Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Haha wut? Seriöst vad snackar du om? Det står ju klart och tydligt vilka regler som gäller för när transaktionsvärdet ska användas. Du har ju för det första tjafsat om att transaktionsvärdet är samma som tullvärdet. VILKET DET INTE ÄR! Det har jag försökt förklara för dig. Och t.o.m. varit så snäll att jag har klippt in massa citat från Tullverkets broschyrer för att försöka förklara det för dig. Vad är det svåra att fatta?

Att det inte alltid är så har jag inte sagt emot. Att det oftast är det håller jag också med om. Du menar snarare att det bara gäller när transaktionsvärdet stämmer överrens med nått påhittat värde som bara du tycks veta hur man får fram. Det är vad som är så svårt att förstå, särskilt som det helt saknar stöd i de texterna du länkar till.

Jag vet inte om jag missförstår dig, men jag tycker du säger att transaktionsvärdet kan gälla så länge man inte betalat för lite eller för mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Om vi ska återgå till GF2 MX exemplet. Ett GF2 MX ligger ju långt under 10 000 kronor. Jag vet inte om det var det du köpte eller vad du nu köper från utlandet. Men om du nu betalade ett överpris mot vad det var värt (ett GF2 mx var väldigt billiga när de kom, långt ifrån 10 000), så om du köper ett sådant för 10 000 kronor varför vet jag fortfarande inte, så är det nog kanske möjligt att få skatta för vad det egentligen är värt. Jag vet inte, det är ju du som gjort en sån här affär, men om du nu lyckats göra det, så kanske du kan lyckas få tillbaka pengar. Du skulle väl t.ex. kunna åberopa att du vill använda ett annat försäljningspris, t.ex. vid en tidigare försäljning. Detta är ju helt inom ramen för vad som är tillåtet och om du kan bevisa att den varan du har eller identiska varor sålts mycket billigare bör du kunna få tillbaka pengar (eller sätta ned fakturavärdet, om du gör samma sak igen). Detta enligt 4.6.2. i Tullvärdehandlingen. Sen vet jag inte om du kan åberopa okunskap för att du inte hade någon aning om vad du gjorde och råkade beställa något för mycket mer än dess egentliga värde. Det är säkert möjligt men säkert inte något som är vanligt.

Nej, det var inte ett GF2 MX jag köpte, men det har inte med saken att göra. Det som har med saken att göra är att det är transaktionsvärdet som ska användas.
4.6.2 går troligtvis ej att använda, då det saknas särskilda omständigheter, och varan har dessutom levererats till mig från säljaren, inte från ett tidigare led.
Jag tror f.ö. inte det går att påstå att värdet är lägre än vad jag betalade av den enkla anledningen att det inte går att få tag på varan till ett lägre pris i dagsläget. Du vet, en varas värde ses i allmänhet inte som en konstant. Vidare ska alternativa metoder för värdering endast användas om transaktionsvärdesvillkoren ej är uppfyllda, vilket de var i det här fallet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Angående TV:n för 1 krona men som egentligen var värd 6 000. För att ta reda på om du verkligen skulle kunna få betala ett transaktionsvärde för 1 krona så finns det ju massvis av faktorer som måste stämma in. Det är för det första ett helt absurt scenario, vem skulle ens vilja sälja dess TV för 1 kr. Det är ju nästan mer som en gåva. Jag tror Tullverket definitivt skulle bli mycket misstänksamma. Antingen att det är några speciella vilkor som gör att transaktionsvärdet inte går att använda som tullvärde, dessa skulle kunna ju vara att betalningen inte enbart är överföringar av pengar. Det skulle kunna vara en närstående (enligt Tullvärdeshandlingen går det att se vilka krav som bör vara uppfyllda). Det skulle kunna vara en gåva, men för att slippa tull skickas en faktura. I själva verket är ju TV:n i princip gratis så de kanske ställer sig tveksamma till att det verkligen är en försäljning och inte bara något för att undvika tull. Priset får ju inte heller vara beroende av något annat villkor, vilket kan misstänkas eftersom den i princip är gratis.

Jag skulle inte bli förvånad om de använde denna princip:

Visst ser det misstänksamt ut, men jag ser det inte som orimligt om man tar med det väldigt höga fraktpriset i beräkningen. Behöver man betala 6000kr för leverans av ens vara så kommer en köpare självklart inte vara villig att betala lika mycket för själva varan som hos en leverantör med lägre fraktkostnader.
Den största anledningen att sälja något extremt billigt (eller iaf. långt under marknadspris) är att man helt enkelt vill bli av med det, och inte bryr sig om man förlorar pengar på det. Jag ser inget direkt konstigt i det.
Priset får visst vara beroende av andra villkor, så länge dessa andra villkor också kan värderas, vilket jag skulle säga är fallet här.
Jag säger alltså inte emot att det kommer se misstänksamt ut, bara att det inte nödvändigtvis betyder att det faktiskt finns något som gör att transaktionsvärdet inte ska användas. Att Tullverket garanterat kommer försöka få till användning av en annan värderingsmetod, och i roll av domare också kommer slå fast att det är rätt trots att det går rakt emot det de själva säger, tror jag också dock.

Och nu, för att försöka återgå till topic lite
Ett till tips för att undvika extra kostnader är att välja rätt företag som ditt paket skickas med. Ex. DHL är det i min erfarenhet helt kört att slippa tull hos, samma med UPS och Fedex.
När det gäller leveranser som posten hanterar i Sverige varierar det. Min erfarenhet är att man aldrig behöver betala speditionsavgift till posten på expresspaket, vilket jag alltid fått göra på paket skickade med långsammare alternativ.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Att det inte alltid är så har jag inte sagt emot. Att det oftast är det håller jag också med om. Du menar snarare att det bara gäller när transaktionsvärdet stämmer överrens med nått påhittat värde som bara du tycks veta hur man får fram. Det är vad som är så svårt att förstå, särskilt som det helt saknar stöd i de texterna du länkar till.

Jag vet inte om jag missförstår dig, men jag tycker du säger att transaktionsvärdet kan gälla så länge man inte betalat för lite eller för mycket.

Det jag menar att tullvärde och transaktionsvärde inte alltid är samma sak. Jag menar också att om det vid misstanke om att påstådda transaktionsvärdet (oavsett om det är sant eller falskt) är avsevärt lägre än vad som kan tyckas vara rimligt för en specifik vara så kommer ett jämförelsevärde användas av Tullverket. Det är inget som bara jag tycks veta hur man får fram det. Jag citerade senast en metod från Tullverket i mitt förra inlägg. Men jag kan citera igen.

Citat:

För att bestämmelserna om transaktionsvärdet ska kunna tillämpas gäller det att du kan visa att priset ligger mycket nära ett så kallat jämförelsevärde.

Jämförelsevärden är:
• transaktionsvärdet vid försäljningar av identiska eller liknande varor mellan köpare och säljare som inte är närstående
• tullvärdet på identiska eller liknande varor beräknat med ledning av försäljningspriset i gemenskapen
• tullvärdet på identiska eller liknande varor beräknat med ledning av produktionsvärdet på de importerade varorna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin

Nej, det var inte ett GF2 MX jag köpte, men det har inte med saken att göra. Det som har med saken att göra är att det är transaktionsvärdet som ska användas.
4.6.2 går troligtvis ej att använda, då det saknas särskilda omständigheter, och varan har dessutom levererats till mig från säljaren, inte från ett tidigare led.
Jag tror f.ö. inte det går att påstå att värdet är lägre än vad jag betalade av den enkla anledningen att det inte går att få tag på varan till ett lägre pris i dagsläget. Du vet, en varas värde ses i allmänhet inte som en konstant. Vidare ska alternativa metoder för värdering endast användas om transaktionsvärdesvillkoren ej är uppfyllda, vilket de var i det här fallet.

Jag håller inte med. 4.6.2. Kräver inte särskilda omständigheter, att använda transaktionsvärdet för sista försäljning är ju i princip det som är standarden när transaktionsvärdet används som tullvärde. Dvs det som sker i 4.6.1. När jag säger att jag tycker att man kan använda sig av 4.6.2. så anser jag att detta ger mig stöd i det:

Citat:

Det måste däremot finnas bevisning om importören vill använda en tidigare försäljning än den sista försäljningen innan varorna fördes in i gemenskapens tullområde. Du ska då kunna hänvisa till särskilda och relevanta omständigheter. Se 4.6.2.

Det är ett utdrag ur Tullvärdeshandlingen. Där säger de innan den infördes till gemenskapens tullområde (gemenskapen är EU). Detta borde betyda att om du kan påvisa att försäljningsvärdet för en identisk vara är lägre än vad du betalat (genom att se på transaktionsvärden för tidigare identiska varor) så borde du kunna få ner tullvärdet. Dock verkar det som att det är för sent i ditt fall, eftersom detta tydligen måste göras innan man har accepterat det sista försäljningsvärdet som tullvärde.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin

Visst ser det misstänksamt ut, men jag ser det inte som orimligt om man tar med det väldigt höga fraktpriset i beräkningen. Behöver man betala 6000kr för leverans av ens vara så kommer en köpare självklart inte vara villig att betala lika mycket för själva varan som hos en leverantör med lägre fraktkostnader.

Nu har inte jag behandlat fraktpriset. Om vi nu slänger in ett fraktpris på 6000 kronor (frakt ska ju alltid inkluderas i tullvärdet och i transaktionsvärde), så kommer det förmodligen inte sticka ut, dvs allt tullen kommer se är TV - 6000 kronor inkl. allt. Då lär de inte börja gräva mer i det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin

Den största anledningen att sälja något extremt billigt (eller iaf. långt under marknadspris) är att man helt enkelt vill bli av med det, och inte bryr sig om man förlorar pengar på det. Jag ser inget direkt konstigt i det.
Priset får visst vara beroende av andra villkor, så länge dessa andra villkor också kan värderas, vilket jag skulle säga är fallet här.

Det finns dock ingen anledning att sälja det 6 000 ggr billigare än marknadsvärdet, när du utan tvekan kan rea ut det för en tredjedel av priset t.ex.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin

Jag säger alltså inte emot att det kommer se misstänksamt ut, bara att det inte nödvändigtvis betyder att det faktiskt finns något som gör att transaktionsvärdet inte ska användas. Att Tullverket garanterat kommer försöka få till användning av en annan värderingsmetod, och i roll av domare också kommer slå fast att det är rätt trots att det går rakt emot det de själva säger, tror jag också dock.

Jag tycker inte de går emot vad de själva säger.

Permalänk
Medlem

Snabb OT-fråga: Om man beställer saker från england, får man betala moms precis som från USA?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
Snabb OT-fråga: Om man beställer saker från england, får man betala moms precis som från USA?

Nej eftersom UK är ett EU land så betalar du det landets moms.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.