser, men helst 4 st. 3,5" är det som gäller. Den ska även kunna köra raid 1, så jag inte blir av med bilder, filmer, musik och så vidare.
Ett stort plus vore en inbyggd torrent-klient, så man slipper ha datorn igång då något behöver laddas ner.

Jag sitter på en bärbar dator, därför detta blir bäst för mig. Plus att tjejen vill komma åt allt lätt o smidigt också.

Tips och idéer?

Vad har du för budget? Jag har inget på rak arm att rekommendera men du kan ju alltid testa prisjakt och scouta lite själv.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=336

Lycka till.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Kanke inte riktigt vad du söker men rätt kul pryl ändå. Har inbyggd torrentklient, plats för en hårddisk (tyvärr) fast verkar onekligen intressant.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=94099

http://www.asus.com/products.aspx?l1=12&l2=43&l3=0&model=979&...

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Vila i frid

RAID1 för hemmabruk är rätt värdelöst. Skjuter du nätaggregatet av en eller annan anledning kommer moderkort och diskar att torska ivfsh. Been there done that. Satsa på backup istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
RAID1 för hemmabruk är rätt värdelöst. Skjuter du nätaggregatet av en eller annan anledning kommer moderkort och diskar att torska ivfsh. Been there done that. Satsa på backup istället.

Håller fullständigt med!!!
Raid1 är inte backup, det är bara ett sätt att hålla datan online en längre tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Håller fullständigt med!!!
Raid1 är inte backup, det är bara ett sätt att hålla datan online en längre tid.

Jag har själv funderat på en liknande lösning med Raid 1 i en NAS eller liknande. Vad tycker ni skulle vara en bra lösning istället då? Har tyvärr ingen jättebudget att sprätta.

Det är i huvudsak foton jag vill spara. Men det vore bra om det gick att använda lösningen för vardagsbruk också. Såsom filmer m.m.

Bandstation är ingen lösning för mig dock.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
RAID1 för hemmabruk är rätt värdelöst. Skjuter du nätaggregatet av en eller annan anledning kommer moderkort och diskar att torska ivfsh. Been there done that. Satsa på backup istället.

Jag har aldrig varit med om att ett nätagg har förstört nåt annat i datorn, även fast vi har ett lagom ostabilt elnät här, men jag kör då självklart med överspänningsskydd..
Men diskar däremot har ju förmåga att dö lite då o då. Jag säger inte att du har fel men man behöver kanske inte utgå ifrån det värsta, jag tror att risken för att en disk går sönder är betydligt större än att nätagget dödar allt i burken.

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett