1 500 gigabyte redan nästa månad

Permalänk
Melding Plague

1 500 gigabyte redan nästa månad

Större hårddiskar är på väg. Dagens största modeller rymmer en terabyte, men nu meddelar Seagate att de kommer att öka kapaciteten med hela 50 procent redan nästa månad.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ojdå, där ser man på...
Skoj att det går framåt (-:
Börjar bli dags att köpa på sig en till hårddisk då da ^^

Permalänk
Avstängd

bra då kanske seagates 1tb ES disk sjunker lite i pris!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, har Hitachi verkligen diskar med ~375GB-plattor ute?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hm, har Hitachi verkligen diskar med ~375GB-plattor ute?

Nej dom ljuger.....

lol

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

SATA-3000, någon ny standard (eller en nolla för mycket)?

Utvecklingen går snabbt...

5 st sådana i en RAID-5 array vore inte fel (gott om plats och man överlever om en disk havererar, att sumpa 1.5 TB data låter inte lockande).

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Hedersmedlem

När jag läste rubriken så kunde jag inte förstå vad det var Gigabyte skulle släppa 1500 av.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Själv är jag inte intresserad av just 1.5TB, men det är ju najs om priserna på mindre diskar pressas lite till!

Permalänk

Roligt.

Jag vill se större och billigare SSD också!

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk

De största diskarna brukar väl alltid vara lite dyrare i GB/krona? Men denna kanske gör att priset sjunker på 1TB.

Kommer själv ihåg när jag köpte min 320GB för lite drygt ett år sen för runt 750kr och nu kan typ få 750GB diskar för det

Permalänk

Funderar på en eller ett par 1 TB-diskar om priserna sänks ytterligare.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
De största diskarna brukar väl alltid vara lite dyrare i GB/krona? Men denna kanske gör att priset sjunker på 1TB.

Kommer själv ihåg när jag köpte min 320GB för lite drygt ett år sen för runt 750kr och nu kan typ få 750GB diskar för det

Fel, jag har för mig att terabyte diskarna är billigast GB/kr.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Fel, jag har för mig att terabyte diskarna är billigast GB/kr.

Nja 750GB diskarna är det väl?
Strunt samma man får ju helt enkelt kolla upp det då man ska köpa en disk för det ändras hela tiden.

Perfekt att utvecklingen går såpass fort fortfarande men skulle gärna vilja ha mer prestanda och inte bara storlek.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

En 1TB-disk är billigast per GB just nu, men skillnaden är mycket liten mellan de som är billigast per GB. Det finns 500GB, 640GB, 750GB och 1TB för runt 1kr per GB. Men 1TB-diskar har ju funnits ett tag nu. De var dyrare när de första 1TB-diskarna kom.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Äntligen, känns som att vi har haft 1TB hårddiskar i år och dar nu...

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Äntligen, känns som att vi har haft 1TB hårddiskar i år och dar nu...

Håller med, men det känns konstigt att den "endast" ökar med 50%...
De brukar ju dubbleras. Kanske går det inte lika snabbt längre?

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

Kul när 1.5 TB:aren fylld med porr pajar och man inte har nån backup... ^^

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Kul när 1.5 TB:aren fylld med porr pajar och man inte har nån backup... ^^

Man måste ju se till att ha all sin finaste porr på RAID5 med offsite backup så man inte riskerar att förlorar nåt.

Permalänk
Medlem

Har hellre mindre diskar än stora 1.5TB diskar, visst man kan RAID'a dom men de känns bättre när de är uppdelat i mindre delar än stora klumpar, iaf i min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Roligt.

Jag vill se större och billigare SSD också!

Du ska se att om 3 år så sitter de flesta med varsin SSD.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Du ska se att om 3 år så sitter de flesta med varsin SSD.

3 år är en JÄVLIGT lång tid

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Du ska se att om 3 år så sitter de flesta med varsin SSD.

Redan i år ska väl Intel lansera SSD?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Håller med, men det känns konstigt att den "endast" ökar med 50%...
De brukar ju dubbleras. Kanske går det inte lika snabbt längre?

Då får du gärna tala om för mig när du senast hittar en dubblering av hårddiskstorleken?

Mig veteligen har det inte hänt (åtminstone sedan storleken blev 100GB+).
50% får nog räknas som en väldigt stor ökning. Tror inte ökningar större än det har varit speciellt vanligt förekommande heller.

80, 120, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 750, 1000. De kanske inte kom i just den ordningen, men något ditåt borde det väl vara.

Jag blev lite fundersam då de började tala om 2TB diskar nästa år av just den anledningen. Nu verkar det dock som att ordningen är på väg att återställas.
Kan dock hålla med om att det blev har tagit extra länge att gå över 1TB, men så kan det väl bli då man når en "drömgräns".
Har förmodligen att göra med att ökningen av utrymme samt prisminskningen / GB har gått snabbare än vad efterfrågan av mer utrymme har stigit. Då har det kanske inte lönat sig lika mycket att lägga krut på att få ut större (dyra) diskar.

Nu har de ju dock utlovat 2TB och 5TB diskar inom ett par år så det kan väl ha varit temporärt också..

Permalänk
Medlem

Hoppas SSDs blir billigare och bättre snart så man kan trycka in en sån i bärbara burken utan att disken kostar mer än själv datorn...

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoneZ87
Har hellre mindre diskar än stora 1.5TB diskar, visst man kan RAID'a dom men de känns bättre när de är uppdelat i mindre delar än stora klumpar, iaf i min åsikt.

Största fördelen med flera mindre hdd tycker jag vara att det går köra mer trafik samtidigt, dvs man kan köra flera hårddiskar samtidigt för olika applikationer och nyttja hela processorkraften. Och så är det inte lika känsligt vid hdd-krasch. Men så blir självklart nackdelen mer värme och buller med fler hdd. Men har man tänkt slå på stort med flera TB är det lika bra att köra de största.

Permalänk
Avstängd

Personligen struntar jag i hårddiskarnas fysiska storlek bara det får plats i 5.25" platser och gärna integrerad kylfläns... man är så snål när man köper HDD för flera hundra kronor men inte köper en kylare till den samtidigt..
Jag har 7st diskar i datorn och en kylare på 150kr st per disk blir så pass dyrt att jag väljer att köpa en disk till, för en disk väger mer än kylare i användnings syfte.

Vad jag menar med fysiskt storlek inte spelar roll för mig är att jag har plats med flera diskar men inte så jäkla många SATA platser kvar, så t ex. 2st 500GB diskar samman byggda men delar på en SATA tjosan.. hoppas ni förstår vad jag menar (blir avbruten när jag skriver och tappar röda tråden hela tiden)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Eller att de lanserar en 640 eller 750 GB i 2,5" storlek
Jag väntar nog ett halvår till med SSD.

Sedan vore det perfekt med en SSD till system och en >500 till lagring om man har plats för två diskar.

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk

Haha, jag kom på mig själv nu.. såg i rubriken 1500gigabyte och tänkte för mig själv; Fan va stor hårddisk!
Sen kom jag ju på att.. det är ju 1,5TB och i dagen läge så är ju inte det så mycket heh
Vore ju skönt att ersätta mina 3TB med två hdds istället för sju eller åtta, vad jag nu har

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Det är synd att det inte var Gigabyte som lanserade disken för då hade det blivit 1501 Gigabyte.

Permalänk
Medlem

Tycker att storleken på plattorna borde öka mer än de gör för varje ny hårddisk, 500 Gb diskar med en platta skulle ge en rejäl prestandaökning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.