Nvidias svarta vecka fortsätter

Permalänk
Melding Plague

Nvidias svarta vecka fortsätter

Den gångna veckan har varit allt annat än lyckad för Nvidia. Utöver problem med grafikkretsar till bärbara datorer och en kraftigt sjunkande aktiekurs blir de nu stämda av det amerikanska företaget Rambus på 17 olika punkter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tack till Scanian för tipset!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Haha, nu är dom i farten igen

Permalänk
Medlem

Gött för AMD =D

Permalänk
Hedersmedlem

haha, RAMBUS .. usch! Har dock 8st 256mb rambus stickor från en gammal skruttig P4

Detta lönar sig säkert för AMD i längden om nVidia får dåligt rykte. Hursomhelst tycker jag att det är ganska löjligt att hålla på som RAMBUS gör, lever de på stämningar?!

Permalänk
Hjälpsam

I det här fallet hejar jag på Nvidia helt och fullt.
Hoppas att Nvidia knäcker Rambus totalt i denna rättegång.
Heja Nvidia!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Larvigt.

Dock bra för AMD.
Även om det aldrig är bra med dålig konkurrens.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen inte om Rambus. Tråkigt för nVidia, hoppas att de klarar sig ur det hyfsat bra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

att dom inte lägger av med sånt trams..

Visa signatur

|C2Duo E6750|Gigabyte P45-DS3|Ati 4850|Corsair 2GB|1*320 Samsung|2*160 Seagate|1*640 WD|Antec SonataIII|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 8bergsson
att dom inte lägger av med sånt trams..

Av att läsa från artikeln så är hela RAMBUS existens baserad på sånt trams.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Tycka vad man vill om nVidia och deras skitsnack men Rambus är i helt egen liga.

Skottpengar på dom.

SWE OggE ja, dom lever på stämningar för att få in licenspengar, det borde finnas regler för att stävja missbruk som rambus sysslar med. Har man misslyckats med typ 10 liknande stämningar så upplöses företaget och eventuella patent blir fria. Nån jävla måtta får det banne mig vara.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Som vanligt klagar alla på det mindre företaget, ja vi borde helt klart avveckla allt vad patent heter och införa kommunism världen över.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Herr ordpolis kommenterar:

"Exempelvis idag minnestillverkare betala 0,5 % av sitt försäljningspris på DDR SDRAM till Rambus."

Ett måste kanske ska in där någonstans

Visa signatur

E6850@3Ghz, Noctua NH-12F, Asus P5K Deluxe/WiFi-AP, 4GB Corsair 6400C4DHX, Corsair HX 520W, Antec P182 Gun Metal, X-Fi Xtreme Gamer, Asus ENGTX 260, Samsung 320GB/500GB. Top-notch...years ago.

Permalänk

Tycker det är tråkigt för Nvidia. Rambus borde gå och dra ett täcke eller nåt över sig.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Go Rambus!

Min pappa har en gammal P4 med Rambus minnen. De är SVINdyra kan jag säga

Det är rätt åt Nvidia och alla som går emot Rambus, om de har fått patent på något så ska de ha rätten att säga vad de vill om sina tekniker och vem som får använda det.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Intressant att besöka deras hemsida och läsa om allt möjligt.. dom sysslar med mycket mer än bara licenser.
Ogillar skarpt deras inkasso system

http://www.rambus.com/us/

Undrar hur det går för deras XDR™ teknik.. och var och hur den används..
Om nån vet så kan dom gärna berätta lite mer.. är nyfiken..

Historical Milestones

2008Month Description

-March 2008 Rambus wins third phase of Hynix trial
-February 2008 Rambus XDR™ Memory Architecture named 2008 DesignVision winner

2007Month Description

-December 2007 Toshiba licenses Rambus XDR™ Memory Architecture for HDTV chipset
-November 2007 Rambus launches Terabyte Bandwidth Initiative
-June 2007 Rambus XDR™ memory architecture adopted in Texas Instruments DLP projector
-June 2007 Industry ships 25 million XDR™ DRAM memory devices
-January 2007 Rambus and Spansion sign patent license agreement
-January 2007 Qimonda and Rambus sign technology license for XDR™ DRAM

2006:
-November 2006 Rambus technology is adopted in the PLAYSTATION®3 computer entertainment system
http://www.rambus.com/us/products/ps3.html

Ja det händer en hel del hos dom och företagen skriver på licenser med dom...

Permalänk
Medlem

ok så när dom inte längre har någon produkt att sälja så livnär det sig på stämmningar? Låter fan som musik industrin.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Som vanligt klagar alla på det mindre företaget, ja vi borde helt klart avveckla allt vad patent heter och införa kommunism världen över.

