Folding@Home snart för Nvidia

Permalänk
Melding Plague

Folding@Home snart för Nvidia

Folding@Home har länge erbjudit klienter till ATI:s grafikkort. Medan en bugg hållit användare från att använda sina Geforce-kort. Men nu visar man upp en GPU-klient som gör det möjligt att använda sitt Nvidia-kort för folding.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Helt sjukt bra, har länge funderat på att köpa ett 3x00 bara för att kunna köra Folding ^_^

Permalänk
Medlem

Kanon, ännu en anledning till att köpa nVidia kort. Min gamla trotjänare 6800GT kommer äntligen att bytas ut mot en GTX 280.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A1200
Kanon, ännu en anledning till att köpa nVidia kort.

Satt i historiskt perspektiv och i artikelns sammanhang: snarare en anledning att inte välja bort nVidia.

Permalänk
Medlem

varför vill man köra folding@home?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
varför vill man köra folding@home?

Man får poäng

Permalänk
Avstängd

Hur fort är 500ns per dag om man jämför med ATis kort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man får poäng

Som används till vad?

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Som används till vad?

Kan ju va trevligt o veta att man förhoppningsvis hjälper forskare att hitta botemedel till ett gäng sjukdomar och man har varit med o räddat liv.

Det finns ju folk som inte alltid vill ha tillbaka när dom ger.

Visa signatur
Permalänk

Jag fattar inte vad 500ns/dag innebär? Hoppas det kommer till de äldre grafikkorten så man kan använda sitt 8800gt. Hoppas att klienten är smart så att man kan göra annat på datorn samtidigt som man forskat med grafikkortet. 2D-applikationer då alltså. Sen skulle det vara bra om man vid överflödig prestanda kan använda sitt andra grafikkort till forskning utan att prestandan på resten av datorn blir lidande.

Stor potential i detta i all fall!

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

rekomenderar den grafiska klienten som går att pausa när man spelar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Jag fattar inte vad 500ns/dag innebär? Hoppas det kommer till de äldre grafikkorten så man kan använda sitt 8800gt. Hoppas att klienten är smart så att man kan göra annat på datorn samtidigt som man forskat med grafikkortet. 2D-applikationer då alltså. Sen skulle det vara bra om man vid överflödig prestanda kan använda sitt andra grafikkort till forskning utan att prestandan på resten av datorn blir lidande.

Stor potential i detta i all fall!

Jag antar att de menar att grafikkortet kan simulera förloppet 500 nano sekunder per dag vilket inte är så dåligt faktiskt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johhh
rekomenderar den grafiska klienten som går att pausa när man spelar

Jag vet inte hur det är när det gäller folding@home, men ickegrafiska klienter brukar vara något snabbare. Idén är också att klienterna körs med låg prioritet och därför inte stör så farligt när man gör något annat prestandakrävande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Jag fattar inte vad 500ns/dag innebär? Hoppas det kommer till de äldre grafikkorten så man kan använda sitt 8800gt. Hoppas att klienten är smart så att man kan göra annat på datorn samtidigt som man forskat med grafikkortet. 2D-applikationer då alltså. Sen skulle det vara bra om man vid överflödig prestanda kan använda sitt andra grafikkort till forskning utan att prestandan på resten av datorn blir lidande.

Stor potential i detta i all fall!

Det lär fungera till alla kort som stödjer CUDA, något annat vore konstigt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Det finns ju folk som inte alltid vill ha tillbaka när dom ger.

Word! Men ibland känns det som om det är väldigt få...

On topic: Låter riktigt bra! Borde öka antalet användare, framförallt beräkningar per användare, markant.

Permalänk
Medlem

Då är vi där igen...man hör nästan ingenting om nvidias planer på ett tag och förblir undrande och plötsligt sprutar det med nyhetsflash, ett ganska intressant sätt för ytterligare marknadsföring i mitt tycke.

Själv har jag redan bestämt mig för ett GTX280, pga prestandan där jag är övertygad om att nvidia kommer att behålla tronen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Det lär fungera till alla kort som stödjer CUDA, något annat vore konstigt

Det är väl bara G80, 9800GTX/GX2 och GT200 som stödjer CUDA väl? 8800GT/GTS 512 stödjer väl inte CUDA eller?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Åtminstone GT stödjer CUDA fin-fint, kan inte svara för GTS dock. Skoj att t.ex köra brute-force mot lösenord med 200M lösenord/s mot normala 8M eller vad det brukar vara ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Åtminstone GT stödjer CUDA fin-fint, kan inte svara för GTS dock. Skoj att t.ex köra brute-force mot lösenord med 200M lösenord/s mot normala 8M eller vad det brukar vara ^^

Den praktiska nyttan till det är?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Testa styrkan på sina lösenord? Testa den överlägsna hastigheten på GPUn mot CPUn? Alla gör inte "onda" saker, även om det är möjligt, dessutom hoppas jag folk har längre lösenord än 5 tecken som programmet visar max oregistrerat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Eftersom F@H körs på lägsta prioritet så är det ju inga problem att ha igång det medans man spelar, men hur blir det om det körs på grafikkortet? Kommer det släppa ifrån sig grafikkortet lika smidigt som processorn eller kommer man få stänga av när man skall lira?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Testa styrkan på sina lösenord? Testa den överlägsna hastigheten på GPUn mot CPUn? Alla gör inte "onda" saker, även om det är möjligt, dessutom hoppas jag folk har längre lösenord än 5 tecken som programmet visar max oregistrerat

Hur visste du att jag har "mamma" på alla burkar jag administrerar?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robin_M
Eftersom F@H körs på lägsta prioritet så är det ju inga problem att ha igång det medans man spelar, men hur blir det om det körs på grafikkortet? Kommer det släppa ifrån sig grafikkortet lika smidigt som processorn eller kommer man få stänga av när man skall lira?

Jag vill minnas att F@H krashar om man startar ett spel samtidigt som den foldar på ett grafikkort. Var typ ett år sen jag körde F@H på grafikkort så jag minns inte direkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Det är väl bara G80, 9800GTX/GX2 och GT200 som stödjer CUDA väl? 8800GT/GTS 512 stödjer väl inte CUDA eller?

Hela 8-serien (tom 8400GS) och 9-serien stödjer CUDA.

http://www.nvidia.com/object/cuda_learn_products.html

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
varför vill man köra folding@home?

För man vill hjälpa forskarna att rädda världen.

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hur fort är 500ns per dag om man jämför med ATis kort?

Tre gånger snabbare om man går på vad ryktena säger. Det sägs att GTX 280 presterar tre gånger bättre än HD3870 @ folding:

Citat:

GeForce GTX 280 ser ut att bli en riktig best. GT200-kärnan som är hjärtat i kortet har imponerat på oss från början med sin råprestanda. Även om det funnits väldigt lite information om den slutgiltiga prestandan hos kortet, utöver de uttalande som sagt att kortet driver Crysis fint vid specifika inställningar och att det ger 7000 poäng i Vantage Extreme profilen. Vi har nu fått tag i lite mer konkret information som baseras på Stanfords Folding@Home klient. En presentationsbild som visats upp av NVIDIA hävdar att GeForce GTX 280 kommer att vara kapabel till att vecka mer än 500 mol/dag, vilket är tre gånger så mycket som Radeon HD 3870 klarar av, runt 170 mol/dag (enligt diagrammet i presentationen), eller fem gånger så mycket som PlayStation 3 mäktar med; 100 mol/dag.

Källa:
http://www.nordichardware.se/nyhet,14154.html

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

ahh intressant, man kanske äntligen skulle ta tag i saken och bidra medans datorerna idlar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Tre gånger snabbare om man går på vad ryktena säger. Det sägs att GTX 280 presterar tre gånger bättre än HD3870 @ folding:
http://img360.imageshack.us/img360/713/image3phpew3.jpg

Källa:
http://www.nordichardware.se/nyhet,14154.html

Mvh Albin

Det var inte illa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Folding är väl lite mer seriöst än SETI @ home men blir det verkligen något resultat som är användbart? Med tanke på hur mycket el alla dessa datorer och PS3or drar när de foldar så hoppas jag det leder till något annars är det ju bara slöseri.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Här ska foldas!

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista