Western Digital Raptor i 20 000 varv per minut

Permalänk
Melding Plague

Western Digital Raptor i 20 000 varv per minut

Bortsett från vissa speciella hårddiskar för företag och servrar är Western Digitals serie Raptor bland det snabbaste som kan köpas för pengar. Konventionella mekaniska hårddiskar ser idag en allt ökande konkurrens från SSD-hårddiskar, och för att kunna sitta kvar på hårddisktronen måste Western Digital göra något drastiskt med sin serie.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Man kan undra vad som kan hände utifall skivan i disken lyckas slita sig loss. Måste införskaffa ett titan-chassi för att minska risken att livsfarliga sågar flyger mot en ;o

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

woehhaa 20 000 RPM. grym prestanda och förmodligen grymt pris på prisättningen också

det stod ingenting om storleken. tror ni det kommer vara 150gb igen ? ~_~

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou

det stod ingenting om storleken. tror ni det kommer vara 150gb igen ? ~_~

Troligen

Permalänk
Inaktiv

Skrammel. Rassel. Buller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Man kan undra vad som kan hände utifall skivan i disken lyckas slita sig loss. Måste införskaffa ett titan-chassi för att minska risken att livsfarliga sågar flyger mot en ;o

skyddsglasögon och skyddshandskar!.... eller kanske grillhandskar

Permalänk
Medlem

Och om ni kommer undra varför hunden ylar hela tiden när datorn är igång...

Permalänk
Medlem

Hoppas att de inte krämar på så förbannat med lagringsutrymmet som på den första Velociraptorn. 300 GB är en kapacitet som i alla fall inte jag har något som helst intresse av på den här typen av disk. Hoppas det kommer alternativ med mindre än 100 GB och pris därefter. Då köper jag en utan att blinka!

Permalänk
Inaktiv

fanns en 36GB-variant av första raptorn va? Lagom att installera XP på

74(?) och 150GB är bra att installera Vista på

300GB...snordyr lagring eller?

Nej, jag köper hellre 2 st av WDs 640GB:are istället.

Permalänk
Medlem

20krpm... det måste vara det snabbaste hittils, aldrig hört om så höga rotationshastigheter på diskar förr.

Permalänk
Medlem

Vad påverkar hårddisken egentligen? Är det bara laddnings tider på tex uppstart och laddning av banor på spel?

Permalänk
SpelClockers

Ska bli intressant att se hur de löser ljudnivån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
20krpm... det måste vara det snabbaste hittils, aldrig hört om så höga rotationshastigheter på diskar förr.

Nej det finns en anledning till att inte ens enterprise diskarna med pris långt över 10 000 styck inte ligger på 20.000 rpm.

De mekaniska påfrestningarna är mycket stora

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

VelociRaptor är ganska tyst så några varv till gör nog inget.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Attans, jag som precis införskattat och monterat in en 10000-varvs Velociraptor. Men jag är nöjd ändå. Den är tystare än de gamla 74Gb Raptor jag hade förut. Velociraptorn har ett svagt "kvittrande" ljud medan de äldre hade ett ganska högt "tickande". Nu lagrar jag allt på Velociraptorn eftersom den ändå är skapligt stor. Tidigare hade jag endast OS och program på Raptorerna. Tror det här blir den sista mekaniska hårddisken jag skaffar, sen får det bli SSD när den dagen kommer.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är alltid i slutet av en teknik man ser sådana här produkter och man vill nästan ha en av ren nostalgi men jag håller med SSD är att föredra men vem vet SSD kanske tar för lång tid på sig och då kanske det bli en ny ödla för mig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Hehe, en raptor med Vista som hela tiden skriver till hårddisken är fan gött. Min polare har en 7200 PRMare och Vista. HDDn låter som satan, och att Vista skriver hela tiden gör inte saken bättre. Brummar på som ett jävla ånglok!=P

Permalänk
Medlem

Undrar ifall man behöver köpa en kontroll kort då cpu kommer bli belastad vid skrivning..
iaf om man kör raid 0

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

lol

jag har en av deras Raptor 150gb (10 000rpm) - å den låter så mycket så ibland känner man för att slänga den i väggen.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Inaktiv

En Raptor etc. är inget alternativ om man inte har ett ljudisolerat chassi med BRA hårddiskupphänging (läs: Antec).

Även där låter en 10K RPM:are tok för mycket, med XP, Linux eller Vista (med alla hårddisk-ätande tjänster avstängda).

Kan ju bara tänka mig hur mycket en 20K RPMs disk låter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Hehe, en raptor med Vista som hela tiden skriver till hårddisken är fan gött. Min polare har en 7200 PRMare och Vista. HDDn låter som satan, och att Vista skriver hela tiden gör inte saken bättre. Brummar på som ett jävla ånglok!=P

Bara att slå av indexeringstjänsten så löser det sig annars tuggar vista rätt hårt på diskarna.

20 000 rpm verkar vara ganska extremt hehe, ska bli kul att se om det verkligen funkar och håller i praktiken!

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Bara att slå av indexeringstjänsten så löser det sig annars tuggar vista rätt hårt på diskarna.

20 000 rpm verkar vara ganska extremt hehe, ska bli kul att se om det verkligen funkar och håller i praktiken!

deras nya teknik ser lovande ut, en 2.5" disk i högsta kvalitet med kylning/dämtning så det blir en 3.5" disk kan man peta in mycket i och pressa över gränserna. Jag tror på 20K rpm iden med Velociraptor.

Permalänk
Inaktiv

Behövs mer än så. Slå av autodefrag, indexering, windows search, prefetch/superfetch, etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Behövs mer än så. Slå av autodefrag, indexering, windows search, prefetch/superfetch, etc.

Superfetch hade inte jag slaigt av iaf, en av dom stora fördelarna med vista jämfört med xp

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Superfetch hade inte jag slaigt av iaf, en av dom stora fördelarna med vista jämfört med xp

Vista, fördelar? Tillåt mig skratta. xD

Permalänk
Medlem

VRRRRRROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOMMM (v12)

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk

Bara ta bort kylningen och trycka in i laptopen då.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Då fåre bli hörselskydd sen då ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
VRRRRRROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOMMM (v12)

v20k ananrs?

Vilka idioter vill jag bara säga. Här sitter man med världens bästa och enklaste idé för att få en disk att bli dubbelt så snabb, som raid 0, fast med bara en hårddisk, men inte med dubbelt så mycket utrymme.

Hur som helst så har jag mailat dom min idé nu. hoppas dom gillar den

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer ju låta som en snorunge. Tror de förlorar i kampen mot SSD.