Permalänk
Medlem

Debian installation misslyckas

Hej! Efter att ha testat på Ubuntu ett tag nu så tänkte jag ge mig på Debian. Jag har redan en "server" med debian installerat där installationen gick smärtfritt, så jag antog att det skulle gå lika bra här med.
Dock stöter jag på problem vid installationen. Jag använder netinstall installationen.
Problemet är att installationen inte hittar någon DHCP-anslutning. Jag har två ingångar, och jag har testat båda, men den känner inte av någonting. Och eftersom den större delen av installationen utspelar sig över internet så är detta inte särskilt bra, dvs, det går helt enkelt inte att installera.

Det är inget fel på själva dvd-skivan då det gick bra att installera på andra datorn, men den här vill helt enkelt inte. Jag vet inte riktigt vad som kan vara fel. Jag har även haft tidigare strul med just internet, men det har gått att lösa. Ubuntu 8.04 behöver jag redigera i /etc/rc.local, och de tidigare versionerna av ubuntu fungerar utan att behöva göra något. I Arch räcker det med dhcpcd eth0 så fungerar det.
Kan detta ha något samband med att debian-installationen krånglar?
Jag har testat både det ena och det andra för att få den att hitta min anslutning, men misslyckas.
Har någon upplevt något liknande eller kanske till och med har en lösning?
Kom även på att jag lyckades installera Debian från XP genom VirtualBox förut, på samma dator. Därför bör det fungera på något sätt tycker man.

Tack på förhand
/daniel

Permalänk
Avstängd

Debians DHCP uppkoppling är ju mer än råstabil....

Vad har du för "pryttlar", en router borde du ha eftersom du har en server.

Vilken operatör ?

Routern i DHCP läge mot LAN så ska det bara funka.

Om det inte finns någon router så kan din IP adress vara låst av
operatören i X tid tills den omförhandlas mot operatörens DHCP server .

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Debians DHCP uppkoppling är ju mer än råstabil....

Vad har du för "pryttlar", en router borde du ha eftersom du har en server.

Vilken operatör ?

Routern i DHCP läge mot LAN så ska det bara funka.

Om det inte finns någon router så kan din IP adress vara låst av
operatören i X tid tills den omförhandlas mot operatörens DHCP server .

Hej, och tack för ditt svar. Jo, vi har en router och vi har fyra datorer inkopplade. Routern är en D-link dgl4300 (kabel) och vår leverantör är SkyCom.
Jo, det märkliga är som sagt att det fungerar på den andra datorn, så det känns som att felet kanske ligger här någonstans. Värt att notera är också att installationen hänger sig om jag drar ut internetkabeln och sätter in den igen. Finns det något jag kan testa?
Tack så mycket för ditt svar i alla fall, kul att någon läser i alla fall

/daniel

Permalänk
Avstängd

En god start kan väl vara här

http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CnptFMIC4AStFCF834mptYIe5XTNvhL...

Nu finns det bara en beta version av senaste firmwaret så det kanske kan vänta.

Om du surfar in i routern från en annan dator så ska Debianburken synas dvs MAC adressen.

Sen kör jag själv alltid DHCP på LAN sidan för "minimalt strulande", kolla att du inte satt
fasta adresser. Om det är fasta så måste du speca det även i Debiansetupen, kommer
inte exakt ihåg hur men det ser du.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
En god start kan väl vara här

http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CnptFMIC4AStFCF834mptYIe5XTNvhL...

Nu finns det bara en beta version av senaste firmwaret så det kanske kan vänta.

Om du surfar in i routern från en annan dator så ska Debianburken synas dvs MAC adressen.

Sen kör jag själv alltid DHCP på LAN sidan för "minimalt strulande", kolla att du inte satt
fasta adresser. Om det är fasta så måste du speca det även i Debiansetupen, kommer
inte exakt ihåg hur men det ser du.

