Nehalem prestandatestad

Permalänk
Melding Plague

Nehalem prestandatestad

Det fjärde kvartalet i år lanserar Intel den första processorn med den helt nya arkitekturen Nehalem. Senast Intel lanserade en ny arkitektur för stationära datorer var när Core släpptes 2006, som används på de mycket populära Core 2-processorerna. Nu har ett stort prestandatest publicerats om en Nehalemprocessor och prestanda är extremt imponerande.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mumsigt xD

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande. Roligt tilltag av Anandtech, kanske inte lika roligt för Intel (även om de hypar Nahalem grymt mycket). Ser fram emot den nya generationen!

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Medlem

Attans nu fick jag en sånn vill känsla

Permalänk
Medlem

Grattis, deras nya "Extreme" slår deras gamla budget quad! :]

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

Inte jämföra med en processor i samma prisklass då? Ack..

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd

Riktigt ballt, undrar om de klockar bra också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Inte jämföra med en processor i samma prisklass då? Ack..

Vad spelar det för roll, de flesta undrar nog hur olika arkitekturer presterar på samma frekvens.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Grattis, deras nya "Extreme" slår deras gamla budget quad! :]

Och hur mycket bättre är en QX9650 än en Q9450? Knappast mer än några procesnt..............

Ser fram emot releasen för oss normala mid-end inom processoranvändningen, bara det inte förekommer ett klock-skydd.....

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Grattis, deras nya "Extreme" slår deras gamla budget quad! :]

Håller med i sarkasmen ^^

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Riktigt ballt, undrar om de klockar bra också.

Vad spelar det för roll, de flesta undrar nog hur olika arkitekturer presterar på samma frekvens.

Jag läste att det största problemet med Nehalem, just nu är att klockfrekvenserna är låga och svåra att få upp. Så när de släpps kanske det finns 3.0GHz och 3.2GHz versioner och även lägre, men de kommer nog att vara så gott som maxade vid försäljning.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Grattis, deras nya "Extreme" slår deras gamla budget quad! :]

Permalänk
Citat:

Testsystemet drar 10 watt mer ström idle, och under belastning drar datorn 173 watt mot 158 watt.

Skulle min föreläsare se den meningen skulle han skratta.
Watt= effekt
Ström= Ampere

Jag skulle skriva "drar 10 watt mer i effekt idle"

Aja baja att blanda SI- storheter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Grattis, deras nya "Extreme" slår deras gamla budget quad! :]

Vadå "Extreme"? Det är ju bara deras första prolle i Nehalem-serien.
Testet är ju en fingervisning om skillnader i arkitekturer.

Permalänk
Inaktiv

Jaha, inga tester med spel? Laddningstider etc. Skiter ganska mycket i om jag kan tjäna några sekunder på att zippa filer eller konvertera film.

Permalänk
Medlem

Laddningstider beror allra mest på hårddisk, och i viss mån minne, processorn har minimalt med saken att göra eftersom hårddisken är sådär 1000 ggr långsammare än en långsam processor .. vill du ladda spel snabbt köp snabba diskar och raida dom.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

En kärna kan alltså bli två virtuella kärnor. Till vilken nytta?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Laddningstider beror allra mest på hårddisk, och i viss mån minne, processorn har minimalt med saken att göra eftersom hårddisken är sådär 1000 ggr långsammare än en långsam processor .. vill du ladda spel snabbt köp snabba diskar och raida dom.

Bara tog ur luften som ett exempel, finns ju mycket som spelar in på olika saker. Vet av erfarenhet att processorer har generellt väldigt liten inverkan på just spelandet, från gammal generation till ny. Därför är jag skeptisk och vill se om den nya generations processorer är bättre, och isf. hur mycket bättre. Alltså om det är värt nya inköp eller inte.

Så mycket kretsar ju kring överklockning i dessa dagar, men i sjävla verket, hur mycket bättre blir spelandet från 3GHz till 4GHz, från 2 kärnor till 4 eller mer? Om vi enbart pratar processorer och behåller övrig hårdvara. Min gissning; riktigt lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
En kärna kan alltså bli två virtuella kärnor. Till vilken nytta?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperthreading

annars ser nehalem riktigt trevlig ut men vet inte fall det är så värt för gamers att dra på dirren

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Medlem

Spelen är kanske inte så beroende av processorns beräkningskraft längre eftersom det tyngsta lasset i beräkning sköts av GPU:n nuförtiden. Däremot spelar minnesprestandan en stor roll och integrerad minneskontroller gör väldigt stor skillnad. Dessutom är spel väldigt cache-minne beroende, detta har intel också gjort radikala förändringar på i Nehalem. Utöver detta tycker jag många klagar för mycket på Anandtech. Jag tvivlar på att det var lätt att få tag på dessa processorer, och de hade dem under en väldigt begränsad tid på halvfärdiga moderkort. Sammanfattningen av hela deras artikel är att Nehalem är 20-50% bättre klocka för klocka jämfört med Penryn totalt sett, och det på ett trasigt moderkort. Dessutom är den runt 20% snabbare i väldigt enkeltrådade program. Detta bara med 10% högre effektförbrukning.

De har alltså gjort samma sak mot sin föregående arkitektur som Core gjorde mot AMD 2006... Lyckas AMD kontra.. så.. tatuerar jag deras logga på bröstet.. bara av respekt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Spelen är kanske inte så beroende av processorns beräkningskraft längre eftersom det tyngsta lasset i beräkning sköts av GPU:n nuförtiden.

Med andra ord är processorerna överskattade, eller rent av utdöende som syfte i spelmaskiner, inom de kommande åren. Det är vad jag anser och tror på. :3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Med andra ord är processorerna överskattade, eller rent av utdöende som syfte i spelmaskiner, inom de kommande åren. Det är vad jag anser och tror på. :3

Tja, det är ju fortfarande CPUns jobb att bearbeta all information som kommer från grafikkortet, och är den då för långsam så gör ju ett supersnabbt grafikkort ingen större nytta, båda två är viktiga i en speldator.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Med andra ord är processorerna överskattade, eller rent av utdöende som syfte i spelmaskiner, inom de kommande åren. Det är vad jag anser och tror på. :3

Knappast,fler spel kommer få SMP stöd efter hand kolla bara på assassins creed,det klarar 4 kärnor utmärkt,mina 4 loadar runt 85% på alla när jag alt-tabbar ut i windows och kollar cpulasten.Unreal 3 motorn får också en bra boost med quad och den motorn använder många nya spel och då har dom multicpustöd direkt från motorn om dom använder det.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

AI och liknande sköts ju fortfarande av CPU'n, men sitter man o lirar WoW lär man inte märka nån skillnad.

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TiCK
AI och liknande sköts ju fortfarande av CPU'n, men sitter man o lirar WoW lär man inte märka nån skillnad.

Man får Epics snabbare med Nehalem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Laddningstider beror allra mest på hårddisk, och i viss mån minne, processorn har minimalt med saken att göra eftersom hårddisken är sådär 1000 ggr långsammare än en långsam processor .. vill du ladda spel snabbt köp snabba diskar och raida dom.

Just därför man borde bygga ett testsystem med 16GB RAM, dra en 8GB ramdisk på det och slänga in spelen på den, då kan man ju i princip ha en dator utan hårddisk?

Min kompis testade det, han hade en 6GB ramdisk med Oblivion på, laddade riktigt snabbt enligt honom.
Heter Ti_4400 här på Swec.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Hehe, hade ju varit trevligt, Intel hade kunnat ha med det i sin reklam

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Avstängd

Inte dåligt!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut. Håller på att spara ihop till att köpa Blomingfield extreme och tillhörande moderkort. Som antingen blir X58 med CrossfireX eller Nforce-baserat moderkort med Quad-SLI stöd.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Lite sugen blir man ju på en Nehalem. När de kommer ut har jag haft min C2D E6600 i 2 år. Är ungefär med det intervallet jag brukat uppgradera datorn. Dock skaffade jag en PS3 för ett halvår sedan och har sedan dess inte spelat något på PC:n i stort sett. Gör inga direkt krävande saker på datorn så datoruppgraderingarna får nog maka lite på sig

Permalänk

fyfan, är riktigt sugen på nehalem, håller på att spara ihop till en ny dator som ska inkludera nehalem. Blir nog att vänta åtminstonde 3-4 månader efter att serien släpps innan man bör köpa, så priset hinner gå ned sig lite iaf:P