Linksys WRT54GL - Ge server ett fast internt IP?

Permalänk
Medlem

Linksys WRT54GL - Ge server ett fast internt IP?

Tjo!

Införskaffade nyligen en Linksys WRT54GL och den är verkligen stabil hittils.

Tidigare använde jag en D-Link 604 (icke trådlös) router. I den kunda man ställa in så att man mappade olika MAC-adresser med interna IP-adresser så att alla datorerna i nätverket alltid behöll samma IP.

Jag kör bland annat en webbserver hemma och det är praktiskt om den får samma IP efter en omstart eftersom att PORT-forward för port 80 går mot det IP-numret.

I administrationsgränssnittet för Linksys WRT54GL hittar jag inget liknande. Den första datorn som kopplar upp mot routern får nu 192.168.0.100 och nästa får 192.168.0.101 osv.

Är det en begränsning med standard-firmware att bara kunna tilldela IP dynamiskt eller jag missat något?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Sätt statisk ip på servern och default gateway och DNS till routerns IP.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Tackar!

Det fungerade klockrent :]

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Om du lägger in Tomato firmware så har du Static DHCP under "Basic" i inställningarna.
http://www.polarcloud.com/img/ssbn100.png

Nu tycker iofs jag att det är en mkt bättre lösning att köra fast ip ändå.