Tack återigen för svaret, snällt av dig. Njae, tror jag väntar med att uppdatera. Fixarna verkar endast gälla trådlösa saker, och eftersom jag inte kör trådlöst så känns det ganska meningslöst när jag väl har en version som fungerar

Hmm, menar du att datorn jag installerar på ska synas i routern? Alltså, om jag stoppar i skivan här och drar igång början av installationen så bör jag kunna se att datorn är igång i routern? Det kan jag testa.
Angående DHCP på LAN. Hur ställer man in detta då =)? Går det att göra detta i routern? I dagsläget så har jag bara ställt in ip, gateway och nätmask i routern, sedan har datorerna anslutning utan problem.
Nej, det är lite lustigt att det inte fungerar, förstår inte varför.

Tack för ditt svar i alla fall. Vore kul om man lyckades lösa det här
/Daniel

Permalänk
Avstängd

Jo en påslagen burk syns i webgränssnittet dvs nätverkskortets MAC adress syns.

Hursomhelst så "RtFM" som amrisarna säger...

ftp://ftp.dlink.se/Products/dgl-products/dgl-4300/Documentati...

Du har ju dels en Wizard, sedan på sid 22 så botaniserar man i DHCP, osv...

Har aldrig pulat med en DGL 4300 men det brukar vara "busenkelt" om man
tar sig 5 minuter och kollar lite i manualen.

Det kan ju ev även vara fel på nätverkskortet i burken du håller på med.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Eller så tar man och undersöker om nätverkskortets modul ens finns med på debians netinstall skiva, där skulle jag iaf ha börjat. Det lär föga sitta i din router iaf, du vet själv om du har slagit av dhcp för att sätta egna adresser - det säger sig själv att det inte är något som man bara råkar göra.

Kolla vilket kort du har, dra en google på kortet + debian netinstall så lär du nog hitta svaret på dina problem.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Återigen, tack för era svar. Plunn: Schysst av dig att t.o.m leta upp manualen Tror dock inte jag ska röra om allt för mycket. Har inte den direkta kunskapen för det. Eftersom internet fungerar klockrent för oss i vanliga fall så ser jag ingen större anledning att ändra till det. Det är som sagt bara här jag har strul med internet (och i ubuntu 8.04). Fel på nätverkskortet är det inte eftersom jag sitter på den här datorn nu. Installerade Ubuntu tillfället för att luska ut vad som kunde vara fel med Debian-installationen.
Men som jag skrev så behöver jag lägga till detta för att internet ska fungera i 8.04 (/etc/rc.local)
rmmod forcedeth
modprobe forcedeth msi=0 msix=0
/etc/init.d/networking restart

I de tidigare Ubuntu-versionerna fungerar internet utan att jag behöver göra något. i XP behöver jag bara installera drivrutiner. Så, jag misstänker att debian och ubuntu kanske fungerar lite på samma sätt, och kanske att det kan vara problemet?

deegan: Tack för ditt svar också! Vad jag förstår så ska det heta Marvell nVidia Corporation MCP55 Ethernet (moderkortet är Asus P5N32-E SLI Plus).
Dessvärre verkar inte google heller ge särskilt mycket. Försökte med ditt sökord, men hittade inget klockrent svar =/

Tack för era svar i alla fall, kul att folk försöker hjälpa till!
/Daniel

Permalänk

Kan det vara så att under installationen, hittar inte Debian några drivrutiner för ditt nätverkskort? Då blir det lätt fel när den ska hämta med hjälp av DHCP..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Kan det vara så att under installationen, hittar inte Debian några drivrutiner för ditt nätverkskort? Då blir det lätt fel när den ska hämta med hjälp av DHCP..

Tack för ditt svar! Jo, så kanske det kan vara. Vet du hur detta går att lösa? Eller om det ens är möjligt dvs. Alt + F2 under installationen så kommer jag ut i terminalen i alla fall. Kanske något man kan testa att skriva där? Finns det något liknande kommando som "dhcpcd eth0" i arch linux?
Tack

/Daniel

Permalänk
Medlem

Ta reda på vilken modul du använder i ubuntu för att ladda in nätverkskortet, och ladda in samma modul med insmod i debianinstallationen innan ud försöker resolva dhcp.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
(/etc/rc.local)
rmmod forcedeth
modprobe forcedeth msi=0 msix=0

Har du testat med detta på netinstallen? Bara hoppa in i terminalen (alt-f2 som sagt) och kör de två kommandona och sedan går du in i första konsollen där installationen körs och försök få ett nytt IP.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
Tack för ditt svar! Jo, så kanske det kan vara. Vet du hur detta går att lösa? Eller om det ens är möjligt dvs. Alt + F2 under installationen så kommer jag ut i terminalen i alla fall. Kanske något man kan testa att skriva där? Finns det något liknande kommando som "dhcpcd eth0" i arch linux?
Tack

/Daniel

Hej Daniel,

Nu minns jag exakt hur jag lyckades lösa det problem, jag tror du har. Jag hade en gång ett moderkort.. vars ethernet-port var i moderkortet. Under netinstallen, ville inte den få något IP, så installationen blev förgäves.

Jag visste att där fanns Internet, fast det var installationen och DHCP som strulade. Då gick jag in i BIOS, och aktiverade LAN-ROM för det inbyggda nätverkskortet. Då identifierades kortet under installationen.

Kanske något liknande i ditt fall? Du skriver att du har två portar.. det tyder på att ditt moderkort är ganska avancerat, så kolla om du har något "ROM" alternativ i ditt BIOS.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Har du testat med detta på netinstallen? Bara hoppa in i terminalen (alt-f2 som sagt) och kör de två kommandona och sedan går du in i första konsollen där installationen körs och försök få ett nytt IP.

Hej! Tack för svaret. Jag testade detta. Första raden (rmmod forcedeth) fungerade inte att skriva in (kommandot fanns inte). modprobe gick, men raden att starta om nätverket fungerade inte heller. Testade ändå modprobe-raden, dock gav det tyvärr inget positivt resultat. Hittar fortfarande ingenting.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Hej Daniel,

Nu minns jag exakt hur jag lyckades lösa det problem, jag tror du har. Jag hade en gång ett moderkort.. vars ethernet-port var i moderkortet. Under netinstallen, ville inte den få något IP, så installationen blev förgäves.

Jag visste att där fanns Internet, fast det var installationen och DHCP som strulade. Då gick jag in i BIOS, och aktiverade LAN-ROM för det inbyggda nätverkskortet. Då identifierades kortet under installationen.

Kanske något liknande i ditt fall? Du skriver att du har två portar.. det tyder på att ditt moderkort är ganska avancerat, så kolla om du har något "ROM" alternativ i ditt BIOS.

Hej, och tack för svaret
Detta låter intressant. Ska testa ditt tips och se om det händer något intressant. Tackar!

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
Första raden (rmmod forcedeth) fungerade inte att skriva in (kommandot fanns inte). modprobe gick, men raden att starta om nätverket fungerade inte heller. Testade ändå modprobe-raden, dock gav det tyvärr inget positivt resultat. Hittar fortfarande ingenting.

Om inte rmmod finns så kör modprobe -r forcedeth för att koppla ur drivern innan du kopplar in den med de nya parametrarna.
Mer information om vad som felas kan antagligen hittas med dmesg | grep "eth" eller dmesg | more om inte grep finns i installerarskalet (använd "/" för att söka efter texten i more).

Permalänk
Medlem

Äntligen fungerar det! Jag han inte slutföra installationen just vid det här tillfället, men den hittade min anslutning i alla fall.
Om jag minns rätt så var det så här jag gjorde:'
1. Alt + F2 (för att hoppa ut till terminalen)
2. Skrev modprobe -r forcedeth
3. Skrev modprobe forcedeth msi=0 msix=0
4. Alt + F1 (för att hoppa ut till installationen).

Sedan valde jag en av mina nätverksportar och vips så fungerade det.
Jag vill tacka alla som försökt hjälpa till, mycket uppskattat. Tack
/Daniel