Hårddisk på fem terabyte om två år

Permalänk
Melding Plague

Hårddisk på fem terabyte om två år

Seagate rapporterade nyligen att de kommer att sälja hårddiskar med två terabyte kapacitet redan nästa år. Nu visar Hitachi musklerna och planerar en hårddisk på fem terabyte till året efter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte går att RAID5a människohjärnor, eller om någon vet hur man gör, ge tips på kabel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Kul om fem terabyte data bara krashar... Totalt "onödigt" om man inte kör minst raid 1 skulle jag säga. Men det är ju jag det...

Permalänk
Hedersmedlem

"släppa en hårrdisk med fem terabyte "

Ajja, skulle inte sitta fel med en sån.

Permalänk

Och vad exakt ska vi fylla dessa 5TB med? Semesterbilder.. catch my drift?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Och vad exakt ska vi fylla dessa 5TB med? Semesterbilder.. catch my drift?

Semesterfilmerna i UltraHD.

Permalänk
Medlem

Jag önskar att man satsade på långlivade hårddiskar, som de som tillverkades på 90-talet. Jag har hårddiskar som överlevt i snart 15 år, medans en nutida hårddisk knappt klarar tre år utan att fela.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

FRA kan väll ha nytta av det

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Och vad exakt ska vi fylla dessa 5TB med? Semesterbilder.. catch my drift?

Inom ett tag kommer ett spel vara 50-150 GB stort.
Bilderna blir bättre och större, så en bild på låt säga 50-100mb är inte ovanligt snart.
Samma med allt annat... ojoj vad spel jag kunna ha förut på min 30gb Maxtor med XP.
Nu får ja plats med XP och wow på 30GB ungefär.

MVh

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Håller med.. Vi behöver större hd's.. filmer, bilder, spel är också 10gånger större än de var för 5år sedan.

Med det sagt är det något vi behöver ännu mer... minst 100mbit åt folket !

Permalänk
Medlem

"By 2010, just two disks will suffice to provide the same storage capacity as the human brain."

My ass...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Undrar hur de som röstat onödigt tänker.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Folk har i alla tider kommenterat med "Vad ska vi med så mycket lagringutrymme till"?.. Gällde säkert när 1Gb hårddisken visades upp och så vidare..

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Och vad exakt ska vi fylla dessa 5TB med? Semesterbilder.. catch my drift?

Nja, bilder är rätt bra beskrivning. För min del är det just det. Jag tycker om att fota, gärna i RAW format = 8 mb per bild. En utedag ger lätt några hundra bilder, varav man sparar ca 50% i slutändan.

Nu konverterar jag en hel del till JPEG och så men å andra sidan fotar jag ibland JPEG direkt och då blir det fler som sparas. Ofta utväxlar man foton med andra i diskussioner, mer lagringsutrymme etc...

Årligen så ökar jag mitt behov av lagringsutrymme med ca 200 gig, då fotar jag också mindre än vad jag skulle vilja som hobbyfotograf.

Att sedan all data, alla program, också verkar växa i hårddiskutrymme gör ju sitt till.

Så även om 5 TB verkar mycket nu för den vanliga användaren så är det nog rätt vanligt om några år skulle jag tro. Läs artikeln igen vetja, hur länge sedan var det vi trodde 5 MB skulle räcka?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte att spelen blir så mycket större. På med ray tracing så får grafiken ett stort lyft.

Permalänk
Inaktiv

"By 2010, just two disks will suffice to provide the same storage capacity as the human brain." <--det där kommer han nog få äta upp, hahaha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
"By 2010, just two disks will suffice to provide the same storage capacity as the human brain." <--det där kommer han nog få äta upp, hahaha

Förklara gärna varför?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Förklara gärna varför?

jag skulle tro att om man skulle kunna lagra , t.ex konsten att cykla och sådana grejjer skulle det nog ta ganska mycket plats.

vet inte hur man ska kunna gämföra hjärnans sätt att lagra ( inte särskilt insatt i det för att vara ärligt ) med 1or och 0or på en hårddisk.

men ja kan tänka mig att vissa kompicerade saker som vi människor kan göra skulle motsvara ganska mycket utrymme.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Skulle inte våga ha en 5Tb hårddisk i datorn och ha saker på den. Tänk om hela kraschar?
Jävla dataförlust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Jag tror inte att spelen blir så mycket större. På med ray tracing så får grafiken ett stort lyft.

Jämnför dagens spel med till exempel half life. Idag kan ett sprillans nytt spel ligga på 12gb jämnför med half life som låg på 402mb har jag för mej, 10 års skillnad. Så dem blir nog större!

Fast jag antar att ray tracing har någon ting med utrymmet att gör eftersom du nämnde det?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Undrar hur stora hjärnans "drivrutiner" för att se är

Permalänk
Medlem

Hög tid för större HD, har gått ganska segt med den utvecklingen sista åren, och några vanliga 500Gb blir överfulla på nolltid.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Undrar hur stora hjärnans "drivrutiner" för att se är

mmm

undra om färgblinda har mer fps , eftersom de kör på lägre inställningar.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Personligen bryr jag mig inte så mycket om lagringshysterin. Klarar mig fint på 320GB fortfarande

Väntar mer på att lagom stora SSD skall bli prisvärda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
mmm

undra om färgblinda har mer fps , eftersom de kör på lägre inställningar.

haha. så är det nog.

Jag kör med 3 st 500gb seagate barracuda och har bara använt 100gb totalt, känns som ett onödigt köp nu iaf.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Medlem

+ 100mbit uppströms/nedströms Get it ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Och vad exakt ska vi fylla dessa 5TB med? Semesterbilder.. catch my drift?

Blu-rayfilmer

Två lager är 50GB, säg att en snittfilm tar hela 40GB, ska du ha hundra såna blir det 4000GB vips bara så där.

Men att bilder som man kollar på på internet skulle börja bli 50-100MB, hah, knappast troligt de närmaste tio åren. Man kan få riktigt bra kvalité på bara några hundra kB även fast bilden är ganska stor. Många bilder jag sparar ner ryms inte på skärmen om man visar dem i 100%, en 1920-skärm skulle göra saken bättre men fortfarande inte vara tillräckligt i många fall.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
"släppa en hårrdisk med fem terabyte "

Ajja, skulle inte sitta fel med en sån.

Skulle inte vara kul att behöva formatera eller defragmentera en sån hårddisk

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

1 sån så kan jag slänga ut alla mina andra HD.
Va Gött.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Jämnför dagens spel med till exempel half life. Idag kan ett sprillans nytt spel ligga på 12gb jämnför med half life som låg på 402mb har jag för mej, 10 års skillnad. Så dem blir nog större!

Fast jag antar att ray tracing har någon ting med utrymmet att gör eftersom du nämnde det?

Roligt att du uttalar dig när du inte vet vad Ray tracing är^^ Skillnaden mellan HL och dagens spel är att dagens spels modeller använder fler polygoner för att bli så detaljrika och högupplösta som möjligt. Det gick inte med HL för att datorerna på den tiden kunde inte rita upp så mycket men nu börjar vi kunna rita upp full HD bild utan problem (GTX 280 i Tri-SLI typ men ändå ) Med Ray tracing så simuleras ljus i realtid istället för gamla lightmaps. Det är väl nästa steg inom datorgrafik?