AMD satsar på bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD satsar på bärbara datorer

De flesta bärbara datorer som säljs just nu är utrustade med Intels processorer. AMD har konkurrerande serier, och planerar nu ännu flera för framtiden för att sätta hårdare press på Intel.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant...

edit: yes, nu blev man etta

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ser bra ut. Men GPU inbyggd i CPUn blir inte AMD först med det då??

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

go AMD!

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk

Hoppas det inte floppar som resten AMD gjort på senaste! som 8800GTS 512 sa; go AMD!

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ Black Edition | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | Inno3d Geforce 8800GT | CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME | 1TB HDD | Windows XP Pro sp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ser bra ut. Men GPU inbyggd i CPUn blir inte AMD först med det då??

Blir dom det så bådar det för små billiga men ändå relativt kraftfulla mobila datorer, laptops palms eller vad man nu kan tänka sig.
och för dom som itne förstå fördelen med en CPU/GPU p åett chip i en billig LITE smigi laptop borde nog ta sig en funderare.

Permalänk
Medlem

oh yeah, låter intressant. men "sex timmars batteritid med vista" låter lite. Ni som har en laptop redan, är 6 timmar för lite eller tillräcklig ?

Permalänk
Medlem

6 timmar batteritid är högt med dagens mått mätt. Jag skulle nog personligen vara nöjd med sådan tid.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
oh yeah, låter intressant. men "sex timmars batteritid med vista" låter lite. Ni som har en laptop redan, är 6 timmar för lite eller tillräcklig ?

Sex timmar är oändligt lång tid, det längsta jag varit med om hos en laptop är dryga 2 timmar på låga prestandaförhållanden. Tror min handdator klarar dryga 6-8 timmar med starkt bakgrundsljus, men det är en annan femma.

Permalänk

Som någon påpekade i en annan tråd om grafikprocessorer; borde inte minnet vara väldigt segt i jämförelse med det som finns i instickskort? Eller kommer man att ha ett sorts integrerat grafikminne också?

Vad finns det för mer fördelar rent tekniskt med integrerad GPU förutom att elektronerna inte behöver färdas så långt?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellfish_
Hoppas det inte floppar som resten AMD gjort på senaste! som 8800GTS 512 sa; go AMD!

Floppa?

AMD har inte floppat utan har bara inte slagit Intel, viss skillnad där

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Floppa?

AMD har inte floppat utan har bara inte slagit Intel, viss skillnad där

det är typ samma sak. Amd/Ati har inte haft det på sin sida den senaste tiden o ja vet att Nvidia har tjänat bra mycket bättre än AMD den senaste tiden. framför allt Intel med sin dual core serie och q6600 som sjönkt grymt mycket i pris o vart så prisvärd så många köpte den

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plixness
6 timmar batteritid är högt med dagens mått mätt. Jag skulle nog personligen vara nöjd med sådan tid.

Suveränt är det. Snart betyder bärbart verkligen bärbart och mer mobilt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Blir dom det så bådar det för små billiga men ändå relativt kraftfulla mobila datorer, laptops palms eller vad man nu kan tänka sig.
och för dom som itne förstå fördelen med en CPU/GPU p åett chip i en billig LITE smigi laptop borde nog ta sig en funderare.

Det jag kan komma på är:
Billigare tillverkning
Bättre samarbete GPU - CPU (?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
det är typ samma sak. Amd/Ati har inte haft det på sin sida den senaste tiden o ja vet att Nvidia har tjänat bra mycket bättre än AMD den senaste tiden. framför allt Intel med sin dual core serie och q6600 som sjönkt grymt mycket i pris o vart så prisvärd så många köpte den

AMD ligger just nu ljusår före på AM2+ plattformerna speciellt 790FX, fast detta har mörkat eftersom AMD är så jävla mycket sämre enligt dom flesta.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
oh yeah, låter intressant. men "sex timmars batteritid med vista" låter lite. Ni som har en laptop redan, är 6 timmar för lite eller tillräcklig ?

Med min gamla centrino laptop fick jag ur ca 2,5-3 timmar med kontors arbete.
Den nya jag har blir det strax under 2,5H. Så ja, 6 timmar är jävligt najs.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
oh yeah, låter intressant. men "sex timmars batteritid med vista" låter lite. Ni som har en laptop redan, är 6 timmar för lite eller tillräcklig ?

6 timmar hade varit riktigt nice. Min har en batteritid på 2-3h.

Visa signatur

HD6870 | Q9450 @ 3700 MHz | Scythe Ninja Copper | Asus Rampage Formula X48 | 4GB Mushkin redline 1000MHz |500GB Seagate Barracuda ES.2 7200rpm + 1TB Samsung Spinpoint F3| Creative Xtreme Gamer F4tality | Corsair 620W |

Permalänk
Hedersmedlem

Nu skall man ta 6 timmar med en nypa salt då det alltid utlåvas längre batteritid men samtidigt med bättre batterier och strömsparfunktioner så kommer det alltd annat i vägen som suger bort förbättringen men kan dom ge 3-4 timmar så är det bra nog för de flesta. En dator utan nordbrygga kan göras mycket kompakt och det skulle vara kul om man helt designade om bärbara datorer då dom idag är ganska trista.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Sex timmar är oändligt lång tid, det längsta jag varit med om hos en laptop är dryga 2 timmar på låga prestandaförhållanden. Tror min handdator klarar dryga 6-8 timmar med starkt bakgrundsljus, men det är en annan femma.

2 timmar är det längsta du har varit med om vid låga prestandaförhållanden? Du måste skämta!
Jag har precis köpt en Macbook, alltså splitterny dator och nytt batteri, får ut dryga 4 timmar ur den och är väldigt nöjd med batteritiden. Jag tror också att Mac OS X är mindre strömkrävande än Vista och 6 timmar med Vista är inte illa pinkat alls, väldigt bra!!

Frågan är om det verkligen är sant, Macbook Air sades ju ha 5 timmar batteritid (vilket den har vid nästan ingen användning, och SSD hårddisk) och många var skeptiska. Det är iaf inte dåligt, Go AMD!

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
2 timmar är det längsta du har varit med om vid låga prestandaförhållanden? Du måste skämta!
Jag har precis köpt en Macbook, alltså splitterny dator och nytt batteri, får ut dryga 4 timmar ur den och är väldigt nöjd med batteritiden. Jag tror också att Mac OS X är mindre strömkrävande än Vista och 6 timmar med Vista är inte illa pinkat alls, väldigt bra!!

Frågan är om det verkligen är sant, Macbook Air sades ju ha 5 timmar batteritid (vilket den har vid nästan ingen användning, och SSD hårddisk) och många var skeptiska. Det är iaf inte dåligt, Go AMD!

Nu är det faktiskt så att SSD diskar drar mer ström är vanliga hårddiskar och som tycks vara norm när det gäller ny teknik.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Nu är det faktiskt så att SSD diskar drar mer ström är vanliga hårddiskar och som tycks vara norm när det gäller ny teknik.

http://www.storagereview.com/php/benchmark/suite_v4.php?typeI...
Visa mig nu vilken disk som drar under 0.8W vid seek. Jag väntar

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Tom's har precis gjort en artikel om detta.
http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-hdd-battery,1955.html

Jag skulle tro att om man sitter på näter och läser som vi gör nu så vinner SSD men under arbete är skillnaden ganska stor. Jag roar mig ofta med att titta på gamla artiklar och hur allt kommer bli bättre med ny teknik och bättre batteritid men så har det aldrig blivit.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det låter ju bra men det brukar det alltid göra i detta stadiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Som någon påpekade i en annan tråd om grafikprocessorer; borde inte minnet vara väldigt segt i jämförelse med det som finns i instickskort? Eller kommer man att ha ett sorts integrerat grafikminne också?

Vad finns det för mer fördelar rent tekniskt med integrerad GPU förutom att elektronerna inte behöver färdas så långt?

Man behöver bara en kylare i datorn, inte två. Dessutom tar det som sagt mindre plats med en "kiselbit" VS. cpu, gpu och nordbrygga

Permalänk
Medlem

Ang. minnet så använder ju väldigt många budgetprodukter idag vanligt ram-minne så det lär ju inte försämras där. Det är väl främst "kontorsgrafikkort" som det rör sig om.

Permalänk
Medlem

Klarar grafikdelen av att avkoda 1080p bluray-filmer så är det mer än tillräcklig prestanda för de första 90% av datoranvändarna.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

Detta är ju väldigt bra! Det kan hjälpa att få svalare laptops (så de blir laptops igen) samt en miljövänligare produktion samt produkt ...hoppas jag.

Tänk egentligen: Skolor, bibliotek, kontor -på många av dessa platser sitter det ett gäng strömkrävande datorer (Pentium 4 i mitt skolbibliotek) som endast använder en del av sin potential. En processor som denna skulle lätt kunna byta ut majoriteten av dessa stora varma burkar mot mindre & billigare sådana... men sen har vi ju många av IT-konsulterna som antagligen inte kommer ändra sina vanor, det ska vara stora datorer och dom SKA ha Pentium (för det är väl det enda många av dem känner sig bekanta med antar jag).

AMD, bra att ni driver på. Jag hoppas på det bästa.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
2 timmar är det längsta du har varit med om vid låga prestandaförhållanden? Du måste skämta!
Jag har precis köpt en Macbook, alltså splitterny dator och nytt batteri, får ut dryga 4 timmar ur den och är väldigt nöjd med batteritiden. Jag tror också att Mac OS X är mindre strömkrävande än Vista och 6 timmar med Vista är inte illa pinkat alls, väldigt bra!!

Frågan är om det verkligen är sant, Macbook Air sades ju ha 5 timmar batteritid (vilket den har vid nästan ingen användning, och SSD hårddisk) och många var skeptiska. Det är iaf inte dåligt, Go AMD!

Två timmar. En BEST3000, någon Acer-laptop samt en Sony Vaio, ingen av dessa har levt längre än två timmar (gällandes batteri).

Detta efter egna erfarenheter och jag menar inte det att det inte finns laptops som klarar längre utan detta är vad jag själv använt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Två timmar. En BEST3000, någon Acer-laptop samt en Sony Vaio, ingen av dessa har levt längre än två timmar (gällandes batteri).

Detta efter egna erfarenheter och jag menar inte det att det inte finns laptops som klarar längre utan detta är vad jag själv använt.

När min Macbook var ny så klarade den lätt runt fyra timmar under lättare surfning och chattning med Adium. Windows däremot klarar den inte lika länge.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det jag kan komma på är:
Billigare tillverkning
Bättre samarbete GPU - CPU (?)

AMD ligger just nu ljusår före på AM2+ plattformerna speciellt 790FX, fast detta har mörkat eftersom AMD är så jävla mycket sämre enligt dom flesta.

Japp dom två pugterna lär stämma. Förhoppnigsvis kommer säkert GPu och CPU kombiantioner låna delar av varan precis som CPU:Er i dag använder ett delat cache.
På vissa pugter påminner GPU och CPU:Er varan. TEX SSE instrucktioner är så kallade SIMD isntrucktioner. En stream processor arbetar vitt jag vet på samma princip. SIMD isntrucktioner kan liknas vid Vector baserade processorer. Tex hade IDM altavec i sina G4 processorer. En vector processor tar i princip flera tal på en isntrucktion och tex adderar alla dom talen med ett anat tal. Grafikkortet isig arbetar på liknande vis med sina stream processorer som arbetar parallelt och beräknar grafiken så som alla pugtre på olika objekten som utgör treaglarna man bygger upp allt på. Sådant kan beräknas väldigt paralelt och därför Vector baserade superdatorer var vanligt för som gjorde många parallela beräknigar och användes till att simulera olika saker i en 3D dimentionel värld tex.

Så jag tror nog med mycket forskning osv så kan GPU och CPU lösnigar bli snabba i mobila applikationer i förhållande till storlek och pris.

Om processorn kan låna delar av GPU:n för att tex accelerera nåt så som HD matrial eller liknande.

Detta är dock mer speckulation från min sida. jag bessiter bara grundliga teoretiska kunskaper om hur oliak processorer fungerar villket en GPU också är en form av processor bara att vi kallar den GPU pga dess uppenbara ändamål

Men andra mer uppenbara fördlar med en GPU och CPU i en bit kisel är att man får endast en förpackning. Fler intärna anslutningar så man får totalt sett en enklare och mindre PCB och en å samma strömförsörjning till ett å samma chip. AMD lär ju intergrera mineskontrollern som sagt och annat säket med.

jag såg nåt företag som sålde kompletta i486 datorer på ett chip. Vis där fans la inte nån GPU intergrerad men går ju å lägga till men jag tror nog det slutliga vore en hel dator på ett chip för ricktigt små och billiga och strömsnåla ultraportala datorer. Visst man blir ju ltie mer låst som tillverkare av laptops då allt är intergrerat men olika versioner lär nog finnas. Doch i slutändan inebär ju det också att alla kan köras på samma drivrutiner mm villket underlättar skapandet av drivrutiner för olika OS då ett fåtal drivrutiner fungerar till många olika laptops med samma "dator på ett chip" lösning.

Jag hade lät var intresserad av en dator för kanske 6K som vägde 700G med 7-10 skärm och var 10mm tjock med prestandan av en ja säg dualcore c2d @ 1Ghz och 1-2Gb ram och en lite sanbb SSD disk i framtiden om ett par år. nog igen omöjlighet.
Likcsom vem uppgraderar sin bärbara dator normalt sett förutom kanske minne och disk eller likannde vid reprationer?

Billigare å köpa ny efter 2-3 år.

Computer on a Chip tror jag är framtiden för ultraportala datorer.