Intels nästa prestandaprocessor testad

Permalänk
Melding Plague

Intels nästa prestandaprocessor testad

I slutet av året kommer Intel att lansera processorn med kodnamnet Bloomfield, som är den första Nehalemprocessorn ut på marknaden. Nu har ett mindre prestandatest publicerats som ger en ledtråd vad processorn kommer att gå för.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Phenom presterar ju riktigt bra där...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja se vad Phenom får i samma frekvens.

Edit: Phenom har ju 17,2% lägre klock där.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande att en Intel på 2,93GHz presterar bättre än en AMD på 2,5GHz.

Edit: Bloomfield presterar 33% bättre än Phenom fastän Bloomfield bara kördes med en minneskanal istället för 3.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Man kan ju nästan känna sig riktigt lugn i och med att det inte var något så stort hopp från den nuvarande arkitekturen,. Var det inte tal om 100% bättre superproccesor från Intel?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Man kan ju nästan känna sig riktigt lugn i och med att det inte var något så stort hopp från den nuvarande arkitekturen,. Var det inte tal om 100% bättre superproccesor från Intel?

Anandtech visade ju ett test med 55% bättre prestanda jämfört mot C2D arkitekturen

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Oj, Då var det ju skillnad.

Permalänk
Medlem

Vettiga tester på Nehalem får man vänta på, dravlet tom's hardware lyckats koka ihop ger jag inte mycket för.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Äh, orkar inte ens bry mig än. Ofta man kan lita på så här preliminära siffror. Jag har ändå inte råd med den än, och main kommer enligt rykten SENARE(Q3-09). Då kanske man kan börja tänka om.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd

dom lär väll kosta 10-12 tusen så det e lite mer än jag e bered att lägga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
dom lär väll kosta 10-12 tusen så det e lite mer än jag e bered att lägga

lite mer sådär:P

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
dom lär väll kosta 10-12 tusen så det e lite mer än jag e bered att lägga

Nja, runt 4000 kommer priset nog hamna för en vettig bloomfield.

Permalänk
Medlem

sen så måste man ha nytt moderkort och troligtvis nya minnen också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
sen så måste man ha nytt moderkort och troligtvis nya minnen också

öö ja? , det framgår av testet eller du läste inte det?

Citat:

Prototype X58 motherboard

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Nja, runt 4000 kommer priset nog hamna för en vettig bloomfield.

Som jag fattat det är denna deras kommande Extreme modell och de brukar ju kosta runt ~10K beroende på var dollarn ligger.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Ja, detta var ju inte något enormt hopp.
Får väll se hur den presterar i andra tester...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Nja, runt 4000 kommer priset nog hamna för en vettig bloomfield.

Sägs komma mellan $316-$999, men jag tror inte Intel vill släppa sina processorer ännu.. de vill tjäna på sina nuvarande processorer och många är nog inte villiga att gå över till DDR3 ännu - prisfråga.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

vad är det för sovket?
Blir det ngn ny eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
vad är det för sovket?
Blir det ngn ny eller?

Socket B (LG1366)
Socket H (LGA715)

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Japp, det blir två nya socklar.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd

Verkar som Nehalem och Deneb (phenom på 45 nm) kommer ligga väldigt nära varandra i prestanda

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Verkar som Nehalem och Deneb (phenom på 45 nm) kommer ligga väldigt nära varandra i prestanda

Nej, det kommer vara skillnad, Deneb kommer ligga efter med en märkbar skillnad.. men kommer inte vara helt värdelös.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nej, det kommer vara skillnad, Deneb kommer ligga efter med en märkbar skillnad.. men kommer inte vara helt värdelös.

Deneb 45nm ska ligga en 20% bättre till/mhz jämfört mot dagens 65nm Phenoms. Det här testet visar ju inte alls samma resultat som Anandtech fick

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nej, det kommer vara skillnad, Deneb kommer ligga efter med en märkbar skillnad.. men kommer inte vara helt värdelös.

Kan du förklara varför? vad är det på nehalem som gör att den är så mycket bättre

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Kan du förklara varför? vad är det på nehalem som gör att den är så mycket bättre

Skicklighet hos ingengörerna.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Deneb 45nm ska ligga en 20% bättre till/mhz jämfört mot dagens 65nm Phenoms. Det här testet visar ju inte alls samma resultat som Anandtech fick

Lägger du till 20% på detta testets resultat så slår den Nehalem om de är på samma klockfrekvens, tror inte att det blir så. Minnesbredden är mindre på Shanghai än Nehalem.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

nehalem kommer prestara bra mycket bättre när den kommer ut. Tufft för AMD nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Verkar som Nehalem och Deneb (phenom på 45 nm) kommer ligga väldigt nära varandra i prestanda

Que? Deneb kommer att närma sig Core2 i prestanda men fortfarande ligga efter deras feta 3ghz+ modeller som släpps innan jul. Finns inga magiska omkonstruktioner i Deneb. Lite mer minne bara, eller x3 långsamt L3 minne. Inget tyder på att detta skulle ge några stora prestandaförändringar förutom i några apps. De enda testerna är superpi (meningslöst test) sär Deneb tjänar stort på x3 minnet men inte knäcker en Nehalem trots 1/3 mer Mhz.

Nehalem kommer troligen att ligga åtminstone 15-20% snabbare än Core2 och troligen nästan 1/3 snabbare än Deneb till ett saftigt pris förstås.

Detta enligt www gamla avlagringar i min sunkiga hjärna.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Que? Deneb kommer att närma sig Core2 i prestanda men fortfarande ligga efter deras feta 3ghz+ modeller som släpps innan jul. Finns inga magiska omkonstruktioner i Deneb. Lite mer minne bara.

Nehalem kommer troligen att ligga åtminstone 15-20% snabbare än Core2 och troligen nästan 1/3 snabbare än Deneb till ett saftigt pris förstås.

Detta enligt www gamla avlagringar i min sunkiga hjärna.

Flera tester som hittills gjorts visar på ca 50% "clock-to-clock" förbättringar jämfört med dagens core2.

http://www.techpowerup.com/index.php?65297

Ser mycket lovande ut

/ D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Skicklighet hos ingengörerna.

Du menar de som kört på en gammal FSB i flera år och inte lyckats få fram en processor som kunnat konkurrera bra på servermarknaden. Där man tagit till alla möjliga knep för att ha något och komma med.

deneb och nehalem är mycket lika. när det gäller konstruktion av processorer så är det intel som kopierat amd.
så fort det kommer ut mer tester så blir det mer tydligt att de just är väldigt lika

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.