Fler modeller än någonsin från Gigabyte

Permalänk
Melding Plague

Fler modeller än någonsin från Gigabyte

Den taiwanesiska hårdvarujätten Gigabyte ligger inte på latsidan utan lanserar en mängd nya produkter på Computex. Det handlar om massvis av moderkort, snabba lagringsenheter, kylare och nätdelar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Maffigt värre vilken "liten" kylning på det där mobbot.

Permalänk
Avstängd

vill ha!!

skulle sitta fint med den där Gigabyte-datorn

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk

Ser billigt ut.. I ram grejen tror jag starkt på. Hoppas prestandan blir i klass med ssd diskarna. Vill ha något på ca 5-10gb att lägga OS och inget annat på.

Permalänk
Avstängd

I-RAM verkade riktigt intressant!

Permalänk
Medlem

helvete vilken kylning, nästan så man vill slicka på den

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

IRam och boxen verkar MKT intressant! Fett cool ide faktiskt!

Permalänk

Intressant I ram grej, men den lär ju tappa allt i minnet så fort strömmen ryker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrikringdahl
Ser billigt ut.. I ram grejen tror jag starkt på. Hoppas prestandan blir i klass med ssd diskarna. Vill ha något på ca 5-10gb att lägga OS och inget annat på.

Du vet väl att minnen är SJUKT MYCKET snabbare än ssd diskarna i handeln, va? Typ 8-12 gånger snabbare.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Har sett en prototyp på den där I-Ram för över ett år sen kul o se att de blir något vettigt av ide'n. Visades ju även på Cebit mässan en form av PCi expansionskort med ssd lagringsmodul på som skulle husera operativsystem.

Permalänk
Hedersmedlem

Men varför har de endast PCI på "IRamen"? Borde väll flaska rejält, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
helvete vilken kylning, nästan så man vill slicka på den

undrar om den är så kall att man fastnar ^^,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Men varför har de endast PCI på "IRamen"? Borde väll flaska rejält, eller?

Sitter även en S-ATA/150 kontakt på kortet som förhoppningsvis avlastar PCI porten. Lite trist dock att den endast stödjer DDR i 200/266/333/400 MHz.

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk

Har gammalt agg mot Gigabyte, har inte annat än haft problem med deras moderkort..
Funkar de som de ska nu för tiden?

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk

Lätt att man ska ha ett GA-EP45C-DS3R för 1000kr har ett p35 ds3 och är super nöjd! Gigabyte for life! Fuck ASUS med deras Phoenix bios!

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Fan va snygga kort Gigabyte gör. Färgglada

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Avstängd

Har haft 2st gigabyte kort och båda har gått sönder..

Så det blir ej giga igen ASUS ABIT FTW

Kul att dom kommer med nya kort hela tiden och nu cpu kylare coolt..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weno
Sitter även en S-ATA/150 kontakt på kortet som förhoppningsvis avlastar PCI porten. Lite trist dock att den endast stödjer DDR i 200/266/333/400 MHz.

aa, såg det nu, man får hoppas på en uppgraderad modell med DDR2!

Permalänk
Medlem

Men gah! Hur svårt kan det vara och göra en PCIe-ramdisk med DDR2? De har ju haft den dära stenålders I-ram i flera år.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hedersmedlem

OK vi dras fortfarande med gamla föråldrade BIOS, men jag förstår ändå inte Gigabyte. Om de inte ens har råd att på modell Extreme ha utbytbara BIOS chipset, är då problemet snålhet eller envis dumhet?

I-RAM: om priserna blir de rätta och bättre specifikation är jag helt klart intresserad av att testa lite konfigurationer med en sådan enhet. En modell borde ju kunna vara att i t ex Linux läsa upp några av root-katalogerna till I-RAM under körning, låta andra kataloger ligga kvar för läsning och skrivning på hårddisken. Förutom möjligheterna att öka säkerheten än mer, skulle det vara intressant att se hur det påverkar prestandan under drift.

Permalänk
Medlem

I-Ram har ju funnits i några år, är tyvärr ingen nyhet. Trodde de skulle komma ut med DDR2 iaf.
Den tar ström till kortet från PCI och kör data genom SATA. Ett batteri sitter på kortet för att hålla datat lagrat i 16 timmar. Men inget hindrar väl att sätta dit större batterier

Kolla igenom forumet ang. I-Ram, finns en del trådar om det. Själv äger jag två stycken men inget av de vill funka riktigt på mitt nuvarande moderkort, kan köra de en gång men när jag startar om datorn så "hittas" inte korten längre.

I-Ram var förr enbart menat för Asienmarknaden men kanske de kommer på bättre tankar och släpper det helt fritt även här.

Youtubefilm visar jämförelse mellan Samsung SSD, WD Raptor och Gigabyte I-Ram: http://uk.youtube.com/watch?v=EwjNcMwVyxk

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

I-Ram borde igentligen kicka ass om de bara gjorde en som stödde DDR2 och hade SATA2. Då skulle man ju kunnat raid 0:at några och fått en lagom stor systemdisk. Och prestandan borde ju slå allt annat med hästlängder, om sedan strömmen skulle gå längre än batteriet klarar så kunde kan kanske ha någon simpel backup funktion till en vanlig HDD som ändå kan återställa OSet till en restorpoint man satt ut.
Eller om man är lite rikare skaffa en UPS... ^^

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant att P45-DS3 har 1st PCI-e x16 och 1st PCI-e x8. Väldigt nice att man kan använda CrossfireX.

Permalänk
Medlem

Sitter inte den där jättekylaren lite dumt?

Mitt över ett grafikkort på 60C o__o?

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Inaktiv

Vilket mobo blir värst av DQ6 eller EP45 extreme? Extreme har bättre kylningssystem, men DQ6 har bättre chipset (antar jag)?

Permalänk
Medlem

hmm Iram verkar vara en trevlig sak

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crusher
I-Ram har ju funnits i några år, är tyvärr ingen nyhet.

Visst, det är inget nytt, men varje gång det återkommer bland nyheterna så påminns jag om något som skulle vara intressant att utforska. Men det går ju att kombinera SSD och vanliga hårddiskar tills den dag jag slår till... men då kanske redan något annat bättre lanserats.

Permalänk

Vilka overkill nätagg dom hade att bjuda på...

GT 1200W
Pro 1200W
GT 800W

Det hade varit roligare om de släppt en 450W variant i Odin serien.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Avstängd

Dom kanske har snackat med El-företagen här i sverige och vill tjäna mer pengar på oss ? därför gör dom så maffiga agg

Permalänk
Medlem

Verkar som kylflänsarna blir mindre. Mitt P35-DS4 v1.0 har mycket större kylfläns än de nya EP45-DS4 (som inte ens har heatpipe hela vägen) och även större än min kompis P35-DS4 v2.0 som ju bara är nyare revision av mitt moderkort.

Den första bilden är väl undantaget.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.