Asus på krigsstigen mot “falsk ryktesspridning”

Permalänk
Melding Plague

Asus på krigsstigen mot “falsk ryktesspridning”

Den taiwanesiska datorjätten Asus har nyligen skickat ut ett pressmeddelande där företaget tar kraftigt avstånd från ”falska påståenden” från en konkurrerande tillverkare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Verkar som de vet vilka källan är till ryktesspridningen, om ryktena inte är sanna så är det väll bara att ta det till domstol då? Det måste ju vara det bästa sättet att döda rykten på.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel C2D Q6600] [MSI P35 Neo] [4GB RAM] [1 WD Raptor X 150GB] 2 x Seagate Barracuda 200GB] [PNY Geforce 8800GTX] [NEC-ND3500] [Antec Sonata] [Silent Giant 420 Watt] [19" Samsung TFT] [Windows Vista Ultimate]

Permalänk

- Artikeln är helt underbar! =D

Kolla in detta: ^_^

Permalänk

Gigabyte är bajs, väldigt låg form av smuttskastning, blir inga bräda från såna amatörer.

Permalänk
Medlem

Även om ryktena är sanna så behöver det inte betyda att den som sprider rykten inte blir dömd för det. Man kan ju bli dömd för ärekränkning om man kallar någon idiot även om vederbörande beviserligen är en idiot...

Annars tycker jag det är ganska lågt att klanka ner på konkurrenter, det slår bara tillbaka också. Det är dålig marknadsföring, ingen gillar ju någon som pratar skit om andra. Det fick vi förresten lära oss på vårt jobb att prata aldrig illa om våra konkurrenter utan prata bara om hur bra vi själva är.

Permalänk
Medlem

Åh. Gigabyte alltså. Har aldrig köpt något av dem och kommer inte göra det i framtiden heller.
Sanning eller inte är det bara dumt att bete sig så här.
Finns det btw en viss kultur i Taiwan eller Asien allmänt att göra såna här saker? Tänker då även på nVIDIAs vd som snackar en väldig massa skit.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det hela är ganska intressant. ASUS har extremt stark ställning på marknaden och jag vet inte om jag tycker de är helt förtjänt av den. Haft haft mycket märkliga kompatibilitetsproblem med några av deras prestanda kort tidigare. ASUS säljer generellt sina moderkort till ett högre pris än konkurenterna och om de nu faktiskt skulle sälja kort med sämre komponenter än de billigare konkurenterna tycker jag att det är bra att konsumenterna blir uppmärksammade på detta.

Smutskastning är jag dock inte mycket för men vem ska tala om för oss om brister eller fel hos olika tillverkare när inte de "vanliga" testarna har tillräckligt med kunskap för att kunna se vad som är dåligt. Men som sagt, jag tyckte informationen var intressant.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Har haft(har) både Asus och Gigabyte, mycket bra kort tycker jag.

Dock verkar ju Gigabyte vara lite bättre klockarkort om jag inte missminner mig?

Tycker det är bra ändå att sådant här kommer upp oavsett om det är sant eller inte. Nu kommer ju konsumenter och testare bli mer uppmärksamma på detta vilket gör att tillverkarna måste fortsätta hålla god kvalite för att konsumenterna blir än mer granskande mot deras produkter.
På något sätt måste detta påhopp grunda sig i något för det känns lite väl dumt att Gigabyte bara tar något ur luften. Time will hopefully tell.

Permalänk

Iofs verkar det som om Asus hävdat att deras EPU-teknik skall vara mycket bättre än andra tillverkares tekniker, inklusive Gigabytes DES-teknik.
Gigabyte slår tillbaka och hävdar felaktiga mätmetoder. Låter m.a.o som vanlig marknadsföringskrigföring.

Dessutom drar Gigabyte stora växlar på att de alltid använder Japanska högkvalitativa kondensatiorer. (som faktiskt historiskt sett visat sig vara bättre än t.ex. Taiwanesiska). I dagsläget är nog inte skillnaden alls lika stor som den varit, men de har ändå en viss poäng.

Men det känns ändå som om Gigabyte överreagerat lite.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga att ASUS har mycket högre felprocent tvärs över hela produktutbudet än Gigabyte har. Har sett en av de större IT-återförsäljarnas statistik med egna ögon förra året... Gigabyte låg på c:a 2-3% på ett år om jag inte missminner mig, medans asus var uppe i 15-16% på ett år. Gigabyte har dock ingen rätt att göra som de gjort!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treffin

Finns det btw en viss kultur i Taiwan eller Asien allmänt att göra såna här saker? Tänker då även på nVIDIAs vd som snackar en väldig massa skit.

nVidia är ett santa clara baserat företag.... Välkommen till nutiden, du tror inte AMD/Ati "fuddar"???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
nVidia är ett santa clara baserat företag.... Välkommen till nutiden, du tror inte AMD/Ati "fuddar"???

Men vd.n som också är en utav grundarna kommer från taiwan ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Jag kan ju säga att ASUS har mycket högre felprocent tvärs över hela produktutbudet än Gigabyte har. Har sett en av de större IT-återförsäljarnas statistik med egna ögon förra året... Gigabyte låg på c:a 2-3% på ett år om jag inte missminner mig, medans asus var uppe i 15-16% på ett år. Gigabyte har dock ingen rätt att göra som de gjort!

2-3% var aningen lågt räknat kan jag säga av erfarenhet... dock har asus en aningen högre felprocent dock skiljer det inte 13% procent.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

ASUS mot Gigabyte, jag väljer ASUS!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Har bara bra erfarenheter av båda tillverkarna. Hugget som stucket för min del.

Men absolut löjlig pajkastning.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Även om ryktena är sanna så behöver det inte betyda att den som sprider rykten inte blir dömd för det. Man kan ju bli dömd för ärekränkning om man kallar någon idiot även om vederbörande beviserligen är en idiot...

Annars tycker jag det är ganska lågt att klanka ner på konkurrenter, det slår bara tillbaka också. Det är dålig marknadsföring, ingen gillar ju någon som pratar skit om andra. Det fick vi förresten lära oss på vårt jobb att prata aldrig illa om våra konkurrenter utan prata bara om hur bra vi själva är.

Nu gällande just detta så gäller ju inte svensk lag såklart men man kan nämna att enligt svensk lag om ärekränkning så kan man inte dömmas för förtal mot företag. Det är mellan personer som det gäller som förtal kan ske.

Jag minns när ASUS var i blåsvädret på IDG för något/några år sen då de inte var så snälla, tror de försökte förmå en kund att inte tala ut i PC För Alla. Då sa VD:n (svenska) att de skulle gå (iaf titta på om det gick att gå) vidare med förtal mot dem. Han hade alltså inte koll på att ASUS inte kan ärekränkas.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag kan nog föstå Gigabytes reaktion - ASUS har ju använt sig av en Gigabyte bräda vid jämförelsen fö att påvisa de "enorma födelarna" med sin egen (ASUS) lösning.
Enligt Gigabyte är siffrorna kraftigt överdrivna och berättar inte hela sanningen då endast de mätpunkter vid vilka mätdata var till ASUS fördel publicerades. Tittade man istället på en större mängd mätpunkter utföll testerna till Gigabytes fördel.

Kan väl oxå inflika att av mina 3 ASUS bädor och 2 Gigabyte brädor har jag bara haft en jäkla massa strul med ASUS brädorna, Gigabyte brädorna har varit exemplariskt bekymmersfria -så pesonligen har jag sedan länge bojkottat ASUS (minns även händelsen som Aqualize nämner - bara en sån sak gör att man önskar ASUS åt fanders!)

/M

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Jag kan ju säga att ASUS har mycket högre felprocent tvärs över hela produktutbudet än Gigabyte har. Har sett en av de större IT-återförsäljarnas statistik med egna ögon förra året... Gigabyte låg på c:a 2-3% på ett år om jag inte missminner mig, medans asus var uppe i 15-16% på ett år. Gigabyte har dock ingen rätt att göra som de gjort!

Att ASUS säljer fler moderkort än Gigabyte, förklarar en liten del i det hela.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk

MDA -> "Att ASUS säljer fler moderkort än Gigabyte, förklarar en liten del i det hela."

Hur menar du nu?

Visa signatur

Vi ses i Zonen...

Permalänk
Medlem

Det där nya Asus-kortet ser så jääävla fint ut, blir nog ett sånt sen! Gigabyte klarar jag mig utan från och med nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Har kört både själv och vill köpa Gigabyte igen. Men smutskastning är fort. dålig stil oavsett produktens prestanda.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA
Att ASUS säljer fler moderkort än Gigabyte, förklarar en liten del i det hela.

Ja, hur/vad menar du egentligen!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helter_Skelter
MDA -> "Att ASUS säljer fler moderkort än Gigabyte, förklarar en liten del i det hela."

Hur menar du nu?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Tycker det är hugget som stucket, har själv kört fleratal tillverkare under åren och en del asus på senare tid och aldrig strulat för min del.

Permalänk
Hedersmedlem

Har haft MSI och Asus bräda.. av dem väljer jag i alla fall Asus ^^
Har tittat lite på m-atx brädor och då lutade det mot Gigabyte. Ekonomin stoppade dock från att köpa en till dator. heheh

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Har Asus i servern och Gigabyte i spelburken och jag är nöjd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA
Att ASUS säljer fler moderkort än Gigabyte, förklarar en liten del i det hela.

Så om Asus säljer 1000 moderkort mot Gigabytes 100 st. (helt felaktiga siffror bara påhittade) så innebär det att Asus har 150-160 trasiga moderkort mot Gigabytes 2-3st. Ifall nu dessa siffror stämmer. På vilket sätt förklarar antalet sålda moderkort felfrekvensen?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ingen bra idé av företagen att hålla på såhär. Bättre att de informerar en oberoende site och ber dem kolla upp det. Att ett företag säger att ett annat företag suger är ju något man tar med en näve salt.

Själv har jag Gigabyte P35-DS4 och tycker det är bästa moderkortet jag haft. Stabilt som attan även i väldigt hög FSB, bra funktioner m.m. Men så brukar jag bara köpa moderkort för 1000kr annars och detta kostade 1600kr eller nått sånt så kan inte direkt jämöras.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad det är ni hetsar upp er över, sådana här tvister förekommer ju för jämnan mellan hårdvarutillverkare och dessutom så indikerar ju det mesta på att Gigabyte har stabila grunder för att komma med påståenden och anklagelser av denna typ mot ASUS, jag menar, jag tror knappast Gigabyte skulle riskera namn och rykte för något dom kanske tror stämmer..

Personligen har jag haft strul med min förra Gigabyte-bräda (P35-DS4), dock så ligger ASUS värre till i mina ögon då tre brädor på raken rök under ett dygns bruk när polarn byggde sin nya dator, som dessutom tog med sig CPU, grafikkort och minnen i döden, och det utan några som helst utsträvningar i BIOS eller tarvlig hantering av brädan, blev till slut Gigabyte för honom också som har fungerat prickfritt sedan dag ett för snart ett år sedan..

Men visst är det fjantigt att företagen ska hålla på och peka ut varandras brister, men så har det alltid varit och kommer alltid att vara, det kallas konkurrens och eftersom ASUS nu tidigare skrytit sig hesa över sina korts fördelar över Gigabytes så har i alla fall jag inte särskilt svårt att förstå Gigabytes revanchlust.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

När kommer detta kort ut nån som vet?

kanske dom har fixat så det funkar med q9450 och 9550..

annars har dom varit extremt dåliga på quad cpu med 45nm tekniken.. mycket problem på Asus brädorna..

gå in på asus forum och kolla.. bland annat den populära Striker II Formula var ju lite överreklamerad.. har skickat tillbaks 2 st då dom är defekta..

först och främst så ska ju ett moderkort fungera med autoinställningar och inte behöva tweakas med ström till cpu och liknande.. sånt ska ju ett bios greja om du har senaste bios installerat...

sen ett moderkort som lanseras som klockarnas våta dröm och gamers ultimata ska greja allt sånt här utan problem....

Gigabyte har väl testas asus kort och funnit brister i det.. det e inte smutskastning.. och jag e säker på att om asus testar gigabytes kort så hittar dom säkert en massa fel där oxo..

Asus skapades genom att dom gjorde bra kvalitet på sina produkter och var stabila.. nu efter senaste perserna man gått igenom med deras skit grejer dom slänger ut blir man lite fundersam..

tråkigt nog så finns det inte så mycket alternativ att välja en just deras produkter..

men ser fram emot den där nya brädan.. den ser bra ut och hoppas dom jobbat på kylningen ordentligt denna gång

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning