Abit kan sluta tillverka moderkort

Permalänk
Melding Plague

Abit kan sluta tillverka moderkort

För ett par år sedan var Abit en väldigt populär moderkortstillverkare bland datorentusiaster. De senaste åren har försäljningen däremot inte gått som väntat. Nu rapporter källor nära företaget att Abit eventuellt kommer att sluta tillverka moderkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är bra på sätt och viss, det blir enklare att välja men jag hade egentligen sätt MSI gå igenom detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Det är bra på sätt och viss

Varför skulle det vara bra med mindre konkurrens?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Varför skulle det vara bra med mindre konkurrens?

- Mindre skit på marknaden? ^_^

Permalänk
Medlem

Har visserligen aldrig ägt ett abit-mobo, men lite trist...

Permalänk
Medlem

Va trist! Håller med Pontus_mRI om att det finns andra modekortstilverkare som värden hade kunant leva utan.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk

hade 2 och båda funkade inte köpte gigabyte och whopps pro moderkort ;D

de dåliga förlorar

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Mitt nf7-s rev 2.0 går fortfarande som en klocka

Permalänk
Medlem

Trist har själv använt många moderkort från Abit och sitter på ett moderkort från dem just nu.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Sant. Msi hade jag klarar mig mer än gott utan. Funderar på att köpa deras IX38 QuadGT dock..

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Mitt nf7-s rev 2.0 går fortfarande som en klocka

Mitt med, men jag plockade ur det ur grabbens dator idag för lite överblivna 939 X2-grejor åt honom. Snabbare helt klart, och så kunde han få 3GB i dual-channel(han hade börjat klaga på seg dator).

Den gamla "520W"-nätdelen gick på knä med en X2 så jag fick klocka ner den till 1.8GHz och sänka Vcore till max. 1.27V så fungerade det bra, det upplevs ändå som snabbare än den gamla Barton som nu fick gå i pension - tills jag eventuellt får för mig att typ klocka sönder den någon regnig dag, moderkortet fungerar som sagt fint än och med en modern nätdel till kan det bli intressant klockning

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Mitt Abit NF7-S Rev 2.0 klockade som en gud, bara på med ström och fläska upp siffrorna, vore väldigt sorgligt om Abit gick i graven, händer det så ramar jag in mitt gammla NF7.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Tradigt...
Har kört Abit sen P3 tiden då jag bytte upp mig från Gigabyte.
Tror det är 7 moderkort jag gått igenom, alla fungerar och används på något sätt fortfarande förutom ett socket 370 som jag hade sönder. Hade en för tung CPU kylare på och tornet stående när jag körde till ett lan så gick bye bye när jag körde över ett gupp XD

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Haha, så vitt jag vet KAN alla som tillverkar moderkort sluta om de vill?

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

tyvärr för abit så fick dem lite bakslag.. bl a gick jag igenom 3(!) Abit iX38 QuadGT innan jag tillslut bytte mot P5E X38 och allt fungerade... Men det e tråkigt när Abit går i graven...

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk

Har två p35-kort och de fungerar prima. Faktiskt de mest stabila moderkort jag haft!
Innan dess, långt innan, hade jag ett Socket A Abit A-N7 (nforce Ultra) som i dagens läge fortfarande levererar och o tjänstgör hos en polare!

Mycket tråkigt. Blir som sagt att rama in korten när de väl går i graven...

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg som flera redan sagt att deras socket A kort var riktigt vassa men på senare år har gigabyte och asus fått ta över den rollen (Asus har väl alltid varit bra i och för sig). Tycker det är tragiskt i alla fall, hade hoppats att de kunde komma tillbaka med några riktigt bra P45 kort och sänka MSI som förtjänar Abits sits.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande ett abit sd7 533 p4 1,6 nortwood klockad till 2,1 i min server. Är not ett abit siluro t400 geforce2 i den också.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Synd...
Ett NF7-S v2.0 tillsammans med ett par bh-5'or var grejer det

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket trist. Vilka vettiga alternativ finns egentligen kvar? Abit var faktiskt de som jag hade bäst förtroende för när det gäller vanliga PC-moderkort (Tyan om det gäller x86 serverkort).

Asus gillar jag inte särskilt; tendenser till för mycket bling-bling i övre skiktet och blandad kvalitet nedåt. MSI tillverkar suspekta moderkort med tragiskt dåliga BIOS uppdateringsmöjligheter för icke-Windows system. Gigabyte är väl ok, men gillar inte deras fastlödda BIOS-chip.

Roligaste moderkortet hittills i samlingen - dieselmonstret tuggar vidare och har aldrig hickat - är ändå DFI NF4.

Hade hellre sett att MSI slängde in handduken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag kommer ihåg som flera redan sagt att deras socket A kort var riktigt vassa men på senare år har gigabyte och asus fått ta över den rollen (Asus har väl alltid varit bra i och för sig). Tycker det är tragiskt i alla fall, hade hoppats att de kunde komma tillbaka med några riktigt bra P45 kort och sänka MSI som förtjänar Abits sits.

förstår inte riktigt på slutet "Tycker det är tragiskt i alla fall, hade hoppats att de kunde komma tillbaka med några riktigt bra P45 kort och sänka MSI som förtjänar Abits sits." varför sänka MSI om de "förtjänar" ABITS sits?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Det är bra på sätt och viss, det blir enklare att välja men jag hade egentligen sätt MSI gå igenom detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Sant. Msi hade jag klarar mig mer än gott utan.

Tycker MSI är ett ypperligt märke
Har kört flera st budgetkort från dom ocy har fungerat hur bra som helst med klockning och stabilitet

Permalänk

Tråkigt. Min Abit NF7 v2 har varit en glädje för överklockning. Används flitigt fortfarande när det jagas världrekord.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
Tycker MSI är ett ypperligt märke
Har kört flera st budgetkort från dom ocy har fungerat hur bra som helst med klockning och stabilitet

Jag har heller aldrig haft problem med msi, använt 5 hittills, förutom att några hade lite skum layout...

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid lika tråkigt med företag som konkar.

Permalänk
Medlem

Synd för Abit har ju varit med ganska länge och gjort många bra moderkort.
Mitt Abit BH6 rullar fortfarande Kulststatus på det moderkortet.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
Tycker MSI är ett ypperligt märke
Har kört flera st budgetkort från dom ocy har fungerat hur bra som helst med klockning och stabilitet

- Ja, du är ju iallafall inte den personen som jag skulle sätta på förstaplatsen vad gällande dina hårdvarukunskaper.

Permalänk

har själv ett IN9 32X-MAX och det funkar bra, abit har alltid laggt till extra funktioner till sina mobos tex: mitt 680i kort stöder upp till 32gb ram men dom vanliga 680i korten stöder bara 8gb och så vidare.

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Ja, du är ju iallafall inte den personen som jag skulle sätta på förstaplatsen vad gällande dina hårdvarukunskaper.

Han glänser inte med sina kunskaper ( som vissa... ) han säger bara att moderkortet funkat i vått och torrt för han.

Permalänk
Medlem

Minns förr i tiden då man alltig köpte ABIT. Bästa modekorten jag har haft ruskigt bra tyckte man då i alla fall. Nae lite tråkigt detta.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s