Riksdagen röstar ja till avlyssningslag

Permalänk
Melding Plague

Riksdagen röstar ja till avlyssningslag

Efter en snabb återremittering röstades den så kallade FRA-lagen igenom under onsdagskvällen. Innebörden är att staten får rätt att avlyssna all slags datatrafik som passerar landets gränser.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Skäggig legend

nu blir jag arg.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Tänk om SD kommer in i riksdagen med den där makapären...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostade deras super dator?

Permalänk
Medlem

Dags att flytta från detta land..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HavoX
Vart försvann demokratin...? Inte till folket iaf...

Tyvärr så vet folket inte vad som är bäst för landet oftast. Därför så röstar vi på folk att representera oss och göra beslut åt oss, vilket dom gör.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Hur ska jag nu kunna mejla in al-quidakompisar utan att åka fast?
Rena bullshiten det här.

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk

Fy fan! Hoppas att de kommer falla myndighets servrar i kväll!!

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd

Ett hårt slag mot demokratin och friheten.

Permalänk
Medlem

Nu blir det till att skicka kryptiska sms, mail samt föra skumma samtal som gör att
dom söker upp var och varannan människa i detta avlånga land så kan man
stämma dom för trakasserier eller något. Trodde fan ändå inte att Sverige
skulle gå så långt som att bli nästa Stasi.. Öst-Tyskland.. Öst-Sverige.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

detta kommer ju slå hårt emot IT-branschen i sverige eftersom jag har svårt att se vilka positiva effekter detta kan ha för de som eventuellt kanske skulle vilja investera pengar på IT-företag i sverige......

detta är så oerhört pinsamt.... oerhört...

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk

143 röstade för. 138 röstade emot. 1 person lade ned sin röst. 67 var frånvarande, läste jag nyss på text-tv. Kollade de frånvarande på matchen istället? Eller vågade de helt enkelt inte ta ställning? Rätt jämnt annars. (mer än man kan säga om sverige - ryssland matchen) Sammanfattat en dålig kväll.

Visa signatur

ws: Opteron 165 @ 1.8 GHz Zalman CNPS7700-AlCu | Asus A8N-E Zalman ZM-NB47J | 2*512 Corsair Value Select | Asus EN6600GT Silent| 2x Hitachi Deskstar T7K250 | 2x Hitachi Deskstar T7K500 | FSP 400W | Cheiftec Dragon | Ubuntu 9.10

Netbook: Asus EeePC 901 | Ubuntu 9.10 Netbook Remix

Permalänk
Medlem

Tystnad... ett sätt att lura folket

De kan ju börja med att avlyssna statens egna trafik. Undra vad för roligt de hittar då.

Det jag tycker är värst är att det har varit så tyst om det här fram tills nu. Jag hade ingen aning om det här till för några dagar sedan bara.

Någon kunnig som har lust att hacka supercomputern?

Visa signatur

åhoj

Permalänk

åh fyfaan, jag kan inte säga annat, snart bygger dom velle en "berlinmur" runt hela landet åxå.
nä dehär är FARLIGT, kan dom rösta igenom nått sånt här så kan vadsomhellst bli godkännt:(

storebrors samhället blev just jävligt mycke starkare!

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

Ren jävla idioti att moderaterna är korkade vet nog de flesta men detta slår ju alla rekord nej fyfan tvinga fram ett omval av regering och avskaffa denna förbannade fra lag som bara sinkar vanliga svenson.

Det är så jäkla typiskt med 40-60-talister som inte har någon vettig insyn på
dator sidan utan de lever i sin jäkla "80-tals" bubbla och har stannat där i teknikutveklingen

Det finns inget som styrker att just denna lag skulle kunna hjälpa till att skydda sverige mer än förut i min mening ytterligare en ONÖDIG lag åt helvete med reinfeldt han är ju urbota dum i *********

Fredrik du kommer att gå till historien som sveriges mest HATADE stadsminister det känns väl bra !

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Säger bara: 1984.

Permalänk
Medlem

Jahapp pojkar å flickor dags för att välja ny internet leverantör Bahnhof har man ju dem äger för dme ska je ha nått me fra å göra.. ett stort possitiv för dem och en STOR HI5 me hahah xD pass apå för 1 jan 09 kommer lagen

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem

Tror ni dom kommer söka upp en om man snackar med någon om att sälja smuggelsprit?

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem

vad i helvete håller dem på med? den där superdatorn låter inte direkt som väl investerade skattepengar heller, hela kalaset lär ha gått på åtskilliga miljarder inte minst med tanke på alla människor de måste anställa till analys av alla meddelanden de snokar igenom.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

vafan vadå 67 inte närvarande??? vad kan va viktigare än detta, inte fan sveriges usla spel i EM i alla fall.

vad i helvete har dessa 67 personer för förklaring? om de inte har en riktigt bra anledning så skall de tamefan banlysas från riksdagen.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Vet nån när det verkställs? Med tanke på att det är snart dags för att skaffa kryptering. ( Och eventuell DDoSning )

Som sagt, Ett hårt slag mot demokratin och friheten.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Inaktiv

Fan va alla var negativa då, jag röstade iofs på S men jag litar på att alla politiker gör sitt bästa för att skapa en så bra värld som möjligt.

Permalänk
Medlem

Ryssland - Sverige 2-0

Diktatur - Demokrati 1-0

God natt på er

Permalänk
Medlem

Det felaktiga påståendet om avlyssning av all trafik grundar sig på tanken att FRA skulle inhämta och lagra all trafik för senare bearbetning. Den tanken faller på sin egen orimlighet. Om FRA skulle köpa datorer för hela sin årsbudget, drygt 500 miljoner kronor (07), så skulle FRA bara kunna lagra 15 timmars trafik från en enda kabel tunn som ett lillfinger.

Slappna av nu. Därmed inte sagt att jag håller med lagen. Jag är liberal och står för dess frihet och det här är ett steg bort från friheten.

Tillägg: samtidigt är de flesta av oss för ett samhälle med övervakningskameror, vi har ju inget att dölja heter det. Dessa övervakningskameror "används" bara när ett brott begåtts och alla är överens om att det är bra. Ungefär så är det väl tänkt att FRA-lagen ska fungera också - det som fastnar i filtret / vad det nu är granskas.
Fast är ändå osäker på vad lagen egentligen innebär..

Permalänk

Jävla skitland, påminner fan om Östtyskland eller nåt. Ursäkta språket med det här suger...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
men jag litar på att alla politiker gör sitt bästa för att skapa en så bra värld som möjligt.

Va inte så säker på det du...

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Fan va alla var negativa då, jag röstade iofs på S men jag litar på att alla politiker gör sitt bästa för att skapa en så bra värld som möjligt.

Det var deras förslag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Ryssland - Sverige 2-0

Diktatur - Demokrati 1-0

God natt på er

Överreagera är ni bra på.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Är bara en sak jag inte kan förstå hur f'n kan dom få igenom den här lagen?
Brytter den inte mot mänskliga rättigheter?
Har för mig något liknade det är med där vilket jag tycker lagen brytter imot: Du har personlig frihet, rätt till ett skyddat privatliv och att du ska har rätt till rättslig prövning vi brottsmisstanke.

Permalänk
Skäggig legend
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Hur ska jag nu kunna mejla in al-quidakompisar utan att åka fast?
Rena bullshiten det här.

haha, komik!

ska några av sveriges bästa hackers hjälpa till att förstöra detta?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 