AMD dementerar rykten om tvåkärniga processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD dementerar rykten om tvåkärniga processorer

För några dagar sedan dök det upp rykten om att AMD inte kommer att släppa några nya tvåkärniga processorer. AMD har nu dementerat uppgifterna och kommenterar att dessa processorer kommer att lanseras som planerat.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja där ser man, rykten ska man alltid ta med en nypa salt.
Men när kommer de i 45 nm version månntro?

Permalänk
Avstängd

hm.. inte spännande... dom lär väl va kassare än 3x, oc 4x

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Känns redan gamla trots att de inte finns än.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
hm.. inte spännande... dom lär väl va kassare än 3x, oc 4x

Lyckas dom få upp hastigheten dom nog prestera bättre i spel än en långsamare quad

Permalänk
Medlem

Kan kanske bli intressanta om pris och TDP är bra.

Permalänk
Medlem

Bah, jag är så trött på rykten hit och rykten dit...

Permalänk
Medlem

Jag tror inte dom gör riktigt rätt här. Känns som om Quadcore mer eller mindre är standard nu. Speciellt efterssom Intel släpper sina billigare Quads snart och AMD's Quads är så billiga iaf. Men kan ju vara så att efterfrågan på Tri-core har varit större än förväntat och att dom kan se en chans o öka marginalerna en aning.. Lycka till AMD.. håller tummarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det är quadcores med två defekta kärnor så måste det väl vara bättre att sälja dem som dualcores och tjäna en hacka jämfört med att kasta bort dem

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Jag tror inte dom gör riktigt rätt här. Känns som om Quadcore mer eller mindre är standard nu. Speciellt efterssom Intel släpper sina billigare Quads snart och AMD's Quads är så billiga iaf. Men kan ju vara så att efterfrågan på Tri-core har varit större än förväntat och att dom kan se en chans o öka marginalerna en aning.. Lycka till AMD.. håller tummarna.

Intels billigare quad cores kommer troligtvis ändå kosta minst 1000:-
För vanliga svenssons finns ingen större anledning att skaffa nåt bättre än 500:- processorerna och även 2 kärnor är ofta mer än vad som behövs för deras behov.

Permalänk
Medlem

Rykten?
När jag läste nyheten som Swec skrev för några dagar sedan så uppfattade jag inte att det rörde sig om något rykte..?

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

65 nm-teknik. Döper dom om dom gamla prollarna ?? eller vad ?? Så trodde dom körde 55 nm på Phenom

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd

gött behöver en cpu till min server!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Om frekvenserna fortsätter att vara låga på dessa nya processorer så kommer det knappt finnas en marknad för dem längre. Då kan de ju lika gärna behålla de nuvarande processorerna. Men för att konkurrensen ska ta fart igen så hoppas jag att AMD får till prestandan på dessa processorer:)

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Dualcores kommer vara superbudget valet för många. Trots allt går marknaden mot allt billigare burkar och de maskinerna som dom säljer i tiotusental om inte hundratusental i elladorna bara i det här landet är priset och priset enbart det stora konkurrensmedlet.

Att inte ha en dualcore i senaste teknik för att kunna pressa priset är därför självmål och med tanke på AMDs situation så är det där dom har sin marknad just nu.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
65 nm-teknik. Döper dom om dom gamla prollarna ?? eller vad ?? Så trodde dom körde 55 nm på Phenom

55nm innebär deras R6xx-serie (dock inte R600 med systerkretsar under första generation) samt deras kommande R7xx-serie. Processmarknaden ser ut såhär just nu gällandes kretsyta: 90nm, 65nm, 45nm. AMD försöker få till 45nm till hösten eller dylikt, dock lär vi inte se några 55nm processorer alls.