Vad gäller vissa tekniker så har de utvecklat de tillsammans med andra företag för att sen dra sig ur och ta patent på det efter det så har de stämt sin gamla allierade.

Detta är svin i stil med immersion m.fl. som sitter och ruvar på patent utan att göra något med dem annat än att stämma andra företag som använder liknande tekniker.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
I det här fallet hejar jag på Nvidia helt och fullt.
Hoppas att Nvidia knäcker Rambus totalt i denna rättegång.
Heja Nvidia!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei

Jag tycker verkligen inte om Rambus. Tråkigt för nVidia, hoppas att de klarar sig ur det hyfsat bra.

Håller med, vilket jävla trams företag som handlar med patent. Gör något i stället för att jävlas med andra!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
haha, RAMBUS .. usch! Har dock 8st 256mb rambus stickor från en gammal skruttig P4

Detta lönar sig säkert för AMD i längden om nVidia får dåligt rykte. Hursomhelst tycker jag att det är ganska löjligt att hålla på som RAMBUS gör, lever de på stämningar?!

De lever på sina nya produkter - vet du vad PS3 använder? Rambus..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Rambus tvingades ut ur minnesindustrin av Hynix, Samsung och de andra jättarnas feta kartell kängor. Det var inte för att de själva drog sig ur eller att tekniken var dålig. Dessa fick senare betala det näst största skadeståndet i usa´S historia gällande sådana här råfuffens metoder. Där har ni den extremaste formen av svineri.

Men efter det har dom helt klart blivit patenthoror som tycker synd om sig själva och snyftande drar in stålars samtidigt som dom förhindrar utvecklingen så gott det går.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
De lever på sina nya produkter - vet du vad PS3 använder? Rambus..

För PS3 säljer ju så himmla bra?

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Patetiskt, gör om gör rätt.. leva på stämningar och royaltys, vilket svineri.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Som vanligt klagar alla på det mindre företaget, ja vi borde helt klart avveckla allt vad patent heter och införa kommunism världen över.

Det har absolut inget med storlek på företaget utan hur det hela gått till, rambus har varit med i utvecklingsarbetet för olika minnestypsstandarder, det normala då är man är en av tillverkarna och konkurrerar på lika villkor med dom andra bolagen som är med. Men inte Rambus inte, när några av deras tekniker kom med och deras helt egna minnestyp floppade stenhårt efter nått år så övergick man till att stämma alla bolag man kommer åt trots att man gått in i ett sammarbete för att få fram en standard. Bolag brukar göra så här för att komma frammåt idag då många produkter som tex CDn DVDn etc aldrig skulle ha kommit till om inte flera företag sammarbetade och ställde sina patent till förfogande för att få en hel produkt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

förstår inte varför ni gnäller på RAMBUS om det är Nvidia som gör övertramp på deras patenterade lösningar :S

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Titta där borta -->
Ett hörn! Kryp upp i det och självdö!

Jag tål verkligen inte det företaget. Att de orkar, och framför allt, att de har mage att faktiskt tro sig själva. Varje gång jag hör namnet Rambus så tänker jag på småkillar i häng, bandana+keps ovanpå, folköl och uppkäftiga fasoner för de har precis blivit coola tonåringar...

De borde kravla sig ur sin grop av självömkan och faktiskt göra någonting istället för att gasta och gorma om saker de inte med en smula heder har rätt till.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
förstår inte varför ni gnäller på RAMBUS om det är Nvidia som gör övertramp på deras patenterade lösningar :S

Rambus har inte rätt till någonting. De blåste JEDEC, stal mer eller mindre tekniker som skulle vara öppna för alla, patenterade dem och stämde alla.

Ungefär som att jag patenterar konceptet medicin i pillerform och stämmer all världens läkemedelsbolag för övertramp.

Permalänk
Medlem

Bara så att de som undrar vet: XDR används i PS3!

Kom ihåg att jag läste om PS3 för 4 år sen eller nåt och tyckte att 3.2 GHz i ramhastighet lät DJÄÄÄÄKLIGT bra, sen så visade det sig att det låg på ett 16bitars interface...
inte bättre än ddr 400 med andra ord.

Rambus lär dra in en del från PS3:an i alla fall...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Undrar om rambus skulle tjäna mest pengar på att stämma företag som driver utvecklingen frammåt eller om du skälva skulle börja sammarbeta med Nvidia och kanske skapa någon ny bättre minneskrets;)

Permalänk
Medlem

Man tycker ju att om ett företag blivit dömt för bedrägeri och monopolistiskt beteende så borde ju rätten bara hånskratta åt deras lama försök till stämningar. Kan man inte hålla sig på rätt sida av lagen själva så har man ingenting att komma med om nån försöker blåsa en, anser jag.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.