Permalänk
Medlem

12v -> 10v Molex

Tjena.

Bytte pump igår i min vattenkylning till en Laing DDC 18w Pump (rev 3.2).
dock så väser den lite ungefär som en högvarvad 80mm fläkt så jag är ute efter att försöka strypa den till 10v.
Det enda jag hittar i närheten att strypa med är: Nexus NRC-1000 vilket är för 3-pin men jag är ute efter nått för molex.
Går det köpa en såndär och klippa löst kabeln med motstånden och skapa en egen 12v -> 10v molex adapter?

Är inte så sugen på att ta lös pumpen och göra DDC 3.2 -> DDC 3.1 trixet som en del har gjort så därför vill jag trypa den direkt på molexen.

Nån som har nån lösning på ett smidigt sätt?

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Om det enbart är motstånd i den där kabeln så lär du bränna de direkt om du kopplar de till en pump, då antagligen pumpen kräver väldigt mycket mer effekt än fläkten kabeln är till för, samt andra problem kom uppstår med annan last än vad den är gjord för.
Tror det blir svårt att strypa en pump med hjälp av motstånd utan du får nog fixa någon fom av PMW-styrning för det hela.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Om det enbart är motstånd i den där kabeln så lär du bränna de direkt om du kopplar de till en pump, då antagligen pumpen kräver väldigt mycket mer effekt än fläkten kabeln är till för, samt andra problem kom uppstår med annan last än vad den är gjord för.
Tror det blir svårt att strypa en pump med hjälp av motstånd utan du får nog fixa någon fom av PMW-styrning för det hela.

Hmm, ok.
En PMW styrning, är det svårt att fixa nått sånt?
Har inte en anning vad jag skall ha för grejor för det. :<

Kanske borde övergå till bygga en isolerad liten låda runt pumpen för minska ljudet, mer i min skill-nivå och riskerar inte att kortsluta pump jäveln då

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

om den går på 7v kan du ju få ut det via molexen

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Om 18W är pumpens effekt vid 12V så blir det ett motstånd på 1.333 ohm och ca 3W som måste kylas bort. Inga omöjligheter att ordna utan någon krånglig pwm-lösning.

mvh

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk

Hmm... Är det inte ca 0.6-0.7 V spänningsfall över en vanlig gammal hederlig diod? Nu börjar dina tankar sätta fart va? ....nååågra dioder i... SERIE med pumpen!

EDIT: Köp dig dioder som klarar 3 A så är du på den säkra sidan.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Man ska alltid koppla motstånd i serie med dioder för att begränsa strömmen som går genom dem, annars kommer man att få brända dioder. Men om 18W är pumpens effekt, vilket skulle betyda att den drar 1,5A vilket i sin tur inte alls låter omöjligt så bör ett motstånd fixa biffen.

Om vi ska göra lite enkla beräkningar:
Strömmen = 1,5A
Spänningen = 12 - 10V = 2V
U=I*R -> R=U/I
R = 2/1,5 ~ 1,3334Ohm

P = U*I = 2*1,5=3W

Med 50% säkerhetsmarginal (vilket man brukar räkna med) ger det att det behövs ett motstånd som klarar av 4,5W och är på ca 1,3334Ohm

Till exempel det här: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...
(Art. nr. 60-036-44)

Bara att löda på det på pluskabeln till pumpen så ska allt vara frid och fröjd.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Man ska alltid koppla motstånd i serie med dioder för att begränsa strömmen som går genom dem, annars kommer man att få brända dioder. Men om 18W är pumpens effekt, vilket skulle betyda att den drar 1,5A vilket i sin tur inte alls låter omöjligt så bör ett motstånd fixa biffen.

Om vi ska göra lite enkla beräkningar:
Strömmen = 1,5A
Spänningen = 12 - 10V = 2V
U=I*R -> R=U/I
R = 2/1,5 ~ 1,3334Ohm

P = U*I = 2*1,5=3W

Med 50% säkerhetsmarginal (vilket man brukar räkna med) ger det att det behövs ett motstånd som klarar av 4,5W och är på ca 1,3334Ohm

Till exempel det här: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...
(Art. nr. 60-036-44)

Bara att löda på det på pluskabeln till pumpen så ska allt vara frid och fröjd.

Nej, det ska man inte. Däremot ska man alltid ha strömbegränsning till lysdioder, men det är knappast dessa vi talar om här. Edit: däremot håller jag med om att motstånd är en enkel och rättfram lösning, så vida man inte väljer dioder, vilket blir ungefär samma sak;

PWM i all ära, men "ynka" 3 watt är förförande lätt att bränna bort, så för enkelhetens skull skulle jag välja denna "fullösning". Bättre än motstånd i detta fall torde vara zenerdioder, som ju också finns för högre effekter. Zenerdioder finns också i lämpliga zenerspänningsfall, t.ex 2,1 eller 2,7 volt. Kombinationen låg zenerspänning och hög effekt förefaller dock vara mer ovanlig. Men flera vanliga likriktardioder, t.ex. 1N400X, i serie torde vara utmärkt. Räkna med 0,6-1 volt vardera i framspänningsfall (lite beroende på typ och belastning), så 2-4 sådana i serie och du har dina 10 volt i runda slängar.

Jag skulle dock först bestämma mig för en precis spänning genom experimenterande, med ett labbaggregat. När lämplig spänning hittats (med avseende på pumpeffekt och ljudnivå) väljer man dioder efter detta.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
om den går på 7v kan du ju få ut det via molexen

Från 12v till 7v är för stor prestanda förlust för min del dyväär.

dom andra beräkningarna/svaren jaf fått får mig att se i kors i fyllan tyväär.
Får se om dom make more sence imorgon.

Men jag uppskattar alla svar jag fått so far och jag tycker om länkar från t.ex Elfa med produkter som lämpar sig för min lösning.

Vad jag lyckats läsa mig fram till så är en PWM lösning något som reglerar strömen genom frekvens som hålls öppen mer än stängs som reglerar strömmen (take note, onykter person).

Men om jag skulle stjäla trömmen från moderkortskontakten som jag vet att den kan ge 10v(medv viss färgkombination), skulle det hjälpas eller måste det ske genom en PMW lösning?

Orsaken till 10v är att en laing DDC 3.1 ger ut samma ljudnivå som en 3.2 i 10v och skall vara tydligen ljudlös.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Varför inte använda några dioder i serie som föreslagit?
Köp några 1N5401 (elfa 70-036-19), dessa klarar 3A och kostar knappt 4.50kr/st

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nej, det ska man inte. Däremot ska man alltid ha strömbegränsning till lysdioder, men det är knappast dessa vi talar om här. Edit: däremot håller jag med om att motstånd är en enkel och rättfram lösning, så vida man inte väljer dioder, vilket blir ungefär samma sak;

PWM i all ära, men "ynka" 3 watt är förförande lätt att bränna bort, så för enkelhetens skull skulle jag välja denna "fullösning". Bättre än motstånd i detta fall torde vara zenerdioder, som ju också finns för högre effekter. Zenerdioder finns också i lämpliga zenerspänningsfall, t.ex 2,1 eller 2,7 volt. Kombinationen låg zenerspänning och hög effekt förefaller dock vara mer ovanlig. Men flera vanliga likriktardioder, t.ex. 1N400X, i serie torde vara utmärkt. Räkna med 0,6-1 volt vardera i framspänningsfall (lite beroende på typ och belastning), så 2-4 sådana i serie och du har dina 10 volt i runda slängar.

Jag skulle dock först bestämma mig för en precis spänning genom experimenterande, med ett labbaggregat. När lämplig spänning hittats (med avseende på pumpeffekt och ljudnivå) väljer man dioder efter detta.

Ajaj, dåligt av mig. Hjärnan var inte helt inkopplad innan jag skrev så på nått vänster tänkte den lysdioder. Självklart fungerar det bra med ett antal dioder med rätt specifikationer för att få ner spänningen. En zenerdiod borde också fixa biffen. Dock borde ju en resistor bli den billigaste och enklaste lösningen.

Edit: PWM känns dock allt för avancerat för ändamålet i det här fallet, då det går att lösa betydligt mycket enklare.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

Clas ohlsson har några 1N400x dioder, tror att det var 1N4007.

Permalänk
Medlem

Är inte 18W den nominella effekten? Dom flesta pumpar/motorer drar en aning mer i startögonblicket.

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrFiB
Är inte 18W den nominella effekten? Dom flesta pumpar/motorer drar en aning mer i startögonblicket.

... å andra sidan så borde det ta mer än en sekund (eller vad själva starten nu kan ta) för att steka sönder motståndet/motståden. Eller?

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrFiB
Är inte 18W den nominella effekten? Dom flesta pumpar/motorer drar en aning mer i startögonblicket.

Upp till 7-8 gånger i startögonblicket än sin nominerade effekt är mer korekkt.. detta gäller dock främst större motorer men även enliten motor drar några gånger sin egen effekt vid startögonblicket.

Visa signatur

I am Extrazz.