Windows 7 bekräftas till 2010

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 bekräftas till 2010

Microsoft meddelar att man har för avsikt att lansera nästa Windows-version tre år efter Windows Vista. Detta betyder att operativsystemet kommer att dyka upp tidigt 2010, eller om ungefär ett och ett halvt år. Inte mycket är idag känt om Windows 7, men Microsoft har nu börjat lätta på locket något.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Verkar tyvärr bli ett Vista med extra Junk.
Hade hoppats på något där man rensat ut en massa gammalt skrot.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hade också högre förhoppningar. Då jag redan nu undviker vista så är jag mycket tveksam till att ett vista med extra skräp kommer vara mycket mer intressant...

Får väl bli linux-användare på heltid sen när XP börjar kännas för gammalt.

Permalänk
Medlem

Hrmm, varför inte frångå 32-bitar och helt gå över till 64?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Hrmm, varför inte frångå 32-bitar och helt gå över till 64?

Bra fråga!
Obegripligt beslut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Hrmm, varför inte frångå 32-bitar och helt gå över till 64?

Server versionen av windows 7 ska enbart komma i 64bits version. Ett steg framåt iaf

Permalänk
Medlem

Snälla MS, VARFÖR 32 bit!?
64-bit skulle få betydligt mer stöd om man helt slopade 32-bit. Finns väl inga datorer som uppgraderar operativsystem, som ändå saknar 64bit idag?

Permalänk
Medlem

Och jag som tycker DOS är trevligt..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

<O_o>

Elementärt gott folk. 80% av branshen är industri, kontor och liknande.

1#Hur många kontor sitter på fläskiga 64bitarssystem?
Inte mitt i allafall.

2#Man tappar ju som bekant bakåtkompabiliteten med 16bitars apps b.l.a.

3#x64 processorer måste in överallt, mer ram måste in då 64bitarsappar adresserar mer.

m.m.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk

Hmmm....kanske Windows7 kommer vara vad Vista skulle varit om de inte hade behövt plocka bort godbitarna för att hinna släppa operativet vid releasedatumet. (borde i så fall förklara den korta utvecklingsperioden och bakåtkompatibiliteten)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Elementärt gott folk. 80% av branshen är industri, kontor och liknande.

1#Hur många kontor sitter på fläskiga 64bitarssystem?
Inte mitt i allafall.

2#Man tappar ju som bekant bakåtkompabiliteten med 16bitars apps b.l.a.

3#x64 processorer måste in överallt, mer ram måste in då 64bitarsappar adresserar mer.

m.m.

1) och hur många i industrin, kontor och liknande uppgraderar windows version? De har kvar en och samma version av windows tills dess att de dumpar datorn och köper en ny och i sådana fall är det ju inget problem med x64 only till windows 7.

2) De industrier som sitter med gamla special program kan ju fundera över om det inte är dags att överge 80-talet? och vill man inte göra det så kan man ju ha kvar de riktigt gamla operativsystemen då dessa os ändå är för gamla för att koppla in på internet (inte längre supportade) eller andra nätverk.

3) x64 processorer är idag den allena rådande standarden på nya processorer och penetrationen är säkerligen uppe i 50% av det totala datorbeståndet och den äldre 50% skulle inte uppgradera till windows 7 i alla fall. Vidare så är väl inte ramminnet något större problem, det har ju fallit som en sten i pris. Idag så har väl i praktiken nästan alla nya datorer 2gb ram eller mer och det räcker åtminstonde alldelles utmärkt till vista x64.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Men Server 2008 skulle ju bli det sista OS:et från MS som var 32 bit, sades det ju. Varför krångla till det såhär?!

Permalänk
Medlem

Microsoft har ingen anledning att spendera fantasisummor på att skapa ett nytt helt oroväckande grymt operativsystem från grunden som både är säkerhetsmässigt grymt samtidigt som det har enkel navigering och fin design.

OS X konkurrerar inte med windows på grund av att dom båda håller sig på sin egen front.

Linux är egentligen ingen konkurrent för att man är så olika (andra prioriteringar, gratis, etc.)

Det är som det är. Microsoft försöker att inte spendera för mycket samtidigt som dom ändå ger ut något.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

Det sista serverOS:et var det väl?
Jag hade fått för mig att man sagt att windows 7 kommer bli det sista desktop-OSet med 32 bitar.

Men till skillnad från Vista tror jag att 64 bitar kommer vara standard med windows 7. När windows 7 kommer så kommer drivrutinsstödet (det största problemet med 64 bitars OS på windowssidan hittils) redan att finnas, vidare komer ram-minnet antagligen vara minst 4 GB vilket gör att man måste ha 64 bitar för att utnyttja det fullt.

Så förhoppningsvis är 32 bitars versionen ingenting som man egentligen kommer se någonting av. Ungefär som Vista starter edition.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
1) och hur många i industrin, kontor och liknande uppgraderar windows version? De har kvar en och samma version av windows tills dess att de dumpar datorn och köper en ny och i sådana fall är det ju inget problem med x64 only till windows 7.

Nästan ett goddag-yxskaft-svar! Det är ju _just därför_ som MS kanske vill ha en 32-bitarsversion, för att ge "incitament" till att uppgradera OS för kunder som av en eller annan anledning är kvar i 32 bitar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
2) De industrier som sitter med gamla special program kan ju fundera över om det inte är dags att överge 80-talet? och vill man inte göra det så kan man ju ha kvar de riktigt gamla operativsystemen då dessa os ändå är för gamla för att koppla in på internet (inte längre supportade) eller andra nätverk.

Va? Vem har sagt något om att 80% av kontor har 80-talsprogram?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
3) x64 processorer är idag den allena rådande standarden på nya processorer och penetrationen är säkerligen uppe i 50% av det totala datorbeståndet och den äldre 50% skulle inte uppgradera till windows 7 i alla fall. Vidare så är väl inte ramminnet något större problem, det har ju fallit som en sten i pris. Idag så har väl i praktiken nästan alla nya datorer 2gb ram eller mer och det räcker åtminstonde alldelles utmärkt till vista x64.

Vill MS göra en 32-bitarsversion finns det naturligtvis mycket goda skäl. Genom att ha kvar 32-bitarstänket blir det betydligt enklare att ta fram en embedded-version av operativet. Även Windows CE och Windows XP Embedded måste ersättas förr eller senare.

Man kan inte bara ta ett 64-bitars-OS och kompilera om till 32 bitar hur som helst, utan ordlängden är ett kritiskt val. Därför har man två utvecklingslinjer. Detta är ren pragmatism.

Jag förundras återigen över folks förmåga att tro att en själv är den typiska användaren och att en själv är representativ för alla. 64 bitar är inte per automatik "modernare" eller "bättre" än 32 bitar. Desktop går sedan åratal tillbaka mot 64 bitar. Varje utvecklingssteg i ordlängd har varat i längre och längre tid, och 64 bitar får vi nog leva med i tjugo år eller mer. På embeddedmarknaden finns 8, 16, 32 och 64 bitar. Rätt prolle på rätt plats. Windows finns till 32-bitarsplattformarna och i vissa fall för 16 bitar. Där är det 32-bitarssystemen som uppvisar tillväxt, inte 64 bitar (det kommer dröja mycket länge innan 64 bitar får någon stor andel av embedded-marknaden. 8 och 16 bitar är fortfarande vanligast - av uppenbara skäl). Därför behövs, om MS vill vara strategiska, ett 32-bitars-OS även i framtiden. Ingen har påstått att 32-bitarsvarianten kommer säljas över disk till fjortisar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Ang företag och att dom "måste lämna 80-talet" som någon skrev, så är det itne så lätt. På mitt jobb tex, har vi ett avancerat microskop som kostar över en miljon, programmet som styr den fungerar bara i win 3.11, det utvecklas inte mer heller så det kommer itne komma någon version för 2000/XP/Vista. Känns väldigt domt att vara tvungen att dumpa hela microskopet bara för att man vill byta OS på datorn.
Men det fungerar ju bra hittills, men skulle datorn säcka, som nu är ett antal år gammal, så kommer det vara grymt svårt att ens få nya delar som har win 3.11 drivrutiner mm.
Ok, om W7 nu bara skulle vara 64-bit eller 32-bit spelar ju itne så stor roll för just OSS, men det kan ju finnas andra företag som är i samma sits, men kanske kräver 32-bit XP eller iaf kunna emulera det. Eller sånna som kanske just nu emulerar 16-bit OS i XP/Vista 32-bit tex.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nästan ett goddag-yxskaft-svar! Det är ju _just därför_ som MS kanske vill ha en 32-bitarsversion, för att ge "incitament" till att uppgradera OS för kunder som av en eller annan anledning är kvar i 32 bitar.

lycka till att motivera för en 50+ mellan chef varför man ska uppgradera os från 32-bit till 64-bit, därför behövs det att det är 64bit från början för att få fler användare att använda 64bit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Va? Vem har sagt något om att 80% av kontor har 80-talsprogram?

inte jag i alla fall, läs en gång till vad jag skrev.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag förundras återigen över folks förmåga att tro att en själv är den typiska användaren och att en själv är representativ för alla. 64 bitar är inte per automatik "modernare" eller "bättre" än 32 bitar.

jag kan inte representera mer än mig själv, men jag personligen är supernöjd med 64bitars os och vill gärna se 64bitars program i allt större utsträckning.

Det är snarare tvärtom, det verkar råda en omotiverat hat mot 64bitars os på det här forumet och det tycker jag är fel.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Va? Vem har sagt något om att 80% av kontor har 80-talsprogram?

Var fick du 80% ifrån?

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
lycka till att motivera för en 50+ mellan chef varför man ska uppgradera os från 32-bit till 64-bit, därför behövs det att det är 64bit från början för att få fler användare att använda 64bit.

inte jag i alla fall, läs en gång till vad jag skrev.

jag kan inte representera mer än mig själv, men jag personligen är supernöjd med 64bitars os och vill gärna se 64bitars program i allt större utsträckning.

Det är snarare tvärtom, det verkar råda en omotiverat hat mot 64bitars os på det här forumet och det tycker jag är fel.

Du svamlar. Vad argumenterar du för egentligen? Vad _tror_ du att du argumenterar för? Hur många "mellanchefer" har du erfarenhet av? Varför väljer du s.k. "handplockade exempel"? Det är i grunden ett argumentationsfel.

Om en "mellan chef" [SIC] inte kan övertalas att köra 64 bitar, på vad sätt är det ett argument för att inte MS ska göra en 32-bitarsversion?

Nej, det är verkligen inte "tvärt om". Folk har verkligen problem att sätta sig själva i ett perspektiv och begripa att de själva inte är representanter för hela datorvärlden. Detta argumentationsfel återkommer ständigt och tätt.

Säg till de som omotiverat hatar 64-bitars-OS att deras hat är omotiverat, men inte till mig.

Bara för att du (och jag) kör 64-bitars-OS på 64-bitarsmaskiner betyder det inte att alla gör det eller att MS kan kosta på sig att inte utveckla för framtida scenarier. Du tycks inte förstå att det, liksom för 64 bitar, finns en enorm framtid och potential i 32 bitar. Inte alla, men många av dagens embeddeddatorer med 16-bitar och 32-bitar kommer i morgon vara kapabla 32-bitarsmaskiner som kommer "kunna" (därmed inte sagt att det är önskvärt för någon annan än MS själva) köra OS med Vista-liknande kärna.

Det är just på grund av skälen du anför som Microsoft ser vitsen med framtida 32-bitars-OS. Dock kanske inte just dumma mellanchefer och gamla datorer. Alla 32-bitarsdatorer kan inte köra alla 32-bitarsprogram. Det handlar också om prestanda och om instruktionsuppsättning. Tillräckligt gamla datorer kommer aldrig kunna köra ett nytt OS. Men det kommer nya 32-bitarsdatorer för jämnan. För embedded, för industrin, för specialtillämpningar, för bilar. Där vill MS få in en fot och man vill inte utveckla två olika OS parallellt. Fortfarande utvecklas XP Emedded. Inte 2010 men någon gång efter det kommer givetvis tiden vara mogen för en ny, icke-XP-kärna, i dylika datorer.

Det är tydligt att du projicerar din användning av datorer till alla andra, till alla marknader och alla användningsområden. 32-bitars-OS från MS kommer knappast att säljas förinstallerade på vanliga desktop-PCs eller säljas över disk till fjortisar, precis som jag skrev (däremot kanske till vissa ultamobila datorer). Hade MS inte trott att det fanns pengar i 32 bitar hade man naturligtvis inte sagt att man ska utveckla för just 32 bitar.

Jag tror att MS gör en kompetentare bedömning än du.

Blinken: Från kriahg90 naturligtvis. "heande" raljerade osakligt. Varför skulle då inte jag få svara lika raljerande och osakligt? Han föll på eget grepp, s.a.s.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, nu är frågan om det är bra att börja släppa OS tätt efter varandra igen. Borde det inte vara bättre att använda ett OS länge så det blir riktigt uppdaterat och stabilt? Som med XP/Vista, istället för att klämma ut massa halvfärdiga OS efter varandra...

Permalänk
Medlem

mjölka på, mjölka på. Känns som 90 % av nya OS bara är eye candy och det som är riktiga funktioner kan lika gärna läggas till i gamla OSet. Största skillnaden är väl ny kernel men går ju att göra kernel update i Linux så varför inte i windows? Bara för processorer är kraftfulla, ramminne billigt och hårddiskar stora så betyder det inte att det inte finns någon mening med att optimera saker längre.

En intressant utveckling är dock OS i BIOS där är det platsbrist på 4MB eller vad det är så saker behövs optimeras igen men kommer väl 1GB chip på moderkorten snart å så är man tillbaka på ruta ett igen.

Men jag måste applådera MS för att lyckas så bra. Få företag som lyckas dominera en marknad som de gör.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Bara för processorer är kraftfulla, ramminne billigt och hårddiskar stora så betyder det inte att det inte finns någon mening med att optimera saker längre.

Vistas och även förmodligen windows 7 har en grymt mycket bättre minneshantering där minnet verkligen används istället för att samla damm.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

Aldrig att Microsoft skulle klippa av 32bitar så abrupt. Precis som MBY skriver så finns det tekniska aspekter, förutom de kommersiella. Rent kommersiellt gäller det ju för Microsoft att avväga egna ambitioner (i och för sig har jag ingen aning om vilka de är) kontra nödvändigheten att behålla sina befintliga kunder.

Att Mac inte skulle vara en utmanare är inte sant. Ifall vi ser till high-end segmentet så plockar de stadigt andelar i USA, vilket troligen är dess viktigaste marknad. Microsoft hann inte med när Apple liksom bakvägen genom t ex iPod och andra prylar skapade sig ett namn som också lockar till intresse av OSX.

Visst har Microsoft sina embedded system, men de har mig veterligen inte lyckats få någon liknande status (läs även in kultstatus). Flera mobiltelefontillverkare har sina egna system, och några har redan eller gått ut med att de väljer Linux (Nokia har på sistone varit tydliga i detta). Operativ system för desktopsystem är mer och mer beroende av vad som sammantaget händer på marknaden av IT-prylar. Så inte tror jag att Microsoft håller tillbaka i stil med vad AckeDman skrev. Det gångna året har varit bland de mest aggressiva vad gäller Microsofts angrepp på open-source (de bearbetar det på två fronter: den klassiska flexa dollar-musklerna blandat med hot, parallellt med med mycket snack om hur pro-open-source de är vilket hittills endast varit ett sätt att slänga in grus i olika projekts maskineri).

Sedan har vi det årliga tjafset om att "nu är Linux redo för desktop marknaden", vilket i sig blir ganska irrelevant eftersom många naivt då menar att vissa Linux distributioner kommit att bli "fantastiskt lika Windows". Eh, vad är vitsen med det? Låt olika alternativ utvecklas enligt sina modeller för vad som är bäst ur användarsynpunkt; användaren bestämmer sedan vad han är redo för. Däremot går det inte längre att nonchalera Linux på desktop marknaden (jag förutsätter att de som kommenterar här inser att Linux och BSD "krupit in i" alla möjliga prylar, förutom dess dominans bland servrar som t ex Googles, och därför indirekt har en stor marknadsandel); Microsoft gör det inte än om de försöker förringa dess betydelse.

Tyvärr tror jag många bedömer den stora bilden utifrån hemmaperspektivet i Svea rike, vilket ju inte säger så mycket med tanke på Sveriges uppblåsta IT-ego som satt på prov inte är så mycket bättre än vilken annan banan-republik som helst. Frankrike och Storbritannien sätter mer hårt mot hårt vad gäller avtal med Microsoft, där övergångar till open-source inom skolväsendet och även regering blir vanligare. Ryssland har redan beslutat att deras skolor ska övergå till Linux, och nu har även Ryska postverket påbörjat en liknande utveckling. Det finns många länder där liknande tendenser är tydliga. Detta görs inte bara utifrån ekonomiska faktorer, utan också med hänsyn till vilket kunnande inom mjukvara som kommer att vara mer efterfrågat i framtiden. Om detta vore betydelselöst skulle Microsoft ignorera detta, men istället inträffar följande:
- Microsoft ser till att komma med i OLPC projektet
- Sänker priser på sina produkter i Kina till nästan löjeväckande nivåer, samt ställer ultimatum på vissa PC-tillverkare att inkludera Windows
- Priserna i utvecklingsländerna är likaså anpassade till att initialt vara nästan gratis
- Ballmer säger att Microsoft inte kommer att överklaga EU:s beslut om böter, för att sedan månaden senare göra så
- I förra veckan höll vissa inom Microsoft på med att ibland klumpigt och ibland sofistikerat attackera Sydafrika för att dess beslut att mer definitivt övergå till open-source kommer att hämma landets utveckling
- Microsoft försöker blockera open-source grupper att presentera sina lösningar, vilket bl a blev ett problem i Ungern förra veckan

Allt som allt: oavsett om vi gillar Windows eller inte, älskar eller hatar Vista, så ska nog ingen inbilla sig att Microsoft inte bryr sig. Microsoft bryr sig i den grad att de aldrig tidigare pumpat in så mycket pengar i sin lobby-verksamhet som nu (definitionen är i och för sig ofta hårfin mellan lobbying och mutor); de bryr sig så det knakar. Därför tror jag helt klart att de kommer att göra sitt bästa i att utveckla Windows 7. Om det blir bra är dock en annan fråga. Än om Windows inte är DOS+GUI idag så kanske dess struktur dock ligger dem i fatet; men det är endast min egen spekulation, som dessutom inte är särskilt initierad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Ang företag och att dom "måste lämna 80-talet" som någon skrev, så är det itne så lätt. På mitt jobb tex, har vi ett avancerat microskop som kostar över en miljon, programmet som styr den fungerar bara i win 3.11, det utvecklas inte mer heller så det kommer itne komma någon version för 2000/XP/Vista. Känns väldigt domt att vara tvungen att dumpa hela microskopet bara för att man vill byta OS på datorn.
Men det fungerar ju bra hittills, men skulle datorn säcka, som nu är ett antal år gammal, så kommer det vara grymt svårt att ens få nya delar som har win 3.11 drivrutiner mm.
Ok, om W7 nu bara skulle vara 64-bit eller 32-bit spelar ju itne så stor roll för just OSS, men det kan ju finnas andra företag som är i samma sits, men kanske kräver 32-bit XP eller iaf kunna emulera det. Eller sånna som kanske just nu emulerar 16-bit OS i XP/Vista 32-bit tex.

vet ni vad lösningen är? Hyr in några system programmerare som får sitta och översätta/omskriva koden så att den fungerar i Vista eller Ubuntu , OS X etc.

Om de får orginalkoden som fungerar med endast Win 3.11 så skulle det inte vara allt för svårt att få den sedan att fungera på annat än win 3.11.

Billigare än att slänga microskopet och ni kan använda den längre om det är möjligt att skriva om programmet att använda i Vista etc då drivrutiner etc inte finns till win 3.11 när datorn säkar ihop och ni skulle behöva en ny sådan...

Permalänk

Tja...jag som hade hoppats att de skulle dumpa MS DOS och skapa ett stabilt OS som inte bygger på 80-tals kodning för en gångs skull. Men jaja, låt gå för den här gången då...

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Vistas och även förmodligen windows 7 har en grymt mycket bättre minneshantering där minnet verkligen används istället för att samla damm.

Det kanske används i större utsträckning men det förbrukas också av alla processer som är igång i betydligt större utsträckning än t.ex. XP. Även om man stänger av de mest krävande processerna så är det en väsentlig skillnad.

Trots alla uppdateringar, inklusive SP1, som kommit till Vista från lanseringsdatumet så presterar det väldigt mycket sämre än XP i flera program som t.o.m. är skrivna specifikt för Vista. I teorin är Vista ett bra system men tyvärr så blir det inte alltid så i praktiken.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
vet ni vad lösningen är? Hyr in några system programmerare som får sitta och översätta/omskriva koden så att den fungerar i Vista eller Ubuntu , OS X etc.

Om de får orginalkoden som fungerar med endast Win 3.11 så skulle det inte vara allt för svårt att få den sedan att fungera på annat än win 3.11.

Billigare än att slänga microskopet och ni kan använda den längre om det är möjligt att skriva om programmet att använda i Vista etc då drivrutiner etc inte finns till win 3.11 när datorn säkar ihop och ni skulle behöva en ny sådan...

Jo det är ju såklart ett alternativ, vi är ju inte där än, datorn fungerar än. Men nångång lär den ju dö, har varit nära några gånger.

Sen vet jag inte om vi kan få källkoden till det iofs, och själva programmet är ju inte något litet program direkt, det används för att analysera luftpartiklar i filer mm. Så utvecklingskonstnaderna hade nog även det varit ganska höga.

Mitt inlägg var bara mer en "påminnelse" till de som tror att företag bara behöver uppgradera datorerna lite så kan man byta OS hur som helst.

För vi är nog itne det enda företag som har "specialprogram".

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hjälpsam

Att hyra in någon som skriver om koden är mycket dyrt.
Ibland är en virtuell PC ett dugligt alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tror att Vista blir en parentes i historien, precis som windows-ME blev.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Vem minns inte Windows Me? ;P Efter den tabben så lungade ju MS ner sig lite... tycker de kan göra det i det här fallet också. Låt Vista få en 3-4 servicepacks sen kan dom släppa ett nytt OS, för så jävla fruktansvärt hemskt är inte Vista.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >