VIA Nano mot Intel Atom

Permalänk
Melding Plague

VIA Nano mot Intel Atom

Den kommande processorn från VIA som tidigare gick under arbetsnamnet Isaiah har nu officiellt blivit döpt till Nano. En direkt konkurrent till den här processorn är Intel Atom, och de båda produkternas prestanda har nu jämförts i ett flertal olika tillämpningar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Interna tester Alltid lika pålitliga... dock är det ändå intressant!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jäkligt kul om detta skulle stämma, får intel lite konkurens från det hållet också

Permalänk

Go Nano! Tur att det inte heter Isi**** längre, då ag verkigen inte kunde skriva det. Min första pyttedator kommer lungt vara med VIA Nano och jag hoppas att det kanske kommer några sådana i sommar redan, då skolan vill ha in laptopen över sommarn.

Men AMDs Puma, det är ingen motsvarighet till desa pyttesystem va? Puma är mer hotfull mot Centrino eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Go Nano! Tur att det inte heter Isi**** längre, då ag verkigen inte kunde skriva det. Min första pyttedator kommer lungt vara med VIA Nano och jag hoppas att det kanske kommer några sådana i sommar redan, då skolan vill ha in laptopen över sommarn.

Men AMDs Puma, det är ingen motsvarighet till desa pyttesystem va? Puma är mer hotfull mot Centrino eller?

Stämmer bra, Puma är AMD:s svar på Intels Centrino (2).

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk

Komme rinte AMD ge sig in i leken med dessa miniprollar? Trode det faktiskt. Men de han nog fullt upp med att få företaget att gå runt som det är så det är kanske lika bra att hålla sig borta tills man står på egna fötter.

Permalänk
Medlem

gogogo via!!!:D

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3050&p=6 Jo AMD kommer med Bobcat men inte förens 2009 ungefär samtidigt som Bulldozer. Just nu så försöker de nog bara överleva och utveckla dessa två (bulldozer och bobcat).

Visa signatur

Q6600 @ 3 Ghz + Xigmatek Hdt s1283 - Asus P5Q Deluxe - 4850 - 200Mhz 4gb ddr2 800mhz - P182 -

Permalänk
Medlem

Hur går det till? Är det gånger snabbare som testet visar? Om det är sekunder blir ju via pungsparkad av atom.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Det är hur många gånger snabbare Nano är i alla staplar, det står också i texten.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Komme rinte AMD ge sig in i leken med dessa miniprollar? Trode det faktiskt. Men de han nog fullt upp med att få företaget att gå runt som det är så det är kanske lika bra att hålla sig borta tills man står på egna fötter.

AMD Geode får nog räknas till gruppen "miniprollar"...

Permalänk
Medlem

Är det vid samma frekvens på det där diagrammet?
Känns ju ganska relevant

Och såklart hur frekvenserna kommer skala framöver, Nanon verkar rätt maxad redan nu innan den blir allt för strömhungrig och atom kommer med två kärnor senare i år.

Sen ska man komma ihåg att dessa fortfarande presterar rätt kasst. I klass med en laptop-CPU för 3-4 år sedan (Pentium M vid samma frekvens), och dessa finns i LV och ULV versioner som drar lite - de kostar väl i och för sig en hel del vilket gör att det enda dessa processorer har att komma med egentligen är priset (och där gör VIA mig orolig, de brukar inte ha särskilt attraktiva priser).

Tycker VIAs approach är fel, fortsätt deras minisystem och försök inte slå er in på desktop-sidan som de verkar villja göra med Nanon. Jag ser i alla fall ingen poäng med det, den presterar för kasst helt enkelt.
Får man en tvåkärnig CPU där varje kärna presterar det dubbla av en Nano/Atom för några hundringar så...
Och så mycket drar inte de strömsnålare versionerna av dagens CPUer.

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så ska Nano dra 5W i 1,0GHz, 17W i 1,6GHz och 25W i 1,8GHz. Atom 4W i 1,6GHz.

Har de inte kört vid samma effekt så är det inte konstigt om Nano slår Atom eller rent av utklassar.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Intressant det här men det ska till en nypa salt tills andra testat och jämfört med strömåtgång och annat.

Dock är NANO intressant fär mig om jag vill bygga en liten och tyst hemma server.

Permalänk
Inaktiv

Var kan man köpa Nano nånstanns? o_O

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
...

Dock är NANO intressant fär mig om jag vill bygga en liten och tyst hemma server.

Fär mig är Atom intressant om jag ska bygga en liten och tyst hemma server.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Permalänk

Är ju ganska ointressant egentligen. Är ju knappast så att man kan välja CPU i dom här sammanhangen, man kommer alltså få Atom vare sig man vill eller inte.

Permalänk
Medlem

Atom drog grymt lite! 0,65W@800 MHz

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Det lite intressanta är att den har hårdvaru-crypto. Detta kan man i Linux-världen använda till kryptera filsystem och annat.

Har själv en C7 i min gardrobsserver, mycket sval och energisnål.

Permalänk
Medlem

Prestanda per watt borde vara det intresantaste att mäta när det gäller såna här processorer.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikgus
Prestanda per watt borde vara det intresantaste att mäta när det gäller såna här processorer.

Exakt +1, och det skall inte förväxlas med mhz per watt.

Permalänk
Medlem

Fasst det är ju inte direkt något generellt mätvärde eftersom det inte direkt är ett linjärt förhållande mellan frekvensen och effekt.

Och som alltid är det svårt att med en siffra bestämma prestandan på en CPU.

Permalänk
Medlem

När det gäller bärbara produkter (där sånna här energisnåla processorer väl är mest intressanta) så har man ju inte direkt något val vad för CPU man vill ha. 90 % av strömsnåla datorerna verkar ju använda Atom. Sen är som sagt prestanda per watt mer intressant än bara ren prestanda. Annars är det ju bara att kasta in en E8500 eller nått där så utklassar den båda men det är ju inte diret relevant.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
När det gäller bärbara produkter (där sånna här energisnåla processorer väl är mest intressanta) så har man ju inte direkt något val vad för CPU man vill ha. 90 % av strömsnåla datorerna verkar ju använda Atom. Sen är som sagt prestanda per watt mer intressant än bara ren prestanda. Annars är det ju bara att kasta in en E8500 eller nått där så utklassar den båda men det är ju inte diret relevant.

Denna processor är väldigt intressant i hemma-server setups.
Vill man sedan ha en game server så måste det i regel vara lite processorkraft i leken också. Perfekt med en sån här då

Men ja, det borde omformuleras i prestanda och prestanda i watt.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikgus
Prestanda per watt borde vara det intresantaste att mäta när det gäller såna här processorer.

Ville bara tillägga att priset såklart också har en stor inverkan.
Om jag ska vara ärlig så tror jag faktiskt att Intel kammar hem vinsten, dock så räknar de troligtvis TDP på ett annat sätt än VIA.

Intel har väldigt många fler kontakter än VIA, och även om VIA skulle vara bättre, billigare och strömsnålare så skulle fortfarande Intel gå med högre vinst.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

argumentet alla har väntat på! Via Nano runs Crysis!!!

Via Nano runs Crysis!!!

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/06/09/via-na...

Oj!!!

Snacka om att VIA har en vinnare, om inte Intel gör som de gjorde mot AMD:s Opteron - http://www.theregister.co.uk/2005/06/28/amd_suit_intel/

Hoppas VIA är bättre förberedda än vad AMD var.

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Via Nano runs Crysis!!!

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/06/09/via-na...

Oj!!!

Snacka om att VIA har en vinnare, om inte Intel gör som de gjorde mot AMD:s Opteron - http://www.theregister.co.uk/2005/06/28/amd_suit_intel/

Hoppas VIA är bättre förberedda än vad AMD var.

.

Som du märkte är nästan allting film ifrån Crysis och inte ingame.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Intressant det här men det ska till en nypa salt tills andra testat och jämfört med strömåtgång och annat.

Dock är NANO intressant fär mig om jag vill bygga en liten och tyst hemma server.

Sant sant på alla fronter. Så länge låter Nano väldigt
intressant som en uppgradering av min hemmaserver

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid