Nvidia säljer dubbelt så bra som ATI – och expanderar

Permalänk
Melding Plague

Nvidia säljer dubbelt så bra som ATI – och expanderar

Grafikkortsförsäljningen tickar på som vanligt, och som herre på täppan står Nvidia. Trots fallande priser planerar grafikkortsjätten att öka produktionstakten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blir det ändring på när ATI/AMD kommer med 4000 serien skulle jag tro.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro, Intel i5 2500k @ 4200Mhz, 8GB Corsair 1600MHz, Sapphire 6970 @ 920x1400, Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

"sju till nio tusen plattor från UMC. "
Sen blir det
"10 till 12 miljoner från UMC"

Antingen skrivfel eller ett gigantiskt hopp

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem

Sjunkit drastiskt? Var då? Det har ju varit en relativt stadig försäljning över hela den listan, är det något som har sjunkit drastiskt är det väl priset?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Det är ju det dom menar med försäljning.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Sjunkit drastiskt? Var då? Det har ju varit en relativt stadig försäljning över hela den listan, är det något som har sjunkit drastiskt är det väl priset?

Jam folk väljer de billigare korten och nVidia får in Mycket mindre pengar än toppen 2007. Average Sellprice har ju sjunkit till det halva väldigt fort, halva intäkterna? Knappast. De har bara sålt mer Billiga kort.

Permalänk
Medlem

Visst har Nvidia de mest högpresterade korten just nu. Men till vilka priser hade vi fått köpa dem om det inte vore för AMD/Ati???!

Säger bara stort TACK till dem!

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

verkar som det dom gör för att ligga före ATi är bara att göra större Die inte utveckla ett nytt kort som funkar bättre eller har jag fattat fel? nvidias kort blir bara större, varmare och drar mer ström.
Atis kort drar mindre eller lika mycket ström eller mins jag fel?

jag kommer köpa ett 4870 till sommarn annars blir det ett 4870 X2 när dom dyker upp. plus att då kommer man kunna folda som fan också ser mörkt ut för det med nvidias kort. (fast dom håller på att göra en client till G80 kärnan eller minns jag fel?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Trevligt för nvidia. För min del blir det nog ett rött år i år om HD4870 inte är ett magplask som HD2900XT var.

Permalänk

Det är ju Nvida och inte ATI som tappat i försäljningen gentemot innan

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Hur många gånger har man inte hört att ATi ska dominera med nästa serie.

nVidia vinner om och om.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Trevligt för nvidia. För min del blir det nog ett rött år i år om HD4870 inte är ett magplask som HD2900XT var.

Och blir det så kommer jag äta upp min musmatta

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Detta att Ati drar mindre ström än nvidia är bara en seglivad myt. När man kollar på prestanda/W så ligger det ungefär på samma nivå. Men kanske kan 4000-serien ändra på detta.

Men dubbel-slot kylaren till 4870 tyder iofs på rejäl strömförbrukning. Kan de pressa ner idle spelar detta iofs inte så stor roll.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd

Nvidia <3 ^^ nämen i den andra datorn så ska det vara en AMD rigg

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Mitt nästa grafikkort kommer förmodligen bli från ATI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jam folk väljer de billigare korten och nVidia får in Mycket mindre pengar än toppen 2007. Average Sellprice har ju sjunkit till det halva väldigt fort, halva intäkterna? Knappast. De har bara sålt mer Billiga kort.

Aha, dom menar så.. tack då

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moaddi
Det blir det ändring på när ATI/AMD kommer med 4000 serien skulle jag tro.

Varför tror du det om jag får fråga?
Det är inte den stora massan som jämför prestanda märken och kort emellan.
Dessa kallas entusiaster och utgör kanske 1% av köparna.
Så hur pass bra korten presterar är absolut inte övgörande för försäljningen, på det stora hela.

Permalänk
Medlem

Advanced Micro Devices (AMD) gör bara produkter som är bra på pappret! 4000-serien kommer bli AMD's största flopp!

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem

Märkligt detta att översätta det engelska discrete med "diskret" vilket på svenska motsvarar det engelska discreet, separat eller åtskilt borde användas istället.
http://www.merriam-webster.com/dictionary/discreet
http://www.merriam-webster.com/dictionary/discrete
editerat; källor.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burn_OG
Advanced Micro Devices (AMD) gör bara produkter som är bra på pappret! 4000-serien kommer bli AMD's största flopp!

Ja och du hoppas för fulla muggar på det antar jag? -_-V

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
Märkligt detta att översätta det engelska discrete med "diskret" vilket på svenska motsvarar det engelska discreet, separat eller åtskilt borde användas istället.

Ehum, nej. http://sv.wiktionary.org/wiki/diskret

3. något som inte hänger samman med något annat, som existerar för sig självt

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Varför tror du det om jag får fråga?
Det är inte den stora massan som jämför prestanda märken och kort emellan.
Dessa kallas entusiaster och utgör kanske 1% av köparna.
Så hur pass bra korten presterar är absolut inte övgörande för försäljningen, på det stora hela.

Vill påstå att vi står för mer en 1%

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk

Jag gratulerar nVidia. De har gjort ett riktigt bra jobb, och hoppas de fortsätter med det.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Det kommer att fortsätta som tidigare. nVidia kommer att ha toppkortet och AMD får fortsätta att prissätta aggressivt för att bli intressant. De som säger att det blir ändring när AMD kommer ut med sitt nya kort förstår jag inte. Vad är det för ändring då? Kortet blir bättre än sin föregångare? Namnet är bytt?
Det som är säkert är att det fortfarande inte blir mycket bättre än nVidias näst snabbaste kort och det är därför AMD måste prissätta sitt kort lägre för att ens få någon mer än fanboys att köpa det.

Jag hoppas verkligen att jag har fel men jag tror inte att det blir något monsterkort faktiskt, det lär bli snabbt, men allt annat vore ju en flopp iofs.
Men det är tur att de finns för att hålla priserna från nVidia nere.

Behöver man maxprestanda så blir det alltså nVidia man skall hålla sig till, vill man ha ett prisvärt kort så spelar det knappt någon roll vad man väljer av nVidia eller AMD, 9800GTX och 8800GTS är bra konkurrenter till AMDs 4800-serie om inte AMDs kort blir snuskigt billiga, då lär de inte bli så mycket cash in istället.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burn_OG
Advanced Micro Devices (AMD) gör bara produkter som är bra på pappret! 4000-serien kommer bli AMD's största flopp!

Du är allt bra rolig du.
Lite motivering skulle inte skada då du tänker på R600 precis som det är det enda AMD (/ATi) någonsin lanserat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burn_OG
Advanced Micro Devices (AMD) gör bara produkter som är bra på pappret! 4000-serien kommer bli AMD's största flopp!

*host*

Så Athlon64 var en produkt som bara var bra på pappret?

sen regerade ATi mer eller mindre från 9600pro till x1950xtx.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Du är allt bra rolig du.
Lite motivering skulle inte skada då du tänker på R600 precis som det är det enda AMD (/ATi) någonsin lanserat.

Roligt att han måste skriva ut förkortningen för AMD också, väldigt nödvändigt... tillför mycket...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Nvidias kommande kort kommer tveklöst att prestera bäst, men 4870 kommer enligt info som läckt åtminstone att slå nuvarande topp-singlekortet 9800GTX med märkbar marginal i prestanda.

Och den prestandan är tillräckligt bra iaf ett tag framöver, för de som inte har jätteskärmar. För dem återstår x2 eller crossfire.

Nu kommer jag till den imho stora fördelen med 4870, att den kan "idla" när man inte spelar, och då bara konsumerar 10W. En enorm fördel, tycker jag.

Varför skall man elda på med ett jättegrafikkort när man sitter och tex kodar på sin huvuddator. Då kan man dessutom ställa in grafikkortsfläkten på löjligt lågt varvtal = tyst. Rätt lämpligt för htpc som man både vill ha tyst när man ser på film eller lyssnar på musik, men ändå kunna spela på och då stå ut med fläktljud.

Visserligen drar jag ner mitt G80 rätt ordentligt inne i Windows, men det drar dessvärre mycket mer än 10W så 4870 ser ut att bli en klar uppgradering i energi vs prestanda. Särskilt som den har GDDR5, som drar mindre ström och är svalare än GDDR3 även när minnena går på max.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

"men 4870 kommer enligt info som läckt åtminstone att slå nuvarande topp-singlekortet 9800GTX med märkbar marginal i prestanda"

Jo, men bara i Windows. Under Linux lär det inte ha en chans.

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

"Det fjärde kvartalet 2007 var ett rekordår för grafikkortsförsäljningen."

Sen när blev ett kvartal lika med ett år?