Corsair slår världsrekord i minnesfrekvens

Permalänk
Melding Plague

Corsair slår världsrekord i minnesfrekvens

Minnestillverkaren Corsair tar över tronen när det gäller snabbaste DDR3-minnen i världen. Företaget hoppas nu att entusiaster världen över ska tänja på gränserna ytterligare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha minnen som är lika snabba som processorer? Vinner man någonting på det? För enligt de tester jag sett så är det väldigt väldigt liten skillnad.

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk

För att man kan.

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk

blir livslängden inte påverkad?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
blir livslängden inte påverkad?

Jo, självklart blir den det. ^^

Permalänk
Medlem

fint testlabb

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

blir livslängden inte påverkad?

Är det här sweclockers eller är det swechickens

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

haha

kul att minnena har samma mhz som vissa processorer

Nu får intel och AMD ta och börja utveckla ghz igen, tycker vi ha legat kring 3 rätt länge nu

nytt Ghzkrig behövs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Är det här sweclockers eller är det swechickens

Word!

En "vanlig" användare vinner inget på det med om processorn och grafikkorten redan ligger under LN2 och man vill få de sista poängen till nytt rekord, DÅ vill du ha snabbare minnen

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Är det här sweclockers eller är det swechickens

Sweklydders tror jag...

Permalänk
Medlem

sen ska man också veta att det skiljer sig galet mycket ifrån exemplar till exemplar..

Permalänk
Avstängd

Jao som vanlig användare så tjänar man inte mycket på överklockningar (i regel). Men det är skoj.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
nytt Ghzkrig behövs

- Det finns absolut inget possivt med GHz krig.

Ta Pentium 4 tex...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
blir livslängden inte påverkad?

jo, kanske halveras, Fungerar i ~25 år och inte i ~50 år.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
jo, kanske halveras, Fungerar i ~25 år och inte i ~50 år.

- Haha, lycka till!

Dethär minnet skulle inte klara sig i 24 timmar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Haha, lycka till!

Dethär minnet skulle inte klara sig i 24 timmar...

Läste nyheten nu, trodde det handlade om fabrikstillverkade minnen.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XS7
Varför ska man ha minnen som är lika snabba som processorer? Vinner man någonting på det? För enligt de tester jag sett så är det väldigt väldigt liten skillnad.

Därför det är det optimala i teorin.

För i tiden var minnet lika snabbt eller i teorin tom snabbare än många cpu:er det kördes med.

Då hade man inga cache utan bara register i processorn och all data lästes från minne direckt till register och tebaks.

Gick processorn i 8Mhz så gick minnet oftast i 8Mhz direckt mot processorn. Inga konstiga minneskontrollers eller liknande. Men processorer är i dag snabbare än minnet och minnet häger helt enkelt inte med. Stora delar av processorn går åt till å lösa deta problemet men facktum kvarstå att teoretiska prestandan är högre än pracktiska då minnets banbred och latencer begränsar den. Cache är bland annat vad man använder för att buffra data och kunna hålla mer data i processorn och ha tillgång till det varge clockcykel eller då vid samma frekvens som det blir.

Men problemet med tex en C2D är att bussen är lågsammare än processorn så även om du hade 2.4Ghz minne på säg 128bit buss mot en 2.4Ghz processor så kommer tex en buss på 1.3Ghz och 64bit fortfarande vara en flaskhals. Hadem an som AMD haft en intergrerad minneskontroler på om kunnat hantera 128biot 2.4Ghz minne mot en 2.4Ghz CPU så hade det vart klart mer optimalt. Breden på minnet har ju som sagt en betydlese med då datan som efterfrågas ofta består av säg 32bit isntrucktion och 32bit data eller kanske tom 64bit data och ska processorn kuna hålla säg 2-4 isntcuktioner pär clockcykel eller tom om det är en dual eller quad så kommer även i teorin 128bit minnebuss att flaska.

Så det är högst optimealt med minne som går i samma frekvens med hög bred på bussen då det hade reducerat behov av cache och logic som har just med bristen på minnesbanbred och latencer att göra mot minnet.

Permalänk
Medlem

Blir man sån som dom i filmen om man börjar överklocka? Ska snart köpa ny dator och tänkt börja överklocka, men blev lite avskräckt. Vill inte mista min flickvän.

Permalänk
Medlem

måste fråga vad det är för chassi han använder? lian li ser det ut som men vilket?

tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Läste nyheten nu, trodde det handlade om fabrikstillverkade minnen.

ja, vem gör minnen hemma? x'D

undrar hur värmeutveckligen är på kretsarna

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Trevlig arbetsplatts dom har i filmen.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Inaktiv

Synd att DDR3 har så dåliga timings. Men det verkar inte spela någon större roll ändå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenomen
måste fråga vad det är för chassi han använder? lian li ser det ut som men vilket?

tack!

Jag har ett sånt och det heter Lian Li PC-65

http://gtek.se/index.php?mode=item&id=308&session=614bed25bef...

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=LIPC65BUS...

Permalänk
Avstängd

Mike i filmen vinkar as länge och nickar på huvudet samtidigt.... var faan de roligaste jag sett... elelr njae... men fan det räckte för att jag skulle välta omkull stolen av garv :P... (och jag väger inte mkt)

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Avstängd

Allt handlar ju om vad minnet klockar, inte hur bra klockare man är..
Det är den saken jag irriterar mig på när det kommer till överklockningstävlingar.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

okej tack för hjälpen

Permalänk
Avstängd

Känns ju inte så förhoppningsfullt att se såkallade professionella datorbyggare köra utan ESD-armband iafall:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Känns ju inte så förhoppningsfullt att se såkallade professionella datorbyggare köra utan ESD-armband iafall:))

när jag praoade på koneo så var hela golvet som ett stort esd-armband..

så om jag rörde golvet eller arbetsbänken så vart jag jordad

borde vara likadant i deras "labb"!

Permalänk
Inaktiv

Eller så har han såna där band på skorna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
Blir man sån som dom i filmen om man börjar överklocka? Ska snart köpa ny dator och tänkt börja överklocka, men blev lite avskräckt. Vill inte mista min flickvän.

Asskön kommentar

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD